Josen wrote:Du opponerade dig inte direkt på Knutan... Att man kan bli drabbad av beslut som man låter bli att ta del av är ju inte ovanligt.
Vad skulle jag opponerat mot ?
- Nej fan skall inte betala för klantigt skött planering/arrangemang ? Skadan är ju redan skedd
Att du ger dig på mig som person är nytt Niklas
När du inte läser in dig på hur extraavgiften kom till (kassaförstärkning beslutades redan i vintras) så vill jag gärna bemöta det. Pengarna skulle gå till en uppfräshning av hemsidan, men Per skänkte dem i stort sett till att täcka förlusten på Mantorp.
Josen wrote:Som det känns generellt i sportvagnsracingen så är det inte frågan om att maximera expansion, det är en fråga om överlevnad för att kunna köra öht. Man får klura bra för att kunna ersätta varje ekipage som stannar hemma med en ny deltagare.
Kan vi återupprepa deltagandet på Knutan så vore det jätteskoj. Jag tror det kan gå om vi tar det lungt och fint och fortsätter med det väldigt enkla konceptet vi hade i år. Blir det 15 (dvs alla de iår och 6 till) så är det braksuccé i mina ögon.
En överlevand bygger inte på start-fält som presenterades på Mantorp och nu Anderstorp (12 bilar i hela ABC måste varit ödsligt på banan
) vill ogärna gnälla men du vet lika väl som jag att det är summan av allt som gör att det blir ohållbart. Därför ÄR det fel att springa i täten med fördyrningar oavsett om det handlar om 500:- eller antal tusen.
Har sagt det tusen gången innan start-avgifter är för dyra, för många fler-dagas arrangemang för att passa männsikor med familj. T.o.m SSK börjar ju nu inse att något måste göras se debattinlägg på rejsa och ssk hemsidan.
Asfalten kostar pengar det går inte att komma ifrån som det ser ut idag. Att arrangera en tävlingshelg med under 100 deltagare är meningslöst, speciellt om det är uppdelat på 6+ klasser. Den som kan klämma ihop klasser så det blir 25 bilar i heaten har en riktig fördel (många som kan dela på de dyra asfaltsminuterna).
Att det inte går att överleva med endast 12 bilar i heaten är ingen nyhet och Anderstop i helgen var en katastrof ekonomiskt för arrangören.
Vägen ur det är att få dit fler tävlande i alla klasser (inte fler klasser). Som det sköttes nu så kunde startavgiften varit gratis, det hade inte kommit fler för det (eftersom informationen var obefintlig), så det är inte enbart startavgiften som spelar roll, man kan göra fel på många andra sätt också. Men det är ju ingen som vill minnas det arbete som lagts ned att få startavgiftsbidrag från ett visst håll med viss förbehåll...
Josen wrote:Sen får man inse att de inbitna SPVM åkarna är inne i trallen och lever mera med det (full respekt för det), vi andra som inte har resurser eller tid får väl studsa in på de roliga arr och se åka de en-dagars som finns tillgängligt. KM/Hyllinge och ban-träffar. Jag är nöjd med det men tycker det är tråkigt att vi faktiskt låser in oss med i SPVM när vi kunde gjort något själva.
En klubb kan göra det som medlemmarna tar sig för, inget är låst. Det är bara det att SPVM var enklast att börja med (det var ganska krattat i manegen, bara att pröjsa och tävla).
Men det är ganska många pusselbitar som skall passas ihop bara för att få ihop ett arrangemang och vi är många som vill köra där andra kör för att maximera nöjet för de pengar man ändå lägger på hobbyn.
Fler arr än SSM i Sportvagnsserien behöver uppfattas som roliga så det dyker upp fler (även Clubman har ett mellanår iår). Nyckeln till framgång är så enkel, frågan är bara hur man gör ett arrangemang roligt nog att locka ut både nybörjare och gamla rävar med dammiga bilar (räcker det med halverad startavgift, inte enbart tror jag (iaf inte så det blir dubbelt så många)).