racekat//grenrör.
racekat//grenrör.
jag ska köpa ett extraktorgrenrör och undrar om det går att besiktiga med det? har för mig att jag någonstans läst att det kan ge dåliga mätvärden hos bilprovningen, och att dom inte godkänner extraktor rör?
ska också inhandla en ny katalysator med bättre flöde tänkte jag. finns det någon som har bättre genomströmning och är godkänd av bilprovningen?
vad ska man ha för ngn race-kat, sport-kat, keramisk eller metall? verkar vara en hel jungel...
ska också inhandla en ny katalysator med bättre flöde tänkte jag. finns det någon som har bättre genomströmning och är godkänd av bilprovningen?
vad ska man ha för ngn race-kat, sport-kat, keramisk eller metall? verkar vara en hel jungel...
Mitt extraktorgrenrör har de iaf inte sagt något om de två senaste gångerna.
Katalysator är väl lämpligt att den är i metall, keramisk ger inte samma fysiska hållbarhet och när de går sönder kan de sätta mer eller mindre stopp i avgasröret = dålig effekt. Dessutom kanske välja en SBF-godkänd om man skulle vilja köra MX-5 Cupen . Bilprovningen är bara intresserad av att mätvärdena är inom gränserna.
T.ex: www.katalysatorteknik.com
Katalysator är väl lämpligt att den är i metall, keramisk ger inte samma fysiska hållbarhet och när de går sönder kan de sätta mer eller mindre stopp i avgasröret = dålig effekt. Dessutom kanske välja en SBF-godkänd om man skulle vilja köra MX-5 Cupen . Bilprovningen är bara intresserad av att mätvärdena är inom gränserna.
T.ex: www.katalysatorteknik.com
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Vart hittar man racekatalysator med racegodkänd märkning till ett sjyst pris? Biltema kan man väl inte räkna med längre, lagret omärkta verkar ju vara oändligt stort.
Har hittat varianter för hyggliga pengar men dem måste man svetsa egna flänsar till. Skulle ju vara kanon om det fanns en godkänd 2.5"kat att bara bulta på utan att hålet i plånboken blir av kraterdimension...
Har hittat varianter för hyggliga pengar men dem måste man svetsa egna flänsar till. Skulle ju vara kanon om det fanns en godkänd 2.5"kat att bara bulta på utan att hålet i plånboken blir av kraterdimension...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
3papp för kat utan flänsar är nog det du får räkna med oavsett källa. Om du får tag på en med flänsar så passar de naturligtvis inte till din bil, då måste du svetsa rör i alla fall.
Men eftersom vi kör med dispens för att få använda gatgodkänd avgasrening så behöver du inte SBFgodkännande (i Roadsport).
Det är synd att fullkustomavgas kostar en slant när man inte kan få det kompissvetsat, designen är annars solklar (kan tjäna en cm markfrigång också genom att gå från fläns till V-klämma).
Till ursprungsfrågan så verkar det gå ganska bra att få till avgasvärdena på Miator med grova grenrör, men man får varmköra på riktigt. Sist hade jag inga problem alls, men jag gissar att mätaren var kass (alla värden skrevs in som max tillåtna).
Men eftersom vi kör med dispens för att få använda gatgodkänd avgasrening så behöver du inte SBFgodkännande (i Roadsport).
Det är synd att fullkustomavgas kostar en slant när man inte kan få det kompissvetsat, designen är annars solklar (kan tjäna en cm markfrigång också genom att gå från fläns till V-klämma).
Till ursprungsfrågan så verkar det gå ganska bra att få till avgasvärdena på Miator med grova grenrör, men man får varmköra på riktigt. Sist hade jag inga problem alls, men jag gissar att mätaren var kass (alla värden skrevs in som max tillåtna).
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
På NA 1,6 kan det bli bekymmer med mätvärdena om etraktorgrenrör monteras då lambdasonden är en sk entråds utan uppvärmning. Jag får problem varje år, men som väl är vill dom alltid ut o gasa en sväng och då mäter man efter körningen med genomvarm motor utan problem.
Det går att montera en lambda från NA 1,8 med förvärmning om man skulle få bekymmer tack vare att lambdan flyttas ca 3-4 dm. En sport/racekat + avgas ökar flödet, vilket kyler ner lamdan ytterligare..
Vi monterade en metallisk sportkat på en NA 1,8 från katalysatorteknik. Denna passade klockrent om man skar av dom gamla flänsarna vid svetsskarven och använde dom igen..
http://www.miataklubben.se/vbulletin/sh ... t=sportkat
http://www.katalysatorteknik.com/index. ... t&catId=25
Dom har även en relativt billig SBF-godkänd kat om man har för avsikt att börja tävla där det krävs.. (2400kr)
http://www.katalysatorteknik.com/index. ... t&catId=29
Fredrik! Ni får väl skramla till en JR-kat, svetsa på ett mätuttag och skicka in den till SFB för godkännande. Fullt möjligt enl en SBF-tekniker (som jobbar hos oss...)
Det går att montera en lambda från NA 1,8 med förvärmning om man skulle få bekymmer tack vare att lambdan flyttas ca 3-4 dm. En sport/racekat + avgas ökar flödet, vilket kyler ner lamdan ytterligare..
Vi monterade en metallisk sportkat på en NA 1,8 från katalysatorteknik. Denna passade klockrent om man skar av dom gamla flänsarna vid svetsskarven och använde dom igen..
http://www.miataklubben.se/vbulletin/sh ... t=sportkat
http://www.katalysatorteknik.com/index. ... t&catId=25
Dom har även en relativt billig SBF-godkänd kat om man har för avsikt att börja tävla där det krävs.. (2400kr)
http://www.katalysatorteknik.com/index. ... t&catId=29
Fredrik! Ni får väl skramla till en JR-kat, svetsa på ett mätuttag och skicka in den till SFB för godkännande. Fullt möjligt enl en SBF-tekniker (som jobbar hos oss...)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Bra "how to" beskrivning...Peter Sandström wrote:På NA 1,6 kan det bli bekymmer med mätvärdena om etraktorgrenrör monteras då lambdasonden är en sk entråds utan uppvärmning. Jag får problem varje år, men som väl är vill dom alltid ut o gasa en sväng och då mäter man efter körningen med genomvarm motor utan problem.
Det går att montera en lambda från NA 1,8 med förvärmning om man skulle få bekymmer tack vare att lambdan flyttas ca 3-4 dm. En sport/racekat + avgas ökar flödet, vilket kyler ner lamdan ytterligare..
Vi monterade en metallisk sportkat på en NA 1,8 från katalysatorteknik. Denna passade klockrent om man skar av dom gamla flänsarna vid svetsskarven och använde dom igen..
http://www.miataklubben.se/vbulletin/sh ... t=sportkat
http://www.katalysatorteknik.com/index. ... t&catId=25
Dom har även en relativt billig SBF-godkänd kat om man har för avsikt att börja tävla där det krävs.. (2400kr)
http://www.katalysatorteknik.com/index. ... t&catId=29
Fredrik! Ni får väl skramla till en JR-kat, svetsa på ett mätuttag och skicka in den till SFB för godkännande. Fullt möjligt enl en SBF-tekniker (som jobbar hos oss...)
Nja, att rodda med att få en utlänsk bolt on kat godkänd skulle kanske funka men det är så mkt annat jag måste få gjort att den tiden finns inte. Det smidigaste hade ju varit om det fanns en godkänd racekat till hyfsat pris som bara gick att bulta på. Men d e klart att marknaden i Sverige är väl för liten för att det kall finnas en uppsjö av godkända racekatar till miatan...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nu är det iaf officiellt, det går bra med gatgodkänd avgasrening även under 2009.
http://www.spvm.se/
http://www.spvm.se/
Re: racekat//grenrör.
blev ett 4-2-1 grenrör men behöver fölänga kabeln till lambdan.. är det bara en "vanlig" kabel som går att byta ut/förlänga, utan att räkna o mäta motstånd mm.. hittade ingen info om förlängda kablar...
Johan Andersson, Klippan
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: racekat//grenrör.
Jag kapade av min (entråds-lambda) och skarvade på med vanlig 0,5-kvadrats RK-kabel. Funkar utmärkt!pj wrote:blev ett 4-2-1 grenrör men behöver fölänga kabeln till lambdan.. är det bara en "vanlig" kabel som går att byta ut/förlänga, utan att räkna o mäta motstånd mm.. hittade ingen info om förlängda kablar...
Re: racekat//grenrör.
kanon då får det bli det tills vidare. tänkte fixa en sådan med förvärme om inte bilen går igenom besiktningen. är det en sådan med fyra kablar? hur kopplar man isf in en sådan tro?
Johan Andersson, Klippan
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: racekat//grenrör.
Nu verkar det som att Biltema har fått tummen ur och SBF-godkänt sin kat. Priset hamnar på 2200 kr...
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=153943
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=153943
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: racekat//grenrör.
Ca 7-900 billigare än alternativen, inte så extremt mycket billigare som den första varianten (som ju inte var ett alternativ rent tekniskt med sina små anslutningar).Peter Sandström wrote:Nu verkar det som att Biltema har fått tummen ur och SBF-godkänt sin kat. Priset hamnar på 2200 kr...
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=153943
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: racekat//grenrör.
Nuffrorna i intyget verkar inte stämma med nuffror på katten. Tvingade dom att öppna flera kartonger och det var samma nummer i alla intyg och på alla katalysatorer men de matchade inte mot varandra. Kanske hör numrena ej ihop, de ska kolla och återkomma iaf...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: racekat//grenrör.
SFB har en lista på alla godkända kattar Kolla vad som står där först o främst...Fredrik Henriksson wrote:Nuffrorna i intyget verkar inte stämma med nuffror på katten. Tvingade dom att öppna flera kartonger och det var samma nummer i alla intyg och på alla katalysatorer men de matchade inte mot varandra. Kanske hör numrena ej ihop, de ska kolla och återkomma iaf...
Då SBF har www:s sämsta sökmotor får du leta upp det själv. Den är så dålig att SBF själva hänvisar till Google...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: racekat//grenrör.
Det finns en SBF-stämpel inristad så det borde vara ok. Skumt bara att det inte går att hitta matchande siffror i intyget bara.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: racekat//grenrör.
Är det någon som vet hur Biltemas racekat är? Hört rykten om att den varit lite för tät i jämförelse med de dyrare varianterna...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: racekat//grenrör.
Reagerade faktiskt på hur pass tät den ser ut att vara. Men jag har ju inget att relatera till iofs...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: racekat//grenrör.
Men det är väl så att roadsport har dispans med kat även under 2009? Man behöver inte ha en SBF godkänd kat utan "bara" godkända värden enligt SBP? Hittade inte hela texten men detta står under nyheter på roadsport.sePeter Sandström wrote:SFB har en lista på alla godkända kattar Kolla vad som står där först o främst...Fredrik Henriksson wrote:Nuffrorna i intyget verkar inte stämma med nuffror på katten. Tvingade dom att öppna flera kartonger och det var samma nummer i alla intyg och på alla katalysatorer men de matchade inte mot varandra. Kanske hör numrena ej ihop, de ska kolla och återkomma iaf...
Då SBF har www:s sämsta sökmotor får du leta upp det själv. Den är så dålig att SBF själva hänvisar till Google...
"§ 106 Dispensansökan Katalysator Roadsport
Ansökan om förlängning av katalysatordispens för Roadsport har inkommit till TK.
Beslut
TK förlänger dispensen till 2009-12-31 med tillägget:
Vid emmissionskontroll på fordon utan katalysator gäller bilprovningens gränsvärde."
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: racekat//grenrör.
Fick svar från tillverkaren ang min cat...
Please see attachment with new FIA paperwork including part no CAT104R1. C1T134MT is our manufacturing production number which is also included in the FIA paperwork. This converter is a real 100 cell race converter, The reason why the holes are a little smaller is because of the OE washcoating which we use. However after sometime on the vehicle the washcoat will become thinner making the metal substrate holes large. The washcoat on these converters is design to pass bilprovening so it is heavier grade then most other converters.
Please see attachment with new FIA paperwork including part no CAT104R1. C1T134MT is our manufacturing production number which is also included in the FIA paperwork. This converter is a real 100 cell race converter, The reason why the holes are a little smaller is because of the OE washcoating which we use. However after sometime on the vehicle the washcoat will become thinner making the metal substrate holes large. The washcoat on these converters is design to pass bilprovening so it is heavier grade then most other converters.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5