Har en -91NA med lmm-hus med klaff. jag undrar vad klaffens funktion är?
såg någonstans att någon bytat ut sin lmm mot en från en Rx7as.
någon som har länken kvar?
luftmassemätare
luftmassemätare
Johan Andersson, Klippan
Re: luftmassemätare
Klaffens position ger motorn information via en potentiometer om mängden luft som passerar. RX7ans LMM är något större och flödar bättre på höga varv. Standard LMM påstås vara en flaskhals på miatan men jag vet inte om det är uppmätt? Det finns säkert massor skrivet om det men här finns lite info i alla fall: http://www.miata.net/solo/airflowmtr.htmlpj wrote:Har en -91NA med lmm-hus med klaff. jag undrar vad klaffens funktion är?
såg någonstans att någon bytat ut sin lmm mot en från en Rx7as.
någon som har länken kvar?
Ahaa men vad är då den lille "tappen" som sticker ner från husets tak?
Johan Andersson, Klippan
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
Har oxå funderat om den tappen.....kan det vara en tempgivare??
Jag fick skäll av en bilmek för mitt PiperCrossfilter - att det skall skita ner LMM:en med olja så att bilen inte går som den skall men Peter i Urshult säger att det skall mycke till för att knäcka LMM:en med klaff.
Men sen är det väl en LuftMÄNGDSMätare vi har på tidiga NA??
LuftMASSEMätare mäter väl med varmtråd som informationskälla - eller??
(Och dom tål inte olja på trådarna)
Jag fick skäll av en bilmek för mitt PiperCrossfilter - att det skall skita ner LMM:en med olja så att bilen inte går som den skall men Peter i Urshult säger att det skall mycke till för att knäcka LMM:en med klaff.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Peter Sandström
Är en tempgivare, ja!.. Denna kompenserar tändningen medans den baktill i toppen handhar bränslet!Crazy Ivan wrote:Har oxå funderat om den tappen.....kan det vara en tempgivare??
Hälsa din mek att han pratar i nattmössan ang ditt filter/LMM.. Vissa Bosch Luftmassemätare (med tråd) är extremt känsliga för olja). På Miatan from -94 sitter det en trådgivare, och den verkar tåla en del då mej veterligen har det inte gått sönder någon ännu då det är en stor del Miataägare som använder öppet filter...
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
Jag skall inte skälla på han......jag protesterade redan då och sa då vad jag skrev ovan - då blev han tyst väääldigt fort.....han är bra annars......Peter Sandström wrote: Är en tempgivare, ja!.. Denna kompenserar tändningen medans den baktill i toppen handhar bränslet!
Hälsa din mek att han pratar i nattmössan ang ditt filter/LMM.. Vissa Bosch Luftmassemätare (med tråd) är extremt känsliga för olja). På Miatan from -94 sitter det en trådgivare, och den verkar tåla en del då mej veterligen har det inte gått sönder någon ännu då det är en stor del Miataägare som använder öppet filter...
Ib Gyllinger