Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Då har även jag ett lämpligt objekt att bygga om!
Hittade en miata i Tyskland i förra veckan efter några dagars letande.
Helt orginal 1.8, kass cab, lite matt i lacken, tätt luftfilter, luktande fruktansvärt mycket rök invändigt. Kollade extra efter tecken på om den var krockad men den är perfekt under, finns inga synliga skador någonstans plus att den är helt rostfri.
Har precis skickat in papper för ursprungskontroll och efter det skall den regbesiktigas så under tiden kan jag tyvärr inte göra mycket. Har börjat med att riva ut alla mattor och annat onödigt som inte behövs för regbesiktning. Samtliga oljor och filter är bytta och det är ungefär statusen just nu. Bilen skall jag gå igenom denna veckan och sedan skall jag beställa de delar som behövs.
Tyvärr kan jag inte mycket om racing så förslag på lämpliga delar mottages gärna! Vet ungefär vad jag vill ha men det är lätt man missar något...
Motor
- Magnecor KV85 Competition tändkablar
- Orginal 1.8 131hk
Chassi
- Ksport Kontrol PRO Coilovers (11,5/9)
- 8x15-tum 6UL från 949racing
- R-däck
Bromsar
- Orginal skivor
- Carbotech XP10 belägg runt om
Interiör
- Rensad inredning
- Shortec Shortshift, ca 40% kortare slag
- OMP-ratt
Exteriör
- Borttagen cab
- Elantennen ersätts med en lätt täckbricka!
- Vita blinkers och sidomarkeringar för det är lite bling bling
Övrigt
- Biltema gelbatteri 14Ah 4,27kg
- Sandtler 6-punktsbälte
- Sandtler Indy stol
- CC-Båge
- Stålomspunna bromsslangar
- Huvudbrytare
- En massa lätta glasfiberdelar
En obligatorisk bild också så klart...
Hittade en miata i Tyskland i förra veckan efter några dagars letande.
Helt orginal 1.8, kass cab, lite matt i lacken, tätt luftfilter, luktande fruktansvärt mycket rök invändigt. Kollade extra efter tecken på om den var krockad men den är perfekt under, finns inga synliga skador någonstans plus att den är helt rostfri.
Har precis skickat in papper för ursprungskontroll och efter det skall den regbesiktigas så under tiden kan jag tyvärr inte göra mycket. Har börjat med att riva ut alla mattor och annat onödigt som inte behövs för regbesiktning. Samtliga oljor och filter är bytta och det är ungefär statusen just nu. Bilen skall jag gå igenom denna veckan och sedan skall jag beställa de delar som behövs.
Tyvärr kan jag inte mycket om racing så förslag på lämpliga delar mottages gärna! Vet ungefär vad jag vill ha men det är lätt man missar något...
Motor
- Magnecor KV85 Competition tändkablar
- Orginal 1.8 131hk
Chassi
- Ksport Kontrol PRO Coilovers (11,5/9)
- 8x15-tum 6UL från 949racing
- R-däck
Bromsar
- Orginal skivor
- Carbotech XP10 belägg runt om
Interiör
- Rensad inredning
- Shortec Shortshift, ca 40% kortare slag
- OMP-ratt
Exteriör
- Borttagen cab
- Elantennen ersätts med en lätt täckbricka!
- Vita blinkers och sidomarkeringar för det är lite bling bling
Övrigt
- Biltema gelbatteri 14Ah 4,27kg
- Sandtler 6-punktsbälte
- Sandtler Indy stol
- CC-Båge
- Stålomspunna bromsslangar
- Huvudbrytare
- En massa lätta glasfiberdelar
En obligatorisk bild också så klart...
Last edited by Magnus Claesson on Fri 07 Jan 2011, 22:41, edited 14 times in total.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Tackar! Bilen kommer nog se helt galen ut men jag använder den psykologiska effekten för köra är jag inget vidare på! Alltid skrämmer det någon!Josen wrote:Gillade din idé om Japan flaggan på huven Kamakazie känsla infinner sig ju direkt !
Grattis till bilen
Beställde shortshift igår, inte för jag tror det hjälper men jag har alltid velat ha det...
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Gjorde en lista på delar som kan vara bra att byta och beställde från MX5parts. I princip bara grejer till motorn för att den skall bli helt hundra!
Jag har nog blivit lite skadad av förebyggande underhåll på jobbet för det slutade på 4500kr inkl. frakt! Efter den behandlingen skall den nog gå riktigt bra tycker jag!
Felsökte kylarfläkten med för den startar aldrig. Själva fläkten fungerar som den skall samt relät. Kollade inte så noga på resten jag har beställt termostat och givare så förhoppningsvis är det något av det som är kass...
Jag har nog blivit lite skadad av förebyggande underhåll på jobbet för det slutade på 4500kr inkl. frakt! Efter den behandlingen skall den nog gå riktigt bra tycker jag!
Felsökte kylarfläkten med för den startar aldrig. Själva fläkten fungerar som den skall samt relät. Kollade inte så noga på resten jag har beställt termostat och givare så förhoppningsvis är det något av det som är kass...
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Bilen har gått igenom ursprungskontrollen så nu är det bara regbesiktningsom återstår!
Idag fick jag mina reservdelar från England plus att jag handlade lite på Biltema och ELFA så nu är det jul igen!
Fläkten vill ju inte fungera så jag bytte tempgivaren och termostat men utan resultat. Fick bytt tändkablar, tändstift m.m. också men det bli till att fortsätta med felsökningen imorgon...
Idag fick jag mina reservdelar från England plus att jag handlade lite på Biltema och ELFA så nu är det jul igen!
Fläkten vill ju inte fungera så jag bytte tempgivaren och termostat men utan resultat. Fick bytt tändkablar, tändstift m.m. också men det bli till att fortsätta med felsökningen imorgon...
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Japp, inga problem! Jag tog bort relät och kopplade 12v på det och det funkade som det skall, säkringen är hel, tempsensorn är helt ny.Josen wrote:Går fläkten om du kör den separat dvs rakt på +/- ?
Skall som sagt kolla när fläkten i fredriks bil startar för den är identisk med min.
Det kan ju vara som så att jag bara inbillar mig att den inte fungerar som den skall men den går aldrig igång vad jag vet!
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Den funkar nu som tur är! Var nog bara at jag inte körde bilen tillräckligt hårt igår kväll! Troligtvis var det tempsensorn som inte gick ner tillräckligt i ohm så fläkten startade aldrig...Josen wrote:Min fläkt går igång ganska omgående när det är varmt - kör bilen hårt på väg och stanna då skall den igång.
Annars så gör det enklet och sätt en brytare i kupén och dra igång den manuellt. Också bra för ban-köra att kunna få den att gå konstant.
Nu kan jag göra lite roligare grejer än att felsöka hela tiden. Idag har jag bland annat monterat kabelskydd på mer utsatta kablar vid t.ex. drivremmarna.
För er som är intresserade så finns det att köpa på Elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=6563.htm
Jag köpte den som hette PP10 vilket räck gott och väl till de flesta kablar i motorrummet.
Kopplade du in brytaren innan relät eller hur gjorde du?
På nuvarande bil har jag inte gjort det men skall göra - den vita jag hade var det lättare på. På 1.6:an räcker det att jorda så går fläkten. Man kan alltså behålla existerande av och på med att bara lägga till en brytare som drar till jordKopplade du in brytaren innan relät eller hur gjorde du?
Blir väl bäst för att vara seriös sätter man väl en säkring i serie också ?Kopplade du in brytaren innan relät eller hur gjorde du?
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Har registreringsbesiktigat bilen idag i Borås och det gick utan några anmärkningar, dock skall den kontrollbesiktigas vilket jag trodde dom gjorde samtidigt!
En konstig grej var att jag beställde tid igår kl15:30 och fick tid idag kl10:25. Anmälde mig med ärendenummer och jag skulle vänta utanför A-hallen.
Klockan blev 10:25, 10:35, 10:45 så jag tyckte det var lite väl lång väntetid så jag gick in och frågade hur länge man skall behöva vänta?!
"-Jadu, vi har letat efter dig!"
"-Jaså, jag står precis utanför om du kollar!"
"-Nä, jag ser ingen Impala -66:a!"
"-Det kan ju bero på att jag skall registreringsbesiktiga en Miata!"
Försökte fjäska mig till små reg-skyltar efter godkänd besiktning, tyvärr gick det inget vidare man jag skall inte ge upp än...
En konstig grej var att jag beställde tid igår kl15:30 och fick tid idag kl10:25. Anmälde mig med ärendenummer och jag skulle vänta utanför A-hallen.
Klockan blev 10:25, 10:35, 10:45 så jag tyckte det var lite väl lång väntetid så jag gick in och frågade hur länge man skall behöva vänta?!
"-Jadu, vi har letat efter dig!"
"-Jaså, jag står precis utanför om du kollar!"
"-Nä, jag ser ingen Impala -66:a!"
"-Det kan ju bero på att jag skall registreringsbesiktiga en Miata!"
Försökte fjäska mig till små reg-skyltar efter godkänd besiktning, tyvärr gick det inget vidare man jag skall inte ge upp än...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Har du inte fel bil i avataren...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
D e rätta takter!Viking wrote:Bilen är besiktigad och "helsvensk", nu jävlar skall här lättas och byggas om!
Blyg? När, var, hurViking wrote: Får se hur mycket bilder det blir för jag är lite blyg av mig!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Har rensat inredningen idag och tagit bort sånt man inte behöver!
Förarstolen skall bort senare och fästen skall tillverkas för den nya stolen
I bagagen finns otroligt mycket som man kan ta bort och mer lär det bli!
Även högtalarna fick lämna in! Dörrsidan återmonteras givetvis!
Egentligen är det lite överdrivet men jag tror at jag skall ta bort samtliga kablar som hör till billjudet eftersom det inte heller gör någon nytta...
Förarstolen skall bort senare och fästen skall tillverkas för den nya stolen
I bagagen finns otroligt mycket som man kan ta bort och mer lär det bli!
Även högtalarna fick lämna in! Dörrsidan återmonteras givetvis!
Egentligen är det lite överdrivet men jag tror at jag skall ta bort samtliga kablar som hör till billjudet eftersom det inte heller gör någon nytta...
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Har för mig att jag fick någon rekomendation från säljaren på 13/10 när jag funderade på k-sport. Kan ju alltid göra som Petsson och köpa dubbla uppsättningar så du kan exprimentera lite. Fjädrar är ju billiga i sammanhanget, kanske går att pruta ner i samband med dämparköpet.
Missförstå mig rätt nu, säger inte att k-sport är dåliga med följande kommentar.
Emilio på 949 sa ungefär så här på min fråga varför rekomendationen på fjäderkonstant till k-sportdämpare mfl om man vill köra bana är hårdare än de fjäderkonstanter han rekomenderade till omshimsade Tein Flex.
- Dämpare med något lägre kvallité får man ofta kompensera med hårdare fjädrar...
Hurvida detta resonemang stämmer eller inte vet jag ej, men Dennis har ju riktigt bra dämpare och kan kanske därför "komma undan" med mjuka fjädrar, som även den vackra frugan uppskattar på söndagsturen. Så du kan räkna med att vara singel ett tag till med k-sport Magnus
Missförstå mig rätt nu, säger inte att k-sport är dåliga med följande kommentar.
Emilio på 949 sa ungefär så här på min fråga varför rekomendationen på fjäderkonstant till k-sportdämpare mfl om man vill köra bana är hårdare än de fjäderkonstanter han rekomenderade till omshimsade Tein Flex.
- Dämpare med något lägre kvallité får man ofta kompensera med hårdare fjädrar...
Hurvida detta resonemang stämmer eller inte vet jag ej, men Dennis har ju riktigt bra dämpare och kan kanske därför "komma undan" med mjuka fjädrar, som även den vackra frugan uppskattar på söndagsturen. Så du kan räkna med att vara singel ett tag till med k-sport Magnus
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Idag gjorde jag lite blingmek och monterade shortshift.
Enligt instruktionen skulle det bli 40% kortare slag och det var nog så nära man kunde komma! Sen om det hjälper på bana vet jag inte men jag var bara tvungen att köpa...
Enligt instruktionen skulle det bli 40% kortare slag och det var nog så nära man kunde komma! Sen om det hjälper på bana vet jag inte men jag var bara tvungen att köpa...
Last edited by Magnus Claesson on Sat 23 Aug 2008, 19:38, edited 1 time in total.
Jag tror Dennis är den enda som kör med det men han verkar väldigt nöjd med kittet. Otroligt mekanisk känsla har han i alla fall. Upplevde du samma skillnad mot orginal?Viking wrote:Idag gjorde jag lite blingmek och monterade shortshift.
Enligt instruktionen skulle det bli 40% kortare slag och det var nog så nära man kunde komma! Sen om det hjälper på bana vet jag inte men jag var bara tvungen att köpa...