Josen wrote:Vad skulle ni säga om att Starta 2009 på Mantorp (SPVM, CAR, PCSR och BMWSC)? Förfrågan är ute och bollen rullar lite långsamt framåt.
Datumen är i så fall 2-3e Maj
Antar att du menar arr genom Fredrik SLC, då förväntar jag mig inte lägre startavgift
Men kan vi inte gå på Alfa klubben ett svep till ?
MK Skandia är det i så fall, inte Skoghag.
Det är inget som hindrar några diskussioner. Men CAR är ju med i diskussionerna. Det skulle inte förvåna mig om de olika deltagarna kommer att betala olika mycket som startavgift efter vilken organisation de tävlar inom. SPVM har ingen i ryggen (varken generalagenter eller icke-tävlande).
Josen wrote:Ett förslag är att man skulle kunna vända på steken och erbjuda ett startfält i stället ? Ex tala med antal arr och ebjuda ett startfält.
Om nu ex SSK eller RHK har tunt kan de ringa in oss. OK då måste vi kunna ställa upp med säg tio bilar ( kan vi inte det så får klubben stötta med resten ) Villkor från oss är startavgift på 1500:- och kval med 2 x race.
Menar du 3x eget heat med tio bilar för 15000:- ?
SSK är mäkta stolta när de lyckas klämma igenom 13 heat på en dag, räknemässigt är 12 enklare (det lyckas "alla" med). Det innebär att totalkostanden per dag inte får överstiga 60'000:- för att de skall gå med på 15000:- för en kvartsdag.
Allt beror mycket på hur man löser det runtomkring. Tom tidtagaren på SSM (inte full support i mina ögon) kostade 15000 för två dagar (Race Consulting tar det dubbla).
Möjligen om man kan garantera pengarna ett halvår i förväg (dvs pengarna finns där oavsett om vi blir en eller 25).
Hmm, undrar om vi inte skulle kunna hitta nån som skulle kunna agera garant (dvs garanterat pytsa in 10000 per tävling mot att vi fick 1000kr lägre startavgift). Blir vi fler än 10 så får arrangören mindre pengar än annars men blir vi färre så blir det mer än annars. Nu har jag lite dålig insyn i ekonomin i mer än en tävling men det känns som en del av startavgifterna tas ut för att bygga ekonomisk buffert eftersom man aldrig kan vara säker på om det kommer 80 eller 140 tävlande (det skiljer ju några kronor mellan de två fallen med fix startavgift).
Det är en hiskelig massa pengar som far åt olika håll, frågan är om det är effektivare att snåla eller att jobba på att få fler pengar att flöda åt "rätt" håll (tex få någon att tycka att verksamheten är varumärkesbyggande och därmed värd att främja).
Varje tävlande bidrar med en funktionär mot reducerad startavgift (eller som krav för start) har testats i en del långloppsserier. Det kan ju var ett sätt att få arrangörer att mjukna lite.
Men att ha jäviga funktionärer är inte alltid så uppskattat, men på vår nivå är det inte så allvarigt (man måste ju inte döda
alla ideer innan de är testade
).