Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Så kom den till slut..
Just nu på tork i tvättstugan (Äntligen har jag hittat någon användning för det utrymmet ) efter en blöt eftermiddag på pickupflaket.
Första reaktionen är väl att det inte bara är Ferrari som har dåliga svetsare... Snyggare kunde det varit. Men men trots allt godkänt.
Ingen vidare monteringsbeskrivning vad jag kunnat hitta. Ska rota lite bland de tre papper plus klistermärke man fick med. Varav det viktigaste, homologeringsbeviset, inte får slarvas bort - hur jag ska klara av att hålla reda på det vette f-a-n.
Tappar man det så är det tydligen bara att beställa en ny bur. OMP skickar inte ut nya papper. :/
Såja, hoppas kunna göra en flukt-soft montering i helgen för att se vad som krävs. Verkar som de flesta plåtbitar är med från början. Bara sätta svetsen i dem.
// Per
Just nu på tork i tvättstugan (Äntligen har jag hittat någon användning för det utrymmet ) efter en blöt eftermiddag på pickupflaket.
Första reaktionen är väl att det inte bara är Ferrari som har dåliga svetsare... Snyggare kunde det varit. Men men trots allt godkänt.
Ingen vidare monteringsbeskrivning vad jag kunnat hitta. Ska rota lite bland de tre papper plus klistermärke man fick med. Varav det viktigaste, homologeringsbeviset, inte får slarvas bort - hur jag ska klara av att hålla reda på det vette f-a-n.
Tappar man det så är det tydligen bara att beställa en ny bur. OMP skickar inte ut nya papper. :/
Såja, hoppas kunna göra en flukt-soft montering i helgen för att se vad som krävs. Verkar som de flesta plåtbitar är med från början. Bara sätta svetsen i dem.
// Per
- Attachments
-
- Bur
- _V9B1965.JPG (280.7 KiB) Viewed 2604 times
-
- skruvar och annat till pusslet.
- _V9B1962.JPG (241 KiB) Viewed 2603 times
-
- Homopapper
- _V9B1970.JPG (147.25 KiB) Viewed 2604 times
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Vilket fantastiskt roligt julpyssel du har skaffat dig ser ju hur bra ut som helst
Det var någon här som nämde att ha med sig en race pärm med alla handlingar och papper så man har allt på ett och samma ställe som verkade vettigt. Jag själv är hopplös med att lägga saker på "bra" ställen vilket bara slutar i kaos
Det var någon här som nämde att ha med sig en race pärm med alla handlingar och papper så man har allt på ett och samma ställe som verkade vettigt. Jag själv är hopplös med att lägga saker på "bra" ställen vilket bara slutar i kaos
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Inte jag heller, saker i pärmar är oftast borta (det ligger ju inte framme).Per Hammarsjö wrote:Måste vara Niklas. Jag har avfärdat idéen. Kan inte hålla reda på pärmar.
Men just för alla papper man kan tänka sig behöver under racehelgen så har jag faktiskt en pärm. Den börjar bli lite full med resultat nu så det ska kanske få bli en egen pärm.
Halv ryggbredd A4 med plastfickor verkar vara lättast att hantera.
Det är inte oftadet efterfrågas regbevis eller papper på bur etc men har man det med sig så finns det där.
Att man sen glömmer allt på en gång är en annan femma.
Samma system går att ha med racetrunken (verktygsbacken och pryttelbacken), packas tidigt på veckan. Laminerad cheklista vore inte dumt, men man plockar ju ofta med sig mer saker än man använder.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Hmm, är det skarvhylsor vid huvét?
Då är det läge att vara noga med vilken sida som har skruvskallarna och vaddera hårt närmast röret), annars kan det bli lite fula "märken" i hjälmen.
Om den är delad där samt har "lösa" dörrsträvor (det ut att vara leder iaf) så blir monteringen en barnlek jämfört med min (där domkraft eller spärrblock används för att knô den in/ut under rutramen)
Då är det läge att vara noga med vilken sida som har skruvskallarna och vaddera hårt närmast röret), annars kan det bli lite fula "märken" i hjälmen.
Om den är delad där samt har "lösa" dörrsträvor (det ut att vara leder iaf) så blir monteringen en barnlek jämfört med min (där domkraft eller spärrblock används för att knô den in/ut under rutramen)
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Precis, känns som en omregistrering till Rallybil inte behövs.
Får se hur bältesrullar och sånt kommer funka nu.
Skarven verkar sitta farligt exakt där min hjälm kommer slå i ja..
För övrigt, måste det vara vaderat runt skallen vid race?
Henrik, rykten säger att NB är en förbättring av NA .
Vad jag hört från en meck på Mazda är att det är samma bottenplatta så i sånt fall borde den här buren passa på NA.
Men om det stämmer vågar inte jag inte svära på. Någon annan kanske sitter med klara besked här.
Annars så dröjjer det ett tag innan jag börjar så om någon vill komma förbi en varm vinterdag och prova, feel free.
Får se hur bältesrullar och sånt kommer funka nu.
Skarven verkar sitta farligt exakt där min hjälm kommer slå i ja..
För övrigt, måste det vara vaderat runt skallen vid race?
Henrik, rykten säger att NB är en förbättring av NA .
Vad jag hört från en meck på Mazda är att det är samma bottenplatta så i sånt fall borde den här buren passa på NA.
Men om det stämmer vågar inte jag inte svära på. Någon annan kanske sitter med klara besked här.
Annars så dröjjer det ett tag innan jag börjar så om någon vill komma förbi en varm vinterdag och prova, feel free.
Vet inte vad reglerna säger men det skulle kännas tryggt med vadderad båge precis vid huvudet. Annars blir det väldigt obekvämt när det illa.Per Hammarsjö wrote:
För övrigt, måste det vara vaderat runt skallen vid race?
På samma vis som BMW e36 är en förbättrning av e30? Eller Golf II är en förbättrning på Golf I? Eller.....tja, säg den bil som har haft en bättre efterföljare egentligen! Jag vet ju vilka jag föredrar ialla fall!Per Hammarsjö wrote: Henrik, rykten säger att NB är en förbättring av NA .
Tyvärr lite för långt till Sthlm men kanske finns det någon annan i närheten som har lust att testa? Annars får vi gå på "uppslagsverket" aka Niklas inrådan att det ska vara samma.Per Hammarsjö wrote: Vad jag hört från en meck på Mazda är att det är samma bottenplatta så i sånt fall borde den här buren passa på NA.
Men om det stämmer vågar inte jag inte svära på. Någon annan kanske sitter med klara besked här.
Annars så dröjjer det ett tag innan jag börjar så om någon vill komma förbi en varm vinterdag och prova, feel free.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 52
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
- Location: Stockholm
Varför måste den vara homologiserad? CCC bågarna är väl inte det antar jag och man får åka med dem också, eller har jag missat något?Per Hammarsjö wrote: Ingen vidare monteringsbeskrivning vad jag kunnat hitta. Ska rota lite bland de tre papper plus klistermärke man fick med. Varav det viktigaste, homologeringsbeviset, inte får slarvas bort - hur jag ska klara av att hålla reda på det vette f-a-n.
Tappar man det så är det tydligen bara att beställa en ny bur. OMP skickar inte ut nya papper. :/
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
MX-5 NB 1999 Modifierad
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Hey, Nice!!!:D Undra om du överhuvudtaget bromsar nästa sommar när du kör en tryggare räser!
Scanna in dokumenten, lägg på flera hårddiskar. Jag kan inte skilja på äkta handlingar från scannade utskrifter...
Scanna in dokumenten, lägg på flera hårddiskar. Jag kan inte skilja på äkta handlingar från scannade utskrifter...
Gissning: Kan det vara att OMP-buren ej är byggd enligt SBFs normer och därmed behöver intyg för att vara godkänd?...Hans Drangel wrote:Varför måste den vara homologiserad? CCC bågarna är väl inte det antar jag och man får åka med dem också, eller har jag missat något?Per Hammarsjö wrote: Ingen vidare monteringsbeskrivning vad jag kunnat hitta. Ska rota lite bland de tre papper plus klistermärke man fick med. Varav det viktigaste, homologeringsbeviset, inte får slarvas bort - hur jag ska klara av att hålla reda på det vette f-a-n.
Tappar man det så är det tydligen bara att beställa en ny bur. OMP skickar inte ut nya papper. :/
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
CCC bågarna är väl byggda av licensierade burbyggare/svetsare för svenskt reglemente. Så det är ju inget konstigt med det. Men vill man ha helbur så sticker det ju iväg lite i byggkostnader. Tror inga svenska företag står och håller med jiggar för helburar till Miata. Jag har hört att det skulle kosta mellan 10-15tkr att få en helbur byggd av en certad byggare, kanske ännu mer?. Och bygga själv gör jag inte. Det tar för mycket tid och för mycket strul. Min smed flyttar dessutom ner till göteborg nu så där rök den resursen.Hans Drangel wrote:Varför måste den vara homologiserad? CCC bågarna är väl inte det antar jag och man får åka med dem också, eller har jag missat något?Per Hammarsjö wrote: Ingen vidare monteringsbeskrivning vad jag kunnat hitta. Ska rota lite bland de tre papper plus klistermärke man fick med. Varav det viktigaste, homologeringsbeviset, inte får slarvas bort - hur jag ska klara av att hålla reda på det vette f-a-n.
Tappar man det så är det tydligen bara att beställa en ny bur. OMP skickar inte ut nya papper. :/
Så anledningen till OMP valet är enkelt. Jag ville ha en helbur och OMP's är riktigt prisvärd. Komplett såsom ovan för 5700 kronor. FIA Homologeringen gör ju mest bara att SBF inte kan klanka ner på den. Men iom att det är homopapper på den så måste dessa visas upp vid SBF besiktning... Borde vara ett serienr stansat någonstans i buren.
Jag kan väl (?) dessutom tävla internationellt med min bil sen - vilket inte lär ske men ändå...
Tror nog att den överensstämmer bra med reglementet. Tänkte kolla det sen bara för skojsskull.. Det är väl förmodligen så att SBF i sin tur har tittat utanför gränserna av vårt land när dom satt reglementen.Fredrik Henriksson wrote: Gissning: Kan det vara att OMP-buren ej är byggd enligt SBFs normer och därmed behöver intyg för att vara godkänd?...
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Jag kan ju iofs vid min provmontering plåta av så mycket som möjligt och kontrollmäta avstånd och shit här och var. Borde väl räcka för att se om den passar i en NA?Cyberoid wrote: Grattis, det där ser trevligt ut. Nu ska vi bara ta reda på om den passar den riktiga Miatan också. Jag förväntar mig att du presenterar en väldokumenterad provmontering av valfri NA i tråden, ok?
Ja, bildokumentering är alltid trevligt men lägg ingen större möda på uppmätning m.m. Det blir nog svårt att avgöra om den passar på det viset. Men lite översiktsbilder etc kan ju ge ett hum i alla fall. Enklast blir det nog om "någon" köper en bur och provmonterar i NA:n. I värsta fall får man väl sälja den vidare till någon NB ägare ifall det inte passar.Per Hammarsjö wrote:Jag kan ju iofs vid min provmontering plåta av så mycket som möjligt och kontrollmäta avstånd och shit här och var. Borde väl räcka för att se om den passar i en NA?Cyberoid wrote: Grattis, det där ser trevligt ut. Nu ska vi bara ta reda på om den passar den riktiga Miatan också. Jag förväntar mig att du presenterar en väldokumenterad provmontering av valfri NA i tråden, ok?
Någon som vill köpa en färdiglackerad CC båge kanske?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Varför inte dubbelkolla med Mazda om hur mycket bottenplattan skiljer? Som sagt en meck kan ju ha fel men någonstans har ju dom klara uppgifter om detta.
Varför OMP säger att den är homologerad för -98 och uppåt beror ju på att Mazda körde massa cuper för bilen då.
Mja, någon vettig lösning ska vi nog hitta på det här. CG kanske kan dra en repa med sin putsbil? Den ska väl bli räcer någongång den också...
Lars Stahre har jag hört ryktas om bygger en långlopps NA. Har ni kommit någon vart med bur i bilen? Annars kanske ni är intresserade av att titta förbi och provmontera. I långlopp måste det ju vara helbur.
Varför OMP säger att den är homologerad för -98 och uppåt beror ju på att Mazda körde massa cuper för bilen då.
Mja, någon vettig lösning ska vi nog hitta på det här. CG kanske kan dra en repa med sin putsbil? Den ska väl bli räcer någongång den också...
Lars Stahre har jag hört ryktas om bygger en långlopps NA. Har ni kommit någon vart med bur i bilen? Annars kanske ni är intresserade av att titta förbi och provmontera. I långlopp måste det ju vara helbur.
Last edited by Per Hammarsjö on Thu 11 Dec 2008, 22:00, edited 1 time in total.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Nu e d Jul igen...JOnas wrote:Det var kul sagt Din Tomte!Jag kan inte skilja på äkta handlingar från scannade utskrifter...
Sant, när jag skriver ut dokument som jag tidigare scannat in på jobbets maskiner så är d skitvåra att skilja från orginalhandlingar. Nu e d inga hobbymaskiner iofs... *saknar snoppmätarsmiliey*
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Eftersom garaget inte är byggt ännu har jag fått vänta ett tag på plusgrader. Idag kändes tillräckligt varmt för att köra igång med bilen.
Prio var att få av stötfångaren bak och skicka på fix och lack. Upptäckte då att vänsterbak fått sig en liten törn och tryckts in lite. Spelar ingen större roll men stöten är lite svår att montera bra. Men det ska rätas ut och även mäta upp så hjulupphängningen är i rätt vinklar.
Funderar på att plocka bort balken bak för att spara lite vikt. Frågan är hur mycket den räddar bilen om någon puttar på en bak?
Prio var att få av stötfångaren bak och skicka på fix och lack. Upptäckte då att vänsterbak fått sig en liten törn och tryckts in lite. Spelar ingen större roll men stöten är lite svår att montera bra. Men det ska rätas ut och även mäta upp så hjulupphängningen är i rätt vinklar.
Funderar på att plocka bort balken bak för att spara lite vikt. Frågan är hur mycket den räddar bilen om någon puttar på en bak?
- Attachments
-
- Meck i vinterkylan
- SNC11894.jpg (360.51 KiB) Viewed 2459 times
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Och så har jag kastat i helburen för att se vad som behövs göras!
En orginal HT eller ST kommer inte funka på den här buren. Det ser ut som om hela buren sticker upp en eller två centimeter över framruteramen.
Behöver också skära upp instrumentbrädan på varje sida. Främre stöttorna ska ytterligare 5-10 cm längre fram.
Bakre stöttorna landar uppe på "hatthyllan" istället för nere på tornen. Och det verkar som om orginalbältet kommer att fungera.
Ska passa på att svetsa fästen och montera klart när jag kör bilen till min plåtslagare som även ska dra ur bucklan bak och fixa stöten. Och lacka den såklart. Verkar vara lite fuktigt i mitt förråd...
En orginal HT eller ST kommer inte funka på den här buren. Det ser ut som om hela buren sticker upp en eller två centimeter över framruteramen.
Behöver också skära upp instrumentbrädan på varje sida. Främre stöttorna ska ytterligare 5-10 cm längre fram.
Bakre stöttorna landar uppe på "hatthyllan" istället för nere på tornen. Och det verkar som om orginalbältet kommer att fungera.
Ska passa på att svetsa fästen och montera klart när jag kör bilen till min plåtslagare som även ska dra ur bucklan bak och fixa stöten. Och lacka den såklart. Verkar vara lite fuktigt i mitt förråd...
- Attachments
-
- cut.jpg (383.12 KiB) Viewed 2461 times
-
- topfäste.jpg (351.18 KiB) Viewed 2460 times
-
- bottenfäste.jpg (343.5 KiB) Viewed 2462 times
-
- tajt.jpg (352.42 KiB) Viewed 2458 times
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Wow !
Nu vågar du mera kan jag tänka mig
Nu vågar du mera kan jag tänka mig
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Nice! Börjar bli "riktig" räserbil nu!
Fylla stötfångaren med byggskum (väger inget) för att få lite mer styvhet/tålighet kanske skulle funka. Har för mig att jag hört att det gjorts...
Men kan du lätta bilen så mkt mer? Har för mig att du låg på gränsen utan hardtopp på Knutan. Hur mkt mer väger buren i förhållande till bågen?
Är det bak eller fram eller både och buren höjer sig över rutramen?
Fylla stötfångaren med byggskum (väger inget) för att få lite mer styvhet/tålighet kanske skulle funka. Har för mig att jag hört att det gjorts...
Men kan du lätta bilen så mkt mer? Har för mig att du låg på gränsen utan hardtopp på Knutan. Hur mkt mer väger buren i förhållande till bågen?
Är det bak eller fram eller både och buren höjer sig över rutramen?
Last edited by Fredrik Henriksson on Sat 10 Jan 2009, 15:45, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Med nästan tom tank hade jag blivit diskad på knutan ja!
Buren kanske väger 10 kilo mer än bågen.
Funderar på att ta bort ABS också. Då slipper jag ju det straffet och kan lätta rätt mycket mer.
Buren kanske väger 10 kilo mer än bågen.
Funderar på att ta bort ABS också. Då slipper jag ju det straffet och kan lätta rätt mycket mer.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Japp! Nästa gång du och jag går på drift bredvid varandra över krönet på knutan så är det dina dörrar jag siktar på! :=Josen wrote:Wow !
Nu vågar du mera kan jag tänka mig
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Vänta och se om aborrfenorna spår en regnig sommar...Per Hammarsjö wrote:
Funderar på att ta bort ABS också. Då slipper jag ju det straffet och kan lätta rätt mycket mer.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Bang on Target!Lustigt att du skriver så Per....Japp! Nästa gång du och jag går på drift bredvid varandra över krönet på knutan så är det dina dörrar jag siktar på!
(nästa gång ska jag läsa all nya inlägg innan jag postar..)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Började fundera på hur jag ska fästa bältet. Den nya buren har ju inget horisontellt tvärgående rör på snedsträvorna.
Kan man modifiera, dvs svetsa ett rör, trots att buren är FIA homologerad? Det försämrar ju inte säkerheten. Hur löser man det annars? Att fästa bältet i buren måste ju vara det säkraste alternativet?
Ev svetsa ett tvärgående i huvudbågen?
När man tittar på den tvärgående snedsträva som är där nu känns det lite som om buren är gjord för en högerstyrd bil. Den borde vara fäst i vänstra hörnet istället för högra.
// Per