Laptimer: Hur mäter ni varvtider, analyserar spårval mm?
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Laptimer: Hur mäter ni varvtider, analyserar spårval mm?
Funderar lite på vad jag ska köpa för att hålla koll på mina varvtider?
Kollat på denna: http://www.driftbox.se/ men den känns jäkligt dyr även om det kulle vara kul att kunna hålla koll på spårvalen också.
Finns det billigare alternativ som ändå är bra? Vad använder ni?
/Fredrik
Kollat på denna: http://www.driftbox.se/ men den känns jäkligt dyr även om det kulle vara kul att kunna hålla koll på spårvalen också.
Finns det billigare alternativ som ändå är bra? Vad använder ni?
/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Tror Anders och P-O är väldigt nöjda med sina. Sen är det samma för mig orkar inte heller har koll på mera än en tid (kan sakna en mellan tid). Även om man funderar på varför just det varvet var snabbtNiklas Falk wrote:Välj Performanceboxen istället, om du inte vill betala pengar för slipvinkeln.
T100 har fungerat bra för mig i ett antal år. Ett enda värde per varv är allt jag har ork att kolla på.
Fördelen med dessa boxar är ju att man slipper beacon/triggern.
Sen har jag ju ifosig kört utan trigger jämnt finns alltid andra som sätter upp och T100 verkar ta vad som helst
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Själv har jag valt en lite snålare variant och kör tidtagning via GSP och mobilen.
På gamla forumet hittar du lite info i en tråd om detta:
http://forum.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?t=41
/Andreas K
På gamla forumet hittar du lite info i en tråd om detta:
http://forum.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?t=41
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Tack för tipsen!
Kollade in PerformanceBoxen här: http://www.mindation.com/de/export/site ... rmanceBox/
Är det denna ni har? Jag har googlat PerformanceBox t-100 och hittar ingen box som heter så annat än i länkar till våra egna forum.
Boxen i länken kostar ju nästan 5 långa! Andreas lösning e ju ett bra budgetalternativ men lite meckigt. Det är ingen av er som kör med en billigare box, kanske kring en tusenlapp? För min del behöver den ju bara mäta varvtid.
Kollade in PerformanceBoxen här: http://www.mindation.com/de/export/site ... rmanceBox/
Är det denna ni har? Jag har googlat PerformanceBox t-100 och hittar ingen box som heter så annat än i länkar till våra egna forum.
Boxen i länken kostar ju nästan 5 långa! Andreas lösning e ju ett bra budgetalternativ men lite meckigt. Det är ingen av er som kör med en billigare box, kanske kring en tusenlapp? För min del behöver den ju bara mäta varvtid.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
T100 är denna (finns med många olika klisterlappar, GA, Demon Tweeks, etc).
http://www.rollcentre.co.uk/rollcentre/ ... _timer.asp
En gammal hederlig låda med få funktioner, allt du behöver när du vill veta hur snabbt senaste varvet gick.
http://www.rollcentre.co.uk/rollcentre/ ... _timer.asp
En gammal hederlig låda med få funktioner, allt du behöver när du vill veta hur snabbt senaste varvet gick.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
På pricken!Niklas Falk wrote:T100 är denna (finns med många olika klisterlappar, GA, Demon Tweeks, etc).
http://www.rollcentre.co.uk/rollcentre/ ... _timer.asp
En gammal hederlig låda med få funktioner, allt du behöver när du vill veta hur snabbt senaste varvet gick.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
En lite vackrare variant (med bakgrundbelysning på 12Vmodellen)
AIM MyChron Light TG
AIM MyChron Light TG
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
http://www.racelogic.co.uk eller http://www.performancebox.co.uk
Som Josen nämnde högre upp i tråden så kör både jag och P-O Håkansson med Driftboxen. Performanceboxen är ju en billigare variant som kommit det senaste året. Det är samma box som Driftbox men saknar att mäta driftvinkel vilket man ju kan klara sig utan.
Fördelen med dessa boxar jämfört med en vanlig laptimer är att man får så mycket mer information med sig hem att analysera hemma vid datorn. Detta är väldigt lärorikt och personligen vill jag påstå att det utvecklar dig som förare att kunna se skillnaden i grafisk form.
Ett exempel:
Med en laptimer får du varvtiden varje varv. Efteråt vet du att du var snabbast på varv 7 t.ex. Vad var det som gjorde att du var snabbast då?? Svårt att minnas efter ett avslutat pass samt att man troligen inte uppfattar var skillnaden i själva verket var.
Ett exempel ur verkligheten med min Driftbox:
När jag satte mitt PB på Knutstorp 2006 (1.13.8 ) kunde jag i efterhand se att jag satte många sektorer i stort sett lika fort varv efter varv. Däremot partiet efter hårnålen bort till Litokurvan kunde det skilja så mycket som 0,6 sekunder beroende på hur jag fick till just detta parti. Slutsats jag kunde dra av detta är att det är just detta parti som för mig är extra viktigt att sätta spåret för att få till bästa tid. Då man kan se hastigheten i grafen för hela varvet kunde jag även se att det var bättre att gå in med lägre fart i en kurva för att ta med mer fart ut t.ex.
Ett annat exempel är att kunna se hur förändringar du gjort på bilen påverkar hastighet, varvtider etc. På Sturup åkte jag genom snabba Airport Bend 110 km/h med Gula Konidämpare. Efter Bytet till Megan Racing Coilovers visade hastighetsgrafen 119 km/h.
Dessa boxar kostar mer än en enkel laptimer med ger så mycket mer information. Kan varmt rekommenderas tycker jag.
Som Josen nämnde högre upp i tråden så kör både jag och P-O Håkansson med Driftboxen. Performanceboxen är ju en billigare variant som kommit det senaste året. Det är samma box som Driftbox men saknar att mäta driftvinkel vilket man ju kan klara sig utan.
Fördelen med dessa boxar jämfört med en vanlig laptimer är att man får så mycket mer information med sig hem att analysera hemma vid datorn. Detta är väldigt lärorikt och personligen vill jag påstå att det utvecklar dig som förare att kunna se skillnaden i grafisk form.
Ett exempel:
Med en laptimer får du varvtiden varje varv. Efteråt vet du att du var snabbast på varv 7 t.ex. Vad var det som gjorde att du var snabbast då?? Svårt att minnas efter ett avslutat pass samt att man troligen inte uppfattar var skillnaden i själva verket var.
Ett exempel ur verkligheten med min Driftbox:
När jag satte mitt PB på Knutstorp 2006 (1.13.8 ) kunde jag i efterhand se att jag satte många sektorer i stort sett lika fort varv efter varv. Däremot partiet efter hårnålen bort till Litokurvan kunde det skilja så mycket som 0,6 sekunder beroende på hur jag fick till just detta parti. Slutsats jag kunde dra av detta är att det är just detta parti som för mig är extra viktigt att sätta spåret för att få till bästa tid. Då man kan se hastigheten i grafen för hela varvet kunde jag även se att det var bättre att gå in med lägre fart i en kurva för att ta med mer fart ut t.ex.
Ett annat exempel är att kunna se hur förändringar du gjort på bilen påverkar hastighet, varvtider etc. På Sturup åkte jag genom snabba Airport Bend 110 km/h med Gula Konidämpare. Efter Bytet till Megan Racing Coilovers visade hastighetsgrafen 119 km/h.
Dessa boxar kostar mer än en enkel laptimer med ger så mycket mer information. Kan varmt rekommenderas tycker jag.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Åhh va jobbigt! Man e ju ruggigt sugen på PerformanceBoxen, man lär ju, som Anders också säger, ha stor nytta av den när man analyserar sina styrkor och svagheter.
Problemet är att jag har ändrat mig vad det gäller coilovers, jag har i princip bestämt mig för att beställa Revalved Tein Flex och racebudgeten sprängs all världens väg om jag beställer denna mackapär också.
Man skulle hållt hårdare i pengarna tidigare och räknat med att nya dyrare ideer poppar upp.
Problemet är att jag har ändrat mig vad det gäller coilovers, jag har i princip bestämt mig för att beställa Revalved Tein Flex och racebudgeten sprängs all världens väg om jag beställer denna mackapär också.
Man skulle hållt hårdare i pengarna tidigare och räknat med att nya dyrare ideer poppar upp.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Eller vara lite lite kyligare och sprida ut prylinköpen över tid. Det kommer en vintersäsong om ca 6-7 månader då man kan reflektera över säsongen och fundera på vad man behöver för att förbättra sig inför 2009. Allt måste inte finnas med från början.Fredrik Henriksson wrote:Man skulle hållt hårdare i pengarna tidigare och räknat med att nya dyrare ideer poppar upp.
Jag har kört två säsonger innan jag bestämt mig för att justera dämparna.
Det går även att analysera sin körning med en videokamera också. Visserligen blir tidsupplösningen 1/25 sekund som bäst men det går att plocka sektortider lite grovt. Men inte alls så noggrant som med en logger (Boxarna är ju inte långt efter mer avancerade saker som DL1 osv).
I vilket fall som helt så är alla dokumentationssystem hjälpta av en liten loggbok där man för in settings och intryck. Det räcker men en sida per race för att ha nåt att hänga upp data på (tider, väder, grepp, tryck, foton, etc).
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Du får inte glömma att jag är en oerfaren tävlingsförare och behöver därför allt handikapp man kan fixa i form av prylar.Niklas Falk wrote:Eller vara lite lite kyligare och sprida ut prylinköpen över tid. Det kommer en vintersäsong om ca 6-7 månader då man kan reflektera över säsongen och fundera på vad man behöver för att förbättra sig inför 2009. Allt måste inte finnas med från början.Fredrik Henriksson wrote:Man skulle hållt hårdare i pengarna tidigare och räknat med att nya dyrare ideer poppar upp.
Jag har kört två säsonger innan jag bestämt mig för att justera dämparna. ).
Visst som ny behöver man inte fixa allt på en gång och jag hoppas inte att folk tror det när dom läser mina inlägg. Jag hade ju turen att få tag på en "roadsportfärdig" miata och har därför sluppit en del nödvändiga förstaårsinvesteringar och därmed kunnat lägga dom pengarna på annat.
Sen så är det iofs lite skillnad på när många av er började och idag. Vad jag förstår så körde nästan alla med gula konisar + fm-fjädrar eller liknande fram till för några år sedan. Idag har ju alla ganska avncerade chassin. Det är väl i princip bara Per som ev åker koni i år och då är de dämparna ombyggda.
Givetvis är det i körningen det mesta ligger när det gäller varvtider. Med hyggliga grejer blir det vårt att skylla på materialet, men jag kommer nog på nåt, ont i handen kanske.
Kamera är ett måste om man skall överleva nästa vinter. Filmerna på youtube har man ju sett ett antal gånger nu. Känns som jag redan lärt mig hur jag skall köra vissa banor. (hmmm just d, skillnad på film och verklighet )Niklas Falk wrote: Det går även att analysera sin körning med en videokamera också. Visserligen blir tidsupplösningen 1/25 sekund som bäst men det går att plocka sektortider lite grovt. Men inte alls så noggrant som med en logger (Boxarna är ju inte långt efter mer avancerade saker som DL1 osv).
En idé som redan är inplanterad, säljaren av min nuvarande racemiata var nogrann med dokumentationen och det gjorde intryck.Niklas Falk wrote: I vilket fall som helt så är alla dokumentationssystem hjälpta av en liten loggbok där man för in settings och intryck. Det räcker men en sida per race för att ha nåt att hänga upp data på (tider, väder, grepp, tryck, foton, etc).
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Här kan man köpa sin DL1:
http://orionracing.se/
Utför också Cornerweight (om nån nu vill det). Finns i Göteborg.
Kanske grupprabatt på "hörnvägning" om intresse finns?? Ring å kolla!
http://orionracing.se/
Utför också Cornerweight (om nån nu vill det). Finns i Göteborg.
Kanske grupprabatt på "hörnvägning" om intresse finns?? Ring å kolla!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB