När det gäller hjulupphängning rekommenderas ofta gula koni stötdämpare och flyin miata fjädrar. Finns det någon motsvarande, väl beprövad, krängningshämmare som många använder i miatakretsar?
Någon som har koll på hårdhet mellan de olika fabrikaten och kan rangordna?
Flyin Miata
Racing Beat (tubular/non tubular)
Jackson Racing
Finns säkert många fler fabrikat och varianter.
Krängningshämmare
- Stefan Hemström
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 113
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
- Location: Ekerö
Krängningshämmare
Hälsningar
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Så stel som möjligt fram (RB's grofsigaste) och original bak är ju en variant.
Men man får prova sig fram (fjädrerhårdhet fram/bak spelar ju också roll för den statiska balansen). Katastrofal understyrning i låghastighetspassager brukar innebära stabil maxsatning när det går lite fortare (Under bron på Kinnekulle och på diverse ställen på Falkenberg).
Fjädrar och krängare kostar jordnötter i jämförelse med stötdämparna så det är "bara" att testa sig fram till det man gillar.
Per kom ganska långt förra året med att skjuta från höften (90/60 med Gula Koni och en HRkrängare fram har jag för mig).
Man kommer längre genom att testa gränserna med det man har monterat än att ha rätt saker monterat och stå kvar i garaget.
Men man får prova sig fram (fjädrerhårdhet fram/bak spelar ju också roll för den statiska balansen). Katastrofal understyrning i låghastighetspassager brukar innebära stabil maxsatning när det går lite fortare (Under bron på Kinnekulle och på diverse ställen på Falkenberg).
Fjädrar och krängare kostar jordnötter i jämförelse med stötdämparna så det är "bara" att testa sig fram till det man gillar.
Per kom ganska långt förra året med att skjuta från höften (90/60 med Gula Koni och en HRkrängare fram har jag för mig).
Man kommer längre genom att testa gränserna med det man har monterat än att ha rätt saker monterat och stå kvar i garaget.
- Stefan Hemström
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 113
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
- Location: Ekerö
OK, tack för ditt svar NiklasNiklas Falk wrote:
Per kom ganska långt förra året med att skjuta från höften (90/60 med Gula Koni och en HRkrängare fram har jag för mig).
Man kommer längre genom att testa gränserna med det man har monterat än att ha rätt saker monterat och stå kvar i garaget.
90/60! Menar du fjäderkonstanter då
Testa gränser gör jag gärna (och gjorde på Malmby i lördags ). FM fjädrar och gula koni fungerar ypperligt på min bil, men nästa naturliga steg för att förbättra bilens beteende borde vara styvare krängningshämmare. Det jag är ute efter är att minska viktförskjutning/roll/krängning (eller vad det nu kan heta) vid konbanekörning. Fixar man det med en grövre krängare fram tro, och lite skruvande på konisarna.
Hälsningar
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Styvare krängare kan ge viss lindring. Men det egentliga problemet är det vi alla upptäcker förr eller senare. Nämligen för mjuka fjädrar (och dämpare). Hårda fjädrar gör så att bilen inte rollar vid sväng från sida till sida. När det är fixat så hjälper en riktigt hård krängare till fram. Krängningshämmaren används egentligen primärt till att justera balansen mellan över- och understyrning.Stefan Hemström wrote: FM fjädrar och gula koni fungerar ypperligt på min bil, men nästa naturliga steg för att förbättra bilens beteende borde vara styvare krängningshämmare. Det jag är ute efter är att minska viktförskjutning/roll/krängning (eller vad det nu kan heta) vid konbanekörning. Fixar man det med en grövre krängare fram tro, och lite skruvande på konisarna.
Men som sagt inledningsvis, en viss förbättring kommer du märka. Själv använder jag Jackson Racing krängare från IL-Motorsport i Tyskland.
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Krängningshämmare
Lyfter en gammal tråd då jag undrar typ samma.
Vad har miatan för grovlek orginal på krängaren och var kan man hitta vad dom olika eftermarknads krängarna har för grovlek?Stefan Hemström wrote:När det gäller hjulupphängning rekommenderas ofta gula koni stötdämpare och flyin miata fjädrar. Finns det någon motsvarande, väl beprövad, krängningshämmare som många använder i miatakretsar?
Någon som har koll på hårdhet mellan de olika fabrikaten och kan rangordna?
Flyin Miata
Racing Beat (tubular/non tubular)
Jackson Racing
Finns säkert många fler fabrikat och varianter.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Krängningshämmare
Det finns lite info här:waern wrote:Vad har miatan för grovlek orginal på krängaren och var kan man hitta vad dom olika eftermarknads krängarna har för grovlek?
http://fatcatmotorsports.com/FCM_MSDS_v7_6.xls (filken Springs_Sways)
Ett skjutmått och lite skitiga knän ger ännu bättre svar på vad som sitter på din bilNA
Fr sway: 19mm
Rr sway: 12mm on all (incl. LE)
Fr sway: 19mm, 20mm on R pkg.
Rr sway: 94-97 12mm R-pkg, 11mm non-R (waiting final confirmation)
NB
Fr sway: 23mm for MSM, 22mm otherwise
Rr sway: 14mm for MSM, 12mm for Sport, 11mm otherwise