Bränslefilters koppling

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Bränslefilters koppling

Post by pj »

beställde ett bränslefilter hos mx5parts, men fick hem fel filter antagligen till en NB, jag har en Na.
på mitt orginalfilter sitter kopplingar för bensin till och från, men även en annan koppling (slang) som leder till en magnetkontakt? vidare till början på insuget. denna har jag inte på det nya filtert, vad är det för något?
(plockar ner och renoverar o fixar med bilen nu under vintern, och stöter på många frågor, hoppas det int stör ngn)
Johan Andersson, Klippan
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Bränslefilters koppling

Post by Peter Sandström »

På bilden nedan ser du ett originalfilter till en NA 1,6/1,8. Det du beskriver låter som tankventileringen som går fram till en magnetventil och även ansluten till en sk kolkanister (filter). Denna slang är nog inte ihop med filtret då detta är trycksidan som går direkt från pump->filter->fuelrail.

Lägg upp en bild på ditt filter!

Så här ska ett NA filter se ut: http://www.mx5parts.co.uk/images/mk1fuelfilter2.jpg
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Bränslefilters koppling

Post by pj »

Här kommer ett par bilder... mitt filter ser större ut och är gjort av plast, men sutter fint i sin hållare vilket inte det nya lilla filter gör.
Attachments
magnetvent.JPG
magnetvent.JPG (60.29 KiB) Viewed 812 times
filter.JPG
filter.JPG (53.03 KiB) Viewed 810 times
Johan Andersson, Klippan
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Bränslefilters koppling

Post by Peter Sandström »

Det där är Kolkanistern som renar tankluften via en slang/magnetventil. Bränslefiltret hittar du under bilen framför höger bakhjul. Du får ta bort plastskyddet som sitter runt filtret så ser du det... Slangarna kan du klämma ihop med en smal svetsklämma el dyl så rinner inte bensinen ut...

En mycket bra bok på vägen om man vill skruva själv! Denna är för 1,6:an, men finns även för 1,8:a... :wink:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ucts_id/28
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Bränslefilters koppling

Post by pj »

nej järnspikar nu gjorde jag allt bort mig :oops:
förstog inte varför filtret satt ända där fram :think2:
tack Peter
Johan Andersson, Klippan
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Bränslefilters koppling

Post by Peter Sandström »

Glömde en sak!

Om bilen varit igång nyligen måste man göra bränslesystemet trycklöst innan man lossar slangar, annars sprutar soppan friskt! Då startar man bilen och rycker relä INJ i motorrummet (höger hjulhus) så att bilen självdör! Därefter öppnar man tanklocket och avluftar!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Bränslefilters koppling

Post by pj »

bilen har stått i ngn månad nu så det gick fint. tack för tipset!
Johan Andersson, Klippan
Post Reply