Funderar på att skaffa 15" fälgar till min NA för att få lite mer grepp på bana. Vad är lämplig ET på 15x7" fälgar (kommer köpa 205/50 R-däck till dessa fälgar)?
/Andreas K
Vad är lämplig ET på fälg till NA?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Vad är lämplig ET på fälg till NA?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Om du vill ha reda på gränsen så har jag tagit reda på den "the hard way". Jag har OZ UltraLegera 15*7 med ET 37. Till det har jag 10mm spacers vilket ger ET 27 med ovan nämnda fälgar. Detta kanske funkar på en något sänkt miata med Koni och FM-fjädrar t.ex, men min bil är lååååååg vilket resulterade i två fläkta skärmkanter efter första provturen. Men som sagt min bil är riktigt låg fram och allt gick fritt fram tills jag åkte över en kraftig vägsvacka i hög fart. Nu är skärmkanterna rullade så allt e frid å fröjd. Men som sagt ET27 är nog gränsen för en medelsänkt Miata...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Jag hade tidigare ET28 på mina 7" MIM-krysseker med Yoko A539 205/50-15 och var då tvungen att bocka undan skruvfästet för innerskärmen i framskärmarna.
(FM fjädrar med viss sättning fram så det var nog sänkt ca 40 mm i praktiken.
Numera har jag MAS Italy 7", 8-ekrade med ET 30 till vardags med samma däck och har höjt tillbaka till FM-fjädrarnas originalsänkning på ca 30 mm och det verkar det gå fint nu.
Så jag håller med om att ET 27 -30 bör vara gränsen.
(Med R-däck kör jag än så länge med originaldäckens dimension så därför inga problem på bana.)
(FM fjädrar med viss sättning fram så det var nog sänkt ca 40 mm i praktiken.
Numera har jag MAS Italy 7", 8-ekrade med ET 30 till vardags med samma däck och har höjt tillbaka till FM-fjädrarnas originalsänkning på ca 30 mm och det verkar det gå fint nu.
Så jag håller med om att ET 27 -30 bör vara gränsen.
(Med R-däck kör jag än så länge med originaldäckens dimension så därför inga problem på bana.)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)