efter att ha bytat ventilkåpspackning slutade bilen läcka olja 3-4mån. nu börjar den läcka igen fast på baksidan va motorn intill torpedväggen. ser ut som en rund "grunka" (snusdosestor) som sitter i höjd med kammarna. går även in ett par sladdar i den.
ser ut som att "alla" droppar kommer från denna grunka. vad är det för ngt? kan det läcka från denna tro?
Olje lekage.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
CAS-oringen mao, vanligt läckageställe.
£1 på MX5Parts.
£1 på MX5Parts.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Länk
Här finns en beskrivning
http://www.miata.net/garage/cas_oring.html
http://www.miata.net/garage/cas_oring.html
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Med tanke på hur ofta den packningen byts....(aldrig ) så blir den stenhård så småningom. Det var min när den började läcka efter ca 15 år. Kändes som hårdplast i konsistensen och gick inte att få bort i ett stycke heller.pj wrote:tack för alla svar och beskrivningen! ringde mazda i hbg och frågade efter en ny O-ring. men dom rådde mig att rengöra den gamla oringen och smeta på packningsmassa och i med den igen.. känns bättre med en ny tycker jag..
jaja, ska ut o kika på det nu iaf. tack!
Hmmmm......att smeta på packningsmassa är väl nästan dyrare än att byta o-ringen ??
(Dumt råd enl. min mening.)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Känns inte det lite fel med packningsmassa om man vill kunna ändra tändningsinställningen sen?pj wrote:tack för alla svar och beskrivningen! ringde mazda i hbg och frågade efter en ny O-ring. men dom rådde mig att rengöra den gamla oringen och smeta på packningsmassa och i med den igen.. känns bättre med en ny tycker jag..
jaja, ska ut o kika på det nu iaf. tack!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jo, det var ett sällsynt korkat råd.Max wrote:Känns inte det lite fel med packningsmassa om man vill kunna ändra tändningsinställningen sen?pj wrote:tack för alla svar och beskrivningen! ringde mazda i hbg och frågade efter en ny O-ring. men dom rådde mig att rengöra den gamla oringen och smeta på packningsmassa och i med den igen.. känns bättre med en ny tycker jag..
jaja, ska ut o kika på det nu iaf. tack!
killen på mazda ringde tillbaka efter en halvtimme och sa att han letat upp en O-ring. kom precis in från garaget, inga problem alls att byta den tack vare er/guiden som hjälp! man kunde se att den gamla o-ringen var platt, och hård som plast. är inte ngn gud på engelska (skyller på det) så jag missade att märka upp hur givarens axel stod, tog ett bra tag att få den i rätt spår igen *puh*
nu läcker den inte olja mer, så nu borde det inte vara ngt problem att få ta ut den på bana, tack!
nu läcker den inte olja mer, så nu borde det inte vara ngt problem att få ta ut den på bana, tack!