V12 i nästa års MX-CUP?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Detta är ju lite mer realistiskt (för de kör NC):
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost3465784
Undrar vad man kan säga att en 2,3a ger, 166hk söker Mazda i Mazda6an, pilla dit NCn topp och tuna lite så borde det bli klart mera (kanske hela vägen till 200).
Är detta alternativet som NCn borde sålts med (2,0an är överkvadratisk och 2,3an bara kvadratisk så kanske inte)?
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost3465784
Undrar vad man kan säga att en 2,3a ger, 166hk söker Mazda i Mazda6an, pilla dit NCn topp och tuna lite så borde det bli klart mera (kanske hela vägen till 200).
Är detta alternativet som NCn borde sålts med (2,0an är överkvadratisk och 2,3an bara kvadratisk så kanske inte)?
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Hur vet man effekten i B med trimmad motor? Sen så godkänner väl inte bilprovningen sugtrimning mer än en marginell effekthöjning?Niklas Falk wrote:Visst vore det skoj med mIator där med.Magnus Pettson wrote:Fler som funderar på Mod-sport tydligen...
Eller i B med trimmad motor.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Intressant projekt.. Man blir ju nästan sugen på att hitta en sönderkörd maskin och modda järnet!Niklas Falk wrote:Detta är ju lite mer realistiskt (för de kör NC):
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost3465784
Undrar vad man kan säga att en 2,3a ger, 166hk söker Mazda i Mazda6an, pilla dit NCn topp och tuna lite så borde det bli klart mera (kanske hela vägen till 200).
Är detta alternativet som NCn borde sålts med (2,0an är överkvadratisk och 2,3an bara kvadratisk så kanske inte)?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Du kör med beräkningseffekt enligt tabell osv.Fredrik Henriksson wrote:Hur vet man effekten i B med trimmad motor? Sen så godkänner väl inte bilprovningen sugtrimning mer än en marginell effekthöjning?
Motoreffekten behöver inte vara besiktningsbar, det räcker att motorblocket är samma som på regbeviset.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Vet att man har beräkningstabell i modsport men i roadsport trodde jag det var orörd motor och godkänd hos SBP som gällde, där ser man...Niklas Falk wrote:Du kör med beräkningseffekt enligt tabell osv.Fredrik Henriksson wrote:Hur vet man effekten i B med trimmad motor? Sen så godkänner väl inte bilprovningen sugtrimning mer än en marginell effekthöjning?
Motoreffekten behöver inte vara besiktningsbar, det räcker att motorblocket är samma som på regbeviset.
Jag får nog läsa roadsportsreglementet, var ett tag sedan jag skummade dem, har ju mest blivit modsport reglerna man funderat kring d sista...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Beror på vilken av de två övre motorbytena man jämför med. En V12 är ju mycket jobb!Lennart wrote:Varför inte en renisismotor som får plats och är lättare än Er kolvmotor.
400 hp är inte omöjligt och den håller c:a 1000 mil med bara bankörning.
Den modden finns det massor av i Japan.
Däremot den 2,3l från Mazda6 så var det ytterst lite som skilljde motorerna åt. Du kunde till och med köra med samma dator.. Gissar att du rätt snabbt plockar häst ur den. Men det som är så ballt är ju just det minimala jobb killen fått göra.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Wankel har en högre beräkningsfaktor i modsport iaf. Hur många cc har den typen av motor?Lennart wrote:Varför inte en renisismotor som får plats och är lättare än Er kolvmotor.
400 hp är inte omöjligt och den håller c:a 1000 mil med bara bankörning.
Den modden finns det massor av i Japan.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Måste över 423hk för att komma över beräkningseffekten i modsport 1.Per Hammarsjö wrote:1 308 cm3.
2 x 654 cm3 (motsvararar 2616 cm3) enligt Teknikens Världs uppgift...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Hmm, 1.3*1.8*90 får jag till 210 (dvs mindre än original), om du inte måste ha turbo då...Fredrik Henriksson wrote:Måste över 423hk för att komma över beräkningseffekten i modsport 1.Per Hammarsjö wrote:1 308 cm3.
2 x 654 cm3 (motsvararar 2616 cm3) enligt Teknikens Världs uppgift...
(Renesis har enbart axiella portar).
Roadsportreglementet beräknar det lite annorlunda men en trimmad Renesis kommer ändå hanteras som originaleffektens 231hk, vilket är rimliga siffror. Men då måste man ju få med motorn i regbeviset.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Axiella portar? Mitt motorkunnande sträcker sig till en b18-renovering för 16år sedan...Niklas Falk wrote:Hmm, 1.3*1.8*90 får jag till 210 (dvs mindre än original), om du inte måste ha turbo då...Fredrik Henriksson wrote:Måste över 423hk för att komma över beräkningseffekten i modsport 1.Per Hammarsjö wrote:1 308 cm3.
2 x 654 cm3 (motsvararar 2616 cm3) enligt Teknikens Världs uppgift...
(Renesis har enbart axiella portar).
Klart det ska vara turbo isf. Läser Maximum boost av Korky Bell nu för inspiration...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Om man bromsar rx-8:an får man aldrig mer än 200 hk. det vanliga är mellan 170 - 190 hk i moroten. Mazda har övervärderat Hk - antalet vilket även andra ex.vis Honda gör. Så dessa 231 hk som specen säger är "far away from reality". Man kanske skulle ta hit en MX-5:a med wankelmotor och köra långlopp med. Bilar är ju billiga i Japan och nu i synnerhet.Niklas Falk wrote:Hmm, 1.3*1.8*90 får jag till 210 (dvs mindre än original), om du inte måste ha turbo då...Fredrik Henriksson wrote:Måste över 423hk för att komma över beräkningseffekten i modsport 1.Per Hammarsjö wrote:1 308 cm3.
2 x 654 cm3 (motsvararar 2616 cm3) enligt Teknikens Världs uppgift...
(Renesis har enbart axiella portar).
Roadsportreglementet beräknar det lite annorlunda men en trimmad Renesis kommer ändå hanteras som originaleffektens 231hk, vilket är rimliga siffror. Men då måste man ju få med motorn i regbeviset.
Nu blir man väl utslängd här med
Lennart Pettersson
"Roadsport gillar ju inte wankel"
Ja gissar att om man anmäler 1 bil så får man säkert köra efter lite arbete och därefter kommer fler att följa.
Betr. bilköp är Japan billigt-billigt och köper man nu med lev. till mars - april kan man hålla tr.kostnaderna nere.
Miatan med Wankel måste vara perfekt även i "time attack"
Ja gissar att om man anmäler 1 bil så får man säkert köra efter lite arbete och därefter kommer fler att följa.
Betr. bilköp är Japan billigt-billigt och köper man nu med lev. till mars - april kan man hålla tr.kostnaderna nere.
Miatan med Wankel måste vara perfekt även i "time attack"
Lennart Pettersson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det är ju alltid ett problem att få den reggad. Enda möjligheten är en katalysatorförsedd Wankel med max 20% mer effekt och 10% mer vrid är originalmotorn. Alternativt som ombyggt fordon.Josen wrote:men Roadsport gillar ju inte wankel
Behåller du wankeln original så är det ju märkeffekt du kör efter, petar du på den så blir det 210hk, inte så mycket annorlunda än en 1,8 16V insprutad radfyra som du kör med idag.