S: Glasfiberdetaljer till miata (eventuellt)
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
S: Glasfiberdetaljer till miata (eventuellt)
Jag har ju(som de som kollat i min biltråd vet) gjutit glasfiberformar till NA (MX5 årsmodel 90-97). Jag har fått en del förfrågningar om jag kan tänka mig att sälja lite glasfiberprylar och jag är väl inte helt njugt inställd till det men jag känner att jag riskerar att sätta mig i en sits som är allt annat än bra och utvecklar därför mina funderingar i denna säljestråd.
Det är inga problem att gjuta en och annan detalj för egen del eller för en kompis. Tyvärr så är det rätt så hälsovådligt att hålla på med styren och det är inget man ska hålla på med i någon större utsträckning utan riktigt friskluftsmask (kompressordriven), och en sådan anläggning är dyr.
Till min första gjutning använde jag en gasmask. Tyvärr är gasmaskfiltret en engångsgrej och håller bara ett dygn. Då ett gasfilter(rätt kolfilter) kostar ett par hundra och gjutningen sker i etapper över en längre tid krävs ett antal filter per pryl vilket gör det hela till en dyr process(vill inte gjuta vått i vått vilket går fortare men med krympning mm som följd). Sen är masken jobbig som f.n att ha på sig också, man blir yr i bollen bara av att suga luft genom filtret. Mao jag kör utan mask vilket inte är bra.
Vad det gäller att gjuta åt andra så har jag därför gjort en analys där jag konstaterat att man måste få någorlunda vettigt betalt om det skall vara värt det. Annars kan man ju lägga den tiden på ordinarie jobbet vilket är mindre hälsovådligt och tjäna mer.
Miatan är en budgetsportbil och därför är oftast ägarna inte villiga att lägga några större pengar på sin bil. Pratade med en Porscheexpert och han sa att det förr fanns en kille som gjorde billiga glasfiberdörrar till porsche, han tog 10 000:- för dörrarna. (urusel timpeng om man ser till tid och materialkostnad) Nu tar dörrar iofs mkt längre tid att göra än övriga glasfiberdetaljer men det säger iaf en del om vart priset bör ligga för att man ö.h t. skall ge sig på att gjuta dörrar åt andra.
Jag har som sagt bara fått förfrågningar utan att någon har sagt vad de vill betala och själv vet jag inte. Därför undrar jag om folk ö.h.t är villiga att betala för respektive glasfiberpryl till miata och isf vad kan de tänka sig att ge. Det är ju först när jag vet vad folk är villiga att ge som jag kan besluta om det är värt att lägga nån tid på det.
Detta har jag formar till (eller snart i vissa fall)
* Hardtopp (Min väger 6kg men jag tror jag får ner den jag skall gjuta till Viking till åtminstone 4.5 kg, orginal väger 17-26kg beroende på modell)
* Dörrar (Mina väger 11kg/st men de är jäkligt stabila, går lätt att göra dem ett par kilo lättare st, orginal väger drygt 23kg st med elbackspeglar)
* Baklucka med vinge (orginal och andra designer kommer, väger ca 3kg med snappon/off lås, orginal väger 8kg med allt).
* Huv (Med eller utan extractiongälar, vill ha mer betalt för gälbygget då det är ett pill och tar mkt tid, vikt ca 4kg, orginal väger ca 8kg med fästen)
* Noskona (utan blinkers/posljushål samt utan sidoreflexhål)
* Skärmar fram ( Kan hända att det blir extractiongälar baktill på dessa)
Vad tycker ni är rimligt att ta betalt för var och en av dessa prylar? Allt är raceskick, dvs man får slipa och spackla lite (iaf kanterna)om man vill ha riktig puts på grejerna. Slänger ut frågan, finns inget intresse att köpa så e d ju så, men då vet jag iaf, vill som ni förstår inte jobba "gratis" hela vintern.
Ett å annat kompisprojekt e skillnad
/Fredrik
Det är inga problem att gjuta en och annan detalj för egen del eller för en kompis. Tyvärr så är det rätt så hälsovådligt att hålla på med styren och det är inget man ska hålla på med i någon större utsträckning utan riktigt friskluftsmask (kompressordriven), och en sådan anläggning är dyr.
Till min första gjutning använde jag en gasmask. Tyvärr är gasmaskfiltret en engångsgrej och håller bara ett dygn. Då ett gasfilter(rätt kolfilter) kostar ett par hundra och gjutningen sker i etapper över en längre tid krävs ett antal filter per pryl vilket gör det hela till en dyr process(vill inte gjuta vått i vått vilket går fortare men med krympning mm som följd). Sen är masken jobbig som f.n att ha på sig också, man blir yr i bollen bara av att suga luft genom filtret. Mao jag kör utan mask vilket inte är bra.
Vad det gäller att gjuta åt andra så har jag därför gjort en analys där jag konstaterat att man måste få någorlunda vettigt betalt om det skall vara värt det. Annars kan man ju lägga den tiden på ordinarie jobbet vilket är mindre hälsovådligt och tjäna mer.
Miatan är en budgetsportbil och därför är oftast ägarna inte villiga att lägga några större pengar på sin bil. Pratade med en Porscheexpert och han sa att det förr fanns en kille som gjorde billiga glasfiberdörrar till porsche, han tog 10 000:- för dörrarna. (urusel timpeng om man ser till tid och materialkostnad) Nu tar dörrar iofs mkt längre tid att göra än övriga glasfiberdetaljer men det säger iaf en del om vart priset bör ligga för att man ö.h t. skall ge sig på att gjuta dörrar åt andra.
Jag har som sagt bara fått förfrågningar utan att någon har sagt vad de vill betala och själv vet jag inte. Därför undrar jag om folk ö.h.t är villiga att betala för respektive glasfiberpryl till miata och isf vad kan de tänka sig att ge. Det är ju först när jag vet vad folk är villiga att ge som jag kan besluta om det är värt att lägga nån tid på det.
Detta har jag formar till (eller snart i vissa fall)
* Hardtopp (Min väger 6kg men jag tror jag får ner den jag skall gjuta till Viking till åtminstone 4.5 kg, orginal väger 17-26kg beroende på modell)
* Dörrar (Mina väger 11kg/st men de är jäkligt stabila, går lätt att göra dem ett par kilo lättare st, orginal väger drygt 23kg st med elbackspeglar)
* Baklucka med vinge (orginal och andra designer kommer, väger ca 3kg med snappon/off lås, orginal väger 8kg med allt).
* Huv (Med eller utan extractiongälar, vill ha mer betalt för gälbygget då det är ett pill och tar mkt tid, vikt ca 4kg, orginal väger ca 8kg med fästen)
* Noskona (utan blinkers/posljushål samt utan sidoreflexhål)
* Skärmar fram ( Kan hända att det blir extractiongälar baktill på dessa)
Vad tycker ni är rimligt att ta betalt för var och en av dessa prylar? Allt är raceskick, dvs man får slipa och spackla lite (iaf kanterna)om man vill ha riktig puts på grejerna. Slänger ut frågan, finns inget intresse att köpa så e d ju så, men då vet jag iaf, vill som ni förstår inte jobba "gratis" hela vintern.
Ett å annat kompisprojekt e skillnad
/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Ska fundera på detta. Risken är väl att det blir som på Tradera; alla ligger och håller på "buden" till sista minuten...
En annan variant: de som inte vill ha - och framförallt inte vill att NÅGON ANNAN ska ha - lätta plastdetaljer trissar upp priset.
Det lär ju iofs självreglera sig efter ett tag.
I vilket fall som helst - PÅ MED MASKEN
En annan variant: de som inte vill ha - och framförallt inte vill att NÅGON ANNAN ska ha - lätta plastdetaljer trissar upp priset.
Det lär ju iofs självreglera sig efter ett tag.
I vilket fall som helst - PÅ MED MASKEN
Som vi pratat om tidigare så har jag tänkt fixa lite plastdelar på egen hand. Mest för att jag vill lära mig att platsa. Men hardtopen är ju lite bökig av olika anledningar så där finns ett intresse av att köpa. Men vad som är ett rimligt pris vet jag inte. Får väl surfa runt lite och se vart priserna på glasfiberdelar till andra bilmodeller kostar.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Tradera är ju ingen dum idé Dennis! Gjuter man en detalj för auktion så får man ju reda på vad marknadspriset är... Vill folk inte ge nåt för d får man ju reda på det direkt.
Jaja, får se vad jag hinner med, har ju ett å annat projekt på rejsbilen att ro iland i vinter också, men några detaljer borde jag hinna med...
Jaja, får se vad jag hinner med, har ju ett å annat projekt på rejsbilen att ro iland i vinter också, men några detaljer borde jag hinna med...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Vi snackar sen. Har ringt men inget svar...Magnus Claesson wrote:Jag skall kolla om jag kan få tag på en ny friskluftsmask! Har lite kontakter så jag kan fjäska lite...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jag går ut hårt med 1 kr för en HT.Fredrik Henriksson wrote:Tradera är ju ingen dum idé Dennis! Gjuter man en detalj för auktion så får man ju reda på vad marknadspriset är... Vill folk inte ge nåt för d får man ju reda på det direkt.
Det är många objekt som slåss om mina pengar nu... kamera, cykel, bil, musikprylar, resan, etc...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
SOLD! Ehh or not...Dennis Kullman wrote:Jag går ut hårt med 1 kr för en HT.Fredrik Henriksson wrote:Tradera är ju ingen dum idé Dennis! Gjuter man en detalj för auktion så får man ju reda på vad marknadspriset är... Vill folk inte ge nåt för d får man ju reda på det direkt.
Det är många objekt som slåss om mina pengar nu... kamera, cykel, bil, musikprylar, resan, etc...
Jo du, det finns många hål att stoppa i.
Hade du haft en 1.8 skulle jag gärna bytt glasfiberdetaler mot ditt extrktorgrenrör. Läste om Racingbeatröret härom dagen och blev ruggigt sugen...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Förstärk formarna lite och kontakta någon proffslamineringsfirma om sammarbete. Det finns ju en och annan forma som leker med båtar i närheten.
Dvs hyr ut formarna och låt en proffsig firma laminera med önskat material (styren/glasfiber elelr empxi med kolfiber/glasfiber/kevlar etc).
Då slipper du reklamationer etc och formarna bör inte slitas så mycket (men håller kanske ändå endast för 10-15 gånger).
Ska du fortsätta att förpesta din kropp med styren nattetid så är det väl rejäl ventilation en vettig investering, inte bara punktutsug heller.
Friskluftmask (med frisk extern luft) är också nåt att tänka på. Men det blir ju lite investeringar (men när du stinker styren ur andedräkten så kan du ju fundera på hur nyttigt det är...)
Dvs hyr ut formarna och låt en proffsig firma laminera med önskat material (styren/glasfiber elelr empxi med kolfiber/glasfiber/kevlar etc).
Då slipper du reklamationer etc och formarna bör inte slitas så mycket (men håller kanske ändå endast för 10-15 gånger).
Ska du fortsätta att förpesta din kropp med styren nattetid så är det väl rejäl ventilation en vettig investering, inte bara punktutsug heller.
Friskluftmask (med frisk extern luft) är också nåt att tänka på. Men det blir ju lite investeringar (men när du stinker styren ur andedräkten så kan du ju fundera på hur nyttigt det är...)
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Då lär nog grejerna bli dyra, att betala full lön + soc + formhyra+ marginal till firman...Niklas Falk wrote:Förstärk formarna lite och kontakta någon proffslamineringsfirma om sammarbete. Det finns ju en och annan forma som leker med båtar i närheten.
Dvs hyr ut formarna och låt en proffsig firma laminera med önskat material (styren/glasfiber elelr empxi med kolfiber/glasfiber/kevlar etc).
Då slipper du reklamationer etc och formarna bör inte slitas så mycket (men håller kanske ändå endast för 10-15 gånger).
Ska du fortsätta att förpesta din kropp med styren nattetid så är det väl rejäl ventilation en vettig investering, inte bara punktutsug heller.
Friskluftmask (med frisk extern luft) är också nåt att tänka på. Men det blir ju lite investeringar (men när du stinker styren ur andedräkten så kan du ju fundera på hur nyttigt det är...)
Sen är jag inte så pigg på att låta nån annan gjuta i formarna, vet hur lätt det kan gå fel (har dessutom sålt hardtoppen så pluggen är borta). Fackmän i all ära, men dom lär inte vara lika nätt med grejerna som jag är...
Du har helt rätt vad det gäller mask och ventilation. Pallar inte att ha den masken jag har nu bara, måste nog titta på billiga kreativa lösningar om jag ska plasta mer framöver som sagt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Länkarna:
http://www.procurator.se/pro/site_pro2/ ... D=40410183
http://www.srsafety.se/
Å du, kolla Tradera vettja!
http://www.procurator.se/pro/site_pro2/ ... D=40410183
http://www.srsafety.se/
Å du, kolla Tradera vettja!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Är bra lösningar men de blir jättedyra i längden eftersom dom kräver byten av dyra engångsfilter...JOnas wrote:Länkarna:
http://www.procurator.se/pro/site_pro2/ ... D=40410183
http://www.srsafety.se/
Å du, kolla Tradera vettja!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Måste bara lära mig köra fort så att nån vill sponsra...JOnas wrote:
Skaffa spons?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Yepp, vi e hippa nu...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Va va topic nu igen? Jo just d, att jag klipper 1.10 på Knutan nästa år och får spons...JOnas wrote:Okidoki.
Men back to topic nu!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5