Oljetemp och tryck mätare ?
Oljetemp och tryck mätare ?
Skulle vilja kunna mäta oljetryck och temp. Om jag fattar det rätt så kan man ersätta givaren för olje-tryck med sensor som ger både tryck och temp. Någon som har erfarenheter ?
/Joachim
/Joachim
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Om jag minns de gamla trådarna rätt så är gängorna för din tryckkontakt inte så vanliga för VDO-sensorer och liknande (adaptrar bygger ju ut och då blir inte tempen så rätt).
Sen är väl det inte säkert att du vill ha oljetempen där (där vid filtret kommer det ju direkt från pumpen iofs men osäker på om trycksensorn sitter i flödet).
Att ha en kombinationssensor som har rätt gänga direkt vore ju underbart. Kombinera det med en 52mm kombimätare med alarmnivåer får bägge funktinerna (lågt tryck och hög temp) som kan driva externa varningsLED's. Men drömma går ju...
Rotar man i katalogerna från sensorstillverkare (Siemens, VDO etc) så kanske man kan hitta nåt passande. Gängan i blocket skall tydligen vara 1/8"-28 BSPT (BPT), det är skillnad från NPTgänga som "passar" men tätar inte, adapter behövs.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=17659
Bara för tydligheten. 95-05 har oljetryckskontakt och fuskmätare som tydligen jobbar åt andra hållet (0V ger max utslag) jämfört med 89-94 som har analog trycksensor och svagt dämpad mätare.
Sen är väl det inte säkert att du vill ha oljetempen där (där vid filtret kommer det ju direkt från pumpen iofs men osäker på om trycksensorn sitter i flödet).
Att ha en kombinationssensor som har rätt gänga direkt vore ju underbart. Kombinera det med en 52mm kombimätare med alarmnivåer får bägge funktinerna (lågt tryck och hög temp) som kan driva externa varningsLED's. Men drömma går ju...
Rotar man i katalogerna från sensorstillverkare (Siemens, VDO etc) så kanske man kan hitta nåt passande. Gängan i blocket skall tydligen vara 1/8"-28 BSPT (BPT), det är skillnad från NPTgänga som "passar" men tätar inte, adapter behövs.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=17659
Bara för tydligheten. 95-05 har oljetryckskontakt och fuskmätare som tydligen jobbar åt andra hållet (0V ger max utslag) jämfört med 89-94 som har analog trycksensor och svagt dämpad mätare.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det är ju rätt trångt runt oljefiltret (med olje/vatten värmeväxlaren och allt) så ett Tstycke för separata sensorer är nog trångt. Ett oljeförflyttarkit (elelr helt enkelt en mellanplatta till oljefiltret) ger ju större möjligheter till nya sensoreplaceringar, men det ger ju mer pyssel och ptentiella läckageställen (visst kan man göra det ordentligt men risken ökar hur man än ser på det).
Exempel på VDOsensor och adapter för att få orginalmätaren att röra lite på sig:
http://www.trackdogracing.com/website/g ... re_kit.htm
Det ryktas om att VDO skall ha en sensor med BPTgänga också, även en modell med både analog utgång samt en kontakt (för varningslampa). Den som hittar VDOnummer el dyligt kan väl bifoga dem.
Jag har inte hittat nån kombinerad tryck/tempsensor än iaf.
Exempel på VDOsensor och adapter för att få orginalmätaren att röra lite på sig:
http://www.trackdogracing.com/website/g ... re_kit.htm
Det ryktas om att VDO skall ha en sensor med BPTgänga också, även en modell med både analog utgång samt en kontakt (för varningslampa). Den som hittar VDOnummer el dyligt kan väl bifoga dem.
Jag har inte hittat nån kombinerad tryck/tempsensor än iaf.
Spec miata folket verkar ha olje temp/tryck info in sina bilar. Kanske skulle ställa frågan där.Jag har inte hittat nån kombinerad tryck/tempsensor än iaf
Behövs kanske ett T-kors för att få både temp och tryck ?
Temp borde vara rätt där ?
Last edited by Josen on Fri 21 Mar 2008, 16:28, edited 1 time in total.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Jag har en VDO tempsensor som passar istället för oljepluggen. funkar bra förutom att man får byta ut kopparbrickan med ett mindre hål i. Sitter skyddad vid sumpen och det finns ingen risk att det kan fastna i nåt.
Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Det var ju den lätta lösningen Då kan man ju använda villket VDO kompatibelt instrumet som helst senPeter Sandström wrote:Jag har en VDO tempsensor som passar istället för oljepluggen. funkar bra förutom att man får byta ut kopparbrickan med ett mindre hål i. Sitter skyddad vid sumpen och det finns ingen risk att det kan fastna i nåt.
Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
Med kopparbrickan menar du tät-brickan mot tråget ?
Sen skulle man ju fixa vatten-temp mätaren till att bli mera linjär också men har man en olje-temp mätare så kommer ju info den vägen också
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Japp, brickan mot tråget! Givaren är ganska smal vid nyckelgreppet, men jag hittade en standarbricka som funkar klockrent. Har denna med en vanlig VDO oljetempmätare. Numera väntar jag med att gasa då vattentempen går upp ganska fort, medans oljan tar lika lång tid till att få arbetstemp, ca 5 km landsväg......Josen wrote:Det var ju den lätta lösningen Då kan man ju använda villket VDO kompatibelt instrumet som helst senPeter Sandström wrote:Jag har en VDO tempsensor som passar istället för oljepluggen. funkar bra förutom att man får byta ut kopparbrickan med ett mindre hål i. Sitter skyddad vid sumpen och det finns ingen risk att det kan fastna i nåt.
Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
Med kopparbrickan menar du tät-brickan mot tråget ?
Sen skulle man ju fixa vatten-temp mätaren till att bli mera linjär också men har man en olje-temp mätare så kommer ju info den vägen också
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Var satte du olje-temp instrumentet ?Peter Sandström wrote:Japp, brickan mot tråget! Givaren är ganska smal vid nyckelgreppet, men jag hittade en standarbricka som funkar klockrent. Har denna med en vanlig VDO oljetempmätare. Numera väntar jag med att gasa då vattentempen går upp ganska fort, medans oljan tar lika lång tid till att få arbetstemp, ca 5 km landsväg......Josen wrote:Det var ju den lätta lösningen Då kan man ju använda villket VDO kompatibelt instrumet som helst senPeter Sandström wrote:Jag har en VDO tempsensor som passar istället för oljepluggen. funkar bra förutom att man får byta ut kopparbrickan med ett mindre hål i. Sitter skyddad vid sumpen och det finns ingen risk att det kan fastna i nåt.
Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
Med kopparbrickan menar du tät-brickan mot tråget ?
Sen skulle man ju fixa vatten-temp mätaren till att bli mera linjär också men har man en olje-temp mätare så kommer ju info den vägen också
- Vilken temp ligger olja på när bilen är riktigt varm ( pressar på lite) ?
- Vilket VDO instrument köpte du ?
Tackar
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Jag satte mätaren på vänster A-stolpe..Josen wrote:- Var satte du olje-temp instrumentet ?Peter Sandström wrote:Japp, brickan mot tråget! Givaren är ganska smal vid nyckelgreppet, men jag hittade en standarbricka som funkar klockrent. Har denna med en vanlig VDO oljetempmätare. Numera väntar jag med att gasa då vattentempen går upp ganska fort, medans oljan tar lika lång tid till att få arbetstemp, ca 5 km landsväg......Josen wrote:Det var ju den lätta lösningen Då kan man ju använda villket VDO kompatibelt instrumet som helst senPeter Sandström wrote:Jag har en VDO tempsensor som passar istället för oljepluggen. funkar bra förutom att man får byta ut kopparbrickan med ett mindre hål i. Sitter skyddad vid sumpen och det finns ingen risk att det kan fastna i nåt.
Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
Med kopparbrickan menar du tät-brickan mot tråget ?
Sen skulle man ju fixa vatten-temp mätaren till att bli mera linjär också men har man en olje-temp mätare så kommer ju info den vägen också
- Vilken temp ligger olja på när bilen är riktigt varm ( pressar på lite) ?
- Vilket VDO instrument köpte du ?
Tackar
Köpte givare, mätare och hållare på IL...
Hållare! (dyr, men passar perfekt på stolpen utan att skymma sikten..)
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 80cc95b14f
VDO-mätaren! (dessto billigare...)
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 80cc95b14f
och givaren ovan då..
Jag har en 13 raders oljekyl med en 80 graders vax-termostat (mocal)och ligger runt 85-90 grader vid "normal" buskörning.. Vid varmare utetemp kan jag passera 105-110 grader på konbanan där det kyler dåligt. Vet faktiskt inte vad jag hade innan kylet kom dit...
- Attachments
-
- Bipes 011.jpg (31.9 KiB) Viewed 2809 times
-
- Bipes 013.jpg (61.08 KiB) Viewed 2809 times
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Peter, är det denna givare du använder?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 22aa776926
- Vad är det för bricka du hittade som passar?
Köpte tidigare samma intstrumenthållare som du men med två hål i.
Behöver nu fylla det andra hålet - det ser fult ut att det är tomt.
Har redan oljetempmätare för växellådan och tanker nu sätta i en för motoroljan oxå.
Sen skall jag nog ha en klocka under bilstereon också.
Utetemperaturmätare verkar dock lite överflödigt i en cab.......
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 22aa776926
- Vad är det för bricka du hittade som passar?
Köpte tidigare samma intstrumenthållare som du men med två hål i.
Behöver nu fylla det andra hålet - det ser fult ut att det är tomt.
Har redan oljetempmätare för växellådan och tanker nu sätta i en för motoroljan oxå.
Sen skall jag nog ha en klocka under bilstereon också.
Utetemperaturmätare verkar dock lite överflödigt i en cab.......
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Ja, det är den givaren jag använder. Brickan hittade jag i sortimentlåda på Saabverkstan.. Storleken vete sjutton...Crazy Ivan wrote:Peter, är det denna givare du använder?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 22aa776926
- Vad är det för bricka du hittade som passar?
Köpte tidigare samma intstrumenthållare som du men med två hål i.
Behöver nu fylla det andra hålet - det ser fult ut att det är tomt.
Har redan oljetempmätare för växellådan och tanker nu sätta i en för motoroljan oxå.
Sen skall jag nog ha en klocka under bilstereon också.
Utetemperaturmätare verkar dock lite överflödigt i en cab.......
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Vi förväntar oss att du tar ur olja mäter upp brickan och sen häller tillbaka oljan och dessutom monterar en ny bricka så det blir ordning och redaJa, det är den givaren jag använder. Brickan hittade jag i sortimentlåda på Saabverkstan.. Storleken vete sjutton
Tack för hjälpen - beställde just en givare. Fanns lite billigare instrument
( biltemas går att använda fattar jag det som )
/Joachim
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Tänkte precis skriva detsamma men då hade väl Peter rusat ut och gjort just detta, så jag höll mig......Josen wrote:Vi förväntar oss att du tar ur olja mäter upp brickan och sen häller tillbaka oljan och dessutom monterar en ny bricka så det blir ordning och redaJa, det är den givaren jag använder. Brickan hittade jag i sortimentlåda på Saabverkstan.. Storleken vete sjutton
/Joachim
Peter - vi uppskattar din tjänstvillighet! Tro inget annat!
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Ha, tror knappt det.. .. Har precis bytt olja nämligen..Josen wrote:Vi förväntar oss att du tar ur olja mäter upp brickan och sen häller tillbaka oljan och dessutom monterar en ny bricka så det blir ordning och reda
/Joachim
Gängan är väl en M14 och jag har för mej att den var 24 utvändigt, samma som original dvs. Den måste sitta tight runt gängan på givaren då den har en väldigt liten fläns.
Min oljeplugg är ngt konisk vid skallen så därför är originalpackningen större än gängan. En originaltätning som följer med filtret är 24 utv, 18,5 inv och 1,5 tjock enl mitt skjutmått.
Har dock sett mått på 20x14x1,5 på Miata.net men det får jag inte ihop med tanke på den ngt koniska pluggen i mitt fall!
24 x14 x1,5 bör funka till givaren. Prova den på givaren och ta några olika storlekar/ytterdiameter för säkerhets skull!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14