Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Har oxå K-sportdämpare (som jag tycker är helt okej) och läste i nån amerikansk tidning att höjden på bilen ska sättas till 4 å en halv tum mätt från gatan till tröskelns svetspunkter lite lustigt kanske då man kan ha lite olika höjd på hjulen.. Jag gjorde så i alla fall plus lite andra grundinställningar och har faktiskt fått bilen att gå riktigt bra Synd bara att detta skulle hända inför årets sista åkning..
De e mycke nu...
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Ah, bra tips! Skall försöka gå efter det då jag ställer in min bil!Magnus Pettson wrote:Har oxå K-sportdämpare (som jag tycker är helt okej) och läste i nån amerikansk tidning att höjden på bilen ska sättas till 4 å en halv tum mätt från gatan till tröskelns svetspunkter lite lustigt kanske då man kan ha lite olika höjd på hjulen.. Jag gjorde så i alla fall plus lite andra grundinställningar och har faktiskt fått bilen att gå riktigt bra Synd bara att detta skulle hända inför årets sista åkning..
Just nu har jag tappat rösten och vill inte vara i mitt kalla garage för mycket så nu dröjer nog mina plastbussningar ett tag till...
Man jag är ju inte sämre än att jag kan beställa mer delar till bilen under tiden!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Lugn å fin nu. Säger inte det inofficiella reglementet att en nybörjare inte får greja för mkt med bilen första året?Magnus Claesson wrote: Man jag är ju inte sämre än att jag kan beställa mer delar till bilen under tiden!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Finns många rebeller i denna klubben...Per Hammarsjö wrote:Då bröt du mot det rätt hårt fredrik!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Den första racemiatan med en svart låda. Kan ju vara bra om man vill ha reda på vad som gick fel efter kraschen...
Kan bli riktigt fränt om du får allt att lira...
Kan bli riktigt fränt om du får allt att lira...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-Det är ingen sådan svart låda som du tror.Den första racemiatan med en svart låda. Kan ju vara bra om man vill ha reda på vad som gick fel efter kraschen...
-Nu är du nära... Det är väl en 80Gb disk till pop-maskinen!? Det lär lira riktigt bra!Kan bli riktigt fränt om du får allt att lira...
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Va! Jag som var helt hundra på att det måste vara flygplanslåda som Magnus tänkt tänkt bygga in X-box och Nintendo i. Hade ju varit kanon att kunna lira lite spel i depån. Men du har rätt, det är nog en speldosa modell större, Magnus kanske behöver lite hjälp med rytm och takt i körningen och då e ju en anabolisk ljudanläggning perfekt i rejsbilen...JOnas wrote:-Det är ingen sådan svart låda som du tror.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
SSD-disk om någon undrar, vanlig hårddisk kan man ju inte ha i en rejsbil!JOnas wrote:-Det är ingen sådan svart låda som du tror.Den första racemiatan med en svart låda. Kan ju vara bra om man vill ha reda på vad som gick fel efter kraschen...
-Nu är du nära... Det är väl en 80Gb disk till pop-maskinen!? Det lär lira riktigt bra!Kan bli riktigt fränt om du får allt att lira...
Det är bara något jag har köpt som ett kul projekt när jag tröttnar på att vara i garaget! Tanken är att den skall in i bilen så klart med gps och laptimer-mjukvara om det nu finns nåt, plus lite annat också.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Mer än en månad sedan jag hämtat bågen från Competition Cars är den på väg in i bilen! Hade inte värme innan i garaget så jag drog mig för att vara där men nu när det är -10 ute så har jag +18grader inne så nu funkar det!
Här stöter man på patrull för utan att modifiera bälterullen så kan man inte få dit bågen...
..även kabeln till ABS-givarna är lite ivägen för att få dit bågen men annars är det ganska lungt!
Här stöter man på patrull för utan att modifiera bälterullen så kan man inte få dit bågen...
..även kabeln till ABS-givarna är lite ivägen för att få dit bågen men annars är det ganska lungt!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Håller precis på att montera in min CC-båge igen efter att ha målat den. Ett tips:
Vinkla överkant på bältesrullarna in mot bilens centrum så kommer de rulla lättare (pga att bältesinfästningen flyttas då du sätter in bågen). Gör så här:
1. Lossa den nedre bulten lite,
2. ta bort den övre bulten och vrid tills plastkåpan på rullen tar i plåten.
3. Sedan är det bara att borra två hål (hålet för bulten ska vara 5 mm i diameter).
4. Skruva åt den övre bulten
5. Skruva åt den nedre stora bulten igen
/Andreas K
Vinkla överkant på bältesrullarna in mot bilens centrum så kommer de rulla lättare (pga att bältesinfästningen flyttas då du sätter in bågen). Gör så här:
1. Lossa den nedre bulten lite,
2. ta bort den övre bulten och vrid tills plastkåpan på rullen tar i plåten.
3. Sedan är det bara att borra två hål (hålet för bulten ska vara 5 mm i diameter).
4. Skruva åt den övre bulten
5. Skruva åt den nedre stora bulten igen
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Har du några tips, Magnus, när det gäller monteringen av Ksport dämpare och fjädrar?
Hoppas att de jag beställt ska dyka upp i veckan så att jag kan börja skruva nästa helg. Något speciellt du upptäckt som man behöver tänka på för att underlätta att få dit dem och för att få höjden på bilen bra från början?
/Andreas K
Hoppas att de jag beställt ska dyka upp i veckan så att jag kan börja skruva nästa helg. Något speciellt du upptäckt som man behöver tänka på för att underlätta att få dit dem och för att få höjden på bilen bra från början?
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Nä, jag önskar jag hade det men jag har inte monterat dom riktigt än! Har endast satt dit dom lite löst!Andreas K wrote:Har du några tips, Magnus, när det gäller monteringen av Ksport dämpare och fjädrar?
Hoppas att de jag beställt ska dyka upp i veckan så att jag kan börja skruva nästa helg. Något speciellt du upptäckt som man behöver tänka på för att underlätta att få dit dem och för att få höjden på bilen bra från början?
/Andreas K
Jag har börjat med massa grejer samtidigt vilket inte har varit så bra men nu skall jag fokusera lite mer så inom närmsta veckan så kanske jag har lite tips, eller så får du tipsa mig!
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Idag började jag organisera och kategorisera de saker jag har kvar att göra på bilen med en "Att-göra-lista"! Totalt blev det 37 punkter varav jag gjorde tre, nästan fyra, idag!
Imorgon betar jag förhoppningsvis av sju punkter till på den långa listan...
Började tillverka stolsfästen idag av 6mm plattjärn vilket blev tungt och bra! Tyvärr tog plattjärnet slut men jag skall försöka köpa mer imorgon så jag kan svetsa fästen för sidomontering av stolen.
Jag skall svetsa ett stadigt fäste för bränsledunk, verktygslåda samt brandsläckare på platsen för passagerarsätet men det är inget som jag prioriterar just nu...
Imorgon betar jag förhoppningsvis av sju punkter till på den långa listan...
Började tillverka stolsfästen idag av 6mm plattjärn vilket blev tungt och bra! Tyvärr tog plattjärnet slut men jag skall försöka köpa mer imorgon så jag kan svetsa fästen för sidomontering av stolen.
Jag skall svetsa ett stadigt fäste för bränsledunk, verktygslåda samt brandsläckare på platsen för passagerarsätet men det är inget som jag prioriterar just nu...
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Funkar det att göra så?Andreas K wrote:Håller precis på att montera in min CC-båge igen efter att ha målat den. Ett tips:
Vinkla överkant på bältesrullarna in mot bilens centrum så kommer de rulla lättare (pga att bältesinfästningen flyttas då du sätter in bågen). Gör så här:
1. Lossa den nedre bulten lite,
2. ta bort den övre bulten och vrid tills plastkåpan på rullen tar i plåten.
3. Sedan är det bara att borra två hål (hålet för bulten ska vara 5 mm i diameter).
4. Skruva åt den övre bulten
5. Skruva åt den nedre stora bulten igen
/Andreas K
Hmmm.. nu har jag inte tittat i detalj men varför TVå hål med dia 5 mm ??
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
På min NA blev det klart lättare att rulla upp bältena efter att ha vinklat in rullarna. Att man behöver borra 2 hål beror på att det tunna plattjärnet som går upp från bältesrullen dels har ett hål (där man ska skruva fast en mutter i bältestornet) och dels en styrpinne. Frågan är om styrpinnen gör någon nytta, man kan istället för att borra ett nytt hål för den böja ner den så att den ligger plant med plattjärnet. Gör man det räcker det med ett 5-mm hål per bältestorn.Crazy Ivan wrote:Funkar det att göra så?Andreas K wrote:Håller precis på att montera in min CC-båge igen efter att ha målat den. Ett tips:
Vinkla överkant på bältesrullarna in mot bilens centrum så kommer de rulla lättare (pga att bältesinfästningen flyttas då du sätter in bågen). Gör så här:
1. Lossa den nedre bulten lite,
2. ta bort den övre bulten och vrid tills plastkåpan på rullen tar i plåten.
3. Sedan är det bara att borra två hål (hålet för bulten ska vara 5 mm i diameter).
4. Skruva åt den övre bulten
5. Skruva åt den nedre stora bulten igen
/Andreas K
Hmmm.. nu har jag inte tittat i detalj men varför TVå hål med dia 5 mm ??
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Är det lämpligt att göra så då?Andreas K wrote:På min NA blev det klart lättare att rulla upp bältena efter att ha vinklat in rullarna. Att man behöver borra 2 hål beror på att det tunna plattjärnet som går upp från bältesrullen dels har ett hål (där man ska skruva fast en mutter i bältestornet) och dels en styrpinne. Frågan är om styrpinnen gör någon nytta, man kan istället för att borra ett nytt hål för den böja ner den så att den ligger plant med plattjärnet. Gör man det räcker det med ett 5-mm hål per bältestorn.Crazy Ivan wrote:Funkar det att göra så?Andreas K wrote:Håller precis på att montera in min CC-båge igen efter att ha målat den. Ett tips:
Vinkla överkant på bältesrullarna in mot bilens centrum så kommer de rulla lättare (pga att bältesinfästningen flyttas då du sätter in bågen). Gör så här:
1. Lossa den nedre bulten lite,
2. ta bort den övre bulten och vrid tills plastkåpan på rullen tar i plåten.
3. Sedan är det bara att borra två hål (hålet för bulten ska vara 5 mm i diameter).
4. Skruva åt den övre bulten
5. Skruva åt den nedre stora bulten igen
/Andreas K
Hmmm.. nu har jag inte tittat i detalj men varför TVå hål med dia 5 mm ??
/Andreas K
Finns det t.ex. inga krav på att rullen SKALL sitta horisontellt monterad för sin funktion?
(Man vill ju att den funkar i vardagslag liksom...)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
När det gäller krav är vi med CC-båge redan ute i gråzonen eftersom bågen innebär att infästningspunkt för bältet påverkas (flyttas) vilket inte är tillåtet.Crazy Ivan wrote: ...
Är det lämpligt att göra så då?
Finns det t.ex. inga krav på att rullen SKALL sitta horisontellt monterad för sin funktion?
(Man vill ju att den funkar i vardagslag liksom...)
Men jag kan inte se något problem med att vinkla bältesrullen. Vid en eventuell kollision blir det bara bättre funktion om bältesrullen är riktade så att bältet löper rakt mot den över infästningspunkten.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Ikväll fick jag tillverkat en bogserögla fram och påbörjat en bak. Annars går mitt lilla projekt ganska trögt... skall försöka skärpa mig!
Främre ögla bultas i det högra orginalfästet i fronten
Bakre gör jag om helt. Fästet skall bantas ner ordentligt när passformen är perfekt.
Främre ögla bultas i det högra orginalfästet i fronten
Bakre gör jag om helt. Fästet skall bantas ner ordentligt när passformen är perfekt.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Eftersom jag varit sjuk till och från i närmare fyra månader nu så har inte mitt projekt blivit klart än!
Imorgon skall jag tillbaka till jobbet och enda felet med mig nu är att jag hör 50% mindre på vänster öra jämfört med höger men det kan man ju leva med!
Kan ju glädja mig åt att jag har fått all min personliga utrustning och att jag tar licensen det 5:e April.
Imorgon skall jag tillbaka till jobbet och enda felet med mig nu är att jag hör 50% mindre på vänster öra jämfört med höger men det kan man ju leva med!
Kan ju glädja mig åt att jag har fått all min personliga utrustning och att jag tar licensen det 5:e April.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Då har man äntligen licens!
För att lösa alla grejer som är kvar på bilen så tog jag ledigt från jobbet en vecka så nu skall jag nog få den rejsklar!
Fortsättning följer under veckan...
För att lösa alla grejer som är kvar på bilen så tog jag ledigt från jobbet en vecka så nu skall jag nog få den rejsklar!
Fortsättning följer under veckan...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Det låter som extrem framförhållning för att vara från Bollebygdstrakten
Vad är första målet som testkörning (nån innan premiären på Kinnekulle antar jag)?
Vad är första målet som testkörning (nån innan premiären på Kinnekulle antar jag)?