Tänkte försöka vässa mitt vapen och göra en enkel Cornerweight a la Utzon.
- Är det någon som har kört efter denna metoden ?
- Punkt 4:a menar han höjden bak ?
- Att få domkraften i mitten av bilen är väl bäst att mäta mitten ifrån centrum däcken ?
1. Montera bort framhjulen.
2. Sätt en domkraft mitt mellan framhjulen.
Det är viktigt att domkraften hamnar precis i mitten med en liten kontaktyta. På min bil har jag förberett ett hål iframvagnsbalken där en hemmasvarvad spik passar.
3. Justera domkraften så att bilen har rätt höjd i framändan.
4. Justera bakfjädrarna så att bilen är jämnhög höger – vänster och har rätt attityd (pitch).
5. Justera domkraften så att bilen har rätt höjd i framändan (kan ju ha ändrat sig.
6. Sätt tejpbitar på framskärmarnas sidor (typ där sidoblinkersen sitter på moderna vattenkylda bilar)
7. Märk ut med en penna på tejpen en speciell höjd (säg 500mm) på båda sidorna.
8. Montera framjulen och justera framfjädrarna tills du når tillbaka till 500mm på båda sidorna.
Jag gjorde en fuskvariant av det förra våren.
Framhjulen på lecablock och domkraft under diffen, justera till lika höjder fram (nav skärmkant använde jag).
Bakhjulen på lecablock och domkraft under motorbalken, justera till lika höjder bak.
Repetera tills du tröttnar.
Kom ihåg att bartlasta förarplatsen om det skall göras noggrannt.
Om du justerat på detta vis först så bör en fyrvågscornerweight inte ta så lång tid att genomföra.
Niklas Falk wrote:Jag gjorde en fuskvariant av det förra våren.
Framhjulen på lecablock och domkraft under diffen, justera till lika höjder fram (nav skärmkant använde jag).
Bakhjulen på lecablock och domkraft under motorbalken, justera till lika höjder bak.
Repetera tills du tröttnar.
Kom ihåg att bartlasta förarplatsen om det skall göras noggrannt.
Om du justerat på detta vis först så bör en fyrvågscornerweight inte ta så lång tid att genomföra.
Lecablocken har jag kört också - ett är sönder Men tänkte att Utzons variant blir snäppet bättre ?