Fråga om fastsättning av plåtar för 6-punktsbälte

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Fråga om fastsättning av plåtar för 6-punktsbälte

Post by Andreas E »

Efter att ha fått CC-bågen på plats är nästa steg stol och 6-punktsbälte. Har en fråga om monteringen av fästplattorna för de 2 "grenfästena". Tänkte sätt dem i golvet på respektive sida om förstärkningsbalken som går i längsriktningen under bilen. Behöver man fästa dem mer än med själva bulten med ögla? Min tanke var att sätta plattorna så att ena sidan av plattan ligger an mot kanten på förstärkningsbalken (vilket hindrar plattan från att kunna rotera). Jag tycker att det borde räcka för att säkerställa att de inte lossnar.
Hur har ni andra gjort?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Hål genom golv, 40cm2 platta av 3mm stål, sen mutter (som råkar sitta på nån klen liten platta iofs).
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Jag har gjort som du beskrev. De sitter på vardera sidan om balken. Plattorna är köpta och uppfyller regeln.
Det följde med fjäderbrickor men jag ville dra åt öglebulten ordentligt och använder gänglåslim istället.
Det som kan bli lite bökigt är att justera grenbältena. Låsningen hamnar under stolen som nu sitter lågt = 10mm från golvet (2xplattjärns tjocklek som är det nya stolsunderredet). Jag skulle ha kunnat sätta öglebultarna längre fram. Men det hade inte helt hjälpt ändå... Jag chansar på att man justerar dem en gång och att man alltså inte behöver dra åt dem när man satt sig i stolen.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Justeringen på grendelen är inte så känslig. Det brukar räcka att justera in den delen en gång och sedan ha den så.
Enda sättet att komma åt att justera är att haka loss bältet ur öglan. Det brukar dock kräva att stolen är lös för att man ska komma åt.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det gäller att få låset lagom högt. Under normalt midjebälte men högre än känsliga delar kan ju vara ett tips.
Om sidobältena får gå lite nedåt för att komma i låset så är det riktig bra (då greppar de bra runt höfterna).
Men att justera in är ett mindre h-vete. Jag tror jag ska korta lite inför säsongen när stolen ändå är loss.

Sen ska man ju låsa snäpplåsen med ståltråd eller liknande (genom det lilla hålet i spännet). Jag kör med små buntband i glada färger (tack Per).
Post Reply