Koppla ur ABS = 5% mindre vikt?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Koppla ur ABS = 5% mindre vikt?

Post by Per Hammarsjö »

Hej hej!

Har varit lite tyst ett tag.. Men funderade häromdagen på detta med ABS.

Om jag kopplar ur dom på bilen får jag då plocka de där extra kilona? Eller är det regbes som räknas?

// Per
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Koppla ur ABS = 5% mindre vikt?

Post by Josen »

Per Hammarsjö wrote:Hej hej!

Har varit lite tyst ett tag.. Men funderade häromdagen på detta med ABS.

Om jag kopplar ur dom på bilen får jag då plocka de där extra kilona? Eller är det regbes som räknas?

// Per
Inte för att vara negativ men bilar efter -98 ( NB) faller väl under ett hårdare typgodkännade (helbil) så tror det blir svårt. Men varför vill du ta bort den - du verkar ju kunna bromsa otroligt sent ?
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Funderar lite på för och emot.. En lättare bil är ju alltid trevligt..

Men om det är helbilsgodkännande får jag ju inte byta dämpare och fjädrar heller? ;)

Min tanke var mest på vad domare/besiktningsmän säger. Finns den inte där så finns den ju inte där....

Kanske att den måste funka vid SBP-kontroll...?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote: Finns den inte där så finns den ju inte där....
Tog jag för givet. Hade tidigare funderingar på att plocka min...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag är lite osäker på om det räcker att "ta bort" den elektroniskt eller fysiskt, kolla med Kjell Löf vettja, seriens tekiker.

Men Om man bara plockar bort den elektroniskt så blir det inte frågan om att koppla in den och barlasta vid regn, det blir att lämna in en ny vagndeklaration.
Kopplar du bort den vid säsongens början så ska den vara borta hela tiden.

SBP kan ju kolla detta med ABS-lampans beteende vid start (självkontrollen). Men man kan ha tur och de inte märker att lampan är svart hela tiden...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: SBP kan ju kolla detta med ABS-lampans beteende vid start (självkontrollen). Men man kan ha tur och de inte märker att lampan är svart hela tiden...
Går ju att koppla ett relä alt styra lampan mot annan "slockna vid start lampa". :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Går ju att koppla ett relä alt styra lampan mot annan "slockna vid start lampa". :)
Behövs inget relä, laddlampan beter sig ungefär likadant...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Går ju att koppla ett relä alt styra lampan mot annan "slockna vid start lampa". :)
Behövs inget relä, laddlampan beter sig ungefär likadant...
Kan inget om el. Batteri + - och en lampa emellan och det lyser. Där har vi nivån ungefär. Tyckte relä lät bra... :lol:
Men ge mig en bok om bilelektricitet och jag kommer nörda ner mig rejält i det... :oops:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Post by Peter Ennerfelt »

Säger bilprovningens hemsida:


Lampan för ABS-bromsarna lyser


Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.
Post Reply