Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Är det en engelsk bil du har? Där blir man alltid orolig när det slutar droppa för då är det förmodligen ingen olja kvar
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Ni som har bytt till plastbussningar i diffen, hur gjorde ni med denna?
Montera, modifiera, skippa?
Montera, modifiera, skippa?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Posts: 29
- Joined: Fri 11 Oct 2013, 17:22
- Location: Sunne
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Jag skar bort allt gummi och använde bara fästet, inbillar mig att det stagar upp lite.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Ja, tror nog jag vill ha något mer än bara muttern under bussningarna.
Alternativet är att göra en större bricka eller liknande.
Men lättast är nog att återanvända dessa, får kolla hur bra de passar.
Alternativet är att göra en större bricka eller liknande.
Men lättast är nog att återanvända dessa, får kolla hur bra de passar.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Jaha, det börjar närma sig racestart...
Fick ett positivt besked för ett par veckor sedan från min arbetsgivare och sponsor, Escenda Engineering (http://www.escenda.com), så det ser ut som om jag kommer till start både på SSM och Falkenberg!
Vagnsboksbesiktning är gjord, skulle göra besiktning imorgon men har fått flytta den pga att jag har fått ett läckage mellan vänster drivaxel och diffen.
Droppar rakt ner på avgasröret så det hade nog inte släppts igenom...
Ny packning beställd och ska försöka plocka ur drivaxel ikväll.
Tur jag plockade ut bilen i fredags och testkörde, nu finns det iaf en rimlig chans att hinna färdigt med byte, ny hjulinställning, ombyggnad till besiktning, besiktning, ombyggnad till racespec innan SSM.
Dock blir det nog ingen testkörning på Falkenberg den 26:e.
Inte mycket gjort på bilen mer än byte av diffbussningar samt återmontering av servo.
Ny kyl har den också fått efter stenskottet på Falkenberg i höstas, ännu en gång ett stort tack till min räddare i nöden Ulf W som lät mig åka hem på hans släp!!!
Har lite funderingar på om man skulle vikta upp bilen några kg och köra i Standard istället?
För det verkar ju inte vara några problem med varken borttagen interiör eller ej OEM spoiler fram, om man tittar på bilder och filmer från Kinnekulle.
Får ju lite extravikt pga plastbakruta i hardtop men den kan man ju köra utan isf.
Fick ett positivt besked för ett par veckor sedan från min arbetsgivare och sponsor, Escenda Engineering (http://www.escenda.com), så det ser ut som om jag kommer till start både på SSM och Falkenberg!
Vagnsboksbesiktning är gjord, skulle göra besiktning imorgon men har fått flytta den pga att jag har fått ett läckage mellan vänster drivaxel och diffen.
Droppar rakt ner på avgasröret så det hade nog inte släppts igenom...
Ny packning beställd och ska försöka plocka ur drivaxel ikväll.
Tur jag plockade ut bilen i fredags och testkörde, nu finns det iaf en rimlig chans att hinna färdigt med byte, ny hjulinställning, ombyggnad till besiktning, besiktning, ombyggnad till racespec innan SSM.
Dock blir det nog ingen testkörning på Falkenberg den 26:e.
Inte mycket gjort på bilen mer än byte av diffbussningar samt återmontering av servo.
Ny kyl har den också fått efter stenskottet på Falkenberg i höstas, ännu en gång ett stort tack till min räddare i nöden Ulf W som lät mig åka hem på hans släp!!!
Har lite funderingar på om man skulle vikta upp bilen några kg och köra i Standard istället?
För det verkar ju inte vara några problem med varken borttagen interiör eller ej OEM spoiler fram, om man tittar på bilder och filmer från Kinnekulle.
Får ju lite extravikt pga plastbakruta i hardtop men den kan man ju köra utan isf.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Besiktning gjord med godkänt resultat, dock upptäcktes att även den nya packboxen läcker, troligen klantighet vid montering.
Ny packbox beställd, kommer tis/ons så ska hinna få den på plats, förhoppningsvis med bättre resultat denna gång.
Dessutom upptäckte jag många små sprickor i skivorna (standard original), någon mer som fått detta?
Beställde nya från England, bör komma i början av veckan.
Väntar nu bara på startbekräftelse och hoppas på samma anmälningsförfarande som förra året.
Ny packbox beställd, kommer tis/ons så ska hinna få den på plats, förhoppningsvis med bättre resultat denna gång.
Dessutom upptäckte jag många små sprickor i skivorna (standard original), någon mer som fått detta?
Beställde nya från England, bör komma i början av veckan.
Väntar nu bara på startbekräftelse och hoppas på samma anmälningsförfarande som förra året.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Hej. Jag har också en hel del småsprickor i utskiktet. Ser ut som en sorts marmorering. Troligen pga värmen.
Kör på standardskivor Mazda original och Carbotec belägg.
Ses på Knutstorp.
/ ulfen
Kör på standardskivor Mazda original och Carbotec belägg.
Ses på Knutstorp.
/ ulfen
Ulf Andersson
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Samma här. Såg likadant ut förra året.ulfen wrote:Hej. Jag har också en hel del småsprickor i utskiktet. Ser ut som en sorts marmorering. / ulfen
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
OK, kör ni vidare på de skivorna?
Ska försöka ta en bild ikväll.
Ska försöka ta en bild ikväll.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Värdefullt paket levererat till Cocoa Beach i Florida!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Är dessa offset bussningar för mer camber?
Ser bra ut. Du siktar på att bli ännu snabbare nästa år då
Ser bra ut. Du siktar på att bli ännu snabbare nästa år då
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Japp, efter tips från Alexander M.
Ligger väl på ca 2 grader camber fram och det verkar inte räcka, sliter ojämnt.
Hoppas hinna med en testdag till våren så jag kan mäta upp spridningen av däckstemp och få lite mer kött på benen för att kunna finjustera hjulinställningen.
Fast det har jag ju hoppats på de senaste tre åren utan att lyckas...
Hoppas få dem nästa vecka då mina föräldrar är tillbaka från Florida.
Snabbare nästa år?
Osäkert, funderar på att montera tillbaka massa vikt och köra Standard......
Ligger väl på ca 2 grader camber fram och det verkar inte räcka, sliter ojämnt.
Hoppas hinna med en testdag till våren så jag kan mäta upp spridningen av däckstemp och få lite mer kött på benen för att kunna finjustera hjulinställningen.
Fast det har jag ju hoppats på de senaste tre åren utan att lyckas...
Hoppas få dem nästa vecka då mina föräldrar är tillbaka från Florida.
Snabbare nästa år?
Osäkert, funderar på att montera tillbaka massa vikt och köra Standard......
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Upptäckte att jag hade glömt att lägga in racerapporten från SSM 2016 här, vill ha den som dokumentation så man ser att det händer lite iaf.
Av någon anledning har jag missat att skriva racerapport från Falkenberg...
Detta år tog jag med mig hela familjen och bodde i husvagnen på banan. Det är ett beslut som jag delvis ångrade under helgen ( ) men samtidigt tyckte pojkarna att det var otroligt kul att titta på vår racing, så det var nog värt det i slutändan.
Träning:
Fredagens träningspass kändes sådär. Hade monterat tillbaka servon vilket kändes bra, men bilen kändes odistinkt och mjuk. skruvade upp dämparna några steg till träning två vilket kändes mycket bättre men varvtiderna var trots detta nästan en sekund långsammare än kvaltiden förra året.
Jag hoppades att detta framför allt berodde på att chauffören behövde köra bort rastrosten, hade inte kört en meter sedan finalen på Falkenberg förra året.
Kval:
Inför kvalet vred jag på bakdämparna ytterligare ett steg för att förbättra rotationen i kurvorna och hoppades att det inte skulle bli för mycket...
Gick ganska bra och lyckades sänka tiderna till förra årets nivå, till och med personbästa med en knapp tiondel.
Mitt mål var att kvala på övre hälften av fältet, vara snabbare än Standard-bilarna (min bil är så gott som standard förutom några kg för lätt vikt) samt vara snabbaste bil som kör till banan (skåningar som nästan bor på banan räknas inte... ).
Kvalade in som 17:e av 34 startande, det är ju på övre hälften.
Hade 17 hundradelar upp till Philip och 6 hundradelar ner till Andreas i Elisen, ganska så tight!
Race 1:
Fick en bra start, på gränsen till tjuvstart.
Tog mig förbi Philip, Oskar och Hans D på första halva varvet och hade bra häng på Dennis och Alexander.
Blev faktiskt lite förvånad hur bra jag hängde med...
Efter några varv missar Alexander en växel ut på rakan och jag går på insidan och Oskar på utsidan, jag lyckas bromsa mig förbi båda två.
Har nu en lucka fram till en grupp på 5 bilar: Dennis, Olle O, Fiero-Fredrik, Björn N och Johan H.
Lyckas jobba mig ifatt, troligen mest beroende på de slåss rejält internt samt att Björn hade lite motorproblem.
Tar mig förbi Olle i inbromsningen efter korta rakan men han hänger kvar och får insidan in i Idioten.
Jag försöker hålla mig kvar på utsidan men i utgången glider Olle utåt och jag tar vägen över curbsen och ut på gräset för att undvika en "helsida".
Det skramlar till pga sten mm och tyvärr dör motorn och vägrar starta igen...
Får tyvärr stanna vid sidan av banan och funderar oroligt vad problemet kan vara.
Efter racet är slut testar jag att starta igen och motorn går runt men tänder inte.
Tillbaka i depån ser jag att vevaxelsensorn hänger i sladdarna, den har tydligen blivit träffad av en sten och gått av... Vilken otrolig otur!
Väldigt synd när jag hade ett riktigt bra race på gång, fanns möjlighet till topp 10 placering.
Kändes dock skönt att det inte var ett allvarligare problem och Niklas Falk har naturligtvis en ny sensor så jag kunde komma till start till race 2.
Dessutom lyckades jag sätta nytt personbästa med någon tiondel!
Race 2:
Startar på plats 30 av 34, mitt mål var att komma komma förbi Hans N, vi hade en grym fight förra året.
Får till en bra start och plockar 5 bilar första varvet, är ifatt Andreas E, Hans N och Jan-Eric L efter 1.5 varv, har dessutom Philip jagandes bakom.posting.php?mode=reply&f=8&t=3638#
Tar mig förbi Andreas på varv två och gör en sen dykning på Hans efter korta rakan på varv 4.
Hans är som tur vaken och låter mig glida förbi innan han svänger in och kör förbi.
Får lite problem med Philip under några kurvor men det löser sig.
Tar mig om Hans efter ytterligare ett par varv men har nu en lucka fram till Jan-Eric, Ulf W, Hans D och toppen i Standard, Jimmy V och Christoffer W, som fightas med näbbar och klor.
Kommer ifatt när det är 2 varv kvar men lyckas inte ta mig förbi Ulf som ligger längst bak i klungan.
Gör ett sista försök ner i liton på sista varvet och det håller på att sluta i tårar...
Får rejält ställ och sedan retursladd men lyckas häva det hela till slut.
Slutar på 21:a plats, dvs tog 9 platser.
Helt Ok och ett mycket roligt race, extra kul att jag lyckades komma ifatt toppen i Standard.
Av någon anledning har jag missat att skriva racerapport från Falkenberg...
Detta år tog jag med mig hela familjen och bodde i husvagnen på banan. Det är ett beslut som jag delvis ångrade under helgen ( ) men samtidigt tyckte pojkarna att det var otroligt kul att titta på vår racing, så det var nog värt det i slutändan.
Träning:
Fredagens träningspass kändes sådär. Hade monterat tillbaka servon vilket kändes bra, men bilen kändes odistinkt och mjuk. skruvade upp dämparna några steg till träning två vilket kändes mycket bättre men varvtiderna var trots detta nästan en sekund långsammare än kvaltiden förra året.
Jag hoppades att detta framför allt berodde på att chauffören behövde köra bort rastrosten, hade inte kört en meter sedan finalen på Falkenberg förra året.
Kval:
Inför kvalet vred jag på bakdämparna ytterligare ett steg för att förbättra rotationen i kurvorna och hoppades att det inte skulle bli för mycket...
Gick ganska bra och lyckades sänka tiderna till förra årets nivå, till och med personbästa med en knapp tiondel.
Mitt mål var att kvala på övre hälften av fältet, vara snabbare än Standard-bilarna (min bil är så gott som standard förutom några kg för lätt vikt) samt vara snabbaste bil som kör till banan (skåningar som nästan bor på banan räknas inte... ).
Kvalade in som 17:e av 34 startande, det är ju på övre hälften.
Hade 17 hundradelar upp till Philip och 6 hundradelar ner till Andreas i Elisen, ganska så tight!
Race 1:
Fick en bra start, på gränsen till tjuvstart.
Tog mig förbi Philip, Oskar och Hans D på första halva varvet och hade bra häng på Dennis och Alexander.
Blev faktiskt lite förvånad hur bra jag hängde med...
Efter några varv missar Alexander en växel ut på rakan och jag går på insidan och Oskar på utsidan, jag lyckas bromsa mig förbi båda två.
Har nu en lucka fram till en grupp på 5 bilar: Dennis, Olle O, Fiero-Fredrik, Björn N och Johan H.
Lyckas jobba mig ifatt, troligen mest beroende på de slåss rejält internt samt att Björn hade lite motorproblem.
Tar mig förbi Olle i inbromsningen efter korta rakan men han hänger kvar och får insidan in i Idioten.
Jag försöker hålla mig kvar på utsidan men i utgången glider Olle utåt och jag tar vägen över curbsen och ut på gräset för att undvika en "helsida".
Det skramlar till pga sten mm och tyvärr dör motorn och vägrar starta igen...
Får tyvärr stanna vid sidan av banan och funderar oroligt vad problemet kan vara.
Efter racet är slut testar jag att starta igen och motorn går runt men tänder inte.
Tillbaka i depån ser jag att vevaxelsensorn hänger i sladdarna, den har tydligen blivit träffad av en sten och gått av... Vilken otrolig otur!
Väldigt synd när jag hade ett riktigt bra race på gång, fanns möjlighet till topp 10 placering.
Kändes dock skönt att det inte var ett allvarligare problem och Niklas Falk har naturligtvis en ny sensor så jag kunde komma till start till race 2.
Dessutom lyckades jag sätta nytt personbästa med någon tiondel!
Race 2:
Startar på plats 30 av 34, mitt mål var att komma komma förbi Hans N, vi hade en grym fight förra året.
Får till en bra start och plockar 5 bilar första varvet, är ifatt Andreas E, Hans N och Jan-Eric L efter 1.5 varv, har dessutom Philip jagandes bakom.posting.php?mode=reply&f=8&t=3638#
Tar mig förbi Andreas på varv två och gör en sen dykning på Hans efter korta rakan på varv 4.
Hans är som tur vaken och låter mig glida förbi innan han svänger in och kör förbi.
Får lite problem med Philip under några kurvor men det löser sig.
Tar mig om Hans efter ytterligare ett par varv men har nu en lucka fram till Jan-Eric, Ulf W, Hans D och toppen i Standard, Jimmy V och Christoffer W, som fightas med näbbar och klor.
Kommer ifatt när det är 2 varv kvar men lyckas inte ta mig förbi Ulf som ligger längst bak i klungan.
Gör ett sista försök ner i liton på sista varvet och det håller på att sluta i tårar...
Får rejält ställ och sedan retursladd men lyckas häva det hela till slut.
Slutar på 21:a plats, dvs tog 9 platser.
Helt Ok och ett mycket roligt race, extra kul att jag lyckades komma ifatt toppen i Standard.
Last edited by TPR on Fri 26 Feb 2016, 10:13, edited 1 time in total.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Har nu äntligen börjat pilla på bilen inför säsongen.
Kommer troligen köra i Standard i år, och har börjat kolla på vad som måste byggas om.
Inredningen ska tillbaka inkl standard dörrsidor.
Tyvärr är det väldigt tight mellan min stol och dörren pga att jag sitter så långt fram och vill ha en stol med bra axelstöd:
Känns lite tråkigt att behöva kapa sönder original dörrsida för att få plats med stolen.
Enligt min mening kommer det inte att se bättre ut eller mindre modifierat än en snygg platt dörrsida:
Kommer troligen köra i Standard i år, och har börjat kolla på vad som måste byggas om.
Inredningen ska tillbaka inkl standard dörrsidor.
Tyvärr är det väldigt tight mellan min stol och dörren pga att jag sitter så långt fram och vill ha en stol med bra axelstöd:
Känns lite tråkigt att behöva kapa sönder original dörrsida för att få plats med stolen.
Enligt min mening kommer det inte att se bättre ut eller mindre modifierat än en snygg platt dörrsida:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Tilta stolen med lite brickor, det har jag gjort och det märks inte så mycket komfortmäsigt med ca 1 cmTPR wrote:Tyvärr är det väldigt tight mellan min stol och dörren pga att jag sitter så långt fram och vill ha en stol med bra axelstöd:
Känns lite tråkigt att behöva kapa sönder original dörrsida för att få plats med stolen.
Enligt min mening kommer det inte att se bättre ut eller mindre modifierat än en snygg platt dörrsida:
Men det ger resultat
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Antar att du menar i sidled?
Funkar inte med mina fästen, får göra nya isf.
Dessutom vill jag inte höja stolen, behöver sitta så lågt som möjligt för att hjälmen inte ska gå i taket.
Vilket får mig att fundera på hur det nu kommer bli med cab isf hardtop............
Är det mycket mindre höjd under cabben jämfört med hardtop?
Funkar inte med mina fästen, får göra nya isf.
Dessutom vill jag inte höja stolen, behöver sitta så lågt som möjligt för att hjälmen inte ska gå i taket.
Vilket får mig att fundera på hur det nu kommer bli med cab isf hardtop............
Är det mycket mindre höjd under cabben jämfört med hardtop?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Ja, på vänster sida av stolen.TPR wrote:Antar att du menar i sidled?
Funkar inte med mina fästen, får göra nya isf.
Dessutom vill jag inte höja stolen, behöver sitta så lågt som möjligt för att hjälmen inte ska gå i taket.
?
Antar att fästena är skruvade i golvet som jag har och lägg dem under fästet och sedan bara en längre bult
En cm ger att vinkel längre upp blir desto större och höjdmässigt tror jag det blir marginellt. Prova med 5 mm så får du se vad det gör
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Jag får kolla på det men jag tror jag måste modifiera det främre fästet isf.
Har ett fäste för båda sidor fram och ett för båda sidorna bak, 4 skruv i balk/golv för båda.
Men att bara sätta brickor av normalstorlek mellan fäste och golv minskar kontaktytan rejält och påverkar hur skruvförbandet kan ta upp både böj- och skjuvkrafter vid eventuell smäll...
Med min lösning är det känsligast vid bakifrån krock, och fästena och skruvarnas placering har valts med tanke på detta.
Har ett fäste för båda sidor fram och ett för båda sidorna bak, 4 skruv i balk/golv för båda.
Men att bara sätta brickor av normalstorlek mellan fäste och golv minskar kontaktytan rejält och påverkar hur skruvförbandet kan ta upp både böj- och skjuvkrafter vid eventuell smäll...
Med min lösning är det känsligast vid bakifrån krock, och fästena och skruvarnas placering har valts med tanke på detta.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Att luta stolen inåt är ju ett vanligt knep.
Om jag inte tar vara på det lilla spelet i de fyra skruvarna i stolen så får jag inte igen dörren .
Om jag inte tar vara på det lilla spelet i de fyra skruvarna i stolen så får jag inte igen dörren .
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
En lösning som inte kanske är helt ok enl. Reglerna men som ändå är nödvändig ibland är att lossa tyget tunt stället dom tar i dörren och sedan kapa en lämplig bit och sedan dra tillbaka tyget igen.
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Nämen usch då, då tappar man ju certningen.tstevg wrote:En lösning som inte kanske är helt ok enl. Reglerna men som ändå är nödvändig ibland är att lossa tyget tunt stället dom tar i dörren och sedan kapa en lämplig bit och sedan dra tillbaka tyget igen.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Tänkte byta motorkuddarna nästa vecka men är lite osäker på hur man gör detta lättast, någon som har några tips?
På vänster sida är grenröret borta så där finns gott om plats, gissar att man skruvar loss hela fästet från blocket och sedan byter kuddarna när detta är loss?
Har inte kollat hur trångt det är på höger sida, men gissar ganska så mycket...
Så alla tips är välkomna!
På vänster sida är grenröret borta så där finns gott om plats, gissar att man skruvar loss hela fästet från blocket och sedan byter kuddarna när detta är loss?
Har inte kollat hur trångt det är på höger sida, men gissar ganska så mycket...
Så alla tips är välkomna!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Häng motorn i lyften och skruva bort dem från blocket.
Sen är det bara att krångla
Standardfästen är ju enkla, AWR triggar betydligt fler svordomar.
Sen är det bara att krångla
Standardfästen är ju enkla, AWR triggar betydligt fler svordomar.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Lyft...?
Får använda domkraft underifrån istället.
Gissar att det finns möjlighet att ta höger fäste underifrån?
Eller kommer man åt uppifrån?
Får använda domkraft underifrån istället.
Gissar att det finns möjlighet att ta höger fäste underifrån?
Eller kommer man åt uppifrån?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Har ni ingen motorlyft i bunkern