Magnus Pettson wrote:Är som sagt va intresserad men vet inte om jag får använda bilen (vilket skulle underlätta) som jag har fått ordning (hyffsat ) på En -92:a med 1,8-motor alltså + LMM från nåt annat, har alltså kvar 1,6:ans elektronik och måste använda en annan burk då 1,6:ans är för liten redan till 1,6motor . Bara som en liten fundering och jämnförelse: om man skaffar en NB med 110-hästars motor (billigare bil att köpa) får man då lägga i en 140-hästars utan att det blir: . Detta kräver förstås att man är ärlig och talar om bytet och det vill man ju naturligtvis vara
Kolla om denna e en 1.8, åk och hämta isf, så kan du plocka över el/elektronik... viewtopic.php?t=543
Magnus Pettson wrote:Bilen går bra. Frågan är: får jag använda den i detta skick i Cupen -09
Har varit på tapeten förut när Josen fick en protest på sin förra Miata där han bytt 1.6 mot 1.8. Har för mig att det var ok att köra 1.8. Definitivt svar kommer nog i ett inlägg nedan om en liten stund...
Magnus Pettson wrote:Bilen går bra. Frågan är: får jag använda den i detta skick i Cupen -09
Har varit på tapeten förut när Josen fick en protest på sin förra Miata där han bytt 1.6 mot 1.8. Har för mig att det var ok att köra 1.8. Definitivt svar kommer nog i ett inlägg nedan om en liten stund...
Japp man får blue-printa, plasta, racing broms OK, super dyra fälgar/däck osv....
Men slänga i en gammal 1.8 och ut och rejsa kan man tyvärr glömma
Vi har ju sagt att vi skall köra cupen efter roadsportreglementet men vi har gentlemens agreement på däck och MS. Kan vi inte enligt gentlemens agreement lova att inte protestera mot motorbyte till 1.8? Om nån paragrafryttare utanför miatagänget får för sig att protestera så får väl Petson köra utom tävlan under SPVM men är ändå med i cupen...
Vi har ju sagt att vi skall köra cupen efter roadsportreglementet men vi har gentlemens agreement på däck och MS. Kan vi inte enligt gentlemens agreement lova att inte protestera mot motorbyte till 1.8? Om nån paragrafryttare utanför miatagänget får för sig att protestera så får väl Petson köra utom tävlan under SPVM men är ändå med i cupen...
Ja det tycker jag också, syftet är väl att få med så många som möjligt ? Och att 1.8 skulle vara överlägsen på något sätt vs 1.6 är ju sen länge en död myt
Så länge som vagndeklarationen innehåller den motorn som sitter i och den överensstämmer så gott det går med en produktionsmotor så har inte jag några problem med det Miatainternt (motorn har ju dessutom suttit i en identisk kaross etc).
Men det är lite jobbigt att då förklara varför man inte ska få byta hejt vilt mellan motoralternativen i Eliser (och annat) utan att regbesikta etc.
De(n) som noggrannt regbesiktar varje ändring på sina amatörbyggen tycker det är lite konstigt (även glidningarna när det gäller acceptansen för bromsar och chassi där det står "godkänt av ABSB" och inte "accepterat" (vilket är den vanligaste tolkningen).
Hade inte vridmomentet ökat med mer än 10% så hade det gått fint att regbesikta med nuvarande regler. Vad som skulle krävas (i intyg från generalagent och ändringar) för att få regga med det högre vridmomentet har jag inte haft anledning att kolla upp.
Niklas Falk wrote:
Hade inte vridmomentet ökat med mer än 10% så hade det gått fint att regbesikta med nuvarande regler. Vad som skulle krävas (i intyg från generalagent och ändringar) för att få regga med det högre vridmomentet har jag inte haft anledning att kolla upp.
Både Alfor och Porschar har vad jag minns inom Roadsport traditionen fått byta rätt hej vilt mellan karosser ?
Niklas Falk wrote:
Hade inte vridmomentet ökat med mer än 10% så hade det gått fint att regbesikta med nuvarande regler. Vad som skulle krävas (i intyg från generalagent och ändringar) för att få regga med det högre vridmomentet har jag inte haft anledning att kolla upp.
Både Alfor och Porschar har vad jag minns inom Roadsport traditionen fått byta rätt hej vilt mellan karosser ?
Om det är motorer du menar så var det lite enklare att regbesikta motorbyten förr, och kör man med modifierad motor så är det ju lite enklare (blocket behöver stämma någorlunda med regbeviset, resten är fritt).
Men acceptansen för en alternativ motor på vagndeklarationen är ju testad, protest mot om den inte stämmer med vagndeklaration också.
Josen wrote:
Ja det tycker jag också, syftet är väl att få med så många som möjligt ? Och att 1.8 skulle vara överlägsen på något sätt vs 1.6 är ju sen länge en död myt
"Nothing beats cubic inches" som det brukar heta. HELT orelevant är det faktiskt inte med större cylindervolym. Det är en starkare motor och man kan defenitivt inte sätta dom helt lika (vilket man inte heller gör med vikten baserad på motoreffekt). Men det går att åka bana med 1.6:an likaväl som 1.8:an.
Vad gäller en 1.8:a i ett 1.6 liters chassi så tycker jag det borde vara helt OK. Allt annat är ju OK att byta mellan modellerna.
Sett i bakspegeln skulle jag valt en 1.6:a om jag stod i läget att köpa racebil idag. Om man är beredd att göra kraftiga ingrepp ala Targamiata så överstiger fördelen med den låga vikten de 15hk i skillnad...nä Henrik, jag vill inte byta. Men slantar emellan och vi kan snacka...
Fredrik Henriksson wrote:nä Henrik, jag vill inte byta. Men slantar emellan och vi kan snacka...
Mitt erbjudande står kvar!
Om vi inte tog hänsyn till värdet på marknaden skulle jag säga ja, skulle lätt få ner en 1.6a till roadsport hk/kg-gränsen. Kan hända att det blir en 1.6a framöver, av mer än en anledning...
Innan jag stoppade i 1,8 så fick jag tipset av Niklas att höra mej för hos någon som jag tyvärr glömt (tyvärr en rätt vanlig företeelse hos mej ) vad han hette.. på SBF tror jag i alla fall. Och det är okej sa han om jag får det inskrivet i vagnboken, och så har skett. Vagndeklaration blev aldrig ändrad (Knutstorp -och det kanske ni kommer ihåg hur det gick där), men ska naturligtvis fyllas i på rätt sätt inför -09 Cupen, om jag får använda bilen som sagt va. Mycket möjligt att jag sätter ihop en annan bil, och då ska den röde säljas och då är det ju faktiskt ändå viktigare att det är utrett om bilen är okey
Känner mer och mer att man inte kan vara utan Cupen -09 (även om jag måste ändra bilen eller använda en annan ) Men att inte ta med Kinnekulle innebär att man tvekar lite.. Det är i mina ögon det racet som ska styra upp resten. Och alla tävlingar får gärna vara 2-3 dgr för min del; när man ändå är igång liksom.
Magnus Pettson wrote:Men att inte ta med Kinnekulle innebär att man tvekar lite.. Det är i mina ögon det racet som ska styra upp resten.
Det är inte 100% klart hur nästa års tävlingskalender kommer att se ut, men att sprida ut CUP-tävlingarna tror jag kan bli en förbättring.
Men jag är också van att börja säsongen på Kinnekulle, där är man ju hemma lixom
Fredrik Henriksson wrote:D e nog hyschpysch å låg profil som gäller för d flesta. Vet att d satsas i många garage inför cupen...
Bunkring och koma är nog en bättre beskrivning.
Kinnekulle 23-24/5 verkar bli Race1 (snart klart). Med tanke på att det betalas på plats så vinner man en hel månad i förberedelser (jämfört med ett förskottsbetalt race i början av maj).
Fredrik Henriksson wrote:D e nog hyschpysch å låg profil som gäller för d flesta. Vet att d satsas i många garage inför cupen...
Bunkring och koma är nog en bättre beskrivning.
Kinnekulle 23-24/5 verkar bli Race1 (snart klart). Med tanke på att det betalas på plats så vinner man en hel månad i förberedelser (jämfört med ett förskottsbetalt race i början av maj).
Kul att d blir kullen i år igen , min favoritbana.
YIPII Om det blir Kinnekulle alltså. Är det så så blir det väldigt svårt att hålla sej från CUPen i övrigt åxo, så räkna med mej till 99%.
Kanske skulle starta upp den vite, den är ju som den ska med 1,6 kompressorn är ju så liten att den varken syns eller märks
Magnus Pettson wrote: Kanske skulle starta upp den vite, den är ju som den ska med 1,6 kompressorn är ju så liten att den varken syns eller märks
Tja, e den liten så säger nog ingen något. Funderar själv på en mkt liten gastub med små slangar, små niplar och små munstycken. Nåt måste man ju göra för att hänga med 1.6orna på rakorna...