Bromsar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Bromsar

Post by Måns Wilke »

Nu är Jag i full färd med att hitta uppgraderingar till Miatan (NC´n). När det gäller bromsar så tänker Jag byta skivor och belägg. Har Ni några tips på märken som erkänt funkar bra? De ska även funka till gatkörning.
Ska Jag byta även bak eller bakbromsarna klarar sig som de är?
vätskan, ska den också bytas?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fräsh bromsvätska (tex Motul RBF600), friska originalskivor (inget hålborrat eller slitsat bjäfs) och belägg som klarar lite mer värme (Carbotech hat ganska många olika att välja på (testa XP8 så får du se vad du tycker om det), kräver att du slipar rent skivorna först).
Eventuellt kan det behövas lite kylluft till bromsarna men NCn har ganska rejäla saker så det skall mycket till för att överhetta.
Bromsteknik hjälper också till att minska värmeuppbyggnad (bromsa rejält när du bromsar, håll foten borta i övrigt).

Samma belägg runt om, annars får ABSen problem när bromsbalansen flyttar sig allteftersom beläggen värms upp. Det bromsar iofs så mycket det orkar bak hela tiden så du drabbas nog mindre av att blanda belägg men du använder ju inte max möjliga broms om du ger bort lite med vekare belägg på en axel.

Annars har jag haft ganska bra erfarenhet av original belägg på 03an vid ganska hård bankörning i 30minuterspass. Inte samma tempo som nu men originalbeläggen räckte mycket långt (endast vek pedal vid ett tillfälle och då räckte det med ett lite lugnare varv för att komma tillbaka)..
Last edited by Niklas Falk on Wed 08 Oct 2008, 21:28, edited 1 time in total.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Här kommer tips om belägg: FERODO Premier http://www.ferodo.co.uk/ferodo_home/

Kört dessa (med Brembo skivor) på 2 NA och funkar bra till vardags & till fest (Klubbrace på sprint/bana). Ett gäng bankörningar / år, inga problem. Ska man däremot köra massa bana som grabbarna grabb på forumet så kanske man bör köpa hårdare grejor.
På mina Miator har byte av skivor & belägg alltid varit prio 1 efter inköp. + Motul bromsvätska.
Safety first :o

Mekonomen säljer Brembo (orginal) skivor.
Bildelsspecialisten säljer Ferodo.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Originalbeläggen biter riktigt bra på bana, men de mådde inte riktigt bra av mina övningar på Knutstorp. Nånting har hänt, de tar väldigt dåligt initialt nu, men sen biter de.
Ok, standardskivor. Inga fördelar med borrat/slitsat?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

continental wrote:Ok, standardskivor. Inga fördelar med borrat/slitsat?
Borrat spricker, alltid. Slitsat kan se skoj ut och påstås hjälpa om man kör gatorienterade belägg lite hårt (men jag tvivlar på att de släpper gaser numera de helelr). Skaffar du lite racigare belägg så behövs det inte (det äter bara extra belägg). Slitsarna snor ju friktionsyta också (förutom att det fördyrar rejält) :)
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Jag har blivit rekommenderad XP8 fram och AX6 bak av PEAN Sweden.
Känns detta lämpligt när man (tillsvidare) kör 99% gata men samtidigt vill ha bra bett på bana?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

continental wrote:Jag har blivit rekommenderad XP8 fram och AX6 bak av PEAN Sweden.
Känns detta lämpligt när man (tillsvidare) kör 99% gata men samtidigt vill ha bra bett på bana?
Jag skulle välja samma runt om eftersom du har elektroniska gismoz som sköter balansen. XP8 är det mildaste banbelägget och är inga problem att leva med. AX6 är lite mildare.
Det är bara att prova, det blir inte kalasfel vilket som.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
continental wrote:Jag har blivit rekommenderad XP8 fram och AX6 bak av PEAN Sweden.
Känns detta lämpligt när man (tillsvidare) kör 99% gata men samtidigt vill ha bra bett på bana?
Jag skulle välja samma runt om eftersom du har elektroniska gismoz som sköter balansen. XP8 är det mildaste banbelägget och är inga problem att leva med. AX6 är lite mildare.
Det är bara att prova, det blir inte kalasfel vilket som.
Jag kör med denna kombination och det funkar bra på gatan samt biter bra på banan. Lite mindre vikt och inga bromshjälpmedel. Inte samma bett på gatan utan tempen som man får på banan naturligtvis. Och de skriker lite ibland vid mjukbroms.

Men har inte fallit sönder under bankörningen på samma sätt som tidigare Ferrodo belägg gjort.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bromsar

Post by Fredrik Henriksson »

Kapar en gammal tråd med passande rubrik,,,

Jag får inte ur cylindern ur bromsoket. Jag har tagit bort gummipackningen, skruvat ur alla skruvar samt använt rikligt med 5-56. Jag snurrar och drar i cylinder men den kommer bara ut ett par cm sen är den omöjlig att dra längre ut. Gör jag nåt fel?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bromsar

Post by TPR »

Testat tryckluft?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Bromsar

Post by Pingen »

Tryckluft har fungerat på de bilar jag renoverat ok på.
Sluta våldföra dig på cylindern och ge dig på kolven istället :P
Christian Olsson
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Bromsar

Post by ephas »

Tja,

Utgår ifrån att det är kolven du vill ha ut. :)

Man kan använda tryckluft men om de kärvat ordentligt kommer inte ens det hjälpa dig. Det du kan göra är att återmontera oket och pressa ut det med ordinarie hydrualkraft (utan bromsskiva) med något mellanlägg så att första kolven inte skadas då den ploppar ut. När du fått ut den ena stoppar du tillbaka denna en liten bit så att den precis tätar och låser den med något verktyg (läs: skruvtving) så att du omöjliggör rörelsen och då kan du få ut den andra.

Om du har oket ute redan, prova för med tryckluft med samma tillvägagångsätt som ovan.

Lycka till!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Bromsar

Post by Ronnie »

Är det någon som vet vart man köper t-korset på bromsledningen bak till en NB, håller på att byta ut lite slangar och upptäckte att det var en lite annorlunda koppling där. :think2:
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
Post Reply