Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Nu har domen kommit från verkstaden och främre subframen är sned och de bedömer att det inte är värt att försöka rikta den (för stor risk att det blir försvagningar eller snett på annat håll). Så nu blir det till att hitta en begagnad eller ny subframe och byta den
Någon som har en subframe liggande som passar en NBFL som är rak som vill tjäna lite pengar?
Och finns det någon med plats och meka samt ledig tid som också vill tjäna pengar (jag har varken plats, tid eller kompetens för att byta denna själv).
Målet är att bli klar innan träffen på Gröndal 19/6 så jag hinner köra lite innan SSM på Knutstorp första helgen i juli men det börjar kännas tight nu...
/Andreas E
Någon som har en subframe liggande som passar en NBFL som är rak som vill tjäna lite pengar?
Och finns det någon med plats och meka samt ledig tid som också vill tjäna pengar (jag har varken plats, tid eller kompetens för att byta denna själv).
Målet är att bli klar innan träffen på Gröndal 19/6 så jag hinner köra lite innan SSM på Knutstorp första helgen i juli men det börjar kännas tight nu...
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Tänk om de kunde varit lite snabbare så den infon funnits i lördags.
Min ligger i garaget och väntar, men som sagt inte kontrollmätt.
Kan du hitta mätmetod så mäter jag i helgen.
Skrot måste ändå flyttas på för att få rum att byta motor.
Hans och JOnas vet vad jag menar
Min ligger i garaget och väntar, men som sagt inte kontrollmätt.
Kan du hitta mätmetod så mäter jag i helgen.
Skrot måste ändå flyttas på för att få rum att byta motor.
Hans och JOnas vet vad jag menar
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Ja den var jag tvungen att flytta på i lördags då jag var ner och hämtade delar åt Johan.Niklas Falk wrote:Tänk om de kunde varit lite snabbare så den infon funnits i lördags.
........
Skrot måste ändå flyttas på för att få rum att byta motor.
Hans och JOnas vet vad jag menar
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Det går så sakta framåt med att få en tävlingsklar bil igen (lite väl sakta med tanke på att bankalaset på Kinnekulle är om 2 veckor...).
Nu är iallafall motorbalken bytt och det är kryssmätt så att allt är juste när det gäller ramen, motorbalken och bärarmarn. Tyvärr får höger fram fortfarande för mycket camber och slutsatsen (då motorbalk + båda bärarmarna är bytta) är att även styrspindeln har blivit justerade av kollisionen. Så nu ska det jagas rätt på en styrspindel för en NBFL (är det samma på sport med de större bromsarna som en vanlig NBFL?), byta ut den och sedan få till en hjulinställning innan 5/8.
Det är ingen som har en höger styrspindel för en NBFL sport liggande och vill få lite mer hyllplats?
Positivt är iallafall att jag fick bilen besiktigad igår (Bilprovningen på Tunbytorp i Västerås är bra och var inga problem att få hjälp att ställa in ljuset när jag förklarade att jag bytt lyktinsatsen.
Sedan har bilen fått lite TLC i form av en ny vindruta (har kört med spricka längst med nederkant i typ 2 år) och fått lyktglaset polerat så att det inte skiljer alltför mycket mot den nya insatsen.
/Andreas E
Nu är iallafall motorbalken bytt och det är kryssmätt så att allt är juste när det gäller ramen, motorbalken och bärarmarn. Tyvärr får höger fram fortfarande för mycket camber och slutsatsen (då motorbalk + båda bärarmarna är bytta) är att även styrspindeln har blivit justerade av kollisionen. Så nu ska det jagas rätt på en styrspindel för en NBFL (är det samma på sport med de större bromsarna som en vanlig NBFL?), byta ut den och sedan få till en hjulinställning innan 5/8.
Det är ingen som har en höger styrspindel för en NBFL sport liggande och vill få lite mer hyllplats?
Positivt är iallafall att jag fick bilen besiktigad igår (Bilprovningen på Tunbytorp i Västerås är bra och var inga problem att få hjälp att ställa in ljuset när jag förklarade att jag bytt lyktinsatsen.
Sedan har bilen fått lite TLC i form av en ny vindruta (har kört med spricka längst med nederkant i typ 2 år) och fått lyktglaset polerat så att det inte skiljer alltför mycket mot den nya insatsen.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Framspindlar minns jag inte om det skiljer NB/NA (tror det bara är subframe), annars är det fästet för ABS-sensorn som behövs (de utan är inte bearbetade).
Jag har spindel utan ABS, men det är ju knappast intressant.
Fästet för bromsoksbygel är samma 89-05.
Jag har spindel utan ABS, men det är ju knappast intressant.
Fästet för bromsoksbygel är samma 89-05.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Tack för snabbt svar Niklas!
Hur svårt är det att byta en framspindel och krävs det några specialverktyg?
Är i sommarstugan och vill helst inte lägga alltför mycket tid av semestern som är kvar med att åka in till garaget om jag inte får ihop det hyfsat snabbt.
/Andreas E
Hur svårt är det att byta en framspindel och krävs det några specialverktyg?
Är i sommarstugan och vill helst inte lägga alltför mycket tid av semestern som är kvar med att åka in till garaget om jag inte får ihop det hyfsat snabbt.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Avdragare för spindellederna behövs. Jag bytte ju de nedre spindellederna och de satt hårt.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Bort med navet (kräver ju att bromsskiva+Ok är borta), sen är det bara spindelleder och styrleden kvar.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Tack för tipsen. Är det läge att byta hjullager än man ännu skruvar (har inte märkt något glapp men de har ju snart gått 15 000 mil)?
/Andreas E
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Ja försök att byta dom också när du ändå är igång, beställ från IL så har du dom på ett par dagar, men du måste hitta någon som har en press för att få dit dom.
Kul om du får ihop grejorna och kan vara med och köra resterande racen !!!
Kul om du får ihop grejorna och kan vara med och köra resterande racen !!!
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Ångrade mig, skit i att byta lagren och gör det till vintern istället, har dom gått 15kmil så funkar dom tre race tillfällen till, bättre att få ihop skiten och komma ut på banan
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Thomas, det gäller framnavet, ingen press, bara en 29mm hylsa.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Ja jävlar blandade ihop bak och fram, i.o.m. att bilen fått en kyss mot hjulupphägningen så är det nog väldigt lämpligt att även sätta dit nya hjullager, ändrade mig igen......
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Bättre begagnad spindel + nya hjullager beställda och på väg. Och igår (tror det var årets varmaste dag i Västerås) roade jag mig med att montera bort spindeln i garaget. Efter mycket svordomar (jag och kulleder har svårt att komma överens och trots brytjärn och slägghammare tog det mycket svett och hamrande innan de poppade loss ) är den iallafall loss:
Och planen är att montera ihop hjulupphängningen nu på torsdag när delarna ska ha kommit samt göra en hjulinställning på fredag. Om allt går smidigt kanske jag ger mig på att polera bilen (första gången sedan jag köpte den i så fall). Sedan ska bilen vara redo för bankalaset på Kinnekulle fredag därefter
/Andreas E
Hann även med att tvätta bilen samt montera tillbaka innerskärmarna mm. Och planen är att montera ihop hjulupphängningen nu på torsdag när delarna ska ha kommit samt göra en hjulinställning på fredag. Om allt går smidigt kanske jag ger mig på att polera bilen (första gången sedan jag köpte den i så fall). Sedan ska bilen vara redo för bankalaset på Kinnekulle fredag därefter
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Kämpa på!
Det blir bra ska du se..
Det blir bra ska du se..
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Som vanligt går saker inte så bra när jag ska skruva. Spindeln jag köpte från Bildelsbasen som var "utan anmärkning" var i mina ögen riktigt pissig - rost överallt och nedre kulbulten var helt igenbeckad (gick inte att rubba åt något håll utan att använda hävarm eller hammare...). Så efter lite svordomar och mätande konstaterade jag att den spindeln jag redan har får duga och monterade ihop med den igen (dock med nytt hjullager så nu snurrar högerhjulet som en dröm).
Igår bidde det hjulinställning - kan rekommendera Däckspecialisten i Köping (de har en riktigt duktig kille som fick ordning på mina vinklar och som även gör cornerweight om man vill). Så nu är bilen redo för bankalaset på Kinnekulle!
/Andreas E
Igår bidde det hjulinställning - kan rekommendera Däckspecialisten i Köping (de har en riktigt duktig kille som fick ordning på mina vinklar och som även gör cornerweight om man vill). Så nu är bilen redo för bankalaset på Kinnekulle!
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Fasen vad jobbigt... Men gott att den nu rullar!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Du använde väl ordentligt med fett?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Näh - det ska väl inte behövas när du var så noga när du hjälpte mig förra året...Miatamannen wrote:Du använde väl ordentligt med fett?
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
En liten summering av resultatat av kollisionen på Falkenberg Classic förra året som såg ut så här:
https://www.youtube.com/watch?v=wr3yMcMlpw4
Nu är bilen nästan klar (efter att ha missat stor del av säsongen pga att jag är en seg dumskalle) och följande är bytt:
- Ny skärm höger fram
- Ny komplett lyktinsats höger fram
- Ny övre bärarm höger fram
- Ny genomgående bult för övre bärarm
- Ny undre bärarm höger fram
- Nya bussningar för undre bärarmen
- Bättre begagnad motorbalk
- Bättre begagnad OZ racing fälg (köpte 2 för säkerhets skull)
- Nytt hjullager fram (köpte 2 för att även byta på vänster sida)
Vad snälla och fråga mig inte vad detta kalas har kostat...
Har gjort det mesta själv men fått hjälp med byte av motorbalken (inklusive riktning) samt hjulinställning (blev -3,1 grader camber fram och -2,4 camber bak samt 0 i toe både fram och bak).
Kvar att göra pga skadan:
- Lacka framskärmen
- Byta spindeln höger fram (blir aktivitet i vinter inför nästa säsong - nuvarande spindel duger för mig denna säsongen)
- Försöka fixa till småskavanker på motorhuv och fronten (troligen också i vinter)
Sedan har bilen fått lite TLC i form av:
- Ny vindruta
- Nytt batteri
- Upp-polerad lyktinsats på vänster sida (för att det ska se lite mindre komiskt ut med ett helt nytt och ett som fått stå ut med 15000 mil)
- Bättre begagnade fälgar för gatbruk
- Nya gatdäck beställda
Ska byta olja i veckan och får se om jag även hinner/orkar fixa till en enklare "avskiljare" mellan luftfilter och motor inför Kinnekulle / Kanonloppet.
/Andreas E
https://www.youtube.com/watch?v=wr3yMcMlpw4
Nu är bilen nästan klar (efter att ha missat stor del av säsongen pga att jag är en seg dumskalle) och följande är bytt:
- Ny skärm höger fram
- Ny komplett lyktinsats höger fram
- Ny övre bärarm höger fram
- Ny genomgående bult för övre bärarm
- Ny undre bärarm höger fram
- Nya bussningar för undre bärarmen
- Bättre begagnad motorbalk
- Bättre begagnad OZ racing fälg (köpte 2 för säkerhets skull)
- Nytt hjullager fram (köpte 2 för att även byta på vänster sida)
Vad snälla och fråga mig inte vad detta kalas har kostat...
Har gjort det mesta själv men fått hjälp med byte av motorbalken (inklusive riktning) samt hjulinställning (blev -3,1 grader camber fram och -2,4 camber bak samt 0 i toe både fram och bak).
Kvar att göra pga skadan:
- Lacka framskärmen
- Byta spindeln höger fram (blir aktivitet i vinter inför nästa säsong - nuvarande spindel duger för mig denna säsongen)
- Försöka fixa till småskavanker på motorhuv och fronten (troligen också i vinter)
Sedan har bilen fått lite TLC i form av:
- Ny vindruta
- Nytt batteri
- Upp-polerad lyktinsats på vänster sida (för att det ska se lite mindre komiskt ut med ett helt nytt och ett som fått stå ut med 15000 mil)
- Bättre begagnade fälgar för gatbruk
- Nya gatdäck beställda
Ska byta olja i veckan och får se om jag även hinner/orkar fixa till en enklare "avskiljare" mellan luftfilter och motor inför Kinnekulle / Kanonloppet.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Fick ett ryck och gjorde en "air intake box" med hjälp av Cardboard Aided Design:
/Andreas E
Även om det inte långt ifrån helt lufttätt mot motorn är det iallafall bättre än tidigare. Tanken är att större delen av luften kommer via slangen som går från dimhjulhålet och denna lösning kommer garanterat gör att bilen går mycket snabbare /Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Snyggt...
Den typen av CAD fungerar utmärkt. Jag gjorde mitt CAI på samma sätt.
Den typen av CAD fungerar utmärkt. Jag gjorde mitt CAI på samma sätt.
/Oscar Kärrqvist
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Idag blev det oljebyte så nu är jag så redo jag kan inför körningen på Kinnekulle imorgon. Får se hur ringrostig jag är efter att senaste kört på bana för nästan 11 månader sedan!
Hoppas kunna förbättra mitt personbästa men ska nog vara glad om jag kan komma under 1,04 något varv.
/Andreas E
Hoppas kunna förbättra mitt personbästa men ska nog vara glad om jag kan komma under 1,04 något varv.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Då var "premiären 2016" avklarad för min del och bilen höll ihop. Var bra ringrostig i början men lyckades komma in i körningen så småningom. Det blev inget nytt personbästa men 1,03:66 idag mot 1,03:63 förra året duger bra (dock är jag ljusår från Waerns tider på Kinnekulle).
Tack till Hans D och Niklas F som fick slita mest med arrangemanget idag
/Andreas E
Tack till Hans D och Niklas F som fick slita mest med arrangemanget idag
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Eckemark MX-5 1,8 -01 – Helgracer/Roadsport C
Det har inte hänt mycket i garaget under senaste 8 månaderna. Det enda jag gjort är att bytt hjullager fram. Kvar att göra innan premiär tävlingen 27-28 maj är SBF-besiktning, oljebyte och bromsoljebyte/luftning. Sedan ska bytta framskärmen lackas men det får vänta till det blir varmare.
Och efter träffen på Bråvalla har jag fått lite mer att göra: på vägen hem bestämde sig bilen att upp-cabbat är för veklingar och när jag körde i runt 120 flög plötsligt sufletten upp och då jag hade packning på hatthyllan kunde den inte fällas ner ordentligt. Resultatet blev att tyget på båda övre hörnen av bakrutan slets sönder. Dessutom har sufletten blivit lite skev och kräver lite teknik för att stänga. Har tejpat hjälpligt men behöver nog göras ordentligt med nytt tyg eller helt ny suflett. Kul nästan jämt.
/Andreas E
Och efter träffen på Bråvalla har jag fått lite mer att göra: på vägen hem bestämde sig bilen att upp-cabbat är för veklingar och när jag körde i runt 120 flög plötsligt sufletten upp och då jag hade packning på hatthyllan kunde den inte fällas ner ordentligt. Resultatet blev att tyget på båda övre hörnen av bakrutan slets sönder. Dessutom har sufletten blivit lite skev och kräver lite teknik för att stänga. Har tejpat hjälpligt men behöver nog göras ordentligt med nytt tyg eller helt ny suflett. Kul nästan jämt.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.