Ritning på bussningar
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Ritning på bussningar
Är det någon som har ritning på bussningar till länkarmarna?
Tänkte ge mig på att svarva egna så det blir stumt!
Tänkte ge mig på att svarva egna så det blir stumt!
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Trä?! Här skall svarvas i Delrin eller Oilon!JOnas wrote:Jahaja, Marcos hade ju trä chassi, men träbussningar...!?!?. Håller med om att det kan bli skumt...Tänkte ge mig på att svarva egna så det blir stumt!
Vi har ju en massa miljonmaskiner så bara står helt oanvända på jobbet! Både svarvar och fräsar, sprillans nya är dom med!
Är det någon som vill hjälpa till och är en klippa på programmering så är de välkomna att hjälpa till då jag inte är någon stjärna på programmering! Maskiner och verktyg ordnar jag!
En liten teaser:
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Lat lösning:
1. Handla
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... D=107&HS=1
2. Mät upp
3. Testmontera
4. Om det fungerar tillfredställande, svarva nya på nätterna och sälj
Alternativt plockar du bort de köpta, snyggar till dem och säljer vidare.
Men ju hårdare material desto mer justeringar behövs för att passa precis dina bärarmar och subframes.
Mazda Motorsports Delrinbussningar skall tydligen kräva en del tillpassning för att passa men de är tydligen heller aldrig för små.
1. Handla
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... D=107&HS=1
2. Mät upp
3. Testmontera
4. Om det fungerar tillfredställande, svarva nya på nätterna och sälj
Alternativt plockar du bort de köpta, snyggar till dem och säljer vidare.
Men ju hårdare material desto mer justeringar behövs för att passa precis dina bärarmar och subframes.
Mazda Motorsports Delrinbussningar skall tydligen kräva en del tillpassning för att passa men de är tydligen heller aldrig för små.
Hade jag sett den bilden innan jag började egentillverkningen så hade jag nog aldrig påbörjat projektet! Det tog mig en hel helg vid svarven att få ihop alla delarna och då hann jag inte borra ut de rostfria hylsorna. Ett jobb som visade sig vara lika påfrestande som svarvningen. Ett tips är att hitta hylsor i ett något mjukare material.
- Attachments
-
- ES_Miata_1118102.jpg (183.72 KiB) Viewed 2380 times
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
När man ser det så är det ju ganska svettigt! Får la börja med att fixa iordning bakvagnen i vinter. Det är nog ett lagom projekt...Cyberoid wrote: Hade jag sett den bilden innan jag började egentillverkningen så hade jag nog aldrig påbörjat projektet! Det tog mig en hel helg vid svarven att få ihop alla delarna och då hann jag inte borra ut de rostfria hylsorna. Ett jobb som visade sig vara lika påfrestande som svarvningen. Ett tips är att hitta hylsor i ett något mjukare material.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Lat är jag ju men jag vet att om jag köper något så kommer det monteras i bilen och då kommer jag aldrig göra något eget! Skall ta mig en titt på bakvagnen i helgen. Troligtvis plockar jag bort allt i vinter! Känner bara att det finns miljarder grejer som skall göras med bilen, helburen ser jag som det största hindret.Niklas Falk wrote:Lat lösning:
1. Handla
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... D=107&HS=1
2. Mät upp
3. Testmontera
4. Om det fungerar tillfredställande, svarva nya på nätterna och sälj
Alternativt plockar du bort de köpta, snyggar till dem och säljer vidare.
Men ju hårdare material desto mer justeringar behövs för att passa precis dina bärarmar och subframes.
Mazda Motorsports Delrinbussningar skall tydligen kräva en del tillpassning för att passa men de är tydligen heller aldrig för små.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Bättre att kalla det för utmaning än hinder...
Fan, en bur fixar du lätt! Du har ju snirklat ihop konstverk med svetsen förr. Har du inga bilder på choppern och hotrodden du svetsade ihop?
Fan, en bur fixar du lätt! Du har ju snirklat ihop konstverk med svetsen förr. Har du inga bilder på choppern och hotrodden du svetsade ihop?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Göra en bur klarar jag väl av men det är mer att jag inte litar på genombränningen av mina egna svetsningar! Mina alster har inte direkt några större krav på hållfasthet!Fredrik Henriksson wrote:Bättre att kalla det för utmaning än hinder...
Fan, en bur fixar du lätt! Du har ju snirklat ihop konstverk med svetsen förr. Har du inga bilder på choppern och hotrodden du svetsade ihop?
Kan inte se likheter med en bur men håll till godo...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5