MX-5 Cup Standardklassen 2017

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Fosselius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 76
Joined: Tue 20 May 2014, 06:48
Location: Karlskrona

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Fosselius »

TPR wrote: Jag tror Per menar vindskyddet som sitter på NB (just denna bild NA med NB vindskydd):
Detta måste vara OK att ta bort?
Det räcker troligen inte bara att fälla ner det, bältet ligger nog emot ändå.
Just det menar jag. Bältet är monterat enligt reglerna runt bågens nedre tvärsträva. På bilden syns vindskyddet över fäste ovanför bältet.
Anders Träff wrote:jag ska försöka svara på dina frågor

1 bältet fäster du i bågen. det finns rekommendation att det inte bör vara mer än 0- 10 grader på bälten genom stolen. Googla på montera 6 punktsbälte du lindar bältet runt bågen = ingen påverkan på karossen
Enligt TR 5.6.2 Montering är det 20 grader som gäller.
Attachments
20161021_174301.jpg
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by TPR »

Har en fundering som jag skulle vilja att styrgruppen svarar på/förtydligar:
Får man ta ur passagerarstolen i Standardklassen för att komma ner i minvikt?

Anledningen till frågan är att det finns ganska få sätt att på ett snabbt och enkelt sätt kompensera vikten av tex en större och tyngre förare. :think2:
Om tex en NA 1.6 väger 1010 kg med 70 kg förare och 5 liter bensin, då får en 100 kg förare får ganska stort handikapp?

Antar även att cabben måste vara kvar om man kör med hardtop ("hel inredning")?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Emberglow66 »

TPR wrote: Får man ta ur passagerarstolen i Standardklassen för att komma ner i vikt
Jag kommer med största sannolikhet att åka med bilen till tävling. Det innebär att jag av säkerhetsskäl måste ha med mig en omgång extra däck. För att få plats med däck, eventuellt tält, depå utrustning mm så måste stolen ut.

Men jag har en nbfl så jag får toppa upp med bensin, testade i somras och med mig och utan stol så får jag fylla upp bilen med ca 60-65% tank. Inte så kul att rejsa med så mycket bensin i tanken ifall något skulle hända :? Men att börja bygga någon hållare för vikt kan ju inte vara syftet heller med standardklass :think2:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Mats Lundin »

Emberglow66 wrote: Jag kommer med största sannolikhet att åka med bilen till tävling. Det innebär att jag av säkerhetsskäl måste ha med mig en omgång extra däck. För att få plats med däck, eventuellt tält, depå utrustning mm så måste stolen ut.
Tyckte bestämt att någon pratade om husbil när vi sågs senast ... :roll:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by waern »

Att justera vikt genom att tillfälligt lyfta ur passagerarstolen är helt okej.

Min bil vägde under säsongen 1170kg med mig 85kg och 15 liter soppa. Då hade jag tagit ut reservhjul och verktyg ur bagaget.
Det kommer aldrig bli helt perfekt för alla, men hyfsat bra för dom flesta räcker långt. Tanken är ju inte att vi ska optimera mot ett strikt reglemente i klassen utan försöka köra så fort vi vågar med bilar som fortfarande ser ut som gatbilar.
Har man lite sämre material så får man bara försöka köra lite fortare för att kompensera.

//Christoffer
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by TPR »

waern wrote:Att justera vikt genom att tillfälligt lyfta ur passagerarstolen är helt okej.
Tack för svaret! :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by TPR »

Jag och Chriss diskuterade om man får vikttillägg vid byte till 6-vxl låda.
Min tolkning av regeltext nedan är att man inte får detta, kan någon från Styrgruppen konfirmera?
Jag är medveten om att detta eventuellt inte är i Standardklassens "anda", därför jag frågar efter förtydligande.

"Standard/ej modifierad växellåda: Med "Standard" avses originalväxellåda från någon MX-5 model. Växelspaken får modifieras, dvs så kallade "short shifts" är tillåtna. Koppling och tryckplatta är fritt"

"Standard/ej modifierad utväxling: Man får ej förändra utväxling, dvs. byta/förändra differentialen från originalutförande utan att få vikttillägg enligt ovan. Med originalutförande menas utväxling din bil hade som nytillverkad. Att byte ut befintlig differential mot en med samma utväxling som i originalutförande är dock tillåtet utan vikttillägg."



Efterfrågar även svar sedan tidigare ang om cabben måste vara kvar om man kör med hardtop ("hel inredning")?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fosselius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 76
Joined: Tue 20 May 2014, 06:48
Location: Karlskrona

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Fosselius »

Har funderat lite på start nummer. I cupen kör vi med fasta nummer. När blir kan man bli tilldelad ett start nummer?
Ska man köpa dessa eller får man dekaler till bilen?
Normalt ska numret sitta med vit bakgrund. Ska man då först klistra dit en stor vit dekal och sen numret på den eller vad är brukligt? Pillar man bort dem efter varje race och tillbaka med nytt inför nästa? Startnummer får vad jag hört inte sitta på vid körning på allmän väg.
Hur brukar ni erfarna som kör standard göra?
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by chriss »

Fosselius wrote:Har funderat lite på start nummer. I cupen kör vi med fasta nummer. När blir kan man bli tilldelad ett start nummer?
Ska man köpa dessa eller får man dekaler till bilen?
Normalt ska numret sitta med vit bakgrund. Ska man då först klistra dit en stor vit dekal och sen numret på den eller vad är brukligt? Pillar man bort dem efter varje race och tillbaka med nytt inför nästa? Startnummer får vad jag hört inte sitta på vid körning på allmän väg.
Hur brukar ni erfarna som kör standard göra?
Du blir tilldelad ett start nummer.
Dessa kan du köpa på nätet eller hos firmor som gör klistermärken , vinyl m.m
De ska vara tydliga, de måste väl inte sitta på vit bakgrund?
Mina sitter alltid kvar på bilen men finns magnetiska eller om man köper storpack men det blir lätt dyrt ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Matte P »

Jag kör med svarta nr direkt på min ljusblåa bil och det verkar funka för både arrangörer och besiktningsfolk.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by JOnas »

men finns magnetiska
De flesta magnestiska är kass och klarar inte av att sitta på från jobbet och hem. Har testat några olika...
Men det finns dekaler med nanoteknik som är bättre och som inte lämnar klisterrester. Dessutom kan du använda dem igen. :up:

Hör av dig till mig när du fått tilldelat ett startnummer vetja.

/ JOnas
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Niklas Falk »

Sen finns det svart tejp av god kvalitet.
Alla problem går att lösa och snabbast går det i depån :D
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by chriss »

TPR wrote:Jag och Chriss diskuterade om man får vikttillägg vid byte till 6-vxl låda.
Min tolkning av regeltext nedan är att man inte får detta, kan någon från Styrgruppen konfirmera?
Jag är medveten om att detta eventuellt inte är i Standardklassens "anda", därför jag frågar efter förtydligande.

"Standard/ej modifierad växellåda: Med "Standard" avses originalväxellåda från någon MX-5 model. Växelspaken får modifieras, dvs så kallade "short shifts" är tillåtna. Koppling och tryckplatta är fritt"

"Standard/ej modifierad utväxling: Man får ej förändra utväxling, dvs. byta/förändra differentialen från originalutförande utan att få vikttillägg enligt ovan. Med originalutförande menas utväxling din bil hade som nytillverkad. Att byte ut befintlig differential mot en med samma utväxling som i originalutförande är dock tillåtet utan vikttillägg."



Efterfrågar även svar sedan tidigare ang om cabben måste vara kvar om man kör med hardtop ("hel inredning")?

Men cabben får man nog känna av lite själv. Tror det blir svårt med regler till punkt och pricka för allt.
Jag tolkar det som att bilen ska se stadard och städat ut och så orgninal i den mån som går.
Jag har tex inte cabben för jag har en finess båge och cabben får inte plats. Personligen tycker jag detta är lite synd för att jag ofta blir blöt på sommrarna för cabbat måste man åka :D
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by TPR »

Jag kan vara lite fyrkantig ibland, och jag tycker om klara och tydliga regler... :lol:
Men jag behöver veta om cabben måste finnas eftersom min saknar bakruta, så jag måste bestämma om jag ska leta upp en ny cab eller en ny hardtop med glasruta. :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by chriss »

TPR wrote:Jag kan vara lite fyrkantig ibland, och jag tycker om klara och tydliga regler... :lol:
Men jag behöver veta om cabben måste finnas eftersom min saknar bakruta, så jag måste bestämma om jag ska leta upp en ny cab eller en ny hardtop med glasruta. :think2:
Den väger mindre utan ruta ;)
Håller med om tydliga regler är bra. Speciellt som nytillkommen för det är inte lätt att hitta rätt bland standard bilar, licenser m.m m.m

Jag tycker vi lägger till två grenar, köra 10mil med respektive i bilen utan gnäll och extra poäng till de som kör till och från tävlingen ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Mats Lundin »

chriss wrote: Jag tycker vi lägger till två grenar, köra 10mil med respektive i bilen utan gnäll och extra poäng till de som kör till och från tävlingen ;)
Äntligen en klass jag kan hävda mig i! :banana: :banana: :banana:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Anders Träff »

styrgruppen kommer att ha ett telefon möte på lördag! Angående dom frågor som finns här och mycket annat. Har ni fler frågor och undrar något så skriv det här :think2: Så ska vi försöka svara i början av nästa vecka.

Anders Träff nr82
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by waern »

Att byta växellåda till en 6växlad om bilen är utrustad med 5växlad från början är definitivt att byta utväxling. Vilket ger vikt tillägg.

Vad det gäller cabben så blir det ju lite svårare. Vi vill ju ha inredningen så komplett och standardmässig som möjligt men vill ju inte stänga någon ute. Standard är ju egentligen att fälla ner cabben och sätta på hardtop till vintern. Tror inte det är många som demonterar cabben vid varje tillfälle hardtop åker på.
Det bör ju finnas en och annan cabben liggandes i garaget där bilen har modifierats.

Christoffer/ Anders
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by TPR »

Tack för svaren Styrgruppen! :wave:

Min personliga åsikt är att cab borde vara obligatoriskt i Standardklassen, det ska ju trots allt vara standardbilar. :wink:
Jag skulle tom kunna sträcka mig så långt att hardtop ej är tillåten, enbart cab uppe eller nere...
Då får man dessutom ett hyfsat enkelt sätt att känna igen Standardbilarna.
Men så är ju inte reglementet, bara min tanke.

Dock tycker jag att det blir lite tvetydigt, det står ju enbart "Lättad hardtop: + 15 kg"
Syftet var väl att man inte skulle kunna sänka sin tyngdpunkt, om jag minns rätt?

- Lättviktshardtop, utan cab: + 15 kg
- Original hardtop med plastruta, med cab: + 15 kg
- Original hardtop med glasruta, utan cab: + 0 kg

Har inte exakta vikter på dessa olika kombinationer men skulle gissa att man tjänar mer vikt på att ta bort cabben än att byta till plastruta?
Om syftet med regeln ovan stämmer så borde det isf vara viktigare att cab är kvar än att man inte lättar hardtopen?

Edit:
Snabb googling:
Original hardtop med glasruta: ca 22 kg
NB softtop med glasruta: ca 19 kg
Original hardtop med plastruta: ca 12 kg
Lättviktshardtop med plastruta: Varierar mycket, 6-10 kg

Hur som helst, bara mina tankar som ni kanske kan ta med er om ni diskuterar eventuella uppdateringar av reglementet.
Dessutom är ju lättaste varianten att enbart köra med cabben... :D
Finns ju dock en del andra fördelar med hardtop: sikt, styvhet, utrymme, aero.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by JOnas »

Dock tycker jag att det blir lite tvetydigt, det står ju enbart "Lättad hardtop: + 15 kg"
Syftet var väl att man inte skulle kunna sänka sin tyngdpunkt, om jag minns rätt?

- Lättviktshardtop, utan cab: + 15 kg
- Original hardtop med plastruta, med cab: + 15 kg
- Original hardtop med glasruta, utan cab: + 0 kg

Har inte exakta vikter på dessa olika kombinationer men skulle gissa att man tjänar mer vikt på att ta bort cabben än att byta till plastruta?
Om syftet med regeln ovan stämmer så borde det isf vara viktigare att cab är kvar än att man inte lättar hardtopen?
Tycker också att cabben bör vara kvar.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Anders Träff »

Jag håller med! men vi tar det i styrgruppen innan vi ger besked

Anders nr 82
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Niklas Falk »

På årsplaneringsmötet meddelar styrgruppen och styrelsen:
Cabben skall vara kvar.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by Lejban »

Jag har en sliten men hel cab med plastruta liggandes i garaget, den är billig, PMa mig om nån behöver ;)

Endast demonterat den för att spara vikt på min bil.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Post by TPR »

Såg att det har dykt upp ytterligare en förare i Standard som är anmäld till Mantorp, men inte till SPVM.
http://raceadmin.se/registrationList.ph ... ormat=html
Nu är det ju ingen MX-5 Cup tävling på Mantorp så Modifierad/Standard spelar ingen roll, alla kör Roadsport C.
Men jag får det till 10-11 förare i Standardklassen i år, ska bli riktigt kul! :banana:

Hörde även ett rykte att fjolårets omöjlige mästare kanske inte alls flyttar upp till Modifierad, som han lovade... :shock:
Isf får väl vi andra slåss om andra platsen! :lol:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply