Hur har man en spännande Cup?
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Hur har man en spännande Cup?
Funderat mycket på hur cupen ska hållas spännande.
Utan att krångla till saker för mycket kanske en tråd om detta ämne kan vara intressant.
Hjulet behöver inte uppfinnas varje dag, men spåna är ju kul.
Viktning och liknande för vinnaren, tycker jag är en bra ide.....men tror inte alla tycker det, typ: -Ingen ide att fixa med bilen, JAG vill ju vinna varje tävling annars.....
Det med viktningen som är bra tycker jag: då placerar sig kanske alla högt någon/några gånger. Då blir ALLA mer taggade.
Inte bara topp 3 förarna.
Tråden är kastad, vem plockar upp först?
Utan att krångla till saker för mycket kanske en tråd om detta ämne kan vara intressant.
Hjulet behöver inte uppfinnas varje dag, men spåna är ju kul.
Viktning och liknande för vinnaren, tycker jag är en bra ide.....men tror inte alla tycker det, typ: -Ingen ide att fixa med bilen, JAG vill ju vinna varje tävling annars.....
Det med viktningen som är bra tycker jag: då placerar sig kanske alla högt någon/några gånger. Då blir ALLA mer taggade.
Inte bara topp 3 förarna.
Tråden är kastad, vem plockar upp först?
- Attachments
-
- Happy pig!.jpg (11.8 KiB) Viewed 3464 times
Last edited by gokarting.nu on Mon 06 Oct 2008, 21:18, edited 1 time in total.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
10,20,30kg+ i nästa race för 3,2,1? Helst inget knasigt som WTCC/FIAGT's accumulerande vikt som kan sluta på +100kg vid säsongens slut.
Men från vilken vikt skall det räknas? Kan jag få 10kg handikappvikt och då köra med 10kg mindre bensin istället?
Om det är mot 7kg/hk så kan vi ju handikapplasta 1,6orna med 100kg utan problem
Jag har inget emot handikappvikter för att få lite spänning i serien, tänkte bara lista upp lite snabba spörsmål. Att trycka ihop startfältet är bara bra.
Det rimliga vore att minimivikten räknas upp och då ska stämma efter målgång. För den som väger 30kg mer än minimivikt så är det inget krångel med viktlåda etc.
Men från vilken vikt skall det räknas? Kan jag få 10kg handikappvikt och då köra med 10kg mindre bensin istället?
Om det är mot 7kg/hk så kan vi ju handikapplasta 1,6orna med 100kg utan problem
Jag har inget emot handikappvikter för att få lite spänning i serien, tänkte bara lista upp lite snabba spörsmål. Att trycka ihop startfältet är bara bra.
Det rimliga vore att minimivikten räknas upp och då ska stämma efter målgång. För den som väger 30kg mer än minimivikt så är det inget krångel med viktlåda etc.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Om klubben inhandlar cornerweightvågar och bilarna vägs före varje tävling, före nästa tävling tankas bilarna till samma vikt varpå 1, 2 och 3an får extravikt enligt Niklas modell...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Glöm inte allfixare heller...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Varför ska det handlas vågar, det räcker väl med att vi extraanmäler 1,2,3 i heatet till vägning i Parc Fermé. Då har vi ju oberoende tekniker som sköter allt, protesttid och hela klabbet.Fredrik Henriksson wrote:Om klubben inhandlar cornerweightvågar och bilarna vägs före varje tävling, före nästa tävling tankas bilarna till samma vikt varpå 1, 2 och 3an får extravikt enligt Niklas modell...
Naturligtvis hamnar man ju då i händerna på halvdant kalibrerade vågar men allt annat blir ju überknöligt. Vem ska agera domare om vikten är för låg etc...
Det börjar ju bli ett rätt brett startfält och regler och praxis blir inte så lekfullt längre då. Det är betydligt svårare att hantera 10+ ekipage än 5-6 så fasta regler som hanteras oberoende är nästan ett krav.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Tycker iofs hela upplägget känns uberknöligt(var hittar man två prickar ) när vi historiskt bytt position som galningar i varje race.Niklas Falk wrote:Varför ska det handlas vågar, det räcker väl med att vi extraanmäler 1,2,3 i heatet till vägning i Parc Fermé. Då har vi ju oberoende tekniker som sköter allt, protesttid och hela klabbet.Fredrik Henriksson wrote:Om klubben inhandlar cornerweightvågar och bilarna vägs före varje tävling, före nästa tävling tankas bilarna till samma vikt varpå 1, 2 och 3an får extravikt enligt Niklas modell...
Naturligtvis hamnar man ju då i händerna på halvdant kalibrerade vågar men allt annat blir ju überknöligt. Vem ska agera domare om vikten är för låg etc...
Det börjar ju bli ett rätt brett startfält och regler och praxis blir inte så lekfullt längre då. Det är betydligt svårare att hantera 10+ ekipage än 5-6 så fasta regler som hanteras oberoende är nästan ett krav.
Varför jämna ut något som redan är jämnt?
Vägning med banans våg funkar mellan race 1 och 2 men om vikten skall gälla mellan race 2 och "race 3" dvs till nästa tävlingshelg så krävs det ju att vi väger på samma vågar?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jag håller med, men för min del gör det inget om vi ackumulerar under säsongen. Det ska mycket till om jag ska behöva vikta upp...Niklas Falk wrote:Det rimliga vore att minimivikten räknas upp och då ska stämma efter målgång. För den som väger 30kg mer än minimivikt så är det inget krångel med viktlåda etc.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Surprize!Dennis Kullman wrote:Jag håller med, men för min del gör det inget om vi ackumulerar under säsongen. Det ska mycket till om jag ska behöva vikta upp...Niklas Falk wrote:Det rimliga vore att minimivikten räknas upp och då ska stämma efter målgång. För den som väger 30kg mer än minimivikt så är det inget krångel med viktlåda etc.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Med plast överallt får du nog inte bort mer än 50kg och jag tror inte det skulle gå att få bort resterande 50kg från din kropp, inte ens med mig som personlig tränare...Dennis Kullman wrote:Fredrik Henriksson wrote: Surprize!
Du kan ju förstås hjälpa mig att lätta bort sådår en hundra kilo,
så drabbas ju jag lika hårt som ni andra om jag skulle lyckas placera mig bra.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Sluta gnälla nu om att du lite motor och uj uj vad synd det är om mig.Dennis Kullman wrote:Fredrik Henriksson wrote: Surprize!
Du kan ju förstås hjälpa mig att lätta bort sådår en hundra kilo,
så drabbas ju jag lika hårt som ni andra om jag skulle lyckas placera mig bra.
Årets säsong har klart visat att skillander är försumbara mellan bilarna.
Vi hade ju inte en changs på Strurp så vad gnäller du om ?
Du har ju kört miata längst av oss alla och skall vara snabb nu
Voff Voff
Tycker också system med vikter är helt OK - heller jämna startfält gynnar oss alla. Finns enkla vikter att lägga i bilarna på passagerar-sidan.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Då blir det ju knappt hjälmen kvar!!Fredrik Henriksson wrote:Med plast överallt får du nog inte bort mer än 50kg och jag tror inte det skulle gå att få bort resterande 50kg från din kropp, inte ens med mig som personlig tränare...Dennis Kullman wrote:Fredrik Henriksson wrote: Surprize!
Du kan ju förstås hjälpa mig att lätta bort sådår en hundra kilo,
så drabbas ju jag lika hårt som ni andra om jag skulle lyckas placera mig bra.
Hi Hi
- Attachments
-
- ..eller är detta Jonas....
Där fick du för att du skämde min bil!!..
-du din photohacker!
...Christer Sjögren...VA! - Kullman style.jpg (21.43 KiB) Viewed 3413 times
- ..eller är detta Jonas....
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Du tänkte nog på Per och Niklas, jag lade till vår Örebrokompis Magnus, alias Pettson, som har en firma med det eminenta namnet "Pettsons Allfix".gokarting.nu wrote:Fredrik Henriksson wrote:Glöm inte allfixare heller...
Va?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Men hallå?
Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.
Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället
Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.
Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Håller med...Anders Ohlsson wrote:Men hallå?
Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.
Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Kommer du koppla in din MS?Fredrik Henriksson wrote:Håller med...Anders Ohlsson wrote:Men hallå?
Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.
Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället
Det är ju tillåtet.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Nope, inte till cup-tävlingarna iaf...gokarting.nu wrote:Kommer du koppla in din MS?Fredrik Henriksson wrote:Håller med...Anders Ohlsson wrote:Men hallå?
Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.
Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället
Det är ju tillåtet.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Heder.Fredrik Henriksson wrote:Nope, inte till cup-tävlingarna iaf...gokarting.nu wrote:Kommer du koppla in din MS?Fredrik Henriksson wrote:Håller med...Anders Ohlsson wrote:Men hallå?
Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.
Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället
Det är ju tillåtet.
Och min plånbok hälsar för förståelsen.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Anders, jag som inte är speciellt insatt försöker bara spåna lite.Anders Ohlsson wrote:Men hallå?
Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.
Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället
Bilar högt och lågt i racen, trångt och stressigt, är hur jag upplever spännande och underhållande race.
Tänk 12 bilar inom 1-2 sekunder.
vilken dröm och glädje dom där bandagarna man sett fram emot så mycket!
Bilar som går fort rakt fram är bara tragiskt, imponerar föga, bara tecken på en sak ....
Jag vill bara ha jämna race, skiter totalt i vem som vinner.
+ Tycker det är synd att framförallt 1,6:orna ska behöva massakeras för att komma ned i vikt.
Insteget i klassen är väl högt tycker jag.