Orginal kolvar :(
Orginal kolvar :(
Hej !
Behöver bara skriva av mig lite....
Beställde för några månader sedan nya kolvar från Mazda, det visade sig att dom inte tillverkas längre och var mycket svåra att få tag i, När jag idag var och hämtade dom så visade det sig att dom levererades utan kolvringar samt att ringarna kostade mer pengar än kolvarna konstigt nog.
Så där rök premiären på Mantorp
Behöver bara skriva av mig lite....
Beställde för några månader sedan nya kolvar från Mazda, det visade sig att dom inte tillverkas längre och var mycket svåra att få tag i, När jag idag var och hämtade dom så visade det sig att dom levererades utan kolvringar samt att ringarna kostade mer pengar än kolvarna konstigt nog.
Så där rök premiären på Mantorp
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Orginal kolvar :(
Vad tar mx5parts? De säljer orginal delar till vad jag upplevt MYCKET bättre pris än Mazda sverige.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Orginal kolvar :(
Jo jag hittade ringarna hos IL, efter tips från Conny !!
Saken är ju den att kolvarna som är 83,5 inte fanns att köpa utan endast 83,25
Saken är ju den att kolvarna som är 83,5 inte fanns att köpa utan endast 83,25
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Orginal kolvar :(
Att Mazdas 83,5mm kolvar till BP4W (dvs för CR 9,5:1) är slut var ett faktum för ca två år sen.
Att fråga på USA-marknaden (nån som har access till Mazda Motorsport) ger snabbare svar eftersom Mazda North America är lite intresserade. Får inte de tag i delarna så finns de inte.
Jag brukar avvända MiataRoadster som proxyhandlare.
BPZ0-11SA0 83,00mm CR9,5:1
Status från Aug 2013:
BPZ0-11-SB0 83,25mm CR 9,5:1
BPZ0-11-SBX 83,50mm CR 9,5:1, No Longer Available
BPZ3-11-SB0 83,25mm CR 10:1
BPZ3-11-SBX 83,50mm CR 10:1
BPY1-11-SA0A 83,00mm CR 9,0:1 (1994-1997)
BPY1-11-SB0A 83,25mm CR 9,0:1
BPY1-11-SBXA 83,50mm CR 9,0:1
ÖHH, vänta nu här lite.
B6Z8-11-SBX på kartongen ska vara 0,50mm overzise till 1600cc. Diametern skall i så fall vara 78,5mm, inte 83,5mm som du vill ha.
Fram med tumstocken.
Att fråga på USA-marknaden (nån som har access till Mazda Motorsport) ger snabbare svar eftersom Mazda North America är lite intresserade. Får inte de tag i delarna så finns de inte.
Jag brukar avvända MiataRoadster som proxyhandlare.
BPZ0-11SA0 83,00mm CR9,5:1
Status från Aug 2013:
BPZ0-11-SB0 83,25mm CR 9,5:1
BPZ0-11-SBX 83,50mm CR 9,5:1, No Longer Available
BPZ3-11-SB0 83,25mm CR 10:1
BPZ3-11-SBX 83,50mm CR 10:1
BPY1-11-SA0A 83,00mm CR 9,0:1 (1994-1997)
BPY1-11-SB0A 83,25mm CR 9,0:1
BPY1-11-SBXA 83,50mm CR 9,0:1
ÖHH, vänta nu här lite.
B6Z8-11-SBX på kartongen ska vara 0,50mm overzise till 1600cc. Diametern skall i så fall vara 78,5mm, inte 83,5mm som du vill ha.
Fram med tumstocken.
Re: Orginal kolvar :(
Tråkigt att läsa, Thomas! Det är bara att bryta ihop och komma igen (Per Elofsson, 2002).
Fick tag på en annan BP4W i utlandet och den var på plats innan premiären 2014...
Kämpa på!
Säkert? Läge att skaffa extramotor? 16/3-2014 hade jag satt i en BP4W med följande resultat:tstevg wrote: Så där rök premiären på Mantorp
Fick tag på en annan BP4W i utlandet och den var på plats innan premiären 2014...
Kämpa på!
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Re: Orginal kolvar :(
Orkar inte ta in detta om det stämmer, har beställt 83,5mm kolvar till BP4w och väntat i 4 månader på att dom skall komma.
Nu går jag till barskåpet
Nu går jag till barskåpet
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Orginal kolvar :(
Bara du ger fan i motorn i den gröna som står några meter bort, den behöver jag!seved wrote:Läge att skaffa extramotor?
Har du orkat kolla dimensionen på kolvarna än, eller är huvudvärken för svår?
Gissar att de har börjat dela på motorn, eller finns det en möjlighet att stoppa tillbaka den?
Om du är vill bli av med lite vrede så är du välkommen till garaget ikväll och banka mer utrymme för mitt grenrör.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Orginal kolvar :(
Jo niklas hade tyvärr helt rätt, kolvarna är 78,5mm.
Men däremot så verkar det som Bill på Miataroadster kan få fram rätt kolvar så allt löser sig nog tillslut, det är ju en säsong 2017 också
Lämpliga släggor för våld mot Miator hänger på min verktygstavla
blir inget mekande i kväll, skall jobba i ett annat garage
Men däremot så verkar det som Bill på Miataroadster kan få fram rätt kolvar så allt löser sig nog tillslut, det är ju en säsong 2017 också
Lämpliga släggor för våld mot Miator hänger på min verktygstavla
blir inget mekande i kväll, skall jobba i ett annat garage
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Orginal kolvar :(
Kämpa på nu så du åtminstone får köra SSM i år!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 56
- Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55
Re: Orginal kolvar :(
hände samma för mig.
fick kolvar för en 1,6 liters motor.
fick från niklas falk ett tips. http://www.miataroadster.com
en mycket vänlig bill verkar ha koll på detta.
priset på kolvarna är 501 usd.
han kan leverera på 10 arbetsdagar.
fick kolvar för en 1,6 liters motor.
fick från niklas falk ett tips. http://www.miataroadster.com
en mycket vänlig bill verkar ha koll på detta.
priset på kolvarna är 501 usd.
han kan leverera på 10 arbetsdagar.
/Marcus Fabricius
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Orginal kolvar :(
Men kom ihåg, varken Bill på MiataRoadster eller nån annan har kunnat leverera 83,50mm Mazdakolvar till 140hk originalspecad motor, PÅ TRE ÅR.
Så glöm att borra till andra överdimension om ni vill köra med 140hk standardmotor i Roadsport C.
Det är ganska enkelt att med kamera titta ner i tändstiftshålet och se om det sitter andra kolvar i (iaf annan sort eller annat komp), och peta upp bilen i B eller tvingas bygga ny motor (med då 83,0 eller 83,25mm Mazdakolvar).
Lite tjatande;
Det är alltid den tävlande som är fullt ansvarig för tillståndet på sitt idrottsredskap. Det går inte att skylla på leverantör X, motorbyggare Y eller förre ägare om det hittas fel kolvar, fel ventiler, bearbetade kanaler etc.
I en Business så säljer man allt det finns köpare för så det gäller att vara 100% informerad köpare för att inte bli vilseledd.
Mazda i Europa kan ju inte ens hjälpa till att beställa rätt packning om man vill ha en, det kan bli lite vad som helst när de tittar på sämre scannade kopior än vi kan ladda ner.
Jag brukar jämföra artikelnummer från 4-5 källor. Pekar de i samma riktning (och de ska helt inte vara kopior från samma felaktiga källa) så är det troligen korrekt.
arlingtonmazda.com brukar vara en bra källa till originaldelar (eller iaf info om en delmängd som är annorlunda än den på IL och MX5parts).
Så glöm att borra till andra överdimension om ni vill köra med 140hk standardmotor i Roadsport C.
Det är ganska enkelt att med kamera titta ner i tändstiftshålet och se om det sitter andra kolvar i (iaf annan sort eller annat komp), och peta upp bilen i B eller tvingas bygga ny motor (med då 83,0 eller 83,25mm Mazdakolvar).
Lite tjatande;
Det är alltid den tävlande som är fullt ansvarig för tillståndet på sitt idrottsredskap. Det går inte att skylla på leverantör X, motorbyggare Y eller förre ägare om det hittas fel kolvar, fel ventiler, bearbetade kanaler etc.
I en Business så säljer man allt det finns köpare för så det gäller att vara 100% informerad köpare för att inte bli vilseledd.
Mazda i Europa kan ju inte ens hjälpa till att beställa rätt packning om man vill ha en, det kan bli lite vad som helst när de tittar på sämre scannade kopior än vi kan ladda ner.
Jag brukar jämföra artikelnummer från 4-5 källor. Pekar de i samma riktning (och de ska helt inte vara kopior från samma felaktiga källa) så är det troligen korrekt.
arlingtonmazda.com brukar vara en bra källa till originaldelar (eller iaf info om en delmängd som är annorlunda än den på IL och MX5parts).
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 56
- Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55
Re: Orginal kolvar :(
Jag kör ju med den äldre N/A motorn 1800 cc ,9.0 komp
Bill har 0,5 överdimension till den.
har fått faktura och betalt den oxå.
Kommer tala med honom snart, och frågar om han vet om kolvar till N/B
Bill har 0,5 överdimension till den.
har fått faktura och betalt den oxå.
Kommer tala med honom snart, och frågar om han vet om kolvar till N/B
- Attachments
-
- Quote_16031001_from_MiataRoadster.pdf
- faktura
- (8.91 KiB) Downloaded 123 times
/Marcus Fabricius
Re: Orginal kolvar :(
Vi avvaktar det samtalet, annars återstår endast 83,25 kolvar från IL.
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 56
- Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55
Re: Orginal kolvar :(
Talade med Bill.
Verkar vara svårt att få tag i 0,5 överdimensionskolvar till NB.
Däremot finns 0,25 mm. Borde väl funka bra förutsatt att motorn inte är renoverad innan.
Kan inte så mkt om motorer, så kolla med Niklas Falk.
Marcus
Verkar vara svårt att få tag i 0,5 överdimensionskolvar till NB.
Däremot finns 0,25 mm. Borde väl funka bra förutsatt att motorn inte är renoverad innan.
Kan inte så mkt om motorer, så kolla med Niklas Falk.
Marcus
/Marcus Fabricius
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 56
- Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55
Re: Orginal kolvar :(
MAZDA BP PISTONS
Part #------------------SIZE-----YEAR-------CR
BPY1-11-SA0A-------+0------94-97---------9.0
BPY1-11-SB0A-------+.25----94-97---------9.0
BPY1-11-SBXA------+.50-----94-97---------9.0
BPZ0-11-SA0---------+0-------99-00---------9.5
BPZ0-11-SB0---------+.25-----99-00---------9.5
BPZ0-11-SBX--------+.50-----99-00----------9.5 (discontinued)
BPZ3-11-SA0--------+0--------01-05--------10.0
BPZ3-11-SB0--------+.25-----01-05---------10.0
BPZ3-11-SBX--------+.50-----01-05---------10.0
BPZ4-11-SA0--------+0--------04-05MSM---9.5
BPZ4-11-SB0--------+.25-----04-05MSM---9.5
BPZ4-11-SBX0------+.50-----04-05MSM---9.5 (discontinued)
Part #------------------SIZE-----YEAR-------CR
BPY1-11-SA0A-------+0------94-97---------9.0
BPY1-11-SB0A-------+.25----94-97---------9.0
BPY1-11-SBXA------+.50-----94-97---------9.0
BPZ0-11-SA0---------+0-------99-00---------9.5
BPZ0-11-SB0---------+.25-----99-00---------9.5
BPZ0-11-SBX--------+.50-----99-00----------9.5 (discontinued)
BPZ3-11-SA0--------+0--------01-05--------10.0
BPZ3-11-SB0--------+.25-----01-05---------10.0
BPZ3-11-SBX--------+.50-----01-05---------10.0
BPZ4-11-SA0--------+0--------04-05MSM---9.5
BPZ4-11-SB0--------+.25-----04-05MSM---9.5
BPZ4-11-SBX0------+.50-----04-05MSM---9.5 (discontinued)
/Marcus Fabricius
Re: Orginal kolvar :(
Har din motorbyggare mätt upp slitaget?
På min motor räckte det att hona cylindrarna och återanvända kolvarna.
På min motor räckte det att hona cylindrarna och återanvända kolvarna.
Michael Blixt
Re: Orginal kolvar :(
Nej det är inte uppmätt än, tanken är att göra detta när väl kolvarna är hemma.
Men det blir ändå nya kolvar, fast dom som är 83,25, il säljer dessa.
Lite små jobbigt att gå och vänta på fel kolvar en hel vinter....
Men det blir ändå nya kolvar, fast dom som är 83,25, il säljer dessa.
Lite små jobbigt att gå och vänta på fel kolvar en hel vinter....
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Orginal kolvar :(
För att avrunda denna historia så kom RÄTT kolvar idag med rätt artikel nr och rätt bredd 83,25
Nu återstår bara att klämma ner dom i blocket
Nu återstår bara att klämma ner dom i blocket
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Orginal kolvar :(
SSM är räddat!
Men...då måste du ju börja meka snart...?
Ses ikväll?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 56
- Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55
Re: Orginal kolvar :(
/Marcus Fabricius
Re: Orginal kolvar :(
Najs!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB