Gruppköp transponder ?
Gruppköp transponder ?
Bara att bita i det sura och inse att man behöver en egen transponder.
500:- kr/gången är lite häftigt att ta....
Skall vi rodda ett gruppköp ?
- Fredrik Henriksson
Re: Gruppköp transponder ?
Klockrent!Josen wrote:Bara att bita i det sura och inse att man behöver en egen transponder.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Niklas Falk
Att köra med egen transponder på tändingström är så underlättande, inget krångel med taskigt laddade transpondrar som man kan glömma att lämna tillbaka etc, bara att anmäla numret, sen kör man.
Montaget är busenkelt, det finns gott om reläsocklar i fronten som har tändsningsström, så man behöver inte kapa en enda ledning, bara att ploppa i.
Montaget är busenkelt, det finns gott om reläsocklar i fronten som har tändsningsström, så man behöver inte kapa en enda ledning, bara att ploppa i.
- Andreas E
För en okunnig: Vad kostar en transponder (mellan tumme och pekfinger)? Är eventuellt intresserad om det inte springer iväg för mycket i pris.
/Andreas K
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Mats Lundin
- Niklas Falk
GrundprisAndreas K wrote:För en okunnig: Vad kostar en transponder (mellan tumme och pekfinger)? Är eventuellt intresserad om det inte springer iväg för mycket i pris.
http://www.amb-it.com/motorcycle-racing ... 10_12.html
"Personal TranX260 Direct Powered Transponder" är det som är intressant
När jag var på GR var det en som hade en Nokiatelefon där han via nätet laddat ner ett program som via sateliter ritade upp banan och noterade varvtider , spårval, deltider. För den intresserade kunde man gå igenom varje varv Bit för bit. Telefon behöver man, så jag tänker köpa en Nokia med stor skärm och ladda ner programmet. Telefon glömmer JAG inte men jag tycker jag tillräckligt att släpa på.
Detta är ett bra alternativ för mig.
Detta är ett bra alternativ för mig.
Lennart Pettersson
- Dennis Kullman
Hua.Niklas Falk wrote:GrundprisAndreas K wrote:För en okunnig: Vad kostar en transponder (mellan tumme och pekfinger)? Är eventuellt intresserad om det inte springer iväg för mycket i pris.
Nåja, ska man betala en 5-hundring varje race, så betalar den ju sig rätt fort - om de inte får för sig att byta förstås... hur framtidssäkra är de?
Väldigt bra fråga, AMB ha verkar ha monopol men varar säkert inte i all framtid. Väldigt dyra prylar med tanke på vad en driftbox kostar och tillför i kundnytta. Alla banor vi kör på kör AMB som jag fattar det.Dennis Kullman wrote:Hua.Niklas Falk wrote:GrundprisAndreas K wrote:För en okunnig: Vad kostar en transponder (mellan tumme och pekfinger)? Är eventuellt intresserad om det inte springer iväg för mycket i pris.
Nåja, ska man betala en 5-hundring varje race, så betalar den ju sig rätt fort - om de inte får för sig att byta förstås... hur framtidssäkra är de?
- Niklas Falk
AMB har i princip monopol i samtliga världsdelar så en direktströmstransponder kan du nog ha nytta av väldigt länge (inget som slits i dem). Beggad transponder får man nog inte loss för så mycket mindre (dvs tröttnar du få får du gissningsvis 2/3 tillbaka).Josen wrote:Väldigt bra fråga, AMB ha verkar ha monopol men varar säkert inte i all framtid. Väldigt dyra prylar med tanke på vad en driftbox kostar och tillför i kundnytta. Alla banor vi kör på kör AMB som jag fattar det.
Jag tror inte jag sett något alternativ till TranX260 för bilracing, en värre variant används när det går fortare:
http://www.amb-it.com/tranx-pro-c-13.html
Jag tror inte det finns nån risk att det blir systembyte de närmaste 10 åren, då är det värre med drivmedel (SBF's miljömål har betydligt kortare horisont).
- Anders Ohlsson
- Niklas Falk
De 10 SPVMhelger jag kört så har det varierat från gratis (SSM) till 500:-. Jag tror den är "intjänad" nu men inte helt 100.Anders Ohlsson wrote:500:- per helg känns ju inte så kul. Då betalar det sig ju ganska snabbt med egen.
Att slippa jaga lånetransponder är rofullt, lite som att köpa en hjälm som passar bra istället för den billigaste godkända (det har jag däremot inte gjort).
- Magnus Claesson