Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Det där med RX-7 AFM...
Visst startade bilen, men den gick riktigt uselt.
Efter lite trix går den nu OK igen utan att jag riktigt vet varför (måste nog satsa på en bredbandslambda ändå - känns ju fånigt att gissa sig fram).
Nu till diffen... den låter mycket nu...
Jag lyfte upp bilen ikväll och vred runt hjul respektive kardan för hand för att kolla glapp och eventuella oljud. Problemet är att jag inte vet vad som är OK eller helt åt h-e när det gäller glapp...
Längs hjulets ytterdiameter glappar det kanske 15 mm innan motstående hjul börjar röra sig. När jag vrider på kardan glappar det bakåt men ingenting framåt...
Det blir väl till att plocka isär och kolla helt enkelt.
Visst startade bilen, men den gick riktigt uselt.
Efter lite trix går den nu OK igen utan att jag riktigt vet varför (måste nog satsa på en bredbandslambda ändå - känns ju fånigt att gissa sig fram).
Nu till diffen... den låter mycket nu...
Jag lyfte upp bilen ikväll och vred runt hjul respektive kardan för hand för att kolla glapp och eventuella oljud. Problemet är att jag inte vet vad som är OK eller helt åt h-e när det gäller glapp...
Längs hjulets ytterdiameter glappar det kanske 15 mm innan motstående hjul börjar röra sig. När jag vrider på kardan glappar det bakåt men ingenting framåt...
Det blir väl till att plocka isär och kolla helt enkelt.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Ska väl vara en "hypoidolja" eller vanlig 75w90 med LS-tillsats..Josen wrote:Om jag minns rätt skall det bara speciell olja i en lamell-diff - du har rätt där ?Nu till diffen... den låter mycket nu...
Det lät inget om bilen på Lördagen/knutstorp, men Fredriks bil ven på som en värsta turbobil över NGK-krönet... (lät som ett blåsljud...)
Det är ganska mycket glapp i hela drivlinan från kardan till hjul räknat, och även i splines, knutar mm finns det lite lite glapp...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jag kollade ganska noga och satsade till slut på den Castrol-olja [kommer inte ihåg beteckningen nu; kollar sen] som ICE (rejsa) kör med i sin lamelldiffade Alfa; han verkar ha koll för det mesta. Å andra sidan är det INTE samma (Castrol-)olja som Roger Svensson (som servar allt från Historic Racing Elaner till Le Mans-bilar) använder...Josen wrote:Om jag minns rätt skall det bara speciell olja i en lamell-diff - du har rätt där ?Nu till diffen... den låter mycket nu...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jo, satt och resonerade om det med måttligt intresserade arbetskollegor på lunchen.Peter Sandström wrote:Det är ganska mycket glapp i hela drivlinan från kardan till hjul räknat, och även i splines, knutar mm finns det lite lite glapp...Dennis wrote:Nu till diffen... den låter mycket nu...
Men nu har det varit så nojigt kring det här att jag bestämt mig för att riva ner den - och passa på att byta bultarna (och kanske öka utväxlingen från 4,3 till 5).
Nädå, jag ska INTE byta utväxling; skulle bara hetsa Josen lite.
Jo byt nu så man slipper höra den ständiga klagan om de små motorernaNädå, jag ska INTE byta utväxling; skulle bara hetsa Josen lite.
Frågade lite chefs-meken kring detta och åsikten är att kolla spelet i med att rycka i kardan och hålla emot driv-axlar. Detta spelet är väl det som går att justera ? Troligtvis har du spänt upp det för hårt eller så har det satt sig och behöver efterjusteras.
Om det låter när du kör rakt fram låter det mest troligt att det är som Josen säger. Då diffbromsar det ju inget utan snurrar bara med. Har du spänt det för hårt så kan nog ett vinande uppstå och en efterkontoll är nog att rekommendera. Går det onormalt trögt att vrida på kardanen?Josen wrote:Jo byt nu så man slipper höra den ständiga klagan om de små motorernaNädå, jag ska INTE byta utväxling; skulle bara hetsa Josen lite.
Frågade lite chefs-meken kring detta och åsikten är att kolla spelet i med att rycka i kardan och hålla emot driv-axlar. Detta spelet är väl det som går att justera ? Troligtvis har du spänt upp det för hårt eller så har det satt sig och behöver efterjusteras.
Personligen har jag en ovana att alltid dra för hårt.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Vi spände ihop pinjongens lager duktigt hårt för att inte riskera glapp när diffen blir riktigt varm (under race). Kuggflankspelet satte jag på ca 0,05 mm (enligt spec.) Om det är pinjongens lager eller kontakten mellan pinjong och kronhjul som låter vet jag inte; det enda jag kan säga är att det låter illa.
Imorgon river jag ner för inspektion - och byte av skruvarna till lageröverfallen.
Imorgon river jag ner för inspektion - och byte av skruvarna till lageröverfallen.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Nu är diff/slutväxel isärplockad; det ser inte kul ut.
När jag tömde oljan var magnetpluggen helt full med metallpartiklar och oljan är kolsvart (efter 100 mil...).
När man vrider runt pinjongaxeln så känns det som man vrider runt en kross, så jag antar att det är som Josen skriver; vi har förmodligen dragit FÖR hårt så att pinjonglagrena inte pallat trycket.
Vid en snabb titt såg jag inga skador på vare sig pinjongens eller kronhjulets kuggar, så jag är försiktigt förhoppningsfull - kanske klarar jag mig med nya lager och hylsa?
Men... den här gången lämnar jag nog bort diffen till Bertil Carlsson...
Säkrast är nog också att inte skruva isär innan Bertil känt på pinjongen.
Någon som har en öppen 1,6-diff över ifall det är värre än jag hoppas?
När jag tömde oljan var magnetpluggen helt full med metallpartiklar och oljan är kolsvart (efter 100 mil...).
När man vrider runt pinjongaxeln så känns det som man vrider runt en kross, så jag antar att det är som Josen skriver; vi har förmodligen dragit FÖR hårt så att pinjonglagrena inte pallat trycket.
Vid en snabb titt såg jag inga skador på vare sig pinjongens eller kronhjulets kuggar, så jag är försiktigt förhoppningsfull - kanske klarar jag mig med nya lager och hylsa?
Men... den här gången lämnar jag nog bort diffen till Bertil Carlsson...
Säkrast är nog också att inte skruva isär innan Bertil känt på pinjongen.
Någon som har en öppen 1,6-diff över ifall det är värre än jag hoppas?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Nu gjorde jag förstås precis det jag skrev att jag inte skulle göra.
När jag plockat bort diff och kronhjul så var det ganska uppenbart att det var pinjonglager som var skadade (kändes som en pepparkvarn), så jag tog ur pinjongen (som satt ordentligt hårt den här gången...). Det visade sig till slut att det är det lilla, främre, lagret som är skadat. Jag har gjort rent alla delar och hittar inga andra skador, men frågan är förstås om man ska byta även det större lagret för säkerhets skull? Å andra sidan kanske man då ska byta även "klumpens" lager (och... och...)
När jag plockat bort diff och kronhjul så var det ganska uppenbart att det var pinjonglager som var skadade (kändes som en pepparkvarn), så jag tog ur pinjongen (som satt ordentligt hårt den här gången...). Det visade sig till slut att det är det lilla, främre, lagret som är skadat. Jag har gjort rent alla delar och hittar inga andra skador, men frågan är förstås om man ska byta även det större lagret för säkerhets skull? Å andra sidan kanske man då ska byta även "klumpens" lager (och... och...)
Tror du bara behöver byta lagret som sitter där fram närmast pinjongen. Sen om du hittar ett SKF nr på lagret så slipper du dyra lager från Mazda Tur ändå att du tog ner det hade du fortsatt kört hade det kostat mera tror jag. Nu får 'bara' köpa ett lager och lite pyssel 'bara' Lager-nr brukar var typ 32xxx + någon bokstavs/kvalitets kod på slutet. Lagren går att hitta på skf.se produkt-sök-sida.
Men kanske bäst att fråga Bengt om vad som behöver bytas efter detta för att vara på säkra sidan.
Men kanske bäst att fråga Bengt om vad som behöver bytas efter detta för att vara på säkra sidan.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Lagret heter NTN-4T-CR-0566 och verkar vara likvärdigt med SKFs 32205 BJ2/Q - åtminstone vad avser dimensionerna; hur det är med övriga data vet jag inte; någon som kan mer om detta? SKFs lager följer ISO 355; det bör väl NTNs också göra, eller?
På måndag blir det till at beställa lager, klämhylsa, pinjongmutter och lite annat löst...
På måndag blir det till at beställa lager, klämhylsa, pinjongmutter och lite annat löst...
Din tröst i detta är väl att din bil förmodligen inte har presterat vad den skall i alla fall inte på Knutan. Du har nog tappat antal hästar här, kände du inget ? Undra vilka lager Henrik har i sin bil
Angånde lager så ringer/kontakter man momentum (http://www.momentum-industrial.com/) - gamla kula väst mfl. Som hjälper till med att få fram rätt SKF lager.
Angånde lager så ringer/kontakter man momentum (http://www.momentum-industrial.com/) - gamla kula väst mfl. Som hjälper till med att få fram rätt SKF lager.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Tack! Då ska jag kontakta dem.Josen wrote:Din tröst i detta är väl att din bil förmodligen inte har presterat vad den skall i alla fall inte på Knutan. Du har nog tappat antal hästar här, kände du inget ? Undra vilka lager Henrik har i sin bil
Angånde lager så ringer/kontakter man momentum (http://www.momentum-industrial.com/) - gamla kula väst mfl. Som hjälper till med att få fram rätt SKF lager.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Det slutar inte trassla för dig...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Grattis! Kul att du kunde köra finbilen när den som bäst behövdes.Dennis Kullman wrote:Nu är man gift.
Jag ville köra miatan från kyrkan så jag skruvade ihop diffen så bra jag kunde och har inte hört några missljud i alla fall - och bilen höll till kyrkan och hem. Nu får jag testa lite mer och hoppas på att det håller på KM2.
M.
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Som sagt, Grattis!
Plocka inte bort burkarna som skramlar bakefter inför KM2.
Plocka inte bort burkarna som skramlar bakefter inför KM2.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Fredrik Henriksson wrote:Som sagt, Grattis!
Plocka inte bort burkarna som skramlar bakefter inför KM2.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5