Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Testade den på bana sommaren 2012 :
https://www.youtube.com/watch?v=8d4IAgVsKwg
Har sedan dess bara finåkt med bilen men målet är att anpassa bilen till att fungera på bana typ "Trackday" utan att förlora vardagsdugligheten
Första delprojekt SKALSTOL
Ville ha stolen justerbar då äldsta grabben precis har tagit körkort. Har anpassat stolen till orginalskenorna - undrar hur många gånger stolen lyftes i och ur under mätning och planering ? Letar efter orginalskenor till förarplatsen - tänker ha dubbla uppsättningar för att enklare kunna byta mellan orginalstol och skalstolen
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Har haft HSD Monopros liggande ett tag. Tänkte att det var läge att börja bak
Har ingen erfarenhet av skruva - men ibland får man testa sina gränser...
Höjden är för låg tror jag. Var skall man ligga om man mäter centrum hjul till skärmkant ?
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
COILOVER FRAM
Montering av nya stötdämpare och fjädrar fram . Skruvade bort original bogseröglor för ny större dragögla och på andra sidan fäste för sidomonterad nummerplåt.
Saknar fäste på dämparen för ABS sensorslangen - Kan den bara dingla fritt eller skall man sätta fast med den med slangklämma ?
Montering av nya stötdämpare och fjädrar fram . Skruvade bort original bogseröglor för ny större dragögla och på andra sidan fäste för sidomonterad nummerplåt.
Saknar fäste på dämparen för ABS sensorslangen - Kan den bara dingla fritt eller skall man sätta fast med den med slangklämma ?
Michael Dyballa
Visby
Visby
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Hej Torbjörn !
Har inga mått ... och inga bilder när jag sitter i stolen
Tyvärr upplever jag att skalstolen sitter högre upp än original men tror att jag den inte går att få många mm lägre på original skenorna.
Jag är 170 cm och får bra med plats under hardtopen. Grabben är 187 cm och med hjälm på snuddar han taket
Har inga mått ... och inga bilder när jag sitter i stolen
Tyvärr upplever jag att skalstolen sitter högre upp än original men tror att jag den inte går att få många mm lägre på original skenorna.
Jag är 170 cm och får bra med plats under hardtopen. Grabben är 187 cm och med hjälm på snuddar han taket
- Attachments
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
HJULBULTAR
Har 949 UL fälgar tänkta till bana. Tyvärr så utnyttjas inte ens hälften av 949.s alumuttrars gängor med original hjulbultar. Tacksamt att hitta info i trådar här på forumet. Beställde långa hjulbultar från Demon Tweeks, hade tur då de var nedsatta med 34 %
Har 949 UL fälgar tänkta till bana. Tyvärr så utnyttjas inte ens hälften av 949.s alumuttrars gängor med original hjulbultar. Tacksamt att hitta info i trådar här på forumet. Beställde långa hjulbultar från Demon Tweeks, hade tur då de var nedsatta med 34 %
- Attachments
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
FÖRLÄNGARE JUSTERSKRUV
Gör det möjligt att komma åt och justera hårdhet på dämparen med skyddsplåten för tankpåfyllningen på plats
Gör det möjligt att komma åt och justera hårdhet på dämparen med skyddsplåten för tankpåfyllningen på plats
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Efter lite skruvande på coilovers
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
R-LÄPP
Har haft spoilern liggande ett tag - på plats:
Har haft spoilern liggande ett tag - på plats:
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Har precis fått hem bågen - nu skall den "´bara in i bilen"
Beställde även Door bars
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "TESTA RACING PÅ GR"
TESTA RACING PÅ GOTLAND RING
Råkade se en annons i tidningen Arrangörerna( Gotland Ring, Polisen och Tumegård racing) räknade med 10- 15 deltagare vi var 65
Dagen inleddes med Polisens genomgång av förarövningarna som stod för dagen.
Alec Arho Havrén pratade om safetydriving med vikten av en bra körställning och att man skall kontrollera däckstrycket ofta inte bara när man kör på bana utan även när man ge sig ut i trafiken. Sedan fick vi lite racingteori med bl.a spårval och bromsteknik heel-and-toe & trail braking.
Tyvärr blev inte mobiltelefonbilderna så bra Först genomgång av banan med spårval Halva gänget körde Förarövningar med polisen "Elchtest" och maxbromsning från 120+ till stillastående. Den andra halvan visades spårval på norra delen av banan genom #Följa John# efter ringens GT4 sedan växlade grupperna plats efter lunch slåpptes vi "gröngölingar" ut på hela Gotland ring Varvade 20 minuters körpass med motorcykar och bilar. Vi hade möjlighet köra fram till klockan 17.00 Miatan skötte sig på bästa sätt. Föraren hade skitkul
Tack också till Gotland ring som struntade i åldersdiskrimineringen och bjöd alla deltagare på avgiften för pröva på racingdagen dvs även vi äldre än 25 deltog gratis
Lite bilar som fanns på plats:
Råkade se en annons i tidningen Arrangörerna( Gotland Ring, Polisen och Tumegård racing) räknade med 10- 15 deltagare vi var 65
Dagen inleddes med Polisens genomgång av förarövningarna som stod för dagen.
Alec Arho Havrén pratade om safetydriving med vikten av en bra körställning och att man skall kontrollera däckstrycket ofta inte bara när man kör på bana utan även när man ge sig ut i trafiken. Sedan fick vi lite racingteori med bl.a spårval och bromsteknik heel-and-toe & trail braking.
Tyvärr blev inte mobiltelefonbilderna så bra Först genomgång av banan med spårval Halva gänget körde Förarövningar med polisen "Elchtest" och maxbromsning från 120+ till stillastående. Den andra halvan visades spårval på norra delen av banan genom #Följa John# efter ringens GT4 sedan växlade grupperna plats efter lunch slåpptes vi "gröngölingar" ut på hela Gotland ring Varvade 20 minuters körpass med motorcykar och bilar. Vi hade möjlighet köra fram till klockan 17.00 Miatan skötte sig på bästa sätt. Föraren hade skitkul
Tack också till Gotland ring som struntade i åldersdiskrimineringen och bjöd alla deltagare på avgiften för pröva på racingdagen dvs även vi äldre än 25 deltog gratis
Lite bilar som fanns på plats:
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Dendäringa US Miatan -91 med #9 på dörren är min förrförrförra bil!cooldown bredvid en gammal racingkämpe
Vem körde den? Stockholmarn ?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Hej Jonas !
Hann nästan inte prata med de som körde din ex ex ex bil
Fattade det som att de var fastlänningar med stuga på ön. Det var i alla fall far och son och dotter alt svärdotter. Tror att de köpt bilen rätt nyligt som jag fattade det från någon i Kappelshamn - skall hålla ögonen öpnna framöver vid besök på Ringen
har skickat svar på ditt PM angående bågen
Hann nästan inte prata med de som körde din ex ex ex bil
Fattade det som att de var fastlänningar med stuga på ön. Det var i alla fall far och son och dotter alt svärdotter. Tror att de köpt bilen rätt nyligt som jag fattade det från någon i Kappelshamn - skall hålla ögonen öpnna framöver vid besök på Ringen
har skickat svar på ditt PM angående bågen
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "LAP TIMER"
Hängt lite på Rejsa och läst om trådar att logga tider med mobiltelefonen.
Råkade hitta detta fäste: Har laddat ned gratisversionen av Track Addict på Iphonen . den verkar fungera
Får testa den på GR vid tillfälle. Fick modda fästet för att kameran skulle få fri sikt
Råkade hitta detta fäste: Har laddat ned gratisversionen av Track Addict på Iphonen . den verkar fungera
Får testa den på GR vid tillfälle. Fick modda fästet för att kameran skulle få fri sikt
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition RULLBÅGE
Bort med Stylebaren som satt i bilen:
Ut med inredningen
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Bra bilder på din pågående modifiering.
Jag har provat ett motsvarande mobilfästet som du visar. Mobilfästet fungerar hyggligt men mitt är svårt att hitta bra vinklar med. Den placering du visar resulterade i att jag missade konorna totalt då de kom i död vinkel så att säga. Med en placering lågt så filmade jag mest vindrutetorkare och himmel.
Mina filmer från sprintcupen ligger på Facebook då jag sände live.
länk till en av dom....
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... =678113680
Jag har provat ett motsvarande mobilfästet som du visar. Mobilfästet fungerar hyggligt men mitt är svårt att hitta bra vinklar med. Den placering du visar resulterade i att jag missade konorna totalt då de kom i död vinkel så att säga. Med en placering lågt så filmade jag mest vindrutetorkare och himmel.
Mina filmer från sprintcupen ligger på Facebook då jag sände live.
länk till en av dom....
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... =678113680
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Hej Per !
Var inne på Facebook - länken och kollade filmen - ser kul ut med konbana !
Planerade att ta mig till Gröndal 10 sept men annat kom emellan
Jag har ännu bara testat fästet i vanlig trafik - tänkte först och främst använda den som laptimer på GR.
Följer din resa mot MX-5 cup standard med intresse
Hälsningar
Michael
Var inne på Facebook - länken och kollade filmen - ser kul ut med konbana !
Planerade att ta mig till Gröndal 10 sept men annat kom emellan
Jag har ännu bara testat fästet i vanlig trafik - tänkte först och främst använda den som laptimer på GR.
Följer din resa mot MX-5 cup standard med intresse
Hälsningar
Michael
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Roll bar del 2"
Bestämde mig för att tillsvidare lyfta ur cab med ställning. Kör Miatan nästan uteslutande med HT på.
Har haft ett beg svart mattset liggande som nu skulle in i bilen
Ut med den bruna mattan - orkade inte demontera hela instrument brädan - det fick bli att dela på mattan under mittkonsolen .Både inre och yttre växelspaksdamasker kassa . Skönt att golvet under mattan såg bra ut.
Fyndade under golvmattan:
Det svarta mattsetet är från en tidig NA där Ecu:n sitter i paasagerar fotutrymmet. Fick bli en fullösning tillsvidare då jag råkade se en verktygshållare på Biltema som såg ut att ha rätt form. Skall försöka komplettera med rätt konsoll och plåt senare. Den "nya" mattan passar hyfsat på detta sätt
Beslutade att behålla den bruna mattan bakom sätena då den är formpressad för ECU och ABS styrenheten. Detta gjorde att det fick bli två tons stuk på mattorna. Anpassade plastkåpan vid bältestornen till bågen hade först planerat att köra utan.
Ändrade också från det sätesmonterade bilbälteslåset original på min bil till det kardantunnelmonterade långa äldre bilbålteslåset, får då möjlighet till en bra fästpunkt för 6-Punktsbälte samtidigt som jag kan köra OEM bälten
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Vad är det för fabrikat på bågen? Ser intressant ut ...
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: Diabolos Miata M-Edition "Projekt Trackday"
Hej Anders !
Hittade bågen på det Engelska MX-5Nutz forumet.
Den är tillverkad av GC fabrications ( det finns en hemsida på nätet http://www.gcfabrications.co.uk/ ). Bågen är tillverkad efter specifikationer från MSA (Motor Sports Association United Kingdom )
Jag tog kontakt med Grant via deras Facebook sida.
Det var lite segt från hans sida att få hem bågen men det berodde nog mest på att han precis fått en dotter.
Bågen GCR3 finns i två varianter, jag beställde den där man behåller standard bilbälten. Finns även en variant där man väljer att köra utan standardbälten- bara med 4 eller 6 punktsbälten.
De tillverkar också en smalare båge som står mellan bältestornen - men jag ville ha den bredare.
Priser som jag betalade:
Rollbar GCR3 360 Pund
Na Door bars 150 "
Custom powder coat 45 "
Slim line hardtop bracketts 20 "
Frakt 90 "
TYVÄRR så väntar jag fortfarande på fästena till HT.en
vänlig hälsning !
Michael Dyballa
hör av dig om du undrar över något !
Hittade bågen på det Engelska MX-5Nutz forumet.
Den är tillverkad av GC fabrications ( det finns en hemsida på nätet http://www.gcfabrications.co.uk/ ). Bågen är tillverkad efter specifikationer från MSA (Motor Sports Association United Kingdom )
Jag tog kontakt med Grant via deras Facebook sida.
Det var lite segt från hans sida att få hem bågen men det berodde nog mest på att han precis fått en dotter.
Bågen GCR3 finns i två varianter, jag beställde den där man behåller standard bilbälten. Finns även en variant där man väljer att köra utan standardbälten- bara med 4 eller 6 punktsbälten.
De tillverkar också en smalare båge som står mellan bältestornen - men jag ville ha den bredare.
Priser som jag betalade:
Rollbar GCR3 360 Pund
Na Door bars 150 "
Custom powder coat 45 "
Slim line hardtop bracketts 20 "
Frakt 90 "
TYVÄRR så väntar jag fortfarande på fästena till HT.en
vänlig hälsning !
Michael Dyballa
hör av dig om du undrar över något !
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition " NYTT KYL"
Trött orginalkyalre:
Tänkte förekomma problemen med ett nytt kyl
Flytta över fästen och fläktar med kåpor
PÅ plats i bilen . god passform - inga problem med monteringen
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Aerosol brandsläckare"
Brandsläckare inköpt:
Aerosol släckare = Kaliumbaserad rök som skall vara giftfri .Skall inte lämna några rester efter sig dvs inget saneringsbehov
HOPPAS ALDRIG BEHÖVA ANVÄNDA DEN !
Aerosol släckare = Kaliumbaserad rök som skall vara giftfri .Skall inte lämna några rester efter sig dvs inget saneringsbehov
HOPPAS ALDRIG BEHÖVA ANVÄNDA DEN !
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Damasker växelspak"
Både inre och yttre damasker kassa som vanligt på våra bilar.
Bytte plastbussningar på spaken till nya fräscha .Inre damasken fick bli en Mazda orginalpackning och yttre en variant från Jass performance
Passade på att byta olja i växeltornet
Fyllde i ny olja REDLINE MT 90 . Tror jag läste någonstans att det går lika bra med motorolja eller packa i fett ?Bytte plastbussningar på spaken till nya fräscha .Inre damasken fick bli en Mazda orginalpackning och yttre en variant från Jass performance
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Quick Fix"
Väntar fortfarande på slimline fästen till Hardtoppen från rullbåge tillverkaren
Känns otryggt att köra bara med fästena på rutramen och Frankensteinbultarna.....
Klurade på en tillfällig lösning - hittade montageband i gömmorna Ibland skall man ha tur - hålbilden passade utan modifikation
Känns otryggt att köra bara med fästena på rutramen och Frankensteinbultarna.....
Klurade på en tillfällig lösning - hittade montageband i gömmorna Ibland skall man ha tur - hålbilden passade utan modifikation
Michael Dyballa
Visby
Visby
Re: Diabolos Miata M-Edition "Bromsok"
Inte konstigt att bromsen bak låg an:
Beställde original ? rekondade bakok från Autolink UK detta för att hinna köra lite till innan vintersömn i garaget. Skivorna var fortfarande inom minspec därför blev det billiga gatbelägg till att börja med.
Det blir ett av vinterns projekt att själv renovera orginaloken runt om och då uppgradera med nya skivor och belägg anpassade till lite bankörning. Byter då också ut trötta original bromsslangar till stålomspunna.Michael Dyballa
Visby
Visby