https://www.miataturbo.net/race-prep-75 ... ost1453433
Tanken är alltså att använda två 4200mAh LiFePo4 packs (avsedda till "modellbilar") parallellt.
https://hobbyking.com/en_us/zippy-fligh ... -pack.html
558g och €31.87 st
Hur han läser ut "252 continuous amps and 336 cranking" med de två i parallell har jag inte verifierat från hobbykings data, men det stämmer nog.
Aha Antalet "C" betyder antalet A per Ah kapacitet. Så 30C betyder 30*4.2=126A och 40C 40*4.2=168A.
Med 1116g och den lilla dimensionen (som en 140mm lång 2"x4" tillsammans ) så passar det nog bäst att placera i närheten av säkringslådan vid torpeden på passagerarsidan (för vänsterstyrda). Det ger kortast kabel till startmotorn så man kan fimpa kabeln bak (som iaf väger nåt halvkilo, tror jag).HobbyKing wrote:Zippy Flightmax LiFePo4 flat Pack batteries deliver full capacity & discharge as well as being the best value batteries in the hobby market today!
Spec:
Capacity: 4200mAh
Voltage: 4S2P / 13.2v
Discharge: 30C Constant / 40C Burst
Max Charge Rate: 2C
Weight: 558g (including wire, plug & case)
Dimensions: 140mm x 45mm x 46mm
Balance Plug: JST-XH
Discharge Plug: 5.5mm Bullet-Connector
Det kan nog behövas lite kreativitet med kontakter för att enkelt kunna plocka loss paketet och balanseringsladda. Tydligen laddar generatorn ok (de vill inte ha mer än 14.4V enligt Wikipedia), men batteriladdare för blyaccar påstås inte vara så bra (de krämar säkert på för mycket spänning).
Den som tävlat med radiostyrt kan säkert massor mer än mig, men det kanske går att balanseringsladda hela paketet på en gång med en laddare.
Men en varningens ord. Balansmässigt är höger bak det sämsta stället att plocka bort vikt på. Jag vet att min blev exakt 25% per hörn om jag la på 10kg i batterilådan (med full tank och 1110kg vikt), nån gång runt hedenhös
Men viktbesparingar är ju lite coolt ju, och om man skulle vilja ha ännu mer sprutt på startmotorn får man väl lägga på ett halvkilo batteri till parallellt.
Skoj när det kan gå att korsbefrukta hobbies lite.