Återfallet - banåkar - lekbil
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Sjuk o bedrövlig..
Såhär ungefär blir vattenpumps-huset.. den större nippeln hade ingen ingång tidigare så där har jag fått borra och gänga 1/2" NPT.. (den här kåpan är gjord för hardcore-rejsers som inte kör värmepaket, men det vill jag ha för mina kvällar av gubb-cruising på höst och vår)..
Blir nog inte mer gjort idag.. ska se om jag kan hitta och beställa en 90-graders nippel istället för den raka lilla som sitter där så att vattenslang-dragningen blir lite bättre..
Såhär ungefär blir vattenpumps-huset.. den större nippeln hade ingen ingång tidigare så där har jag fått borra och gänga 1/2" NPT.. (den här kåpan är gjord för hardcore-rejsers som inte kör värmepaket, men det vill jag ha för mina kvällar av gubb-cruising på höst och vår)..
Blir nog inte mer gjort idag.. ska se om jag kan hitta och beställa en 90-graders nippel istället för den raka lilla som sitter där så att vattenslang-dragningen blir lite bättre..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Uppstart och provtur med och utan laddstyrning är avklarad..
Just nu laddar den 0.7bar ca med turbon.. nästa steg blir att montera dit kompressorn och se hur det lirar tillsammans.
[youtube]https://www.youtube.com/embed/ajc2URSuB7k[/youtube]
Just nu laddar den 0.7bar ca med turbon.. nästa steg blir att montera dit kompressorn och se hur det lirar tillsammans.
[youtube]https://www.youtube.com/embed/ajc2URSuB7k[/youtube]
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Snart klart för provkörning.. fått ordning på turbo-setupen och laddstyrningen.. nu gängpaj i ett fäste på kompressorn så måste ta ner och sätta insatsgänga.. annars i stort sett klart.
såhär ser setupen ut i version 1 färdigt sånär som på en kompressor-rem som saknas..
såhär ser setupen ut i version 1 färdigt sånär som på en kompressor-rem som saknas..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Nu har vi fått till några test-turer.. fixat lite med laddtrycks-styrningen för balansen mellan kompressor och turbo och bilen går riktigt bra.
Det finns lite att justera in, avgaset läcker och tar i karossen på nåt ställe och laddtrycksstyrningen till balanseringen skall kompletteras så den kan justeras separat..
Vi laddar inte så mycket än, men kanske mer när vi rett ut smådetaljerna.. just nu ligger vi på strax under 0.7bar eller ca 10psi..
Det finns lite att justera in, avgaset läcker och tar i karossen på nåt ställe och laddtrycksstyrningen till balanseringen skall kompletteras så den kan justeras separat..
Vi laddar inte så mycket än, men kanske mer när vi rett ut smådetaljerna.. just nu ligger vi på strax under 0.7bar eller ca 10psi..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
As fräckt bygge!
men...
Varför inte kört en efr6258 direkt? Kompressorn äter ju vrid hela tiden för er?
men...
Varför inte kört en efr6258 direkt? Kompressorn äter ju vrid hela tiden för er?
Thomas Zweigel
Evolution Orange NB 2000 1,8
Renoverad motor, smidda stakar osv. GTX2867R G2 1,5bar ladd 340hp/400Nm på motorn
Evolution Orange NB 2000 1,8
Renoverad motor, smidda stakar osv. GTX2867R G2 1,5bar ladd 340hp/400Nm på motorn
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
manu wrote:As fräckt bygge!
men...
Varför inte kört en efr6258 direkt? Kompressorn äter ju vrid hela tiden för er?
Mest av nyfikenhet. En EFR6258 hade varit mycket bättre väg att gå!
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Har provkört lite till.. börjar få ordning på laddstyrningen nu.. det verkar som att kompressorn flödar iaf tillräcklgit för ungefär 11psi (0.75bar) som är ungefär där jag hoppades hamna..
För att kunna ha ett safe-läge med en strömbrytare så har jag satt turbons laddstyrninge på en av brytarna i kupén och kan då slå av den så att turbon går tillbaka på grundladd .. dvs. lägre än kompressorladdet. För att få en känsla för om / hur mycket turbon tillför så provade jag att slå av den och det var en markant skillnad på övre halvan av registret..
Nu har jag lite småstädande att göra.. byta drivremmen till kompressorn, justera in avgaset så det inte tar i karossen och sen täta v-bandsklämmorna.. till helgen är det ju Gymkhana på Vårgårda och förhoppningen är att kunna ta sig dit för att känna lite mer på bilen..
För att kunna ha ett safe-läge med en strömbrytare så har jag satt turbons laddstyrninge på en av brytarna i kupén och kan då slå av den så att turbon går tillbaka på grundladd .. dvs. lägre än kompressorladdet. För att få en känsla för om / hur mycket turbon tillför så provade jag att slå av den och det var en markant skillnad på övre halvan av registret..
Nu har jag lite småstädande att göra.. byta drivremmen till kompressorn, justera in avgaset så det inte tar i karossen och sen täta v-bandsklämmorna.. till helgen är det ju Gymkhana på Vårgårda och förhoppningen är att kunna ta sig dit för att känna lite mer på bilen..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Nu är avgaset injusterat och de flesta av flänsarna är tätade.. testar med kopparpasta, verkar funka för de allra flesta flänsarna iaf..
Bilen har också till slut fått 150/62.5-utväxling på kompressorn så nu låter den ännu lite ilsknare.. men vrid och effektkurvan känns väldigt bra nu och ska jag ha mer så behöver jag byta kompressor till en m62 ( ) .. får se om det blir så eller om jag växlar om till EFR-setup istället på sikt..
motor/effekt-mässigt så känns bilen ganska färdig nu.. kopplingen verkar hålla änsålänge.. vilket antyder att jag inte nått mitt tänkta effektmax ännu men det är nog bara bra.. den kommer bli svårare och svårare att köra om man höjjer härifrån..
Bilen har också till slut fått 150/62.5-utväxling på kompressorn så nu låter den ännu lite ilsknare.. men vrid och effektkurvan känns väldigt bra nu och ska jag ha mer så behöver jag byta kompressor till en m62 ( ) .. får se om det blir så eller om jag växlar om till EFR-setup istället på sikt..
motor/effekt-mässigt så känns bilen ganska färdig nu.. kopplingen verkar hålla änsålänge.. vilket antyder att jag inte nått mitt tänkta effektmax ännu men det är nog bara bra.. den kommer bli svårare och svårare att köra om man höjjer härifrån..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Efter att ha granskat loggarna och bollat lite med Greg i Kanada, så övertygade han mig om att något var galet/tokigt.. spoolen var alldeles för seg och kom för sent..
Vi bollade lite olika saker att kika på för att kunna ringa in vad det kan vara och jag började med inspänningen av wg-klockan för turbon. Upptäckten var glädjande men också .. inspänningen var alldeles slapp.. så efter justering och sedan en provtur så blev det tydligt att kompressorn är inte begränsningen i laddtryck.. nu får jag lätt 0.8-0.9bar (12-13psi) och laddet bygger något snabbare. Det finns fortf. förbättringar på spool-delen av laddet men vilken skillnad!
Nu har jag lämnat den på ca 0.85bar och får ev. justera sedan i bromsbänk om det fortf. finns hållbarhets-utrymme för mer.. kollar jag mellanrörs-trycket så är det inte märkbart mer undertryck än vid tidigare 0.6-0.7 bar.. så änsålänge inte bottnat kompressorns flöde riktigt..
Har sagt det förrut men herrejisses va bilen går av bara några fler hekto laddtryck
Vi bollade lite olika saker att kika på för att kunna ringa in vad det kan vara och jag började med inspänningen av wg-klockan för turbon. Upptäckten var glädjande men också .. inspänningen var alldeles slapp.. så efter justering och sedan en provtur så blev det tydligt att kompressorn är inte begränsningen i laddtryck.. nu får jag lätt 0.8-0.9bar (12-13psi) och laddet bygger något snabbare. Det finns fortf. förbättringar på spool-delen av laddet men vilken skillnad!
Nu har jag lämnat den på ca 0.85bar och får ev. justera sedan i bromsbänk om det fortf. finns hållbarhets-utrymme för mer.. kollar jag mellanrörs-trycket så är det inte märkbart mer undertryck än vid tidigare 0.6-0.7 bar.. så änsålänge inte bottnat kompressorns flöde riktigt..
Har sagt det förrut men herrejisses va bilen går av bara några fler hekto laddtryck
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Idag körde vi första riktiga shakedownen..
Bilen verkar gå fint, inga konstigheter annat än ett batteri som slet sig av alla sidokast när man sladdade runt.. men i övrigt verkar det lira bra. Skall göra en oljeservice till nu imorgon och sen på tisdag blir det bänkning för att få se ltie effektsifror och kanske justera runt lite så kurvan blir så bra som möjligt. Väldigt nyfiken på vad vi utvecklar i effekt nu, bilen går som ett troll! (om man vågar.. och det är lite läskigt fortf. att gasa fullt och se laddtrycket närma sig 1bar/14psi)..
återkommer med lite grafer och siffror när jag varit på bänkningen/mappningen..
Bilen verkar gå fint, inga konstigheter annat än ett batteri som slet sig av alla sidokast när man sladdade runt.. men i övrigt verkar det lira bra. Skall göra en oljeservice till nu imorgon och sen på tisdag blir det bänkning för att få se ltie effektsifror och kanske justera runt lite så kurvan blir så bra som möjligt. Väldigt nyfiken på vad vi utvecklar i effekt nu, bilen går som ett troll! (om man vågar.. och det är lite läskigt fortf. att gasa fullt och se laddtrycket närma sig 1bar/14psi)..
återkommer med lite grafer och siffror när jag varit på bänkningen/mappningen..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Fick provmonterat 17"arna jag köpte häromveckan.. de va rätt tunga men duger säkert fint till lite busande iaf!
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Nu har vi kört en session i bromsbänk.. laddtryckstyrningen bråkade så vi fick lägga tiden på att reda med den istället för att forma kurvan men såhär ser effektkurvan ut just nu..
Blåa är bara kompressor(med turbon passiv).. och lila är twincharged.. (både kompressor och turbo)..
Blåa är bara kompressor(med turbon passiv).. och lila är twincharged.. (både kompressor och turbo)..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Man kan inte bara dela med sig av sina framgångar.. ibland behöver man dela med sig av sina motgångar med..
Det här bygget har gått fantastiskt trots att jag köpt och beställt fel delar under projektets gång (ja, jag kan inte skylla på nån annan där)..
Idag när jag var ute och körde lite med frugan upptäckte jag att jag inte fick mer än grundladd.. eller kanske t.o.m. lite under grundladdet/kompressor-laddet.. det va skumt..
Kom hem och kontrollmätte upp vad jag först trodde va ett elfel eller en felande laddtrycks-styrning. Inga problem och test-körningen i tunerstudio fick solenoiden att surra/smattra..
Det enda det kunde vara nu då är om impellern står still .. rev av kompressorn och slangarna och mycket riktigt impellern går inte att snurra.. aha!.. TURBO-RAS!.. nu ska jag börja felsöka oljematningen och se om jag kan hitta något tokigt i varför impellern stannat.. jag misstänker att den inte fått tillräckligt med olja, men vet inte än..
Nu blir det paus för idag.. jag återkommer med mer info så fort jag har.. imorgon ska jag ringa till GIK och fråga dem vad man kan göra.. de kanske kan ta sig en titt på turbon och se hur illa det är..
det kan ju inte gå bra hela tiden.. något måste ju hända.. så vafasen.. fick ju uppleva en riktigt fin setup innan turbon knasade så jag är ändå sjukt nöjd med setupen!
Det här bygget har gått fantastiskt trots att jag köpt och beställt fel delar under projektets gång (ja, jag kan inte skylla på nån annan där)..
Idag när jag var ute och körde lite med frugan upptäckte jag att jag inte fick mer än grundladd.. eller kanske t.o.m. lite under grundladdet/kompressor-laddet.. det va skumt..
Kom hem och kontrollmätte upp vad jag först trodde va ett elfel eller en felande laddtrycks-styrning. Inga problem och test-körningen i tunerstudio fick solenoiden att surra/smattra..
Det enda det kunde vara nu då är om impellern står still .. rev av kompressorn och slangarna och mycket riktigt impellern går inte att snurra.. aha!.. TURBO-RAS!.. nu ska jag börja felsöka oljematningen och se om jag kan hitta något tokigt i varför impellern stannat.. jag misstänker att den inte fått tillräckligt med olja, men vet inte än..
Nu blir det paus för idag.. jag återkommer med mer info så fort jag har.. imorgon ska jag ringa till GIK och fråga dem vad man kan göra.. de kanske kan ta sig en titt på turbon och se hur illa det är..
det kan ju inte gå bra hela tiden.. något måste ju hända.. så vafasen.. fick ju uppleva en riktigt fin setup innan turbon knasade så jag är ändå sjukt nöjd med setupen!
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Idag hittade jag orsaken till turboraset.. sedan tidigare montering av en plugg i hålet där jag nu hämtar olja till turbo-matningen så fanns det rester av gängtejp som jag inte sett och det hamnade i oljeslangen..
Gjorde lite trycktester och så innan jag hittade, och sen när jag gjort rent och rensat ur slang och nippel kunde jag konstatera att jag hade oljeflöde igen..
Imorn ska jag se om det går att rädda något från turbon eller om det blir till att beställa en ny..
Gjorde lite trycktester och så innan jag hittade, och sen när jag gjort rent och rensat ur slang och nippel kunde jag konstatera att jag hade oljeflöde igen..
Imorn ska jag se om det går att rädda något från turbon eller om det blir till att beställa en ny..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Har fått tag på en ny turbo.. bråkat lite med spökande oljetryck.. lärt mig primea oljepumpen, fått ihop allt igen med en Garrett GTX2867R .64 istället.. spoolar mycket snabbare och bilen är mycket jämnare i effekten.. inte den där hästsparken längre, den drar jämnare över större del av registret nu..
Får se om det håller ihop nu så vi kan börja grejja med bromsuppgraderingen och det där eller om den behöver mer motor-kärlek.. ska köra den såhär ett tag så får vi se vad som skramlar loss eller sprängs..
Jag har börjat klura en hel del på att köra turbo först och mata kompressorn istället men det behövs lite byggtid för det.. ska se om jag har den innan körningen på knutstorp i augusti.. och sen vill jag också göra en dyno-mätning nu med nya turbon och annan form på vridkurvan..
Får se om det håller ihop nu så vi kan börja grejja med bromsuppgraderingen och det där eller om den behöver mer motor-kärlek.. ska köra den såhär ett tag så får vi se vad som skramlar loss eller sprängs..
Jag har börjat klura en hel del på att köra turbo först och mata kompressorn istället men det behövs lite byggtid för det.. ska se om jag har den innan körningen på knutstorp i augusti.. och sen vill jag också göra en dyno-mätning nu med nya turbon och annan form på vridkurvan..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Fick prickat av en till grejj på listan häromdagen.. äntligen spolarvätske-behållare igen..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Började felsöka laddtrycks-dippen som jag sett några ggr vid ca 4800rpm..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Jag har planer på att växla om så att turbon föder kompressorn istället, men det är för lite mektid/tillfällen för att göra de innan bankörningarna som kommer nu i aug/sept (kanske hinner innan höstrusket.. får se).. så jag löste problemet med slangen genom att sätta i en rörbit i slangen som förhindrar den från att kollapsa.. och nu har jag inte laddtrycksdippen längre vilket är bra!..
har varit ute idag och mappat gasrespons och av/på-känslan och tycker nog att jag börjar få till det nu utan att det blir ryckigt och djevligt.. den är rätt ilsk med den här setupen så jag upplever det väldigt svårt att få till tip-in-delarna rätt..
i övrigt så går den hur fint som helst.. vill iväg hela tiden och drar urstarkt till varvstopp.. vi får se hur länge kopplingen vill vara med.. den är förstärkt men bara specad till 250Nm.. (håller tydligen för mer men vet inte hur länge)..
har varit ute idag och mappat gasrespons och av/på-känslan och tycker nog att jag börjar få till det nu utan att det blir ryckigt och djevligt.. den är rätt ilsk med den här setupen så jag upplever det väldigt svårt att få till tip-in-delarna rätt..
i övrigt så går den hur fint som helst.. vill iväg hela tiden och drar urstarkt till varvstopp.. vi får se hur länge kopplingen vill vara med.. den är förstärkt men bara specad till 250Nm.. (håller tydligen för mer men vet inte hur länge)..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Fick mig en lite tur igårkväll efter lillens läggning.. gjorde lite accelerationstester.. vad jag kan se i loggen och med hjälp av k-miatas gearing calculator: (https://kmiata.com/pages/gearing-calculator .. så verkar bilen göra 0-100 på lite mer än 5.1s nu.. på nästintill (liiiite-lite motlut) plan mark.. det är ju iaf bättre än original ..
Ska bli spännande o se om den överlever knutstorp!
Ska bli spännande o se om den överlever knutstorp!
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Hmm.. beräkningne var lite knasig.. det verkar snarare som att jag har en 4.1diff i min bil så för att komma till 100km/h på 2an så behöver jag ha ett varvstopp på 6800.. (för att slippa växla då förstås).. och det är ju marginell skillnad mot tidigare..
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
En av sessionerna igår på knutstorp (sorry för ljudet!)
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Bromsar på g!
Ett hörn klart för luftning.. nu tre hörn till sen ska jag lufta och ta en provtur..
Nya skivorna fram är 280mm och sitter med original-ok och okadaptrar från freakyparts (det behövdes lite inpassning för att få det att lira, men verkar funka nu)
Ett hörn klart för luftning.. nu tre hörn till sen ska jag lufta och ta en provtur..
Nya skivorna fram är 280mm och sitter med original-ok och okadaptrar från freakyparts (det behövdes lite inpassning för att få det att lira, men verkar funka nu)
Andreas Lindkvist
Re: Återfallet - banåkar - lekbil
Fram monterat och klart för luftning..
Fyller fälgarna fint.. (sorry för de sketna fälgarna)
Fyller fälgarna fint.. (sorry för de sketna fälgarna)
Andreas Lindkvist