Dekaler till framrutan och bakluckan
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Dekaler till framrutan och bakluckan
Jag skulle vilja ha vår klubblogga på överkanten av framrutan samt på bakluckans "flik" som pekar ner mot stötfångaren. Texten "MX-5 RACING CLUB" skulle isf vara till vänster om "bil-loggan".
Per sa att det går att fixa, men det blir ju billigare om fler är intresserade. Undrar därför om det finns någon mer än mig som är intresserad av kapa bansekunder genom dekaltrimning?
Det går även fortare på vanlig väg med klistermärken, jag lovar. Det är dessutom billigare än både kompressor och turbo...
Per sa att det går att fixa, men det blir ju billigare om fler är intresserade. Undrar därför om det finns någon mer än mig som är intresserad av kapa bansekunder genom dekaltrimning?
Det går även fortare på vanlig väg med klistermärken, jag lovar. Det är dessutom billigare än både kompressor och turbo...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Yepp, har hört att det särskilt gäller starterna...Magnus Pettson wrote:gäller det axet åxå
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Vi får hoppas att Josen, Falken och de övriga med utopiska bantider inte hittar denna tråden så vi får lite handikapp...Mats Lundin wrote:Jag är med på vindrutedekal, kan behöva all farthjälp jag kan få...
M.
Har mätt lite...
Skulle säga ca 85cm bred och max 9cm i höjd när det gäller vindrutan.
Bakluckan borde funka med 60cm bred och 5cm i höjd...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Kollar på kort från helgen och kan konstatera att Niklas ska inte ha nån dekal för då lär inte han se ett smack. Per kan däremot ha två staplade på varandra...
Det är skillnad i sitthöjd på de olika ekipagen...
Det är skillnad i sitthöjd på de olika ekipagen...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Jag är skapt tvärtom och har något långa ben för min längd, vilket är tur då man har en låg båge. Även en fördel med lägre tyngdpunkt i bilen...Niklas Falk wrote:Stolen som ligger i garaget skall monteras lite lägre, men mest är det min långa rygg som ställer till det (korta ben för min längd, kan sätta stolen så långt bak att jag inte kan koppla ur med tårna ens)Fredrik Henriksson wrote:Det är skillnad i sitthöjd på de olika ekipagen...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
hur går/gick det med loggan? har en kompis med en maskin som skär ut klistermärken. jag kan ju kanske skära upp en och testa så ni får se hur det skulle kunna se ut? men vart kan man få tag på loggan i lite större format? den Niklas Falk har är tydligen för liten för att få till det bra.
man trampar väl ingen på tårna om man "kopierar" loggan och skär ut??
man trampar väl ingen på tårna om man "kopierar" loggan och skär ut??
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Hittade denna EPS under "loggor" längre ner....pj wrote:hur går/gick det med loggan? har en kompis med en maskin som skär ut klistermärken. jag kan ju kanske skära upp en och testa så ni får se hur det skulle kunna se ut? men vart kan man få tag på loggan i lite större format? den Niklas Falk har är tydligen för liten för att få till det bra.
man trampar väl ingen på tårna om man "kopierar" loggan och skär ut??
Den går att skala upp och ner till önskad storlek utan kvalitetsförlust.
(Förutsatt att det är en EPS.)
PS Jo den funkar men man måste ju ha ett program som hanterar vektorgrafik, typ ADOBE Illustrator.
Vill man ha den utan www-texten går det att lösa upp grupperingen och ta bort texten.
- Attachments
-
- MX-5_Racing_Club_logga.eps
- (241.88 KiB) Downloaded 132 times
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Kom att tänka på att vi behöver även logga som går att ha på båda sidor men som ser vettig ut. Dvs man måste vända bilden så att nosen alltid är mot nosen på bilen om man skall ha den på sidorna.....
Se bild nedan.
Se bild nedan.
- Attachments
-
- Lite svårt att se kanske......
- MX5Racingclub both.jpg (112.05 KiB) Viewed 4017 times
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Blå bilar ska ha VIT dekor
Vinylskärare finns det lite överallt, det gäller bara att ha vektorgrafik samt inte vilja ha knasiga mått eller färger (pluttriga detaljer som pyttetext är inte alltid lyckat det heller).
Standardbredd på vinylen är ju 1200mm så 1150 brett bör vara ganska billigt att få skuret även med enstaka.
Vinylskärare finns det lite överallt, det gäller bara att ha vektorgrafik samt inte vilja ha knasiga mått eller färger (pluttriga detaljer som pyttetext är inte alltid lyckat det heller).
Standardbredd på vinylen är ju 1200mm så 1150 brett bör vara ganska billigt att få skuret även med enstaka.
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Kyllä ! Jomen visst !Niklas Falk wrote:Blå bilar ska ha VIT dekor
(återkommer med en ny bild.....)
1150 mm är det passande för framrutan på en Miata menar du??Niklas Falk wrote:Vinylskärare finns det lite överallt, det gäller bara att ha vektorgrafik samt inte vilja ha knasiga mått eller färger (pluttriga detaljer som pyttetext är inte alltid lyckat det heller).
Standardbredd på vinylen är ju 1200mm så 1150 brett bör vara ganska billigt att få skuret även med enstaka.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nä, det har jag inte mätt (men det borde väl passa rätt bra). Det jag menade är att en märke om 1150mm endast kräver vinyl motsvarande märkets höjd, ett på 1250mm kräver att man konsumerar 1250mm vinyl, och då skär man ett antal istället (tex 1150/höjden st).Crazy Ivan wrote:1150 mm är det passande för framrutan på en Miata menar du??
Visst syns vitt på blått bättre än svart på blått?
gick loss med maskinen och fixade lite klister i rappet..
men hade inget "transfo papper" el vad det nu heter så fixade det med maskeringstejp. eftersom maskinen "bara kan ta en färg" så blev det två klistermärken.
men hade inget "transfo papper" el vad det nu heter så fixade det med maskeringstejp. eftersom maskinen "bara kan ta en färg" så blev det två klistermärken.
- Attachments
-
- fr.JPG (56.91 KiB) Viewed 3963 times
-
- fr2.JPG (41.61 KiB) Viewed 3963 times
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Appliceringstape verkar vara facktermen.pj wrote:men hade inget "transfo papper" el vad det nu heter
Vilken bredd har du på loggan resp texten? Går torkarna "fritt"?
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
SCHNYGGT PJ !!pj wrote:gick loss med maskinen och fixade lite klister i rappet..
men hade inget "transfo papper" el vad det nu heter så fixade det med maskeringstejp. eftersom maskinen "bara kan ta en färg" så blev det två klistermärken.
Har du totat ihop en prislista ännu ?
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Pärfät!
avd internt skämt
avd internt skämt
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Hur är det nu igen man ska göra när man ska fästa dekalen på bilen så att det blir snyggt (har för mig att det finns någon bra steg-för-steg instruktion som jag inte hittar just nu)?
/Andreas K
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Man lägger på en "appliceringstejp" efter att skärningen är rensad. Sen följer man beskrivnngen på Dekaltrim.nu .Andreas K wrote:Hur är det nu igen man ska göra när man ska fästa dekalen på bilen så att det blir snyggt (har för mig att det finns någon bra steg-för-steg instruktion som jag inte hittar just nu)?