Kammar
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Kammar
Byta kammar på en NB 2004
Vilket utbud finns?
Vad kan det ge för effekt?
Behöver sprutet bytas också?
Kanske göra något mer med toppen, i så falla vad?
Något annat att tänka på?
Vilket utbud finns?
Vad kan det ge för effekt?
Behöver sprutet bytas också?
Kanske göra något mer med toppen, i så falla vad?
Något annat att tänka på?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Kammar
Finns det nån insugskam i listorna hos de vanliga firmor öht?
Original ECU lär inte kunna dra nytta av det ökade flödet och kommer få spunk runt tomgång.
Det går att jobba lite bakom ventilerna, och köra större insugsventiler, och högre komp,...
Original ECU lär inte kunna dra nytta av det ökade flödet och kommer få spunk runt tomgång.
Det går att jobba lite bakom ventilerna, och köra större insugsventiler, och högre komp,...
Re: Kammar
Tjena
Prova att ta kontakt med ENEM Sweden AB som tillverkar kammar.
Tel:08-715 04 00.
Dom har säkert svar på dina frågor......
MVH/Roffe
Prova att ta kontakt med ENEM Sweden AB som tillverkar kammar.
Tel:08-715 04 00.
Dom har säkert svar på dina frågor......
MVH/Roffe
Rolf Löbu
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Kammar
Har mailat dom idagwrider wrote:Tjena
Prova att ta kontakt med ENEM Sweden AB som tillverkar kammar.
Tel:08-715 04 00.
Dom har säkert svar på dina frågor......
MVH/Roffe
Tack för tipset Roffe
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Kammar
Fick svar från Enem:
Hej, den som har P14 på bägge kammarna är den ”snällare” och de kan monteras utan att i princip göra något mer, även om ett annat grenrör, lite högre kompression ökar effekten lite.
Effektökning ca 12-15%, varvvilligare med längre register.
Effektuppgifterna är uppskattningar, kan variera beroende på övriga komponenter.
Vad säger den samlade expertisen?
Byta sprut i alla fall?
Satsa på enbart större spridare?
Stämmer detta så är det ett ganska billigt sätt att få ur 17-21 hk på en 146 maskin.
Hej, den som har P14 på bägge kammarna är den ”snällare” och de kan monteras utan att i princip göra något mer, även om ett annat grenrör, lite högre kompression ökar effekten lite.
Effektökning ca 12-15%, varvvilligare med längre register.
Effektuppgifterna är uppskattningar, kan variera beroende på övriga komponenter.
Vad säger den samlade expertisen?
Byta sprut i alla fall?
Satsa på enbart större spridare?
Stämmer detta så är det ett ganska billigt sätt att få ur 17-21 hk på en 146 maskin.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: Kammar
Är det inte mekaniska lyftare även på VVT-motorn? Det står 1600 till vänster, passar dessa kammar verkligen?
Enbart större spridare blir inget bra, men ett piggybacksprut borde funka fint vid sugtrimning och då har man obd2 kvar, sedan är det en annan sak om man klarar avgasvärdena med tuffare kammar.
Enbart större spridare blir inget bra, men ett piggybacksprut borde funka fint vid sugtrimning och då har man obd2 kvar, sedan är det en annan sak om man klarar avgasvärdena med tuffare kammar.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Kammar
Fått svar nu och du har rätt VictorVictor wrote:Är det inte mekaniska lyftare även på VVT-motorn? Det står 1600 till vänster, passar dessa kammar verkligen?
Enbart större spridare blir inget bra, men ett piggybacksprut borde funka fint vid sugtrimning och då har man obd2 kvar, sedan är det en annan sak om man klarar avgasvärdena med tuffare kammar.
Hej, nej de är inte för VVT (variabel kaminställning). Är till 1600 -MX5 motorn
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Kammar
Enda vägen med VVT är att slipa själv, och det finns inga gjuta ämnen till insugskammen.
Så billet eller omslipad original är valet.
AGAP slipade mina, det gäller att hinna nån med förmåga och skicklighet idag, inte ett firmanamn som gjorde bra saker för 25 år sen.
Så billet eller omslipad original är valet.
AGAP slipade mina, det gäller att hinna nån med förmåga och skicklighet idag, inte ett firmanamn som gjorde bra saker för 25 år sen.
- Carl.Josefsson
- Posts: 62
- Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
- Location: Göteborg
Re: Kammar
och vad blev resultatet på ett ungefär?Niklas Falk wrote:Enda vägen med VVT är att slipa själv, och det finns inga gjuta ämnen till insugskammen.
Så billet eller omslipad original är valet.
AGAP slipade mina, det gäller att hinna nån med förmåga och skicklighet idag, inte ett firmanamn som gjorde bra saker för 25 år sen.
/C
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Kammar
Enem klarar av att slipa.
Var får man tag på begagnade kammar?
Var får man tag på begagnade kammar?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Kammar
Ojämn tomgång och okända avgasvärdenCarl.Josefsson wrote:och vad blev resultatet på ett ungefär?
Har inte koll på om jag kommit tillräckligt nära 200, det beror på så många parameter och det var längesen jag gjorde ordentlig mappning. Sen finns det massor av saker jag skulle vilja göra om.
Beggade kammar hittar du närmast i din egen motor , annars är det lättast att köpa hel topp på ebay.
Re: Kammar
Lånar tråden lite. Finns det något som kan va skadligt för motorn om man kör vassare kammar m.m. utan att ändra ECU:n? Håller på att sätta ihop en sugtrimmad 1.8 som förmodligen kommer gå nån månad på original 1.6 ECU.
Förstår att jag går miste om en del effekt men bortsett från det borde väl inget ta skada?
Förstår att jag går miste om en del effekt men bortsett från det borde väl inget ta skada?
Simon Jonson
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Kammar
Med massflödesmätare så borde det inte bli alltför magert, men med 1,6ans AMF så behöver du feta på lite med fjädern.
Hursomhelst så är en lambdamätare ingen dålig investering.
Hursomhelst så är en lambdamätare ingen dålig investering.