Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Största fördelen är bättre kyla men man kan ju ifrågasätta det nu när jag ser att regnvatten på mittengälen kommer droppa rakt ner på fläktmotorn! Men det är ju bara första huven än så länge så det löser sig nog...Josen wrote:Bra älskarinnaFy fasen vad den går gott nu, älskar den här bilen!
Det här med öppningar i huven är det för att få bättre kyla eller aero-dynamiska fördelar ?
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Du måste vara en dröm att ha som anställd.
Fredrik "Effektiv" Henriksson!
Hoppas det inte blir för mycket sidvind på racen....Whoosch!
-Det är en fågel, nej det är ett plan.
Eller så målar du plastbilen gul så skriker folk -NEEEJ, DET ÄR EN SUPERBANAAAAN!
Och efter det börjar allsången på Knutstorp.
Första låten är given:
http://www.youtube.com/watch?v=LRA1zFU4Dlo
Fredrik "Effektiv" Henriksson!
Hoppas det inte blir för mycket sidvind på racen....Whoosch!
-Det är en fågel, nej det är ett plan.
Eller så målar du plastbilen gul så skriker folk -NEEEJ, DET ÄR EN SUPERBANAAAAN!
Och efter det börjar allsången på Knutstorp.
Första låten är given:
http://www.youtube.com/watch?v=LRA1zFU4Dlo
- Attachments
-
- bananmiata-94.jpg (3.66 KiB) Viewed 2682 times
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Motorn ska ju sitta i en sån här istället.gokarting.nu wrote:Fin cykel R1 án.
http://www.pistonheads.com/sales/655944.htm
Två hjul tycker jag är vingligt.
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Jag vet inte om det är OK med plast dörrar i Roadsport - har inte sett någon som har det, SBP släpper nog inte igenom det. Du kanske skall fråga första så du inte står där med lång näsa på Falkenberg ( om du skall ha dem där) ?Puh!! Dessa dörrar! Tur att man inte vet hur mkt jobb det
Skall du plasta en ny front ? Orginal väger ju inte mycket och är perfekt i närkontaker
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
En del kör med dörrar i Mahogny och andra helt utan, så för Roadsportreglementet går det bra.
Hade det inte räckt med tajta svartmålade lexanlock till blinkers/postionsljusen? PU-fronten är mycket praktisk.
Hur SBP ser på det är en lite annan femma, dörren får nog väga några kilo och fungera som original för att de inte skall fundera.Roadsportreglementet 6.7 Karosseri wrote:... Huvudstrålkastare, blinkers och bromsljus får ej flyttas...
... Ej bärande, karossdetaljer får utbytas med dito i säkerhetsmässigt godtagbart material...
Hade det inte räckt med tajta svartmålade lexanlock till blinkers/postionsljusen? PU-fronten är mycket praktisk.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Blinkers får ej flyttas? Då kan inte den fronten se ut som den gör med andra ord om inte blinkersen placeras på samma ställe om jag fattar det hela rätt?Niklas Falk wrote:Roadsportreglementet 6.7 Karosseri wrote:... Huvudstrålkastare, blinkers och bromsljus får ej flyttas...
Jag läste igenom reglemetet lite snabbt igår och i princip kan man gå lös på hela inredningen och slita ut allt utom instrumentbräda och sånt man behöver typ ratt!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Kör som du tänkt (liten blinkerts i kanten av stålkastararrangemanget antar jag). Om nån klagar så kan du fixa en ny på originalare plats.Fredrik Henriksson wrote:Vad trött jag blir... Gör frontjäkeln ändå och så får jag hoppas att jag hittar en snygg mindre blinkersvariant att sätta där org-blinkers satt.(LED kanske, finns väl någon regel där med). Får väl gjuta en orginalfront också... *pust*Viking wrote:Blinkers får ej flyttas? Då kan inte den fronten se ut som den gör med andra ord om inte blinkersen placeras på samma ställe om jag fattar det hela rätt?
Bilnkerts under tävling är oftast bara den bak som räknas.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Kallar man det att sprida ut kostnaden för formen så låter det bättre.Dennis Kullman wrote:...och man kan sälja till konkurrenter och tjäna in pengarna man lagt ut.
Formarna är ju det viktigaste och beroende på hur mycket jobb man lägger ner (delbara, tjocklek, stagning etc) så håller de för olika många gjutningar (men 10-15st ska nog inte vara så svårt att klara).
Jag hittade förresten en FIAbeskrivning på viktlåda som kanske blir aktuellt om duracellkaninen jobbar lite för länge.
Avsnitt 4.2 Ballast
Med tre lådor om 5 st 10mm tjocka stålplattor blir det ca 50kg med justeringsmån om ca 3kg. En under passagerarstolen och två mot väggen bakom den. Med detta fixat så är det ju bara att lätta vidare, vikten flyttas ju på detta vis mer och mer mot mitten
Eller blir det för extremt nu igen?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Du tar ju bort sätet eftersom det har högre tyngdpunkt...Fredrik Henriksson wrote:25*18cm. Skulle kunna få plats med två strax framför passagerarstolen vilket skulle vara lättåtkomligt, under sätet blir ju lite lurigare att justera...
Men när du kommit så långt i lättningen så får du ju placera viktlådorna inom "passagerarplatsen" så att din cornerweight bli så bra som möjligt (inte bara jämna diagonaler utan även kanske jämnt höger/vänster).
5 M12 placerade enligt skiss kan också vara krångligt att hantera, det finns säkert nån referens om hur fäststället i karossen skall se ut också (liknande bäsltesfästen skulle jag gissa). Att ha 5 st M12or hjälper ju inte mycket om de är fästa i enkel tunnplåt.
Kanske går det att hitta lite mer info om viktlådor på andra ställen än reglementet för FIA GT. Jag tyckte bara att formatet var så behändigt .
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Visst fanns det info om man bara läser...Niklas Falk wrote:Men när du kommit så långt i lättningen så får du ju placera viktlådorna inom "passagerarplatsen" så att din cornerweight bli så bra som möjligt (inte bara jämna diagonaler utan även kanske jämnt höger/vänster).
5 M12 placerade enligt skiss kan också vara krångligt att hantera, det finns säkert nån referens om hur fäststället i karossen skall se ut också (liknande bäsltesfästen skulle jag gissa). Att ha 5 st M12or hjälper ju inte mycket om de är fästa i enkel tunnplåt.
Kanske går det att hitta lite mer info om viktlådor på andra ställen än reglementet för FIA GT. Jag tyckte bara att formatet var så behändigt .
FIA Article 258, FIA GT (samma dokument som ovan) hänvisar ju till 253-16 för beskrivning av fastsättning.
FIA App J Article 253 Del 16 Seats, Attachments and supports.
Men när man läser det för 10e gången så framträder det att barlasten får se ut hur som helst, bara den är fastsatt enligt 253-16, dvs minst 4st M8 med vardera minst 40cm2 plattor/stödyta (3mm för stål och 5mm för alu) på vardera sida karossplåt (dvs på samma sätt som en stol skall sitta.
Måtten på skissen (180x250mm) gäller handikappvikter för FIA GT.
Det gör att man kanske kan gå ner till 4 xM10 eller nåt, speciellt eftersom själva viktlådan inte behöver sitta med mer än 4xM8. Men lite skoj kan det vara med viktlåda och vikter enligt FIA GT.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Gör inte övre kanten (den som armbågen kommer åt) alltför skarp. Det är nåt som jag retar mig på med mina dörrsidor, det tar i både stolsöra och armbåge ibland (och armbågen kommer åt det vid lite yvigt rattande, inte bra att komma åt nerven då...)Fredrik Henriksson wrote:Igår kväll gick åt till att avfetta dörrarna, mkt skit hamnar under listerna!