Fredrik Henriksson wrote:
Men vad tror ni jag skall ha den till
(Eftersom du vet Magnus så får du inte gissa... )
Jag kom faktiskt inte på det med en gång! Tog några sekunder...
Hittar jag på några såna dumheter så gör jag nog den i aluminium tror jag. Måste ju kunna polera och få lite blink på saker och ting om det skall vara rejsigt!
Fredrik Henriksson wrote:Fick mina nya däck levererade till jobbet idag. Kan säga att det var en och annan som höjde på ögonbrynen när speditören rullade in fyra däck i banklokalen...
Jaså, Martin kom inte och hämtar/lämnar i garaget?
Valde du K60 eller K90 (Medium eller Hårdare)?
Du vinner i alla fall race-look tävlingen med marginal Riktig snygg.
Lär gå som ett spjut nu - så det var snällt att du inte tryckte till skåningarna på deras hemma bana
Jag skippade Sturup denna gången också - mest p.g.a att jag är trött på den Ladda nu för Knutan nästa helg istället och kom och åka sprint på söndag Ale som träning. Häng sen på mig på KM race med Hyllinge 28 sept på Knutan om det är bra väder. Massa körning och riktiga race med fullt av olika bilar att rejsa emot. Lite skumma klass-indelningar bara.
Hyllings KM är just så jag skulle vilja att våra tävlings-dagar i cup:en skulle se ut.
Fredrik Henriksson wrote:Min nuvarande topp väger knappa 6kg. om jag gjorde den idag skulle den väga ca 4.5kg. Gjuter jag en kolfibertopp lär den inte väga mer än 3.5-4kg...
Alltid lättare att gjuta lättare(tautologi) andra gången man gjuter. Mina glasfiberdörrar väger tex 11kg var och en (orginal 23kg). Dom är ruggigt stabila då jag var rädd för att de skulle bli fladdriga och därför överdrev i gjutningen. Tror att jag skulle kunna göra stabila dörrar som väger 7-8kg, kolfiber skulle nog ge 6kg dörrar...
Har iofs orginalfästen så dom riktar sig nog mer till söndagsglidarna än racegalningar. Men 17 500:-! Fan, man kanske skulle skaffa en riktig friskluftsmask och köra en gjutfirma vid sidan om... Min nuvarande topp väger knappa 6kg. om jag gjorde den idag skulle den väga ca 4.5kg. Gjuter jag en kolfibertopp lär den inte väga mer än 3.5-4kg...
Alltid lättare att gjuta lättare(tautologi) andra gången man gjuter. Mina glasfiberdörrar väger tex 11kg var och en (orginal 23kg). Dom är ruggigt stabila då jag var rädd för att de skulle bli fladdriga och därför överdrev i gjutningen. Tror att jag skulle kunna göra stabila dörrar som väger 7-8kg, kolfiber skulle nog ge 6kg dörrar...
Är ju en stylingtop med "innetak" mm. Själva toppen väger 5 kg, rutan 1,3 och spännena mm väger 3 kg... Så visst sjutton går det att plocka vikt på denna genom att plocka spännena och skippa delar av innetaket..
MEN; Att handlägga kolfiber för att minska vikten lurar sig oftast själv. Eftersom kolfiber har lägre densitet blir volymen färdigt laminat högre och därmed även epoxiåtgången (under utvätning ökar glasfiberväv ca 200% i vikt, kolfiberväv ca 300% – med optimalt harts/väv-förhållande, annars ännu mer). Ett handupplagt kolfiberlaminat väger därför nästan alltid mer än motsvarande glasfiberlaminat. För att nå den möjliga viktminskningen är det nödvändigt att vacuumforma laminatet.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Kolfiberväven i sej är väl ca 45% lättare än motsvarande väv i glasfiber! Nu är ju kolfiber generellt sett väldigt sprött utan en armering med tex glasfiber och/eller Kevlar pga sin låga töjning på 0,6-1,5 % mot glasfiberns 4,5%. Så att bara lägga 1-2 lager kolfiber funkar inget vidare om det ska tåla slag, på tex en skärm!
(Draghållfastheten är ca 20% högre än GF, och E-modulen är ca 5,5 ggr högre än GF..)
Vill man enbart ha en lätt konstruktion är det vacuumlagd kolfiber som gäller. Vill man dessutom ha det slagtåligt måste det armeras med Kevlar och ev glasfiber (om man pratar om icke bärande konstruktioner dvs!)
Det brukar synas tydligt hur kolfiberbitarna sprutar när dom åker emot med areodynamiken på en F1:a då många av delarna är tillverkade enbart i kolfiber.. ... (EDIT: Niklas skrev samma sak...)
Last edited by Peter Sandström on Sun 14 Sep 2008, 23:27, edited 2 times in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Bli inte besviken eftersom Knutorps våg på SSM visade väldigt lite jämför med andra (-20kg på min, -60kg på en annan 1000kg bil).
Kinnekulles våg är den jag jämför med, eftersom de har kalibrerat den på den plats där den står, både för solsken och skugga (olika parameter eftersom aluminiumen vidgar sig).
Notera Josen att min bil fortarande är tyngre än din, den vägde väl 940kg på Knustorp...
Nja eftersom jag är en tung-gubbe 0.1 ton så ÄR du lättare än mig nu. Jag kör nog med HT + passagera stol denna gången så jag ligger nog snarare på ~ 1060 kg med mig i. Så fördel dig och alla andra flugviktare m.a.o Jag får lita min på körförmåga att kunna hänga med ut ur kurvorna. Men till nästa säsong skall jag vara nere på närmare 1000 kg Då borde jag hänga med er igen
Josen wrote:Men till nästa säsong skall jag vara nere på närmare 1000 kg Då borde jag hänga med er igen
Ska du banta 0.06 ton, då blir det ju bara skinn och ben att spänna fast i stolen.
eller ska du byta till den "syradoppade" karossen Obs friska skämt som inte har nåt med verkligheten att göra.
Fredrik Henriksson wrote:Tog bilen till jobbet idag då jag var extremt åksugen. F.n va den går gött! Övade på att "häl-tåa" men det funkar inte! Har 46 i skostorlek så att vrida hälen mot gasen är fysiskt omöjligt. Att stampa gas med tåspetsen verkar heller inte funka, benet(långt) går inte böja/vrida tillräckligt för att få en god träff på bromsen samtidigt som jag träffar gasen! Hmmm hur göra? Operation? ...
På torsdag vägs bilen. Skall bli lite kul att se. Bilen är ju egentligen jäkligt tungt utan plasten då den nästan är "orörd" i övrigt. Om jag kalkylerar rätt så bör en kvalifiserad gissning ge följande vikt...
Bil Knutstorp 1075kg - 12kg(hardtopp) - 5.5kg (baklucka) - 4kg (huv) - 24kg dörrar = 1029.5kg - 76kg (mig med raceutr) = 953.5kg
Ska bli kul att se om det stämmer och hur "sne" den förra cornerweighten har blivit med de nya plastpanelerna.
Notera Josen att min bil fortarande är tyngre än din, den vägde väl 940kg på Knustorp...
Jag vet inte om du redan har en sådan här på gaspedalen annars tillverkar du lätt en själv.
Fredrik Henriksson wrote:Beställt! Tack för tipset! Gillar meningen i instruktionen som säger att detta kan vara skillnaden mellan att tillhöra ledarbilarna eller att försöka haka på desamma...
Biltema's funkar bra för mig.
Glöm det där med hälen; bara flytta bromsfoten lite åt höger och tryck till gasen lite med fotens högra sida medan du bromsar.
Gaspedalen är lättböjd. Det är bara att placera bromsfoten lite högre upp på pedalen så kan man flippa till gaspedalen med fotsidan eller "knölen".
Men detta endast för att snygga till nedväxlingar, att varvtalsmatcha när man släpper upp kopplingen under trailbrajkande är en annan femma.
Du får jobba HÅRT om du ska få någon värme i däcken på allmän väg...
Toyo greppar även när de är kalla, men det är ju (oftast) av ringa betydelse på banan.
Fredrik Henriksson wrote:
Beställt! Tack för tipset! Gillar meningen i instruktionen som säger att detta kan vara skillnaden mellan att tillhöra ledarbilarna eller att försöka haka på desamma...
Bra då lånar jag den och fräser en liknande och bättre! Eller vill du att jag skall jag ta den i pant?!
Fredrik Henriksson wrote:Finns det någon som har ett annat "ritt/bildprogram" än paint som jag har då jag skulle vilja se om jag är rätt på det när jag täcker för pos/blinkershålen på min gjutna front.
Mitt försök i paint blev inte så bra...
Fullskaletest med liggunderlagsbitar (för att få det jämnt) och svart tejp då?