Cyberoid wrote:Jag tror Dennis är den enda som kör med det men han verkar väldigt nöjd med kittet. Otroligt mekanisk känsla har han i alla fall. Upplevde du samma skillnad mot orginal?
Jag monterade en IL-Motorsport shortshift på Henrikssons bil idag med! Han har ju ett lite dyrare kit medans jag har billigt ebay-kit...
Om det är mer mekanisk känsla än innan vet jag inte men visst klonkar det i lådan så kanske lite mer!
Jag har inte monterat på den övre delen av spaken eftersom jag tyckte den blev för hög! Jag har inte mittkonsolen monterad så annars hade den varit perfekt. Nu är den för låg men jag skall svarva en ny övre del på jobbet så jag får exakt den höjd jag vill ha.
Magnus Claesson wrote:Igår monterade jag en mer rejsig ratt för jag fick höra "-Airbag är inte så bra att ha på bana!" så nu har jag ingen mer!
Härligt djup på den kringlan.
Hur blir körställningen?
Du får iaf den speciella känlan att peta på blinkersspaken med lös hand (man når inte med handen på ratten).
Dessutom är det bra med djup ratt när du ska få dit ett burrör, det kan bli lite trångt annars (jag har upptäckt att jag inte kan köra med större ratt än 300 som jag har nu, då blir knogarna alltför nära buren).
Niklas Falk wrote:Härligt djup på den kringlan.
Hur blir körställningen?
Du får iaf den speciella känlan att peta på blinkersspaken med lös hand (man når inte med handen på ratten).
Dessutom är det bra med djup ratt när du ska få dit ett burrör, det kan bli lite trångt annars (jag har upptäckt att jag inte kan köra med större ratt än 300 som jag har nu, då blir knogarna alltför nära buren).
Ratten är 350mm i diameter och 95mm djup. Komma åt spakarna är inga problem alls tycker jag, kanske att man får sträcka sig lite mer men inte mycket vilket kanske bara är bra.
Körställningen kan jag inte säga så mycket om än för jag har orginalstolen men det blir väl annat när jag byter och kommer längre ner men det blir nog perfekt!
Idag svarvade jag ett dorn för få i tätningarna till bakdiffen åt Mr. Henriksson: Hoppas han får användninga av den nu!
Magnus Claesson wrote:
Idag svarvade jag ett dorn för få i tätningarna till bakdiffen åt Mr. Henriksson: Hoppas han får användninga av den nu!
Är det sidotätningarna, så kolla hur djupt dessa sitter innan ni tar bort dom gamla! Dom ska tydligen inte bottna i sätet, för då kan dom hamna för djupt och inte hamna mot ytan på axeln. Jag fick nämligen erfara detta då jag bytte på min diff, men nu upptäckte jag detta innan den monterades på bilen så det var bara att beställa nya och börja om.. Satte mina i flush med diffhuset och det var nog en 4-5 mm kvar till botten på sätet för tätningen! (dvs den delen med stålringen)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Peter Sandström wrote:
Är det sidotätningarna, så kolla hur djupt dessa sitter innan ni tar bort dom gamla! Dom ska tydligen inte bottna i sätet, för då kan dom hamna för djupt och inte hamna mot ytan på axeln. Jag fick nämligen erfara detta då jag bytte på min diff, men nu upptäckte jag detta innan den monterades på bilen så det var bara att beställa nya och börja om.. Satte mina i flush med diffhuset och det var nog en 4-5 mm kvar till botten på sätet för tätningen! (dvs den delen med stålringen)
Ah, tack för infon! Jag behöver inte byta mina packningar än som tur är men nu lär jag ju inte göra det misstaget!
Fredrik har ju en personlig proffsmekaniker medans jag mekar själv så det får bli deras problem! Jag vill inte att någon annan rör mina grejer!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Dornet ser grymt bra ut Mange! Du e en klippa! "Min" proffsmekaniker hjälper mig med chassigrejerna som en annan tycker är vetenskap med alla inställningar och allt. En sån här grej får jag fixa själv... Tusen tack för tipset Peter! Hade säkerligen gjort fel...
Får bjussa på någon öl vid tillfälle. Kan inte ge dig en för varje tips jag fått för det skulle nog inte vara så hälsosamt.
Fredrik Henriksson wrote:Dornet ser grymt bra ut Mange! Du e en klippa! "Min" proffsmekaniker hjälper mig med chassigrejerna som en annan tycker är vetenskap med alla inställningar och allt. En sån här grej får jag fixa själv... Tusen tack för tipset Peter! Hade säkerligen gjort fel...
Får bjussa på någon öl vid tillfälle. Kan inte ge dig en för varje tips jag fått för det skulle nog inte vara så hälsosamt.
Jag tycker det bara är bra att någon hjälper dig med chassit för jag kan inte så mycket så jag kopierar dig rakt av! Billigast och bäst!
Öl är ju gott iof men glasfiber är godare!
Peter Sandström wrote:
Är det sidotätningarna, så kolla hur djupt dessa sitter innan ni tar bort dom gamla! Dom ska tydligen inte bottna i sätet, för då kan dom hamna för djupt och inte hamna mot ytan på axeln. Jag fick nämligen erfara detta då jag bytte på min diff, men nu upptäckte jag detta innan den monterades på bilen så det var bara att beställa nya och börja om.. Satte mina i flush med diffhuset och det var nog en 4-5 mm kvar till botten på sätet för tätningen! (dvs den delen med stålringen)
Ah, tack för infon! Jag behöver inte byta mina packningar än som tur är men nu lär jag ju inte göra det misstaget!
Fredrik har ju en personlig proffsmekaniker medans jag mekar själv så det får bli deras problem! Jag vill inte att någon annan rör mina grejer!
1990-1993 fick man lyxigare packboxar som har en invulkad stålsarg som gör att packboxen inte kan hamna för djupt.
Då var det julafton igen!
Fick mina K-sport coilovers från Raidopower nu i veckan! Har aldrig monterat coilovers innan men det är nog inte så svårt hoppas jag. Tror det blir någon upplevd skillnad i väghållning mot orginal iaf...
Något som gör mig lite fundersam är uppmärkningen av fjädrarna. Bak står det 11-160 och fram 12-160 kan det vara som så att jag fick 11kg bak och 12kg fram fast jag beställde 9kg bak och 11,5kg fram?
Har monterat coilovers bak och fram på höger sida nu men stötte på patrull fram! Man kan ju både justera stötdämparen och fjädern i höjd! Hur skall man ställa sånt? Är det bara trial and error?
Rätt uppenbart vad jag frågar om hoppas jag?
Bak är ju inte mycket att orda om, får väl se vart man hamnar i höjd...
Magnus Claesson wrote:Har monterat coilovers bak och fram på höger sida nu men stötte på patrull fram! Man kan ju både justera stötdämparen och fjädern i höjd! Hur skall man ställa sånt? Är det bara trial and error?
Rätt uppenbart vad jag frågar om hoppas jag?
Bak är ju inte mycket att orda om, får väl se vart man hamnar i höjd...
När jag monterade mina fram så justerande jag så fjädern satt i lite i spänn,
så den inte ramlar ur sitt läge.
Och justerade höjden genom att justera dämparkroppen.
Bak så satte jag även den fjädern lite i spänn,
ser lite läskigt ut på den bild.
Eller ska du montera drop-stops?
Magnus Claesson wrote:
Något som gör mig lite fundersam är uppmärkningen av fjädrarna. Bak står det 11-160 och fram 12-160 kan det vara som så att jag fick 11kg bak och 12kg fram fast jag beställde 9kg bak och 11,5kg fram?
Står bak 11-160 och fram 12-160 även på mina 9/12 fjädrar.
Rätt eller inte, så är det vad kSport leverar som 9kg resp. 12kg (eller 11,5kg)
Svederud wrote:
När jag monterade mina fram så justerande jag så fjädern satt i lite i spänn,
så den inte ramlar ur sitt läge.
Och justerade höjden genom att justera dämparkroppen.
Bak så satte jag även den fjädern lite i spänn,
ser lite läskigt ut på den bild.
Eller ska du montera drop-stops?
Hur hamnade du i höjd när du satte fjädrarna lite i spänn?
Beställde skyddsbåge från Bengt på Competition Cars igår. Troligtvis kunde han tillverka en till mitten av månaden men det är ju ingen panik direkt!
Följande beställs imorgon om jag får ett bra pris:
Sittriktig stol
6-punktsbälte samt nån bältesplatta
Huvudbrytare, reglementsenlig dekal och wire
Imorgon skall jag även ta loss yttre gummubussningen på övre länkarmen bak och testa att tillverka en ny stenhård bussning i Asetalplast med hylsa i "flygplansaluminium"!
Skall även ta bort avgassystemet och måtta upp ett helt nytt med lite manligare ljud! Det är planen iaf men det kan bli mycket snack och lite verkstad med!
Last edited by Magnus Claesson on Wed 01 Oct 2008, 20:25, edited 1 time in total.
JOnas wrote:Ser riktigt skön ut, dendäringa stolen. Vad kan den kosta?
Vet faktiskt inte än men jag skall posta det så fort jag får reda på det!
6-punktsbältet kostade iaf 1550kr vilket är mycket billigare än Sabelt trots att det är "samma" bälte!
Skall testa att göra bussningar de två närmsta veckorna! Fick med mig ca 20kg POM i form av spillbitar(65mm diam) till länkarmsbussningarna från en kund. Skall beställa 7075-T6 aluminium till rören i bussningarna så förhoppningsvis blir det lite fart i projektet igen!