Tack för svaren Styrgruppen!
Min personliga åsikt är att cab borde vara obligatoriskt i Standardklassen, det ska ju trots allt vara standardbilar.
Jag skulle tom kunna sträcka mig så långt att hardtop ej är tillåten, enbart cab uppe eller nere...
Då får man dessutom ett hyfsat enkelt sätt att känna igen Standardbilarna.
Men så är ju inte reglementet, bara min tanke.
Dock tycker jag att det blir lite tvetydigt, det står ju enbart "Lättad hardtop: + 15 kg"
Syftet var väl att man inte skulle kunna sänka sin tyngdpunkt, om jag minns rätt?
- Lättviktshardtop, utan cab: + 15 kg
- Original hardtop med plastruta, med cab: + 15 kg
- Original hardtop med glasruta, utan cab: + 0 kg
Har inte exakta vikter på dessa olika kombinationer men skulle gissa att man tjänar mer vikt på att ta bort cabben än att byta till plastruta?
Om syftet med regeln ovan stämmer så borde det isf vara viktigare att cab är kvar än att man inte lättar hardtopen?
Edit:
Snabb googling:
Original hardtop med glasruta: ca 22 kg
NB softtop med glasruta: ca 19 kg
Original hardtop med plastruta: ca 12 kg
Lättviktshardtop med plastruta: Varierar mycket, 6-10 kg
Hur som helst, bara mina tankar som ni kanske kan ta med er om ni diskuterar eventuella uppdateringar av reglementet.
Dessutom är ju lättaste varianten att enbart köra med cabben...
Finns ju dock en del andra fördelar med hardtop: sikt, styvhet, utrymme, aero.