Jag tycker mig ha lite problem med kylningen, då mätaren gick upp rätt högt mot H senast på Knutstorp. Jag ska spola genom systemet igen och lufta om. Jag har inte bytt termostaten sedan jag köpte bilen och misstänker att tidigare ägaren inte heller gjort det. Jag läste att Josen ställt frågan om kallare termostat på miata.se forumet. Det påstods att Mekonomen hade 78 graders, men hemsidan säger att lägst 82. Vet någon var man får tag på en kallare än 82 i Sverige? IL motorsport har 71 graders, men de ska ju ha €21 i frakt.
Jag har inte hunnit ringa Mazda. Är det någon som vet om de har några kallare varianter?
Kallare termostat
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Kallare termostat
Jag tror inte att det hjälper särskilt mycket. Bäst är förstås "reroute" men jag brukar klara mig med full värme i kupén och full fart på fläkten.Max wrote:Jag tycker mig ha lite problem med kylningen, då mätaren gick upp rätt högt mot H senast på Knutstorp. Jag ska spola genom systemet igen och lufta om. Jag har inte bytt termostaten sedan jag köpte bilen och misstänker att tidigare ägaren inte heller gjort det. Jag läste att Josen ställt frågan om kallare termostat på miata.se forumet. Det påstods att Mekonomen hade 78 graders, men hemsidan säger att lägst 82. Vet någon var man får tag på en kallare än 82 i Sverige? IL motorsport har 71 graders, men de ska ju ha €21 i frakt.
Jag har inte hunnit ringa Mazda. Är det någon som vet om de har några kallare varianter?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Kallare termostat hjälper om du har tempproblem vid tillfälligt effektuttag (tex överladdad bil vid gatkörning). När du öser på vid bankörning så är det ett rätt konstant flöde av värme som skall kylas bort, när väl tempen i systemet öppnat termostaten och sen inte orkar med så kvittar det hur tidigt den öppnat.
Rensa munnen och se till att all luft går igenom kylaren, inte runt den, det är ett första steg, rent vatten med WaterWetter ett annat knep (se till att byta till glykolblandning till hösten om den inte står frostfritt). Ny kylare hjälper naturligtvis, likaså en tjockare.
Det är lite synd att Garageheads inte fått tummen ur med deras Qmax, det är ett snyggt designat kit som löser alla kylningsproblem (du kan nog köra med rätt igenkläggad kylare innan det blir bekymmer då).
Rensa munnen och se till att all luft går igenom kylaren, inte runt den, det är ett första steg, rent vatten med WaterWetter ett annat knep (se till att byta till glykolblandning till hösten om den inte står frostfritt). Ny kylare hjälper naturligtvis, likaså en tjockare.
Det är lite synd att Garageheads inte fått tummen ur med deras Qmax, det är ett snyggt designat kit som löser alla kylningsproblem (du kan nog köra med rätt igenkläggad kylare innan det blir bekymmer då).
Det är nog som du säger, men jag tänkte byta den, för att den är gammal och då verkade det smartare att sätta i en kallare. En ny vanlig får nog duga.
En annan fråga. Någon har lättat bort det svarta plastsjoket bakom frontplastkåpan. Det lär ju vara sådär bra för kylningen, med tanke på att luften hellre tar den lätta vägen under bilen än att gå genom munnen och genom kylaren. På originaldelen, sitter det vertikala väggar på sidorna om kylaren, fram till fronten? Så att luften bara kan ta vägen genom kylaren, eller upp mot huvlåset? Jag tänkte pilla ihop något liknande för att styra luften som det är tänkt.
En annan fråga. Någon har lättat bort det svarta plastsjoket bakom frontplastkåpan. Det lär ju vara sådär bra för kylningen, med tanke på att luften hellre tar den lätta vägen under bilen än att gå genom munnen och genom kylaren. På originaldelen, sitter det vertikala väggar på sidorna om kylaren, fram till fronten? Så att luften bara kan ta vägen genom kylaren, eller upp mot huvlåset? Jag tänkte pilla ihop något liknande för att styra luften som det är tänkt.
Upplever att den kallare termostaten hjälper, när bilen är riktigt varm så är det ju försent men den kallare termosten tror jag hjälper reglerloopen innan och efter bilen har nått maxad temp.
Den finns att köpa billigt på Jackson Racing som reservdel till turbo-kitten med bättre frakt än från IL.
Men utan tvekan så är re-route vägen man skall gå om man upplever problem.
Den finns att köpa billigt på Jackson Racing som reservdel till turbo-kitten med bättre frakt än från IL.
Men utan tvekan så är re-route vägen man skall gå om man upplever problem.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Att den fördröjer tiden till max temp är ganska enkelt att inse (eftersom kylaren kan gå in och kyla bort värme lite tidigare) men när tempen passerat punkten då den varmare termostaten öppnat så är ju systemen identiska (termostaterna öppnar ju ganska binärt, det är inte kontinuerlig reglering).Josen wrote:Upplever att den kallare termostaten hjälper, när bilen är riktigt varm så är det ju försent men den kallare termosten tror jag hjälper reglerloopen innan och efter bilen har nått maxad temp.
Med kallare termostat så lägger man hela systemet vid en kallare temp vid landsvägsbelastning, detta gör att man har en större termisk marginal (systemet kan svälja mer energi innan det blir för varmt) om man tex ska konka ett släp uppför Hallandsåsen. I dessa fall brukar punktbelastningen inte hålla på så många minuter i sträck så tempen kan sen gå ner till reglerområdet igen när belastningen sjunker.
Det skulle vara lite skoj med en exaktare tempmätare (eller loggning kanske), nu vet jag bara att min aldrig rör sig från mitten, vilket är 60-95 grader eller nåt. Att mitt system skulle ligga runt termostatens öppningstemp tvivlar jag på.
Är inte "rätt" arbetstemp ca 95 grader förresten (lite osäker på vid vilket tryck kylarlocket öppnar)?
Jag bytte till tempmätare samtidigt som jag byggde om kylet. Tyvärr har jag inga mätvärden innan ombyggnaden men nu ligger tempen strax under 100C på banan. Ca 80C på gatan. Kan även rekommendera att köra kylarfläkten manuellt vilket är en enkel ombyggnad.Niklas Falk wrote: Det skulle vara lite skoj med en exaktare tempmätare (eller loggning kanske), nu vet jag bara att min aldrig rör sig från mitten, vilket är 60-95 grader eller nåt. Att mitt system skulle ligga runt termostatens öppningstemp tvivlar jag på.
Är inte "rätt" arbetstemp ca 95 grader förresten (lite osäker på vid vilket tryck kylarlocket öppnar)?