Tycker detta med HT eller inte är svårt.
Om jag utgår från Knutan så har jag åkt fortast med HT men nästa lika fort utan.
Med HT
+ Solidare känsla
+ Något bättre grepp ( kan vara inbilning )
- Klart tyngre och inte lika 'villig' i långsamma partier
Utan HT
+ Ser mera
+ Mera 'villig' ur kurvor
- Inte samma grepp
- Mera flex/skakningar
Hur upplever ni det ?
Jag har ju visserligen rails (tunga) som styvar upp lite också.
HT eller inte ?
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Har inte kört utan tak men upplevde att byte till glasfiberhardtopp gjorde mer flexig och skakig. En riktigt fäst hardtopp stabiliserar upp bilen helt klart. Nån skillnad på grepp har jag ej noterat, men så har jag ännu inte riktigt kommit in i finliret.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Lite hårdare feeling med HT.
Lite säkrare..
Man e torr även om det regnar.
Stagar liksom upp hela "paketet".
Kass runt om sikt.
Utan HT blir bilen aningen mer lekful. Lättare att få ut baken.
Bättre på regn Liite mjukare (flexig).
360 ̊ sikt
Visst blir det mera flax.
Tidsdiff?Om jag utgår från Knutan så har jag åkt fortast med HT men nästa lika fort utan.
Du har ju bättre aerodynamik med HT=högre toppfart, så kanske sitter tidsskillnaden i lägre hastighet i slutet på rakan?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Utan HTTidsdiff?
Du har ju bättre aerodynamik med HT=högre toppfart, så kanske sitter tidsskillnaden i lägre hastighet i slutet på rakan?
12.2-3
Med HT
11.9 - 12.1
Men då är ändå HT + 20 kg på fel ställe dessutom
Nu är det så små skillander så det är svårt att peka på HT enskilt men uppenbart är att den inte gör saken sämre ? Däremot så ser man bättre utan den och är nog roligare för publiken att titta på
Bra tänk med regn, borde bli bättre. Sällan man tänker på att åka utan HT i regn
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Men lite mesigt är det.Niklas Falk wrote:MesJosen wrote: Sällan man tänker på att åka utan HT i regn
HT minskar luftmotståndet helt klart och det minskade "medvetandet" om omvärlden (både sikt och ljud) får man lära sig hantera. Nån gång kanske det blir aerotopp på min också, kanske.
Jag vill helst åka öppet, men jag vill också släpa på så lite vikt som möjligt, så jag kanske får köpa en HT för att slippa skruva på och av suffletten vid varje tävling... HT är ju lätt att plocka av... Att ALLTID köra utan tak är manligt, Niklas.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult