Vrida varvräknaren
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Vrida varvräknaren
När jag ändå tar loss instrumentbrädan funderar jag på att vrida varvräknaren så rödmarkeringen pekar uppåt. Såg en racebyggd Honda som de hade gjort så med. Har någon av er plockat isär instrumenthuset? Är det möjligt att ändra positionen på varvräknaren tro?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Vrida varvräknaren
Ja det är det + att det går att fixa så varräknaren hänger med bättre genom att byta en konding då dämpningen blir mindre ---> snabbare utslag --> roligareFredrik Henriksson wrote:När jag ändå tar loss instrumentbrädan funderar jag på att vrida varvräknaren så rödmarkeringen pekar uppåt. Såg en racebyggd Honda som de hade gjort så med. Har någon av er plockat isär instrumenthuset? Är det möjligt att ändra positionen på varvräknaren tro?
Skall finnas något länk på detta, någon som vet ?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nålen sitter ju lös så den kan placeras i vilken riktning som helst. Att vrida skalan är lite knepigare eftersom alla skalorna är ett ark om jag minns rätt.
Jag är rätt nöjd med att ha varvstoppet när nälen pekar rakt till vänster istället, men jag ser ju inte mätarna rakt upp iofs.
Trestegs shifllight istället kanske? Då kan varvräknaren få visa vad den vill nära stoppet.
Jag är rätt nöjd med att ha varvstoppet när nälen pekar rakt till vänster istället, men jag ser ju inte mätarna rakt upp iofs.
Trestegs shifllight istället kanske? Då kan varvräknaren få visa vad den vill nära stoppet.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Funderat på den lösningen också. Koplar man en sån mojäng mot tändspole måne?Niklas Falk wrote: Trestegs shifllight istället kanske? Då kan varvräknaren få visa vad den vill nära stoppet.
Har ju lampa på min R1:a och på bana funkar det skitbra då man inte kan kolla ner. Får ju inte vara nåt allt för störande ljus bara då man i vissa lägen tuggar varvstopp...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Jag har för mig att man kan koppla från diagnostik boxenFredrik Henriksson wrote:Funderat på den lösningen också. Koplar man en sån mojäng mot tändspole måne?Niklas Falk wrote: Trestegs shifllight istället kanske? Då kan varvräknaren få visa vad den vill nära stoppet.
Har ju lampa på min R1:a och på bana funkar det skitbra då man inte kan kolla ner. Får ju inte vara nåt allt för störande ljus bara då man i vissa lägen tuggar varvstopp...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
MS utan varvstopp...Cyberoid wrote:Jag har aldrig kört en bil med shiftlight och har svårt att se nyttan av den.
Du menar du hör när varvstoppet slår till?...Cyberoid wrote:Jag tittar aldrig på nålen utan växlar efter örat.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Är du ingen gentleman?!Fredrik Henriksson wrote:MS utan varvstopp...Cyberoid wrote:Jag har aldrig kört en bil med shiftlight och har svårt att se nyttan av den.
Varvstopp Ah, du menar växelindikatorn!Fredrik Henriksson wrote:Du menar du hör när varvstoppet slår till?...Cyberoid wrote:Jag tittar aldrig på nålen utan växlar efter örat.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Kommer ju andra tillfällen på bana än MX5cup framöver.Cyberoid wrote: Är du ingen gentleman?!
Lockande när lådan ligger där, bara att plugga in. Måste bara hitta nåt ställe med rimligt pris för den som vill exprimentera en längre stund på rullande landsväg. Finns tuneprogram men blir inte optimalt...
Cyberoid wrote: Varvstopp Ah, du menar växelindikatorn!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det är lite svårt när man låter mindre än bilarna runtomkring. Det har hänt mig att jag inte hört varvstoppet utan kännt det som ryckningar...Cyberoid wrote:Jag tittar aldrig på nålen utan växlar efter örat.
Men om man sätter tak på så blir det ju en resonanslåda iofs.
Det gick bättre när jag körde utan katpackning på Falkenberg, läckaget hördes finfint upp genom den trasiga växellådsdamasken och varvräknaren var bara en hjälp (vid kortväxlingar i blötan och spårvalsanalys).
ECUn lämnar ett vacker 12V pulståg som kan nås i diagnosuttaget (eller på vägen dit naturligtvis). Möjligen kan man hacka sig in i instrumentklusteret och plocka det därifån också (varvräknaren får ju sin signal nånstans ifrån).