Skärmbreddare
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Skärmbreddare
Funderar lite på det här med skärmbreddare...
Att gjuta bredare framskärmar är ju inga problem, lurigare är det ju baktill... Om man kapar bort 4-6 cm av skärmkanten är det rimligt att sy ihop innerskärm med kanten utan att något (jag inte tänkt på) går på tok? Ny glasfiberkant monteras naturligtvis över den uppkapade kanten.
Vad säger roadsportreglementet om skärmbreddare och montering av däck och fälg som fyller den nya ytan?
Att gjuta bredare framskärmar är ju inga problem, lurigare är det ju baktill... Om man kapar bort 4-6 cm av skärmkanten är det rimligt att sy ihop innerskärm med kanten utan att något (jag inte tänkt på) går på tok? Ny glasfiberkant monteras naturligtvis över den uppkapade kanten.
Vad säger roadsportreglementet om skärmbreddare och montering av däck och fälg som fyller den nya ytan?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Ska man vara extremt kinkig så ska ju spårvidden inte breddas alltför mycket (vet inte vilket effektivt ET som Bilprovningen kan börja gnälla, men 20 mm per sida låter mycket (dvs ET 25)).6.7 Karosseri wrote:... Spoilers och skärmbreddare får monteras. Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida med undantag av diffusor. Ej bärande, karossdetaljer får utbytas med dito i säkerhetsmässigt godtagbart material.
Vad är det för ET alt däck du funderar över. OM du läser in dig på 15x9" och 275 Hoosier så finns det lite trevliga beskrivningar hur man får bakre hjulhuset att fungera. De som kör med ET0 och sånt har också klippt upp kanten och vikt/svetsat ihop det med innerskärm.
Nån monteringsbeskrivning för Tuckin99-breddare vill jag minnas ha sett nånstans.
Breddare kan ju vara allt från liten kant (som vanligt på Hundkojjor) till Can-Am stuket (inte fel fram då det bara är att bredda skärmen och släppa ut varmluft (hjulhus och motorrum) längs främre dörrkanten).
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Vilka däck och ET som blir aktuella isf vet jag inte så jag först vill veta vad man får göra ur ett breddperspektiv. Får höra lite närmare med bilprovningen mao. Bra att det är ok i roadsport iaf...Niklas Falk wrote:Ska man vara extremt kinkig så ska ju spårvidden inte breddas alltför mycket (vet inte vilket effektivt ET som Bilprovningen kan börja gnälla, men 20 mm per sida låter mycket (dvs ET 25)).6.7 Karosseri wrote:... Spoilers och skärmbreddare får monteras. Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida med undantag av diffusor. Ej bärande, karossdetaljer får utbytas med dito i säkerhetsmässigt godtagbart material.
Vad är det för ET alt däck du funderar över. OM du läser in dig på 15x9" och 275 Hoosier så finns det lite trevliga beskrivningar hur man får bakre hjulhuset att fungera. De som kör med ET0 och sånt har också klippt upp kanten och vikt/svetsat ihop det med innerskärm.
Nån monteringsbeskrivning för Tuckin99-breddare vill jag minnas ha sett nånstans.
Breddare kan ju vara allt från liten kant (som vanligt på Hundkojjor) till Can-Am stuket (inte fel fram då det bara är att bredda skärmen och släppa ut varmluft (hjulhus och motorrum) längs främre dörrkanten).
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Du får ju även tänka lite på att jag helgarderar en del när jag skriver på det viset. Om du gör en snygg breddning och kör med ET0 (dvs ca 3cm breddning per sida från ET30) så tror jag ingen kommer att notera det speciellt mycket.Fredrik Henriksson wrote:Vilka däck och ET som blir aktuella isf vet jag inte så jag först vill veta vad man får göra ur ett breddperspektiv. Får höra lite närmare med bilprovningen mao. Bra att det är ok i roadsport iaf...
Vid besiktning kör du förslagsvis in med andra fälgar och då är det ju bara lite extra rymliga hjulhus (dvs det ser bara lite lustigt ut) och det tror jag de struntar blankt i.
Men vid MGCC KM kan det vara annan bedömning om större spårviddsförändring, det får nån annan svara på.
Men styrkänslan blir lite annorlunda med så mycket scrub, lämplig Caster kan bli annan än vanligt.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Gör slag i saken och sluta hatta - en modsport miata är också hel rätt Lätta ner skiten till 800 kg i med kompressor/turbo-kittet, på med 300 däck och kör skiten av demNiklas Falk wrote:Det är ju Fredrik som frågar. Om man utnyttjar alla varianter till max i Roadsportreglementet så finns det Modsportbilar som är mindre ombyggda.Josen wrote:Men för f...n ger er nu, hoppa in i modsport i stället
Men det går ganska bra att köra med ET större än 30 också
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Det kanske det blir framöver, vem vet. Men de närmsta åren blir det nog att förbättra bilen inom roadsportreglementet, när sen bilen känns "klar" kanske man börja snegla på det där med överladdning igen... Slutar väl med att man har två bilar, en i varje klass...Josen wrote:Gör slag i saken och sluta hatta - en modsport miata är också hel rätt Lätta ner skiten till 800 kg i med kompressor/turbo-kittet, på med 300 däck och kör skiten av demNiklas Falk wrote:Det är ju Fredrik som frågar. Om man utnyttjar alla varianter till max i Roadsportreglementet så finns det Modsportbilar som är mindre ombyggda.Josen wrote:Men för f...n ger er nu, hoppa in i modsport i stället
Men det går ganska bra att köra med ET större än 30 också
Nice bild BTW...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Lurigt,,, kanske skulle man försöka låna fälgar och däck och isf se hur bilen reagerar innan man skärmbygger. Provköra kan man ju alltid göra utan skärmar. Gäller att hitta nån lämplig plats att prova sin tillfälliga formelbil bara...Niklas Falk wrote:Fredrik Henriksson wrote: Men styrkänslan blir lite annorlunda med så mycket scrub, lämplig Caster kan bli annan än vanligt.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Kanske något du skall ta till dig i nya reglementet, så egentligen varför ha två olika klasser ? Dela dem via däck istället.Det är ju Fredrik som frågar. Om man utnyttjar alla varianter till max i Roadsportreglementet så finns det Modsportbilar som är mindre ombyggda.
Full rulle, gör vad ni vill med bilarna !!
Välj sen att köra i slicks-klassen eller R-däcks-klassen.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Modsportmiata finns det skisser på, men som vanligt skenar tankarna iväg så det blir billigare att starta med en Corvette C5 istället.
1,8a med Turbokit för 350hk är lämpligt för ModsportI, men då blir det att byta stakar och kolvar (dvs inte simpelt bolt-on).
170 raka enkla litershästar för turboladdad 4ventilers ger 306beräkningshästar vilket ger 980kg minvikt för ModsportII, där Panherdens CarreraCup-bil går
Men visst kan man starta med 250hk ur en orörd motor, helbur och slicks.
Aerodynamik mm får man prova sig fram med.
15x9" fälgar och Hoosiers 275or finns det ju exempel på hur de passar (hur man skall hantera radial eller diagonalslicks av annan sort blir att bygga egen kunskapsbank om).
Fjädrar och dämpare till det kan ju bli lite pilligare eftersom det blir krafter som är bra mycket större än vad Rdäcken kan generera. Men det blir att börja om från början och kontakta de raceingenjörer som finns, att designa dämpare kostar inte så mycket.
Visst blir minimikostnaden högre än vad den kan bli för att komma till start i Roadsport, men när man väl är igång så skiljer det nog inte så enormt. Friheten att bygga som man själv vill finns ju verkligen i Modsport.
Inspirationskälla: https://www.flyinmiata.com/projects/dog.asp
1,8a med Turbokit för 350hk är lämpligt för ModsportI, men då blir det att byta stakar och kolvar (dvs inte simpelt bolt-on).
170 raka enkla litershästar för turboladdad 4ventilers ger 306beräkningshästar vilket ger 980kg minvikt för ModsportII, där Panherdens CarreraCup-bil går
Men visst kan man starta med 250hk ur en orörd motor, helbur och slicks.
Aerodynamik mm får man prova sig fram med.
15x9" fälgar och Hoosiers 275or finns det ju exempel på hur de passar (hur man skall hantera radial eller diagonalslicks av annan sort blir att bygga egen kunskapsbank om).
Fjädrar och dämpare till det kan ju bli lite pilligare eftersom det blir krafter som är bra mycket större än vad Rdäcken kan generera. Men det blir att börja om från början och kontakta de raceingenjörer som finns, att designa dämpare kostar inte så mycket.
Visst blir minimikostnaden högre än vad den kan bli för att komma till start i Roadsport, men när man väl är igång så skiljer det nog inte så enormt. Friheten att bygga som man själv vill finns ju verkligen i Modsport.
Inspirationskälla: https://www.flyinmiata.com/projects/dog.asp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nja, det är nog snarare att det önskas större skillnad på pappret mellan klasserna än det är idag (observera att det inte är någon av dagens Roadsportbilar som använder alla möjligheterna när det tex gäller Aerodynamik).Josen wrote:Kanske något du skall ta till dig i nya reglementet, så egentligen varför ha två olika klasser ? Dela dem via däck istället.Det är ju Fredrik som frågar. Om man utnyttjar alla varianter till max i Roadsportreglementet så finns det Modsportbilar som är mindre ombyggda.
Full rulle, gör vad ni vill med bilarna !!
Välj sen att köra i slicks-klassen eller R-däcks-klassen.
Det är inga problem att dubbla (köra bägge) som det är idag. Ofta ligger det minst ett heat emellan så Markusson kör ju tex dubbelt (RoadsportA och ModsportII). Enda extra kravet är att du ska ha bur, du får köra på Rdäck om du vill.
Problemet för oss i C är att effekterna i Modsport räknas på trimmad motor och en 1,8a skall väga 1089kg för att köra i ModsportIII (beräknas som 198hk). I samma klass kör Hildingsson 57-rundor på Kinnekulle.
Nu är ju Hildingssons 944 extremt effektiv men under minuten på Kinnekulle är ju måttstocken för dagens Modsportfält.
Med en 200 hk miata på 900 kg, bra chassi (Tein), R-däck och std drivlina kör jag lätt under minuten med på KullenNu är ju Hildingssons 944 extremt effektiv men under minuten på Kinnekulle är ju måttstocken för dagens Modsportfält
Ni bygger och jag kör ? Blir väl bra ? Med slicks blir det rena barnleken....
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Men kanske ett MX5racingclub-team för långlopp vore mer passande. Jag vill ju köra oxå...Josen wrote:
Ni bygger och jag kör ? Blir väl bra ? Med slicks blir det rena barnleken....
Nån är duktig på att importera...
Nån är duktig på att meka...
Nån har plats...
nån kan plasta...
Nån har någon krona mer i spargrisen än övriga...
Ger ju mattadorerna chansen att visa hur tappra dom är med svärdet och capén, svårt att "fuska" när vi kör samma bil...
Kanske skulle en klubb-bil även ge någon billös racegalen lättviktig Kungälvsbo chansen att köra bana igen, se det som en utmaning, lite två tävlingar i en...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Svårt att skilja på Kungälv och kungsbacka...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Inte så stort intresse mao...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
va!????:oSvårt att skilja på Kungälv och kungsbacka..
Nä, tydligen vill INGEN vara med på något sådant! NOT!Inte så stort intresse mao...
Dendäringa kungälvsbon är PÅ!
1. Bara att åka & hämta ju...Men kanske ett MX5racingclub-team för långlopp vore mer passande. Cool Jag vill ju köra oxå... Rolling Eyes Twisted Evil
1. Nån är duktig på att importera...
2. Nån är duktig på att meka...
3. Nån har plats...
4. nån kan plasta... Rolling Eyes
5. Nån har någon krona mer i spargrisen än övriga...
2. Det finns ett par M8:ts i trakten.....
3. Japp!
4. Hm, den var svår...
5. Ingen jag känner..
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 53
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
- Location: Karlskrona
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
1000kg ger max 400hk beräkningshästar i ModsportI. Med flerventilstoppar och sprut blir det max 3,6 liter.Joakim Winkler wrote:På tal om modsport, synd att en LS1-Miata inte skulle kunna platsa där utan dispens. Jag får nämligen ihop det att en sådan motor skulle beräknas till 513 hk...
Med 2ventilers och fyrportförgasare kan du köra med 5liters (dvs Ford 302 som de äldre monstermiatorna använder).
Det gäller att vända på stenarna för att hitta guldkornen (och slamkryparna).