Niklas Falk wrote:
Hm undrar om man inte ska kosta på sig en Rototestmätning till våren för att få lite lugn och ro för egen del...
Ska dokumentera mkt noga om jag öppnar min motor. Börjar efter en säsong fatta hur tugget går inom racing. Senast på Knutan fick jag frågan från en icke Miataägare om vad jag gjort för tid. När jag svarade 1.12,1 så sa han med attityd: -Konstigt att Miatorna bara går snabbare och snabbare för vart år...
Fredrik Henriksson wrote:Ska dokumentera mkt noga om jag öppnar min motor. Börjar efter en säsong fatta hur tugget går inom racing. Wink Senast på Knutan fick jag frågan från en icke Miataägare om vad jag gjort för tid. När jag svarade 1.12,1 så sa han med attityd: -Konstigt att Miatorna bara går snabbare och snabbare för vart år...
Standardrepliken är ju: -Vi är ju inte fullärda än, det finns mer att hämta. Det hjälper inte att dokumentera, det är ingen som tror på det ändå. Möjligen om du kan ha en lunta med samtliga mätningar stämplade och signerade, men då skulle den misstänksamme bara slå undan det för att få ha sin misstanke ifred.
Då är det bättre att inte säga nåt vitt och brett men däremot ha allt iordning för sin egen heders skull.
När det finns de (sammanfaller nog lite med den du pratat med) som anser det småfuskigt att justera lufttryck och hålla hjulvinklar i ordning så finns det ju inte mycket att göra.
Fredrik Henriksson wrote:Ska dokumentera mkt noga om jag öppnar min motor. Börjar efter en säsong fatta hur tugget går inom racing. Wink Senast på Knutan fick jag frågan från en icke Miataägare om vad jag gjort för tid. När jag svarade 1.12,1 så sa han med attityd: -Konstigt att Miatorna bara går snabbare och snabbare för vart år...
Standardrepliken är ju: -Vi är ju inte fullärda än, det finns mer att hämta. Det hjälper inte att dokumentera, det är ingen som tror på det ändå. Möjligen om du kan ha en lunta med samtliga mätningar stämplade och signerade, men då skulle den misstänksamme bara slå undan det för att få ha sin misstanke ifred.
Då är det bättre att inte säga nåt vitt och brett men däremot ha allt iordning för sin egen heders skull.
När det finns de (sammanfaller nog lite med den du pratat med) som anser det småfuskigt att justera lufttryck och hålla hjulvinklar i ordning så finns det ju inte mycket att göra.
Vi kanske skulle skaffa ett gäng miator som vi lottar ut bland oss inför varje tävling. Det skulle å andra sidan inte hjälpa mot de som inte kör miata...
Fredrik Henriksson wrote:Ska dokumentera mkt noga om jag öppnar min motor. Börjar efter en säsong fatta hur tugget går inom racing. Wink Senast på Knutan fick jag frågan från en icke Miataägare om vad jag gjort för tid. När jag svarade 1.12,1 så sa han med attityd: -Konstigt att Miatorna bara går snabbare och snabbare för vart år...
Standardrepliken är ju: -Vi är ju inte fullärda än, det finns mer att hämta. Det hjälper inte att dokumentera, det är ingen som tror på det ändå. Möjligen om du kan ha en lunta med samtliga mätningar stämplade och signerade, men då skulle den misstänksamme bara slå undan det för att få ha sin misstanke ifred.
Då är det bättre att inte säga nåt vitt och brett men däremot ha allt iordning för sin egen heders skull.
När det finns de (sammanfaller nog lite med den du pratat med) som anser det småfuskigt att justera lufttryck och hålla hjulvinklar i ordning så finns det ju inte mycket att göra.
Vi kanske skulle skaffa ett gäng miator som vi lottar ut bland oss inför varje tävling. Det skulle å andra sidan inte hjälpa mot de som inte kör miata...
E ju bara intressant för den som vill tävla om titeln "bästa föraren". För en annan är ju utvecklingen av bilen en minst lika stor bit.
Fredrik Henriksson wrote:E ju bara intressant för den som vill tävla om titeln "bästa föraren". För en annan är ju utvecklingen av bilen en minst lika stor bit.
Men det hade tagit bort argumenten/ursäkterna (välj själv) för de som på olika väl dolt sätt säger: "Hade jag bara haft lika bra material som du så hade jag kört myyycket fortare, för egentligen är jag ju faktiskt den bästa föraren!
Vi får väl lotta ut de bilar vi redan har inför varje tävling då!
Ökar eller minskar det risken för plåt(plast)kontakt tro?
Niklas Falk wrote:Standardrepliken är ju: -Vi är ju inte fullärda än, det finns mer att hämta. Det hjälper inte att dokumentera, det är ingen som tror på det ändå. Möjligen om du kan ha en lunta med samtliga mätningar stämplade och signerade, men då skulle den misstänksamme bara slå undan det för att få ha sin misstanke ifred.
Då är det bättre att inte säga nåt vitt och brett men däremot ha allt iordning för sin egen heders skull.
När det finns de (sammanfaller nog lite med den du pratat med) som anser det småfuskigt att justera lufttryck och hålla hjulvinklar i ordning så finns det ju inte mycket att göra.
Vi kanske skulle skaffa ett gäng miator som vi lottar ut bland oss inför varje tävling. Det skulle å andra sidan inte hjälpa mot de som inte kör miata...
E ju bara intressant för den som vill tävla om titeln "bästa föraren". För en annan är ju utvecklingen av bilen en minst lika stor bit.
Men det hade tagit bort argumenten/ursäkterna (välj själv) för de som på olika väl dolt sätt säger: "Hade jag bara haft lika bra material som du så hade jag kört myyycket fortare, för egentligen är jag ju faktiskt den bästa föraren!
Vi får väl lotta ut de bilar vi redan har inför varje tävling då!
Ökar eller minskar det risken för plåt(plast)kontakt tro?
Hmm... Andreas biltråd är nog ganska utspädd med en massa tram nu, va?
Argumentet "Du kör fortare för du har bättre grejer" kommer man nog inte ifrån i en materialsport som racing. Själv stör jag mig som sagt inte så mkt då jag ser det som en sport i sig att fixa med materialet(INOM REGLEMENTET) och är mkt väl medveten om att många har mer rutin och att några troligen skulle köra snabbare än mig om vi satte oss i exakt lika bilar.
Att lotta ut bilarna? Så som ni kör! Aldrig!! Men det skulle nog inte bli mkt plåtkontakt. Själv skulle jag tassa runt banan som jag kört på såpa i en annans bil. Undrar hur vissa skulle köra om dom fått låna min?
Ska man vara snabbast så tror jag inte på någon av kombinationerna "bra bil+usel förare" eller "usel bil+bra förare". För att vinna eller konsekvent ligga i toppen måste både förare och bil vara bra.
Låt aldrig nån annan prova bilen, man blir så besviken när man upptäcker hur långt man har kvar att lära. För egen del tar ju chassiändringar en säsong att lära sig (iaf en halv säsong) så det är ju svårt att köra fort i nån annans bil också (det kan förmodligen vara riskfyllt också).
MGCC Höstrace brukar vara en bra måttstock, där går det som fortast och chassit får kämpa på. 3 tiondelar snabbare med shimsade dämpare jämfört med "EPAtraktorn", så visst lönar det sig med lite fjäderrörelse
Allteftersom konkurrensen ökar så blir det fler och fler ekipage som fyller på (så länge som det upplevs skoj), den som vant sig vid att kunna vara nån tiondel eller två snabbare än andra får nog vänja sig vid att en missad kurva innebär två tappade placeringar, eftersom det nu inte bara är en utan 3,4,5 bilar som ligger i hasorna.
Niklas Falk wrote:Låt aldrig nån annan prova bilen, man blir så besviken när man upptäcker hur långt man har kvar att lära. För egen del tar ju chassiändringar en säsong att lära sig (iaf en halv säsong) så det är ju svårt att köra fort i nån annans bil också (det kan förmodligen vara riskfyllt också).
MGCC Höstrace brukar vara en bra måttstock, där går det som fortast och chassit får kämpa på. 3 tiondelar snabbare med shimsade dämpare jämfört med "EPAtraktorn", så visst lönar det sig med lite fjäderrörelse
Allteftersom konkurrensen ökar så blir det fler och fler ekipage som fyller på (så länge som det upplevs skoj), den som vant sig vid att kunna vara nån tiondel eller två snabbare än andra får nog vänja sig vid att en missad kurva innebär två tappade placeringar, eftersom det nu inte bara är en utan 3,4,5 bilar som ligger i hasorna.
Vågar knappt tänka på hur tight det kommer bli. Tänk 5-6 bilar som slås om positioner efter rakan på Knutan t.ex, var ju tight som f.n med 3st!
Fredrik Henriksson wrote:Tänk 5-6 bilar som slås om positioner efter rakan på Knutan t.ex, var ju tight som f.n med 3st!
Vi var 4. Dennis gjorde också ett dåligt varv när jag gjorde min dykning, dvs han låg så nära att han var tvungen att vänta in röran lite.
Jodå, det kommer att bli tajt och det trevliga med det är att även om en eller två har en dålig dag så kommer det att bli tajta fajter ändå, även bakom täten. Det är ju lite intensivare när man kör ett antal kurvor i bredd för att till slut komma före/efter. Det är bara att ta första varvet på ett SpecMiatalopp och extrapolera ner det lite.