Bromsar
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Bromsar
Nu är Jag i full färd med att hitta uppgraderingar till Miatan (NC´n). När det gäller bromsar så tänker Jag byta skivor och belägg. Har Ni några tips på märken som erkänt funkar bra? De ska även funka till gatkörning.
Ska Jag byta även bak eller bakbromsarna klarar sig som de är?
vätskan, ska den också bytas?
Ska Jag byta även bak eller bakbromsarna klarar sig som de är?
vätskan, ska den också bytas?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Fräsh bromsvätska (tex Motul RBF600), friska originalskivor (inget hålborrat eller slitsat bjäfs) och belägg som klarar lite mer värme (Carbotech hat ganska många olika att välja på (testa XP8 så får du se vad du tycker om det), kräver att du slipar rent skivorna först).
Eventuellt kan det behövas lite kylluft till bromsarna men NCn har ganska rejäla saker så det skall mycket till för att överhetta.
Bromsteknik hjälper också till att minska värmeuppbyggnad (bromsa rejält när du bromsar, håll foten borta i övrigt).
Samma belägg runt om, annars får ABSen problem när bromsbalansen flyttar sig allteftersom beläggen värms upp. Det bromsar iofs så mycket det orkar bak hela tiden så du drabbas nog mindre av att blanda belägg men du använder ju inte max möjliga broms om du ger bort lite med vekare belägg på en axel.
Annars har jag haft ganska bra erfarenhet av original belägg på 03an vid ganska hård bankörning i 30minuterspass. Inte samma tempo som nu men originalbeläggen räckte mycket långt (endast vek pedal vid ett tillfälle och då räckte det med ett lite lugnare varv för att komma tillbaka)..
Eventuellt kan det behövas lite kylluft till bromsarna men NCn har ganska rejäla saker så det skall mycket till för att överhetta.
Bromsteknik hjälper också till att minska värmeuppbyggnad (bromsa rejält när du bromsar, håll foten borta i övrigt).
Samma belägg runt om, annars får ABSen problem när bromsbalansen flyttar sig allteftersom beläggen värms upp. Det bromsar iofs så mycket det orkar bak hela tiden så du drabbas nog mindre av att blanda belägg men du använder ju inte max möjliga broms om du ger bort lite med vekare belägg på en axel.
Annars har jag haft ganska bra erfarenhet av original belägg på 03an vid ganska hård bankörning i 30minuterspass. Inte samma tempo som nu men originalbeläggen räckte mycket långt (endast vek pedal vid ett tillfälle och då räckte det med ett lite lugnare varv för att komma tillbaka)..
Last edited by Niklas Falk on Wed 08 Oct 2008, 21:28, edited 1 time in total.
Här kommer tips om belägg: FERODO Premier http://www.ferodo.co.uk/ferodo_home/
Kört dessa (med Brembo skivor) på 2 NA och funkar bra till vardags & till fest (Klubbrace på sprint/bana). Ett gäng bankörningar / år, inga problem. Ska man däremot köra massa bana som grabbarna grabb på forumet så kanske man bör köpa hårdare grejor.
På mina Miator har byte av skivor & belägg alltid varit prio 1 efter inköp. + Motul bromsvätska.
Safety first
Mekonomen säljer Brembo (orginal) skivor.
Bildelsspecialisten säljer Ferodo.
Kört dessa (med Brembo skivor) på 2 NA och funkar bra till vardags & till fest (Klubbrace på sprint/bana). Ett gäng bankörningar / år, inga problem. Ska man däremot köra massa bana som grabbarna grabb på forumet så kanske man bör köpa hårdare grejor.
På mina Miator har byte av skivor & belägg alltid varit prio 1 efter inköp. + Motul bromsvätska.
Safety first
Mekonomen säljer Brembo (orginal) skivor.
Bildelsspecialisten säljer Ferodo.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Borrat spricker, alltid. Slitsat kan se skoj ut och påstås hjälpa om man kör gatorienterade belägg lite hårt (men jag tvivlar på att de släpper gaser numera de helelr). Skaffar du lite racigare belägg så behövs det inte (det äter bara extra belägg). Slitsarna snor ju friktionsyta också (förutom att det fördyrar rejält)continental wrote:Ok, standardskivor. Inga fördelar med borrat/slitsat?
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Jag skulle välja samma runt om eftersom du har elektroniska gismoz som sköter balansen. XP8 är det mildaste banbelägget och är inga problem att leva med. AX6 är lite mildare.continental wrote:Jag har blivit rekommenderad XP8 fram och AX6 bak av PEAN Sweden.
Känns detta lämpligt när man (tillsvidare) kör 99% gata men samtidigt vill ha bra bett på bana?
Det är bara att prova, det blir inte kalasfel vilket som.
Jag kör med denna kombination och det funkar bra på gatan samt biter bra på banan. Lite mindre vikt och inga bromshjälpmedel. Inte samma bett på gatan utan tempen som man får på banan naturligtvis. Och de skriker lite ibland vid mjukbroms.Niklas Falk wrote:Jag skulle välja samma runt om eftersom du har elektroniska gismoz som sköter balansen. XP8 är det mildaste banbelägget och är inga problem att leva med. AX6 är lite mildare.continental wrote:Jag har blivit rekommenderad XP8 fram och AX6 bak av PEAN Sweden.
Känns detta lämpligt när man (tillsvidare) kör 99% gata men samtidigt vill ha bra bett på bana?
Det är bara att prova, det blir inte kalasfel vilket som.
Men har inte fallit sönder under bankörningen på samma sätt som tidigare Ferrodo belägg gjort.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Bromsar
Kapar en gammal tråd med passande rubrik,,,
Jag får inte ur cylindern ur bromsoket. Jag har tagit bort gummipackningen, skruvat ur alla skruvar samt använt rikligt med 5-56. Jag snurrar och drar i cylinder men den kommer bara ut ett par cm sen är den omöjlig att dra längre ut. Gör jag nåt fel?
Jag får inte ur cylindern ur bromsoket. Jag har tagit bort gummipackningen, skruvat ur alla skruvar samt använt rikligt med 5-56. Jag snurrar och drar i cylinder men den kommer bara ut ett par cm sen är den omöjlig att dra längre ut. Gör jag nåt fel?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Bromsar
Tryckluft har fungerat på de bilar jag renoverat ok på.
Sluta våldföra dig på cylindern och ge dig på kolven istället
Sluta våldföra dig på cylindern och ge dig på kolven istället
Christian Olsson
Re: Bromsar
Tja,
Utgår ifrån att det är kolven du vill ha ut.
Man kan använda tryckluft men om de kärvat ordentligt kommer inte ens det hjälpa dig. Det du kan göra är att återmontera oket och pressa ut det med ordinarie hydrualkraft (utan bromsskiva) med något mellanlägg så att första kolven inte skadas då den ploppar ut. När du fått ut den ena stoppar du tillbaka denna en liten bit så att den precis tätar och låser den med något verktyg (läs: skruvtving) så att du omöjliggör rörelsen och då kan du få ut den andra.
Om du har oket ute redan, prova för med tryckluft med samma tillvägagångsätt som ovan.
Lycka till!
Utgår ifrån att det är kolven du vill ha ut.
Man kan använda tryckluft men om de kärvat ordentligt kommer inte ens det hjälpa dig. Det du kan göra är att återmontera oket och pressa ut det med ordinarie hydrualkraft (utan bromsskiva) med något mellanlägg så att första kolven inte skadas då den ploppar ut. När du fått ut den ena stoppar du tillbaka denna en liten bit så att den precis tätar och låser den med något verktyg (läs: skruvtving) så att du omöjliggör rörelsen och då kan du få ut den andra.
Om du har oket ute redan, prova för med tryckluft med samma tillvägagångsätt som ovan.
Lycka till!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Bromsar
Är det någon som vet vart man köper t-korset på bromsledningen bak till en NB, håller på att byta ut lite slangar och upptäckte att det var en lite annorlunda koppling där.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
http://www.mpunkten.se