Resultat av Roadsport C bänkning?
Resultat av Roadsport C bänkning?
Hur gick det med bänkning av cup bilarna?
Är väldigt nyfiken av resultatet.
Vart skedde bänkningen om man själv skulle vilja jämföra om man har alla hästar hemma I bilen altså
Är väldigt nyfiken av resultatet.
Vart skedde bänkningen om man själv skulle vilja jämföra om man har alla hästar hemma I bilen altså
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
TS Motorsport i Åstorp.
Tror inte du kommer få en komplett lista med uppmätta effekter.
Min motor som är helt orörd (16 000 mil) förutom grenrör hade iaf 24% mindre effekt än den som hade mest.
Tror inte du kommer få en komplett lista med uppmätta effekter.
Min motor som är helt orörd (16 000 mil) förutom grenrör hade iaf 24% mindre effekt än den som hade mest.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Är din bil avikande mot en likvärdig eller har någon an en avikelse på hög effekt?
Är det ingen som sammaställt? För detta gjordes väl av en anledning?
Är det ingen som sammaställt? För detta gjordes väl av en anledning?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Nej, min hade nog ganska normal effekt om man jämför med övriga standardmotorer.
Dock var nog mätresultatet generellt något lågt, ingen av standardbilarna kom upp i originaleffekt...
När det gäller modifierade bilar så var spridningen nog något större (ganska naturligt) men ingen som stod ut direkt. SPVM gjorde natuligtvis en sammanställning och om någon avvek (med 15% eller mer) skulle detta undersökas närmare.
Jag har en lista med resultatet från 16 av bilarna, men det är nog inte så populärt att lämna ut.
Dock var nog mätresultatet generellt något lågt, ingen av standardbilarna kom upp i originaleffekt...
När det gäller modifierade bilar så var spridningen nog något större (ganska naturligt) men ingen som stod ut direkt. SPVM gjorde natuligtvis en sammanställning och om någon avvek (med 15% eller mer) skulle detta undersökas närmare.
Jag har en lista med resultatet från 16 av bilarna, men det är nog inte så populärt att lämna ut.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Det är ju inget yppandeförbud, men diskussioner runt decimaler tillför inget speciellt när mätningen inte gjordes mer kontrollerat än för att hitta större avvikelser.TPR wrote:Jag har en lista med resultatet från 16 av bilarna, men det är nog inte så populärt att lämna ut.
Stora avvikelser hittades, men då nedåt (-15% i nåt fall).
Det var ingen noterbar skillnad mellan de bilar som vi vet har optimerats. En nivå lite drygt 5% över deklarerad tävlingseffekt.
Och jag anser inte skillnader under 5hk vara tillräckligt för att bry sig i detta fall.
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Nu hänger inte jag med?Niklas Falk wrote:En nivå lite drygt 5% över deklarerad tävlingseffekt.
Och jag anser inte skillnader under 5hk vara tillräckligt för att bry sig i detta fall.
Finns väl ingen i Roadsport C som deklarerar en tävlingseffekt som avviker från originaleffekt?
Om man bortser från 5% tillägg för sprut.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
och det bortser inte jag ifrån, det är ju från den (deklarerade) nivån som avvikelser bedömms.TPR wrote:Om man bortser från 5% tillägg för sprut.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
24% mindre effekt innebär att de bästa motorerna lämnar 31% mer. Låter som över grönsen förblueprinting . ... Och inte bra för klassen.
Torbjörn Linderson
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Felaktigt uttryckt av mig, 24% mer effekt än i min motor.Torbjorn968 wrote:24% mindre effekt innebär att de bästa motorerna lämnar 31% mer. Låter som över grönsen förblueprinting . ... Och inte bra för klassen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
140 + 5% +5% = 154 hkNiklas Falk wrote:och det bortser inte jag ifrån, det är ju från den (deklarerade) nivån som avvikelser bedömms.TPR wrote:Om man bortser från 5% tillägg för sprut.
Det fanns ju ett flertal motorer som var utanför nämnda 5%?
Och då har vi inte tagit hänsyn till att mätresultatet generellt var lågt.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Jag tar gärna del av de siffrorna och det är inte för att peka finger utan för att få FAKTA. Ser heller ingen anledning till varför det skulle hemlighållas?
Har min motor likande effekt som andra med samma motor lägger jag inte ner nån tid och pengar på den för då anser jag den fungera som det skall. Ligger min motor 10-20% under liknande motorer så bör jag felsöka.
Även för att bedömma om det skulle vara värt att byta till en NB motor är värt besväret eller inte.
Mätte ni på hjulen för då kommer ingen bil upp i deklarerad effekt. Jag har ju en 1,8 NA motor på 131hk i motorn och kanske 100 på hjulen efter förluster. Har ej bänkat.
Sen ä'r det givitvis kul att se vad som faktiskt hjälper med effet. Om en bra kvalitets olja ger mer hk än ett flashigt kallluftsintag
Har min motor likande effekt som andra med samma motor lägger jag inte ner nån tid och pengar på den för då anser jag den fungera som det skall. Ligger min motor 10-20% under liknande motorer så bör jag felsöka.
Även för att bedömma om det skulle vara värt att byta till en NB motor är värt besväret eller inte.
Mätte ni på hjulen för då kommer ingen bil upp i deklarerad effekt. Jag har ju en 1,8 NA motor på 131hk i motorn och kanske 100 på hjulen efter förluster. Har ej bänkat.
Sen ä'r det givitvis kul att se vad som faktiskt hjälper med effet. Om en bra kvalitets olja ger mer hk än ett flashigt kallluftsintag
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Effekten mättes naturligtvis på hjulen och sedan adderades en procentsats på för att få motoreffekten, samma för samtliga bilar (kanske även icke Miator?).
Ingen uppmätning av effektförluster, ingen hänsyn tagen till utväxling eller däcktryck.
Jag är ingen expert men det känns som det finns förbättringspotential till nästa gång...
Du kan säkert få titta på listan jag har, på något sätt.
Ingen uppmätning av effektförluster, ingen hänsyn tagen till utväxling eller däcktryck.
Jag är ingen expert men det känns som det finns förbättringspotential till nästa gång...
Du kan säkert få titta på listan jag har, på något sätt.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Kan man få reda på procentsatsen som användes vid beräkningen / uppskattningen av motoreffekten?
Michael Blixt
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
25% var det jag hörde, vilket jag tycker låter lite högt.Mblixt wrote:Kan man få reda på procentsatsen som användes vid beräkningen / uppskattningen av motoreffekten?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Posts: 8
- Joined: Tue 24 Feb 2015, 22:52
- Location: Lund
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Det låter väldigt högt ja.TPR wrote:25% var det jag hörde, vilket jag tycker låter lite högt.Mblixt wrote:Kan man få reda på procentsatsen som användes vid beräkningen / uppskattningen av motoreffekten?
Men samma "förlust" adderades på alla bilar, även t.ex. Jähnkes Elise. Detta trots att en transversallåda rimligen har lägre förluster.
Det vore roligt att se resultaten oavsett. Det finns kanske fler än Thomas som inte skäms att berätta?
Pontus nästanmiata Fyhr
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Jag ska kanske tillägga att jag instämmer med att ingen stack ut effektmässigt.
Däremot kan jag tycka att om man nu kan få ut upp mot 25% extra effekt genom renovering, blueprinting, mappning och högoktanigt bränsle så kanske skillnaden mellan en kat1 och kat2 motor borde vara något mer än 5%...?
Detta försökte jag även lyfta fram på mötet och funderar på att skicka in som förslag till årsmötet.
Däremot kan jag tycka att om man nu kan få ut upp mot 25% extra effekt genom renovering, blueprinting, mappning och högoktanigt bränsle så kanske skillnaden mellan en kat1 och kat2 motor borde vara något mer än 5%...?
Detta försökte jag även lyfta fram på mötet och funderar på att skicka in som förslag till årsmötet.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Glömde en sak, syftet med att förslagsvis höja till 10% för kat 2 motorer är att höja konkurrenskraften för kat 1 så att racingen blir jämnare samt att minska insteget som krävs för att vara hyfsat konkurrenskraftig.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Måste hålla med Thomas och Chriss att det vore tekniskt intressant att se effektsiffrorna, eftersom det ger en liten fingervisning om vad som är " värt att lägga pengarna på" med avseende på modifieringar.
Dessutom är ju omk 24 % skillnad mellan en standard och modifierad motor ganska mycket i en så motorsvag bil. Det synes även även för mig att 5% vikttillägg är lågt för en modifierad motor som Thomas påpekar.
Dessutom är ju omk 24 % skillnad mellan en standard och modifierad motor ganska mycket i en så motorsvag bil. Det synes även även för mig att 5% vikttillägg är lågt för en modifierad motor som Thomas påpekar.
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Det det är värt att lägga tid på?
Drygt en dag på att fixa en perfekt tändtabell, det är där effekten finns på en lågkompad motor.
Thomas S visade ganska tydligt att den mekaniska underrenoveringen bara ger ca 3-4hk med identisk mappning.
Men de där 8-10 timmarna med kunskap snyter man inte fram hur lätt som helst.
Mätsiffrorna är lite lägre här än i USA när det diskuteras verkstadshandboksmotor.
164-172 beroende på dyno är ju de maxsiffror som dyker upp här, men det är tid och kunskap runt mappningen som spelar märkbar roll, inte ringgapet eller märket på kamremmen.
Drygt en dag på att fixa en perfekt tändtabell, det är där effekten finns på en lågkompad motor.
Thomas S visade ganska tydligt att den mekaniska underrenoveringen bara ger ca 3-4hk med identisk mappning.
Men de där 8-10 timmarna med kunskap snyter man inte fram hur lätt som helst.
Mätsiffrorna är lite lägre här än i USA när det diskuteras verkstadshandboksmotor.
164-172 beroende på dyno är ju de maxsiffror som dyker upp här, men det är tid och kunskap runt mappningen som spelar märkbar roll, inte ringgapet eller märket på kamremmen.
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Nyfiken - bänkades #87 och #89 här ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Nej!Josen wrote:Nyfiken - bänkades #87 och #89 här ?
Erik var i Barcelona och kvalade in till Laguna Seca och Philip var nog ute på en "sned" segling.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Bil 89 har nästan exakt samma effekt som min! skiljer bara någon hästkraft till min fördel, medans 89 har lite mera vrid
Anders nr82
(vi har samma person som mappat)
Anders nr82
(vi har samma person som mappat)
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Anders Träff wrote:Bil 89 har nästan exakt samma effekt som min! skiljer bara någon hästkraft till min fördel, medans 89 har lite mera vrid
Anders nr82 (vi har samma person som mappat)
Men 89# ryker ju inte vid varje inbromsning Kan det stämma
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Ja tyvärr han fick avbryta när min växellåda gick sönder! så min motor är inte färdig mappad. det fattas en del på
tomgång och mellan registret. men det är mitt eget fel, har inte haft tid att åka 30 mil enkel resa för slut mappning.
Anders nr82
tomgång och mellan registret. men det är mitt eget fel, har inte haft tid att åka 30 mil enkel resa för slut mappning.
Anders nr82
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Resultat av Roadsport C bänkning?
Anders, det är inte så att det är #87 som mappats av samma person som din (dvs motorn som satt i #62 förra året).
Enköping-Säffle är ju ungefär 30 mil
Enköping-Säffle är ju ungefär 30 mil