Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
NAAAAJ!!! Jag har inte Dintub på jobbet!!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Funkar!Niklas Falk wrote:Har du testat att köra via babelfish.altavista.com eller translate.google.com (översätt youtube.com till nåt annat språk bara)?Fredrik Henriksson wrote:NAAAAJ!!! Jag har inte Dintub på jobbet!!!!
Det känns lite knepigt att tvingas köra via proxy för att lura jobbets "seriositetsfilter"
Fast ändå inte... Min dator saknar rätt program för att se youtubeklippen, och jag har inte "rättigheterna" att installera på min dator...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Då är bilen hemma igen efter http://finess.se/ gängets insats.
Nu är bågen, 2 stolar, brytare och 2 sex punktsbälten monterat.
Utförligare bilder kommer.
Nu är bågen, 2 stolar, brytare och 2 sex punktsbälten monterat.
Utförligare bilder kommer.
- Attachments
-
- brytare.jpg (270.83 KiB) Viewed 3547 times
-
- brytareinne.jpg (357.87 KiB) Viewed 3547 times
-
- bälte.jpg (336.63 KiB) Viewed 3548 times
-
- bågebälte.jpg (372.55 KiB) Viewed 3547 times
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
NO NO No!!!!!
Dämparna är typ 8cm för höga bak.
Fjädrarna kan jag "skruva" ned, men då får jag ju mycket kortare fjädringsväg och vad händer när dämparen fjädrar ut?
Bilen ser ju ut som en S2000!
Skön vinkel, men ändå liksom....vill ju ned till dessa 7,5 cm!!
HILFE!
Jag vill så gärna köra på Torsdag.
Vad kan jag göra?
Dämparna är typ 8cm för höga bak.
Fjädrarna kan jag "skruva" ned, men då får jag ju mycket kortare fjädringsväg och vad händer när dämparen fjädrar ut?
Bilen ser ju ut som en S2000!
Skön vinkel, men ändå liksom....vill ju ned till dessa 7,5 cm!!
HILFE!
Jag vill så gärna köra på Torsdag.
Vad kan jag göra?
- Attachments
-
- miata.elller.S2000.jpg (334.27 KiB) Viewed 3437 times
-
- bakdämp.jpg (312.29 KiB) Viewed 3438 times
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Samma stuk på min bil, så d går nog bra...
Mina t-flex har bara nån cm gänga kvar och ändå lutar bilen kraftigt. Miatan gör det om chassit ska vara "rakt"...
Mina t-flex har bara nån cm gänga kvar och ändå lutar bilen kraftigt. Miatan gör det om chassit ska vara "rakt"...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Kan inte säga om det är 8.5 men den har ett rejält stuk. Flera som har kommenterat det. Tittar på glipan mellan däck och skärmkant bak på din bil och det påminner om min bil.gokarting.nu wrote:Fattar inte Fredrik...
Är din bil också högre bak, typ som min -8.5cm än fram?
Bifogar bild på bakdämparn.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Ta fram en papperspåse och andas.....gokarting.nu wrote:NO NO No!!!!!
Dämparna är typ 8cm för höga bak.
Fjädrarna kan jag "skruva" ned, men då får jag ju mycket kortare fjädringsväg och vad händer när dämparen fjädrar ut?
Ställ den höjd du vill köra med med fjädertallriken, att fjädern är lös med utfjädring behöver du inte bry dig om när du kör, däremot vid kontrollbesiktning då de inte gillar lösa fjädrar som "kan hamna snett".
Om fjädertallriken kommer nära drivaxeln så har du ett litet problem och behöver kortare fjäder.
Vill man fixa till allt så kör man med hjälpfjädrar och kortare huvudfjäder.
Jag funderar på att ta en bit 50mm avloppsrör och göra en förlängning av fjädertallriken så att fjädern inte kan hamna snett fastän den inte är förspänd. Men till besiktningen nästa vecka blir det SUVmiata istället
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Bumpstoppet är till för att förhindra att dämparen går i botten och det hoppas jag att det inte sker förrän vid extremt låg rideheight. Annars är det nåt som inte är designat som det borde.gokarting.nu wrote:Jag är nog faan helt körd...
Sabbar jag inte dämparen när jag skruvar ned fjädern?
Då har ju dämparen "tryck" hela tiden, kolvstången är ju nedtryckt när fjädern sitter längre ned??????
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Niklas Falk wrote:Nä, du kommer inte att använda hela fjädervägen, det är ju inte rally vi körgokarting.nu wrote:Så om kolvstången inte är längst ut vid viloläge, spelar ingen roll?
Nu har jag mätt kolvstången.
Den är 8cm totalt, jag behöver få ner bilen 5cm.......3cm fjädringsväg?????
Det kan väll inte vara nog?
Rallybil eller inte, 3cm låter i mina öron lite??????????
HILFE *2
Förresten,,,ska vikten på min bil och jag inte vara 1040???
Eller har jag missat allt igen, har ett bud på 1080 kg.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
1080 med ABS, 1031 utan ABS (140*110%*7 alt 140*105%*7).gokarting.nu wrote:Förresten,,,ska vikten på min bil och jag inte vara 1040???
Eller har jag missat allt igen, har ett bud på 1080 kg.
När det gäller dämpare och rideheight så finns det ju ett antal mått man behöver jonglera med.
Avståndet mellan nedre bussning och dämparkroppens överkant (dämparens längd sas)
Dämparstången svep (skillnad mellan max ut och max in)
Bumpstoppets längd och hur långt från dämparkroppen stödkanten på dämparstången stannar vid max in (dvs hur mycket kan bumpstoppet komprimeras innan dämparstången slår i botten).
Var är det 8cm? Hur mäter du 3cm fjädringsväg?
Kom ihåg att progressiva bumpstopp kan vara med och leka ganska mycket under fjäderrörelsen.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Skickar bilder på mina dämpare.gokarting.nu wrote:Fattar inte Fredrik...
Är din bil också högre bak, typ som min -8.5cm än fram?
Bifogar bild på bakdämparn.
Bilden där bakdämparen är monterad är i det läget då fjädern "släpper" dvs sänker jag mer blir fjädern "lös" i upphissat läge. Mina fjädrar är idag lägre ställda dvs glappar vid en "rallyflygning"...
- Attachments
-
- daempare_avstnd_234.jpg (46.93 KiB) Viewed 3369 times
-
- tein_flex_656.jpg (63.15 KiB) Viewed 3369 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Tack så mycket för hjälpen.
Jag har nu sänkt bilen bak så att den har ett glapp på 4cm.
3cm av stången är nu "synlig" huvva!
Ska strax ut för att provköra.....igår var bilen hysteriskt överstyrd.
Roligt att drifta i 25 km/h! men naturligtvis omöjligt att ha den så på en bana.
Höjt fram, sänkt bak.
Jag har nu sänkt bilen bak så att den har ett glapp på 4cm.
3cm av stången är nu "synlig" huvva!
Ska strax ut för att provköra.....igår var bilen hysteriskt överstyrd.
Roligt att drifta i 25 km/h! men naturligtvis omöjligt att ha den så på en bana.
Höjt fram, sänkt bak.
- Attachments
-
- Detta är alltså före bilden...
- bussen..jpg (269.68 KiB) Viewed 3361 times
-
- 4-cm-lägre.jpg (277.41 KiB) Viewed 3361 times
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Coolt vallåkrastuk på förebilden... (drömmer tillbaka till epatraktortiden som 15-16åring....)Inte så konstigt att man gillar att åka stötigt.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Niklas Falk wrote:Se till att ha bogseröglor som funkar till imorgon, det låter som om jag får hämta dig i chikanen minst en gånggokarting.nu wrote:Roligt att drifta i 25 km/h! men naturligtvis omöjligt att ha den så på en bana.
Tack för påminnelsen......nu har jag mycket förväntningar på mig känns det som.
Framvagnsinställningen är klar 13:00 imorron torsdag.
Vad roligt ska det bli att känna lite på Mattafaran!
(hoppas sjuklingen kvicknar till..måste ha den vilde att se upp till):)
- Attachments
-
- kompisbogsering.jpg (34.67 KiB) Viewed 3342 times