Avgas
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Avgas
Jag har varit i kontakt med Ferrita angående ett rostfritt sportavgassystem. Priset på ett system från katten och bakåt, med dubbla utblås, kostar 7700:-.
I.L Motorsport ska ha ca 5000:- för ett 4-1 grenrör.
Vad skulle man kunna tänka sig att detta ger i ÄRLIGA hästar, ihop med ett sportluftfilter och ett Cold Air Intake från Mazdaspeed?
Alltså:
Extraktorgrenrör
Cat-back
Sportluftfilter
CAI
Är ca 10hkr rimligt? Detta till en kostnad av ca 15000-17000:-
Med ca 1200Kg så kan Jag ju inte trimma speciellt mycket om Jag vill hålla mig under 7Kg/hkr.
I.L Motorsport ska ha ca 5000:- för ett 4-1 grenrör.
Vad skulle man kunna tänka sig att detta ger i ÄRLIGA hästar, ihop med ett sportluftfilter och ett Cold Air Intake från Mazdaspeed?
Alltså:
Extraktorgrenrör
Cat-back
Sportluftfilter
CAI
Är ca 10hkr rimligt? Detta till en kostnad av ca 15000-17000:-
Med ca 1200Kg så kan Jag ju inte trimma speciellt mycket om Jag vill hålla mig under 7Kg/hkr.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nu ska du inte begränsa dig till fjuttiga siffror som NA/NB håller sig till. NC ska tydligen svara riktigt bra på bättre flås.
Nu kör ju MX5-Pro med annan styrdator men de plockar nära 200 med endast avgas och insug som enda hårdvaruförbättringarna.
Ska vi prata RoadsportC så har du det kämpigt oavsett:
160+5% (programerbart sprut)=168hk *7 =1176kg
ABS+Antisprinn +10% => 1293kg som tävlingsvikt.
Avgassystemet är fritt så den vägen är det bara 95dB förbifart samt Bilprovningsgodkänd avgasrening som begränsar, inte faktiskt effekt.
Nu kör ju MX5-Pro med annan styrdator men de plockar nära 200 med endast avgas och insug som enda hårdvaruförbättringarna.
Ska vi prata RoadsportC så har du det kämpigt oavsett:
160+5% (programerbart sprut)=168hk *7 =1176kg
ABS+Antisprinn +10% => 1293kg som tävlingsvikt.
Avgassystemet är fritt så den vägen är det bara 95dB förbifart samt Bilprovningsgodkänd avgasrening som begränsar, inte faktiskt effekt.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Att välja lite dyrare burkar än Simons kan ge betydligt längre livslängd. Även om man lyxar till sig med Apple Racing elelr liknande (som är dubbla priset mot Simons) så är det rätt billigt i alla fall.
På NC så finns det lite att hämta med ett grenrör (det är ju en modern motor), dessutom sitter väl originalkaten där (eller gör det inte det på de europeiska?). Det gör ju att ett grenrör plus ersättningkat blir en ganska stor förändring.
I vissa lägen kan inköp+skeppning av ett avgassystem från Californien vara billigare än rördelarna här hemma. Men med billig kompisarbetskraft så blir det en helt annan femma, och custom blir ju som man vill ha det (man kan ju inte skylla på nån annan iaf).
Dubbla utblås behövs inte, det räcker gott med ett. På andra sidan kan du hänga en lös ändpip i kromad plast, det är det många tillverkare som gör...
På NC så finns det lite att hämta med ett grenrör (det är ju en modern motor), dessutom sitter väl originalkaten där (eller gör det inte det på de europeiska?). Det gör ju att ett grenrör plus ersättningkat blir en ganska stor förändring.
I vissa lägen kan inköp+skeppning av ett avgassystem från Californien vara billigare än rördelarna här hemma. Men med billig kompisarbetskraft så blir det en helt annan femma, och custom blir ju som man vill ha det (man kan ju inte skylla på nån annan iaf).
Dubbla utblås behövs inte, det räcker gott med ett. På andra sidan kan du hänga en lös ändpip i kromad plast, det är det många tillverkare som gör...
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Hur då menar du ? Utbrända ? Har aldrig haft problem med Simonsburkarna, räser/sommar bilar rullar inte som en bruks-hink. Så ser inte problemet riktigt.Simonsdämparna har en förmåga att bli utbrända rätt snabbt..
Sämsta burkar jag har träffat på är Feltema - håller just garanti-tiden
Är det fel på NC OEM grenrör vs NA/NB ?
Jag läser att NC har problem med växellådan i racing kanske något man skall se upp med och växla mjukt.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det är inget fel, bara det att MZR/Duratec svarar väldigt mycket bättre på friare andning än BP/B6 gör. Original Grenrör+kat är ju som vanligt designat för emissioner, inte max effekt.Josen wrote:Är det fel på NC OEM grenrör vs NA/NB ?
Jag läser att NC har problem med växellådan i racing kanske något man skall se upp med och växla mjukt.
Växellådsproblemen (växelförrna i den sexväxlade om jag minns rätt) ska vara fixade, men det är nog bara att läsa på om MX5-Pro för att få rätt mycket matnyttigt om hur det funkar vid racing.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Intressant tråd i ämnet... Från ca 131 till 159 drivhjulshästar med "bara" insug o avgas..
http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... sc&start=0
http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... sc&start=0
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det bli intressantare när man jämför 132whp original och 158whp med header+midpipe+slutburk (+26hp alt +20% lite beroende på om man anser förluster vara linjära eller inte).Peter Sandström wrote:Intressant tråd i ämnet... (159 drivhjulshästar...)
http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... sc&start=0
Obs, detta är utan tuning.
Det är ju inte riktigt de effektena man får ut vid samma mods på en NA/NB...
Edit: en mätpunkt till:
http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... php?t=1118
Det verkar ju inte gå magert iaf
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Japp, riktigt jädra skräp är det! Bägge mina Simons slutburkar jag har monterat ökade dramatiskt i ljud efter 50-100 mil...Per Hammarsjö wrote:Simonsdämparna har en förmåga att bli utbrända rätt snabbt.. (Eller så är det bara jag som inbillar mig) Men är det ljud man vill åt så varför inte..
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Min med, men det tolkar jag som mindre motstånd = bra.Peter Sandström wrote:Japp, riktigt jädra skräp är det! Bägge mina Simons slutburkar jag har monterat ökade dramatiskt i ljud efter 50-100 mil...Per Hammarsjö wrote:Simonsdämparna har en förmåga att bli utbrända rätt snabbt.. (Eller så är det bara jag som inbillar mig) Men är det ljud man vill åt så varför inte..
En "rakt igenom" dämpare vinner nog inget på att tömmas på ull tyvärr. Men det låter snabbare!Dennis Kullman wrote:Min med, men det tolkar jag som mindre motstånd = bra.Peter Sandström wrote:Japp, riktigt jädra skräp är det! Bägge mina Simons slutburkar jag har monterat ökade dramatiskt i ljud efter 50-100 mil...Per Hammarsjö wrote:Simonsdämparna har en förmåga att bli utbrända rätt snabbt.. (Eller så är det bara jag som inbillar mig) Men är det ljud man vill åt så varför inte..
Tänkte jag skulle dra om mitt system i vinter med endast en liten mindre dämpare så frågan är om man kan bygga med Simons utan problem. Jag skulle tro att vi ligger ganska långt ifrån 95dB eller är det någon som haft problem med ljudet på Miatan?
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Modifierade mitt original Simons system till en liten 2,5 tums "rakt igenom" slutburk i vintras. Samma storlek som du hade på din vita.. Flödar bra, men är enormt jobbig runt 3200 rpm i lansdvägsfart... Efter ett tag blev det så pass jobbig att lyssna på att jag gjorde en insatspipa som inte påverkar flödet nåt nämnvärt och som dämpar skapligt... Resonansen kräver nog en fördämpare för att få bort!Josen wrote:Har du flera ? Vilka då, har bara en burk....Japp, riktigt jädra skräp är det! Bägge mina Simons slutburkar jag har monterat ökade dramatiskt i ljud efter 50-100 mil...
http://www.miataklubben.se/vbulletin/at ... 1206288986
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Jag hade inga problem på Falkenberg när jag saknade packning efter grenröret (det låt "en del").Cyberoid wrote:Tänkte jag skulle dra om mitt system i vinter med endast en liten mindre dämpare så frågan är om man kan bygga med Simons utan problem. Jag skulle tro att vi ligger ganska långt ifrån 95dB eller är det någon som haft problem med ljudet på Miatan?
En liten rund 2.5" raktigenom innan diffen och en liten oval efter diffen tror jag skulle bli aldeles lagom. Inga krökar som ger motstånd men ändå en ljudnivå som går att leva med.
Innan diffen kan man ha en simonsburk eftersom dämpmaterialet inte så kritiskt där, men som slutdämpare skulle jag satsa på en Slimline 2.5" http://www.nitroz.se/apple/
Eller från Raka rör (eller om det nu är A-alt, kan inte hålla isär dem)
Men visst är ett rakt rör billigare än en dämpare. Med V-klämmor så blir det ju tätt och snabbytt. Kanske ett litet flexrör innan katen så man slipper få sprickor i grenröret.
Men med en shiftligt kanske jag kan nöja mig med min tysta tunga Remusburk.
Men ett rakare, lättare system med mera ljud som kommer ut på vänster sida hade varit lite roligare.
Ja, något liknande detta får det bli. Flexpipen var en bra ide. Burken innan diffen hade jag hoppats skippa. En bra slutburk och en dieselpip bör nog göra jobbet.Niklas Falk wrote:Jag hade inga problem på Falkenberg när jag saknade packning efter grenröret (det låt "en del").Cyberoid wrote:Tänkte jag skulle dra om mitt system i vinter med endast en liten mindre dämpare så frågan är om man kan bygga med Simons utan problem. Jag skulle tro att vi ligger ganska långt ifrån 95dB eller är det någon som haft problem med ljudet på Miatan?
En liten rund 2.5" raktigenom innan diffen och en liten oval efter diffen tror jag skulle bli aldeles lagom. Inga krökar som ger motstånd men ändå en ljudnivå som går att leva med.
Innan diffen kan man ha en simonsburk eftersom dämpmaterialet inte så kritiskt där, men som slutdämpare skulle jag satsa på en Slimline 2.5" http://www.nitroz.se/apple/
Eller från Raka rör (eller om det nu är A-alt, kan inte hålla isär dem)
Men visst är ett rakt rör billigare än en dämpare. Med V-klämmor så blir det ju tätt och snabbytt. Kanske ett litet flexrör innan katen så man slipper få sprickor i grenröret.
Men med en shiftligt kanske jag kan nöja mig med min tysta tunga Remusburk.
Men ett rakare, lättare system med mera ljud som kommer ut på vänster sida hade varit lite roligare.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nu snackar vi.....Niklas Falk wrote:Tänk om du klarar dig med en burk innan diffen och sen ett rakt rör med dieselpip? Mindre vikt långt bakCyberoid wrote:Ja, något liknande detta får det bli. Flexpipen var en bra ide. Burken innan diffen hade jag hoppats skippa. En bra slutburk och en dieselpip bör nog göra jobbet.
(Men den dämpar bättre ju längre bak den sitter)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nej, nu får det vara slut på klåparlösningarna! Så till nästa år ska jag bygga ett system utan konservburkar. Men det höll ju faktiskt säsongen ut.Niklas Falk wrote:Du får väl leva på ärtsoppa så kan du justera dämparplaceringen efter svartflaggornaCyberoid wrote:(Men den dämpar bättre ju längre bak den sitter)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Här är ett exempel på V-bandklämma som tar mindre plats än fläns, behöver ingen packning och går snabbt att montera/demontera. Det kostar naturligtvis (det gör allt) men på detta vis kan man snabbt byta mellan slutburkslösningar.
För egen del hade en sån koppling mellan header och kat gett en cm mer i markfrigång (och att den flänsen är skrapad kan inte vara bra för grenröret).
För egen del hade en sån koppling mellan header och kat gett en cm mer i markfrigång (och att den flänsen är skrapad kan inte vara bra för grenröret).
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
www.good-win-racing.com men med frakt och moms etc blir det 5å6...continental wrote:Fruktansvärt irriterande; när Jag väl bestämt mig och ska gå in och beställa extraktorgrenrör så är de slut!!! Både på I.L Motorsport och MX-5 Parts...
Nån som har nåt tips att ge? Någon annan som kan ha?
Men det skiljer lite mellan Roadstersport, RB och IL
Frågan är ju som vanligt vilken lösning som ger mest resultat per satsad korna/svettdroppe/vadsomhelst. Ska man ändå böka och byta så kanske man ska göra det "ordentligt"?
IL och MX5Parts borde väl kunna leverera nån gång under vintern?