Inspiration för burbygge...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Inspiration för burbygge...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det är lite svårt att kombinera ett så dedikerat burbygge med orginal bältesinfästningar vilket är ett krav för att kunna regbesikta med bur/båge (bältestornet är helt borta på förarsidan tex).
Dessutom måste man utgå från en icke helbilsgodkänd bil för att kunna regga "med mindre ändring" i vilket fall som helst.
Privatimporter från USA och Japan blir inte helbilsgodkända om nån undrar över det..
Om man inte ska gå få långt att man permanentmodifierer en bil så är det enklast att ha bultade bågar. Det blir enkelt att fixa till och det blir inte så dyrt heller (eftersom det är betydligt fler än en som kan tänka sig att handla samma lösning).
Dessutom behöver man hjälp av en certad burbyggare för att få bygga så fritt från Svenska reglementen som Amrisarna gärna gör. NASCAR-dörrarna är inte lika poppis här och krumbukterna runt föraren är inte heller lika vanliga.
Dessutom måste man utgå från en icke helbilsgodkänd bil för att kunna regga "med mindre ändring" i vilket fall som helst.
Privatimporter från USA och Japan blir inte helbilsgodkända om nån undrar över det..
Om man inte ska gå få långt att man permanentmodifierer en bil så är det enklast att ha bultade bågar. Det blir enkelt att fixa till och det blir inte så dyrt heller (eftersom det är betydligt fler än en som kan tänka sig att handla samma lösning).
Dessutom behöver man hjälp av en certad burbyggare för att få bygga så fritt från Svenska reglementen som Amrisarna gärna gör. NASCAR-dörrarna är inte lika poppis här och krumbukterna runt föraren är inte heller lika vanliga.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Du har för mkt regler och kunskap i huvudet Niklas. Det ser ju nice ut!Niklas Falk wrote:Det är lite svårt att kombinera ett så dedikerat burbygge med orginal bältesinfästningar vilket är ett krav för att kunna regbesikta med bur/båge (bältestornet är helt borta på förarsidan tex).
Dessutom måste man utgå från en icke helbilsgodkänd bil för att kunna regga "med mindre ändring" i vilket fall som helst.
Privatimporter från USA och Japan blir inte helbilsgodkända om nån undrar över det..
Om man inte ska gå få långt att man permanentmodifierer en bil så är det enklast att ha bultade bågar. Det blir enkelt att fixa till och det blir inte så dyrt heller (eftersom det är betydligt fler än en som kan tänka sig att handla samma lösning).
Dessutom behöver man hjälp av en certad burbyggare för att få bygga så fritt från Svenska reglementen som Amrisarna gärna gör. NASCAR-dörrarna är inte lika poppis här och krumbukterna runt föraren är inte heller lika vanliga.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Är det bara "bältet rulla fritt på orginalplats" man måste tänka på vad det gäller burbygge och få godkänt hos SBP? Om vi bortser från SBF nu...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nä, du ska kunna komma i/ur genom dörren också etc.Fredrik Henriksson wrote:Är det bara "bältet rulla fritt på orginalplats" man måste tänka på vad det gäller burbygge och få godkänt hos SBP? Om vi bortser från SBF nu...
Du har ju ABSB syn på inre säkerhet för samtliga framtida köpare att tänka på.
Standardrallybil lockar inte då? Då kan du plocka bort trepunktsbältena. Men rattlåset ska bort och ett annat mekansikt stöldskydd ska till. Förutom att det skall vara två platser enligt TR (dvs förare+kartläsare med stol och bälte enligt FIA). 80mm mellan ratt och bur ska det vara också förresten.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
F´låt min okunnighet men vad står ABSB för?Får man säkert skämmas...Niklas Falk wrote:Nä, du ska kunna komma i/ur genom dörren också etc.Fredrik Henriksson wrote:Är det bara "bältet rulla fritt på orginalplats" man måste tänka på vad det gäller burbygge och få godkänt hos SBP? Om vi bortser från SBF nu...
Du har ju ABSB syn på inre säkerhet för samtliga framtida köpare att tänka på.
Standardrallybil lockar inte då? Då kan du plocka bort trepunktsbältena. Men rattlåset ska bort och ett annat mekansikt stöldskydd ska till. Förutom att det skall vara två platser enligt TR (dvs förare+kartläsare med stol och bälte enligt FIA). 80mm mellan ratt och bur ska det vara också förresten.
Standardrallybil känns lite omständigt när bilen inte är helbilsgodkänd. Men det är klart, kan vi inte lösa det så bältena rullar fritt så kan det vara ett alternativ. Man får inte flytta org bältesinfästning ö.h.t.?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
AB Svensk Bilprovning, lite enkla att skilja från SBF.Fredrik Henriksson wrote:F´låt min okunnighet men vad står ABSB för?Får man säkert skämmas...
Standardrallybil känns lite omständigt när bilen inte är helbilsgodkänd. Men det är klart, kan vi inte lösa det så bältena rullar fritt så kan det vara ett alternativ. Man får inte flytta org bältesinfästning ö.h.t.?
Visst kan du flytta bältesinfästningen, om du kan skaffa intyg från Mazda att de är godkända enligt deras typning etc (dvs NÄ). I ombyggt/amatörbyggt har jag för mig att man få egenkonstruera och då är det rimlighetsprincip som gäller har jag för mig.
Du har ju skrotat hardtopinfästningen, dra bågen på utsidan bältet (gör en kanal för burröret där hardtopsspännet sitter i original och led det ner till golvhörnet där du gör en sned låda som röret bultas i)?
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Tack för tipset!Niklas Falk wrote:Du har ju skrotat hardtopinfästningen, dra bågen på utsidan bältet (gör en kanal för burröret där hardtopsspännet sitter i original och led det ner till golvhörnet där du gör en sned låda som röret bultas i)?Fredrik Henriksson wrote:F´låt min okunnighet men vad står ABSB för?Får man säkert skämmas...
Standardrallybil känns lite omständigt när bilen inte är helbilsgodkänd. Men det är klart, kan vi inte lösa det så bältena rullar fritt så kan det vara ett alternativ. Man får inte flytta org bältesinfästning ö.h.t.?
Edit: Buren blir nog inte bultad utan fastsvetsad...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Inte lusläst TR 5.8 än...Niklas Falk wrote:Den ska bultas med 3xM8 genom alla plattorna oavsett om du svetsar fastsättningsplattan till förstärkningsplattan.Fredrik Henriksson wrote:Edit: Buren blir nog inte bultad utan fastsvetsad...
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Pratade med en burbyggare. Minsta kravet är bultning enligt ovan, svetsning är ännu bättre...Fredrik Henriksson wrote:Inte lusläst TR 5.8 än...Niklas Falk wrote:Den ska bultas med 3xM8 genom alla plattorna oavsett om du svetsar fastsättningsplattan till förstärkningsplattan.Fredrik Henriksson wrote:Edit: Buren blir nog inte bultad utan fastsvetsad...
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5