Hej hej!
Har varit lite tyst ett tag.. Men funderade häromdagen på detta med ABS.
Om jag kopplar ur dom på bilen får jag då plocka de där extra kilona? Eller är det regbes som räknas?
// Per
Koppla ur ABS = 5% mindre vikt?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Koppla ur ABS = 5% mindre vikt?
Inte för att vara negativ men bilar efter -98 ( NB) faller väl under ett hårdare typgodkännade (helbil) så tror det blir svårt. Men varför vill du ta bort den - du verkar ju kunna bromsa otroligt sent ?Per Hammarsjö wrote:Hej hej!
Har varit lite tyst ett tag.. Men funderade häromdagen på detta med ABS.
Om jag kopplar ur dom på bilen får jag då plocka de där extra kilona? Eller är det regbes som räknas?
// Per
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Funderar lite på för och emot.. En lättare bil är ju alltid trevligt..
Men om det är helbilsgodkännande får jag ju inte byta dämpare och fjädrar heller?
Min tanke var mest på vad domare/besiktningsmän säger. Finns den inte där så finns den ju inte där....
Kanske att den måste funka vid SBP-kontroll...?
Men om det är helbilsgodkännande får jag ju inte byta dämpare och fjädrar heller?
Min tanke var mest på vad domare/besiktningsmän säger. Finns den inte där så finns den ju inte där....
Kanske att den måste funka vid SBP-kontroll...?
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Tog jag för givet. Hade tidigare funderingar på att plocka min...Per Hammarsjö wrote: Finns den inte där så finns den ju inte där....
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Jag är lite osäker på om det räcker att "ta bort" den elektroniskt eller fysiskt, kolla med Kjell Löf vettja, seriens tekiker.
Men Om man bara plockar bort den elektroniskt så blir det inte frågan om att koppla in den och barlasta vid regn, det blir att lämna in en ny vagndeklaration.
Kopplar du bort den vid säsongens början så ska den vara borta hela tiden.
SBP kan ju kolla detta med ABS-lampans beteende vid start (självkontrollen). Men man kan ha tur och de inte märker att lampan är svart hela tiden...
Men Om man bara plockar bort den elektroniskt så blir det inte frågan om att koppla in den och barlasta vid regn, det blir att lämna in en ny vagndeklaration.
Kopplar du bort den vid säsongens början så ska den vara borta hela tiden.
SBP kan ju kolla detta med ABS-lampans beteende vid start (självkontrollen). Men man kan ha tur och de inte märker att lampan är svart hela tiden...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Går ju att koppla ett relä alt styra lampan mot annan "slockna vid start lampa".Niklas Falk wrote: SBP kan ju kolla detta med ABS-lampans beteende vid start (självkontrollen). Men man kan ha tur och de inte märker att lampan är svart hela tiden...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Kan inget om el. Batteri + - och en lampa emellan och det lyser. Där har vi nivån ungefär. Tyckte relä lät bra...Niklas Falk wrote:Behövs inget relä, laddlampan beter sig ungefär likadant...Fredrik Henriksson wrote:Går ju att koppla ett relä alt styra lampan mot annan "slockna vid start lampa".
Men ge mig en bok om bilelektricitet och jag kommer nörda ner mig rejält i det...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 80
- Joined: Mon 12 May 2008, 09:08