1,6 eller 1,8
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
1,6 eller 1,8
Har inget emot att byta tillbaks till 1,6 i min -92 så som den 1,8:an har gått Vill jag åka 1,8 så kan jag fixa "Anders" -95 och lägga i en friskare motor i den . men då funderar jag bara: var är skillnaden? NA -90 till 93 och NA -94 till 97 är väl i princip samma bil? Att stoppa i en 1,8 från NB kanske blir större skillnad då Mazda aldrig släppt en sån.
1,6 ska tillbaks då jag inte har nån annan motor (frisk) och kan man sen få ner vikten kontra hkr (vilket inte blir så lätt) så blir ju det bättre: mindre vikt som vill ut i svängarna.
Men som sagt: jag tycker inte det är fel att lägga en 131-hästars motor en tidig NA
1,6 ska tillbaks då jag inte har nån annan motor (frisk) och kan man sen få ner vikten kontra hkr (vilket inte blir så lätt) så blir ju det bättre: mindre vikt som vill ut i svängarna.
Men som sagt: jag tycker inte det är fel att lägga en 131-hästars motor en tidig NA
De e mycke nu...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Om vi bortser från de uppenbara skillnaderna som motor och motorstyrning så vet jag att utväxlingen är annorlunda, bromsarna är mindre fram på 1.6an, diffen (de som är diffade) är Viscodiff(inte torsen)samt att vikten skiljer. Vet inte riktigt varför vikten skiljer, kanske är lådan och bakaxeln lättare? stabiliseringstaget mellan bältesfästen saknas också på 1.6 och jag tror också en och annan "tältpinne" undertill kom till på de senare modellerna.
Men vi får nog svar snart, vet åtminstone två "hustomtar" som kan detta som ett rinnande vatten...
Tycker också det borde vara ok att byta då det är "samma" bil...
Men vi får nog svar snart, vet åtminstone två "hustomtar" som kan detta som ett rinnande vatten...
Tycker också det borde vara ok att byta då det är "samma" bil...
Last edited by Fredrik Henriksson on Mon 21 Jul 2008, 01:38, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Hittade en skillnad till...
The 1991 dash is significantly lighter than the 1994 dash.
It's difficult to say why. The only big difference between the two appears to be the thickness of the plastic.
The 1991 dash is significantly lighter than the 1994 dash.
It's difficult to say why. The only big difference between the two appears to be the thickness of the plastic.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
När ska du börja plasta instrumentbrädan då? En flextunn i glasfiber är mycket lättare och flockar du den så ser den stötupptagande ut vid besiktningen...Fredrik Henriksson wrote:Hittade en skillnad till...
The 1991 dash is significantly lighter than the 1994 dash.
It's difficult to say why. The only big difference between the two appears to be the thickness of the plastic.
Handsfacket behövs inte och mittkonsollen kan ju designas om för mätare etc (de luftutblåsen använder iaf jag bara som defroster för bakrutan).
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Skulle vara ganska fräckt! Har funderat på det men det får vänta tills buren är i. Utan bur lever jag farligt nära 7kh/hk-gränsen med grejerna jag har på g nu...Niklas Falk wrote:När ska du börja plasta instrumentbrädan då? En flextunn i glasfiber är mycket lättare och flockar du den så ser den stötupptagande ut vid besiktningen...Fredrik Henriksson wrote:Hittade en skillnad till...
The 1991 dash is significantly lighter than the 1994 dash.
It's difficult to say why. The only big difference between the two appears to be the thickness of the plastic.
Handsfacket behövs inte och mittkonsollen kan ju designas om för mätare etc (de luftutblåsen använder iaf jag bara som defroster för bakrutan).
Minimivikt: 131hk*7*1.05*1.05= 1011kg
Vikt på Knutstorp 1075kg - 25kg(hardtopp, huv, baklucka) - 46kg (plåtdörrar) + 15kg (uppskattning glasfiberdörr) - 4kg (uppskattad viktbesparing noskona) - 4kg (uppskattad viktbesparing framskärmar) =
1011kg
Men när buren kommer i har man ju ett antal kg man kan "raceblinga bort" med annan instrumentering. Lite mer racestuk innifrån sett skadar ju inte på NA...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Viktökningen from -94 består av bla följande saker!
Motorn väger mer.
Svänghjul inkl koppling är tyngre
Större bromsar fram o bak
Diffen är tyngre (Växellådan har samma vikt)
Kardanen är kortare, men ngt tyngre/kraftigare pga godstjocklek
Drivaxlar kraftigare
Förstärkningsstag under bakaxelvagga
Förstärkningsstag fram, under motorn
Bältesstaget mellan tornen
Stolarna känns tyngre pga lösa nackstöd, extra skenor för bälte....
Elantenn
mm..
(Nedanstånde finns förvisso på vissa 1,6)
Oftast har -94 ABS som väger ganska många kilo med pumpen och elsystem till givare, styrdon mm...
Airbag är också ett par, tre kg extra med elsystemet, givare mm
Motorn väger mer.
Svänghjul inkl koppling är tyngre
Större bromsar fram o bak
Diffen är tyngre (Växellådan har samma vikt)
Kardanen är kortare, men ngt tyngre/kraftigare pga godstjocklek
Drivaxlar kraftigare
Förstärkningsstag under bakaxelvagga
Förstärkningsstag fram, under motorn
Bältesstaget mellan tornen
Stolarna känns tyngre pga lösa nackstöd, extra skenor för bälte....
Elantenn
mm..
(Nedanstånde finns förvisso på vissa 1,6)
Oftast har -94 ABS som väger ganska många kilo med pumpen och elsystem till givare, styrdon mm...
Airbag är också ett par, tre kg extra med elsystemet, givare mm
Last edited by Peter Sandström on Thu 14 Aug 2008, 20:36, edited 1 time in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Du har galen detaljkoll på våra små tvålkoppar!
Synd bara för 1.8 ägare att det inte fanns nåt vettigt man kunde plocka från 1.6...
Synd bara för 1.8 ägare att det inte fanns nåt vettigt man kunde plocka från 1.6...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Om man ändå ska byta koppling och lätta svänghjulet passar 1,6:ans..Fredrik Henriksson wrote:Du har galen detaljkoll på våra små tvålkoppar!
Synd bara för 1.8 ägare att det inte fanns nåt vettigt man kunde plocka från 1.6...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Sedär! Visste väl att du hade ett ess i skjortärmen som inte trillat ut...Peter Sandström wrote:Om man ändå ska byta koppling och lätta svänghjulet passar 1,6:ans..Fredrik Henriksson wrote:Du har galen detaljkoll på våra små tvålkoppar!
Synd bara för 1.8 ägare att det inte fanns nåt vettigt man kunde plocka från 1.6...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5