Hej,
Jag behöver byta lager i motorn och funderar på om det finns någon leverantör som är att föredra?
Sist köpte jag lager från Kingbearings men vill veta om det finns bättre lager som tål mer än dessa?
Samma fråga gällande kolvbultar... Jag vet att det finns "HeavyDuty" men jag vet också att 90% av det som erbjuds till MX5 är "awsome", "magic" och "best at the market"..dvs mer bling än nytta.
mvh //Ricky
tips på vevstakslager
- rschneberger
- Posts: 29
- Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
- Location: Borensberg
tips på vevstakslager
hälsningar
Ricky Schneberger
Ricky Schneberger
Re: tips på vevstakslager
Nu har jag tyvärr inga tips på lager men hur va din erfarenhet med King då jag själv har monterat dessa men inte använt motorn ännu.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- rschneberger
- Posts: 29
- Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
- Location: Borensberg
Re: tips på vevstakslager
Hej,chriss wrote:Nu har jag tyvärr inga tips på lager men hur va din erfarenhet med King då jag själv har monterat dessa men inte använt motorn ännu.
Jag vet inte ännu. Jag återkommer med hur vevlagren ser ut efter att jag lyft ur motorn. Det kan likväl vara en kolvbult som väsnas.
mvh //Ricky
hälsningar
Ricky Schneberger
Ricky Schneberger
Re: tips på vevstakslager
King är väl inte dumma, acl stoppas i de flesta högeffektsbp's (inklusive min).
30k-milstester på sådana lager är det rätt ont om.
30k-milstester på sådana lager är det rätt ont om.
Niklas Holmlöv
- rschneberger
- Posts: 29
- Joined: Wed 04 May 2016, 12:23
- Location: Borensberg
Re: tips på vevstakslager
King verkar hålla.
Så nu ska motorn isär, vilken vecka som helst. Är dock inte riktigt säker på var knacket finns.
-vevlager kollade
-axiallager kollat
-kompression kall motor kollat
Motorn är tyst och fin så länge den är kall, men så snart den blir varm så får jag ett typiskt vevlager/kolvbultknack direkt vid gasavsläpp....ett snabbt rattlande.
Finns det något som är känt för att vilja ge sig när man åker med högt komp?
//R
Så nu ska motorn isär, vilken vecka som helst. Är dock inte riktigt säker på var knacket finns.
-vevlager kollade
-axiallager kollat
-kompression kall motor kollat
Motorn är tyst och fin så länge den är kall, men så snart den blir varm så får jag ett typiskt vevlager/kolvbultknack direkt vid gasavsläpp....ett snabbt rattlande.
Finns det något som är känt för att vilja ge sig när man åker med högt komp?
//R
hälsningar
Ricky Schneberger
Ricky Schneberger