Avgas
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Nu har I.L Motorsport åter extraktorgrenrör i lager. Imorgon har de iaf ett mindre, då Jag nu beställt 1 st Bör vara hemma i slutet av nästa vecka
EDIT! Jag makulerade ordern från IL och beställde från MX-5 parts istället. 104 EURO BILLIGARE FÖR SAMMA RÖR!!
Till våren så ska det på, ihop med mitt CAI från AEM som ligger och dammar här hemma. Jag tänkte rulla till Avgascenter i Löddeköpinge som är en Ferrita-filial och snacka lite om hur bygget ska gå till. Det känns bäst om de får para ihop grenröret med sina grejer direkt.
EDIT! Jag makulerade ordern från IL och beställde från MX-5 parts istället. 104 EURO BILLIGARE FÖR SAMMA RÖR!!
Till våren så ska det på, ihop med mitt CAI från AEM som ligger och dammar här hemma. Jag tänkte rulla till Avgascenter i Löddeköpinge som är en Ferrita-filial och snacka lite om hur bygget ska gå till. Det känns bäst om de får para ihop grenröret med sina grejer direkt.
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Då har mitt grenrör från MX-5 Parts kommit. £ 205,60 inkl frakt är BILLIGT!!!!! Speciellt när man ser hur bra det ser ut att vara gjort.
Ska försöka komma till hos Avgascenter nästa vecka och få uppmätt systemet och se vad Vi ska slänga på efter grenröret.
Jag har iaf bestämt mig för ett HELT nytt system. Racekat, dämpare och slutdämpare. Sen vet Jag inte hur originalsystemet ser ut. Har för mig att där är två kattar och två dämpare. Vad Jag vet är systemet nu 2" efter första katten och Jag tror att Jag kör på ett 2,5" hela vägen.
Vi får se vad Tomas på Avgascenter säger.
Ska försöka komma till hos Avgascenter nästa vecka och få uppmätt systemet och se vad Vi ska slänga på efter grenröret.
Jag har iaf bestämt mig för ett HELT nytt system. Racekat, dämpare och slutdämpare. Sen vet Jag inte hur originalsystemet ser ut. Har för mig att där är två kattar och två dämpare. Vad Jag vet är systemet nu 2" efter första katten och Jag tror att Jag kör på ett 2,5" hela vägen.
Vi får se vad Tomas på Avgascenter säger.
Måns Wilke wrote:Då har mitt grenrör från MX-5 Parts kommit. £ 205,60 inkl frakt är BILLIGT!!!!! Speciellt när man ser hur bra det ser ut att vara gjort.
Ska försöka komma till hos Avgascenter nästa vecka och få uppmätt systemet och se vad Vi ska slänga på efter grenröret.
Jag har iaf bestämt mig för ett HELT nytt system. Racekat, dämpare och slutdämpare. Sen vet Jag inte hur originalsystemet ser ut. Har för mig att där är två kattar och två dämpare. Vad Jag vet är systemet nu 2" efter första katten och Jag tror att Jag kör på ett 2,5" hela vägen.
Vi får se vad Tomas på Avgascenter säger.
Vad är det för tillverkare på ditt grenrör? Bild? De på Mx5parts kostar väl £270 + frakt?
1.6:an har en kat + en tvärställd ljuddämpare. 1.8:an har en flamskyddsdämpare också strax innan katten. 2" rör på båda.
(Om jag minns rätt)
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Måns kör väl en NC så det är därför det kostar och ser annorlunda ut.. ..Cyberoid wrote:Måns Wilke wrote:Då har mitt grenrör från MX-5 Parts kommit. £ 205,60 inkl frakt är BILLIGT!!!!! Speciellt när man ser hur bra det ser ut att vara gjort.
Ska försöka komma till hos Avgascenter nästa vecka och få uppmätt systemet och se vad Vi ska slänga på efter grenröret.
Jag har iaf bestämt mig för ett HELT nytt system. Racekat, dämpare och slutdämpare. Sen vet Jag inte hur originalsystemet ser ut. Har för mig att där är två kattar och två dämpare. Vad Jag vet är systemet nu 2" efter första katten och Jag tror att Jag kör på ett 2,5" hela vägen.
Vi får se vad Tomas på Avgascenter säger.
Vad är det för tillverkare på ditt grenrör? Bild? De på Mx5parts kostar väl £270 + frakt?
1.6:an har en kat + en tvärställd ljuddämpare. 1.8:an har en flamskyddsdämpare också strax innan katten. 2" rör på båda.
(Om jag minns rätt)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Jag vet faktiskt inte vem som tillverkat det men det är tillverkat för I.L Motorsport i tyskland. IL Motorsport står etsat på ena röret.
Jag har ingen bild på det då det nu ligger i kartongen i bilen, men det går att beskåda på IL Motorsports hemsida.
Nix, inga £270 här inte. £205.60 inalles pröjsade Jag. ser tom att det är £4 billigare idag, men iom att de inte har fler i lager så kan de ju sätta vad de vill Vet inte om Jag nämnt att detta är till en NC?
Hur som helst så är det rostfritt, bortsett från flänsen som ligger mot blocket, den är i vanligt kolstål.
Jag har ingen bild på det då det nu ligger i kartongen i bilen, men det går att beskåda på IL Motorsports hemsida.
Nix, inga £270 här inte. £205.60 inalles pröjsade Jag. ser tom att det är £4 billigare idag, men iom att de inte har fler i lager så kan de ju sätta vad de vill Vet inte om Jag nämnt att detta är till en NC?
Hur som helst så är det rostfritt, bortsett från flänsen som ligger mot blocket, den är i vanligt kolstål.
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Väntar nu på svar från MX5MAD.com UK om de levererar till Sverige. Gör de det, så kommer Jag att beställa två grejer från dem när Jag får svar:
Roadstersport Midpipe med racekat
Roadstersport Dual Muffler
Om Jag kan ta det från dem så blir det dels ca 500 spänn billiagre än att ta det från Goodwin Racing + att man slipper eventuellt tjafs med tullen(förhoppningsvis).
Att köpa systemet färdigt blir billigare än att låta få det byggt här hemma, samtidigt som man får ett system som är utprovat och bevisligen fungerar. Brian har ju provat sig fram till ett slutresultat som han är nöjd med och då borde det funka för mig.
Enda problemet är kanske att den slutdämpare Jag valt kan ge aningen högt ljud ihop med extraktorgrenröret, mend et återstår att se.
får Jag hem grejerna och får på det under vintern så lär bilen definitivt vara utan chans i Roadsport C...
Jag får istället inrikta mig på banåka utanför nån racingserie. Jag ska iaf kolla upp lite gällande MGCC´s reglemente för deras KM. Jag har en känsla av att det behövs fixas en del med säkerheten en del.
Roadstersport Midpipe med racekat
Roadstersport Dual Muffler
Om Jag kan ta det från dem så blir det dels ca 500 spänn billiagre än att ta det från Goodwin Racing + att man slipper eventuellt tjafs med tullen(förhoppningsvis).
Att köpa systemet färdigt blir billigare än att låta få det byggt här hemma, samtidigt som man får ett system som är utprovat och bevisligen fungerar. Brian har ju provat sig fram till ett slutresultat som han är nöjd med och då borde det funka för mig.
Enda problemet är kanske att den slutdämpare Jag valt kan ge aningen högt ljud ihop med extraktorgrenröret, mend et återstår att se.
får Jag hem grejerna och får på det under vintern så lär bilen definitivt vara utan chans i Roadsport C...
Jag får istället inrikta mig på banåka utanför nån racingserie. Jag ska iaf kolla upp lite gällande MGCC´s reglemente för deras KM. Jag har en känsla av att det behövs fixas en del med säkerheten en del.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
MCGG KM skijer sig bara på punkten att du inte får plocka bort passagerarstol, annars är det exakt samma reglemente (vagnbok behövs inte i MGCC KM, men det påverkar inte utrustningen).Måns Wilke wrote:Jag får istället inrikta mig på banåka utanför nån racingserie. Jag ska iaf kolla upp lite gällande MGCC´s reglemente för deras KM. Jag har en känsla av att det behövs fixas en del med säkerheten en del.
Fråga MX5MAD.com vad de skall ha för Rollbar med Pettystag samt en Harnessbar (osäker på om den behövs för 6punktsbäte). Denna båge är nog den enda enkla lösning jag kan tänka mig för en NC som passar in i reglementet (både MGCC KM och för Vagnbok).
Skulle denna båge inte lämpa sig (rådfråga lite SBF vagnboksbesiktare etc för att sondera terrängen) så blir det nog att ta med sig bågen och bilen till tex Competion Cars elelr liknande för att göra en kopia i lämpligare rördimension. Det har skett förr med gott resultat.
Utöver detta är det ju lite pilligt att få dit en FIAstol i en NC (eller att plocka bort originalstolen med dess airbags etc).
En NC är ju lite komplexare ny bil vilket gör det lite petigare att få till en kompromiss (eller så är vi bara mera vara att leka lego med bitarna i NA och NB ).
Om originalstol får användas nånstans så får någon gärna korrigera mig men det är väl bara vid problem att få plats med en FIAstol som man får göra avsteg?
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Så, nu har Jag beställt ett komplett sportavgassystem från Larini
De hade bara slutdämparen färdigtillverkad så Jag får vänta till Januari innan det levereras.
Det bestpr av ett mellanrör i två delar, med kat i det främre och fördämpare i det bakre, en liten slutdämpare med dubbla rör.
Parat med insuget från AEM och extraktorgrenröret så borde det kunna ge lite mer boost i kärran.
det bästa med detta systemet över andra är att man slipper 3000-3500rpm dånet som tydligen verkar vara svårt att komma ifrån. Larini verkar ha lyckats och ska överlag ge ett betydligt ljusare ljud än de övriga. en del beskriver det som ljudet från högtrimmade europeiska sportbilar från Italien med lite inslag av gammal Alfa när man kliver av gasen. det låter ju som att detta inte kan bli fel
Hoppas att julen går fort
De hade bara slutdämparen färdigtillverkad så Jag får vänta till Januari innan det levereras.
Det bestpr av ett mellanrör i två delar, med kat i det främre och fördämpare i det bakre, en liten slutdämpare med dubbla rör.
Parat med insuget från AEM och extraktorgrenröret så borde det kunna ge lite mer boost i kärran.
det bästa med detta systemet över andra är att man slipper 3000-3500rpm dånet som tydligen verkar vara svårt att komma ifrån. Larini verkar ha lyckats och ska överlag ge ett betydligt ljusare ljud än de övriga. en del beskriver det som ljudet från högtrimmade europeiska sportbilar från Italien med lite inslag av gammal Alfa när man kliver av gasen. det låter ju som att detta inte kan bli fel
Hoppas att julen går fort