Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Efter att sålt min Austin Mini 1000 -68 och Honda VF 400 F -84 i augusti -14 hittade jag en Miata i min prisklass i Stockholm. Efter att pratat med ägaren och fått kompletterande bilder på mailen satte jag mig på bussen till huvudstaden köpte ny busbil. Satte mig i bilen och körde hem till Borås.
Beata som barnen bestämde att hon skulle heta var i stort sett färdig för bankörning. Svederud här på forumet gjorde iordning henne med K-sports coilovers, Greenstuffbelägg och dragöglor fram och bak. Tändningen var också justerad och ett kalluftsintag var byggt. Körde ett par sprintrace med SVKG och kände med en gång att det här var bra mycket roligare än kojan med vätskefjädring och ständig mekning. På vanligt entusiastmaner så insåg jag ju snabbt att en Miata var för lite så en rostig reservdelsbil inhandlades och plockades på delar.
Till säsongen 2015 införskaffades 2 uppsättningar fälgar till. En med Toyo R1R och en med 888. Köpte en hardtopp, satte i en huvudbrytare, bytte ut ljuddämparen med dubbla utblås mot en med ett och byggde om luftintaget till ett med ett öppet Pipercrossfilter och alurör från biltema. Blev ganska bra med luftklappan på originalplats. Satte en aluplåt som värmeskydd mot grenröret. Byggde senare under året version 2 med klappan sittandes på högkant vid vattenpumpen. Visade sig fungera dåligt då klappan påverkades för mycket av gravitationen och gav tokiga avgasvärden vid besiktning. Version 3 blev med alurör från bakom vänster strålkastare till original luftburk och sedan original resten av vägen. Gick igenom SBP med detta. Version 4 kommer under vintern.
Körde bara SVKG träffar i år. Började med bankalaset på Kinnekulle i maj och avslutade med Höstrusket på Falkenberg. Däremellan blev det 4 sprintrace i Rattmuffen cup med bra resultat. Blev tvåa i C efter Jonas Christensen och trea totalt i cupen.
Beata som barnen bestämde att hon skulle heta var i stort sett färdig för bankörning. Svederud här på forumet gjorde iordning henne med K-sports coilovers, Greenstuffbelägg och dragöglor fram och bak. Tändningen var också justerad och ett kalluftsintag var byggt. Körde ett par sprintrace med SVKG och kände med en gång att det här var bra mycket roligare än kojan med vätskefjädring och ständig mekning. På vanligt entusiastmaner så insåg jag ju snabbt att en Miata var för lite så en rostig reservdelsbil inhandlades och plockades på delar.
Till säsongen 2015 införskaffades 2 uppsättningar fälgar till. En med Toyo R1R och en med 888. Köpte en hardtopp, satte i en huvudbrytare, bytte ut ljuddämparen med dubbla utblås mot en med ett och byggde om luftintaget till ett med ett öppet Pipercrossfilter och alurör från biltema. Blev ganska bra med luftklappan på originalplats. Satte en aluplåt som värmeskydd mot grenröret. Byggde senare under året version 2 med klappan sittandes på högkant vid vattenpumpen. Visade sig fungera dåligt då klappan påverkades för mycket av gravitationen och gav tokiga avgasvärden vid besiktning. Version 3 blev med alurör från bakom vänster strålkastare till original luftburk och sedan original resten av vägen. Gick igenom SBP med detta. Version 4 kommer under vintern.
Körde bara SVKG träffar i år. Började med bankalaset på Kinnekulle i maj och avslutade med Höstrusket på Falkenberg. Däremellan blev det 4 sprintrace i Rattmuffen cup med bra resultat. Blev tvåa i C efter Jonas Christensen och trea totalt i cupen.
/Oscar Kärrqvist
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Fin bil och välkommen i klubben.
Kanske vi ses på någon bana framöver. MX-5 cup kanske?
Kanske vi ses på någon bana framöver. MX-5 cup kanske?
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Det var kul och rätt tight emellanåtsprintrace i Rattmuffen cup med bra resultat. Blev tvåa i C efter Jonas Christensen och trea totalt i cupen.
Icke att förglömma att du har (väl) många års erfarenhet av sprintrace.(?)
Ser fram emot nästa års SVKG Sprint, MX5-cup och diverse banträffar
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Jag vill väldans gärna pröva på att köra i cupen men kostnaden för att komma till start känns för stor. Har lite uppdateringar att göra till nästa säsong. Nytt kyl, bromsslangar och cold air intake. Vill ersätta luftmängdsmätaren med en lmm på något smidigt sätt också.
Sprinten längtar jag redan efter. Får se om jag kan ge dig en match Jonas.
Sprinten längtar jag redan efter. Får se om jag kan ge dig en match Jonas.
/Oscar Kärrqvist
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Idag började jag med vinterprojekten. Började med att tvätta av den gångna säsongens vägdamm. Sedan tömdes glykolen ut och kylet lyftes ur. Började även med att ta mig in till termostathusets fäste i motorblocket. Stannade när jag upptäckte att jag måste lossa på kamremmen för att komma åt plåten bakom kamaxlarnas remhjul.
Fortsatte istället med att premiärprova blästerskåpet. Nu när jag har en kompressor värd namnet så kan jag ju använda det. Fungerade riktigt bra. Blästrade rent ett mellanrör till nedre kylarslangen och ett fäste till bromsok fram.
Fortsatte istället med att premiärprova blästerskåpet. Nu när jag har en kompressor värd namnet så kan jag ju använda det. Fungerade riktigt bra. Blästrade rent ett mellanrör till nedre kylarslangen och ett fäste till bromsok fram.
/Oscar Kärrqvist
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Jaga spons!Jag vill väldans gärna pröva på att köra i cupen men kostnaden för att komma till start känns för stor.
Jag börjar jaga sponsor/sponsorer efter nyår!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Nu har det hänt lite i garaget igen. Har fått loss termostathuset och tillverkat en täckbricka till hålet.
Var iväg till en lokal mekanisk verkstad och fick hjälp att montera ett hål med gängor i storlek M16×1,5 till termokontakten för kylfläkten.
Fick även loss huset på baksidan toppen för tempgivaren och slangen till värmepaketet.
Här kommer även bilder på hur det blir när man blästrar bort rosten på grejer man vill ska bli lite trevligare. Har även blästrat ett bromsok som tillsammans med hållarna blivit röda och fina.
Var iväg till en lokal mekanisk verkstad och fick hjälp att montera ett hål med gängor i storlek M16×1,5 till termokontakten för kylfläkten.
Fick även loss huset på baksidan toppen för tempgivaren och slangen till värmepaketet.
Här kommer även bilder på hur det blir när man blästrar bort rosten på grejer man vill ska bli lite trevligare. Har även blästrat ett bromsok som tillsammans med hållarna blivit röda och fina.
/Oscar Kärrqvist
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Idag har det skruvats igen.
Har monterat täckbrickan med termokontakten, kamrem samt alla kåpor och tändstiften.
Funderar på om de här två tunna slangarna är nödvändiga. Får kolla ordentligt vart de går och vilken funktion de fyller.
Gott om plats än så länge.
Har monterat täckbrickan med termokontakten, kamrem samt alla kåpor och tändstiften.
Funderar på om de här två tunna slangarna är nödvändiga. Får kolla ordentligt vart de går och vilken funktion de fyller.
Gott om plats än så länge.
/Oscar Kärrqvist
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Står inte insugskammen ett kugg fel?
Edit: Förlåt, avgaskammen, dvs den högra på bilden. Blev lurad av I och E...
Edit: Förlåt, avgaskammen, dvs den högra på bilden. Blev lurad av I och E...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Blev något fel på länkarna till bilderna och jag hittar inte hur man redigerar sina inlägg så här kommer de igen istället.
Nu har det hänt lite i garaget igen. Har fått loss termostathuset och tillverkat en täckbricka till hålet.
Var iväg till en lokal mekanisk verkstad och fick hjälp att montera ett hål med gängor i storlek M16×1,5 till termokontakten för kylfläkten.
Fick även loss huset på baksidan toppen för tempgivaren och slangen till värmepaketet.
Här kommer även bilder på hur det blir när man blästrar bort rosten på grejer man vill ska bli lite trevligare. Har även blästrat ett bromsok som tillsammans med hållarna blivit röda och fina.
Nu har det hänt lite i garaget igen. Har fått loss termostathuset och tillverkat en täckbricka till hålet.
Var iväg till en lokal mekanisk verkstad och fick hjälp att montera ett hål med gängor i storlek M16×1,5 till termokontakten för kylfläkten.
Fick även loss huset på baksidan toppen för tempgivaren och slangen till värmepaketet.
Här kommer även bilder på hur det blir när man blästrar bort rosten på grejer man vill ska bli lite trevligare. Har även blästrat ett bromsok som tillsammans med hållarna blivit röda och fina.
/Oscar Kärrqvist
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Idag har det skruvats igen.
Har monterat täckbrickan med termokontakten, kamrem samt alla kåpor och tändstiften.
Funderar på om de här två tunna slangarna är nödvändiga. Får kolla ordentligt vart de går och vilken funktion de fyller.
Gott om plats än så länge.
Har monterat täckbrickan med termokontakten, kamrem samt alla kåpor och tändstiften.
Funderar på om de här två tunna slangarna är nödvändiga. Får kolla ordentligt vart de går och vilken funktion de fyller.
Gott om plats än så länge.
/Oscar Kärrqvist
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Jag har vridit runt motorn ett antal varv för hand för att trippelkolla att jag fått allt rätt. Misstänker att veven inte står exakt i ödp på den bilden. Men för säkerhets skull ska jag kolla en gång till när jag skruvar nästa gång.
/Oscar Kärrqvist
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Låter rimligt, för nu när jag tittar lite närmare på bilden så ser det ut som strecken är lite för högt på vänster sida och tvärtom till höger.Snailspeed wrote:Jag har vridit runt motorn ett antal varv för hand för att trippelkolla att jag fått allt rätt. Misstänker att veven inte står exakt i ödp på den bilden. Men för säkerhets skull ska jag kolla en gång till när jag skruvar nästa gång.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Nu har jag börjat snickra på fjäderbensstaget.
Det här är delarna som ska användas. Eventuellt hoppar jag över vantskruven och har ett enklare fast stag.
Bottenplåtarna färdiga med förstärkningskant påsvetsad.
Så här blev de fästena. Nu är det bara själva staget kvar och ett fäste på vänstra fästet för mothållet till huvudcylindern till bromsen.
Det här är delarna som ska användas. Eventuellt hoppar jag över vantskruven och har ett enklare fast stag.
Bottenplåtarna färdiga med förstärkningskant påsvetsad.
Så här blev de fästena. Nu är det bara själva staget kvar och ett fäste på vänstra fästet för mothållet till huvudcylindern till bromsen.
/Oscar Kärrqvist
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Då har jag gjort lite till idag. Nu är fästet till bromscylindermothållet färdigt. Bara staget kvar och där har jag mätt och funderat så nu ska det "bara" bockas och borras hål för två rör bitar som bultarna ska gå igenom.
Har börjat titta på utrymmet och placering för luftmängdsmätaren. Hängde tillbaka kylaren för att få en uppfattning om hur stor plats den tar. Blir förhoppningsvis en tjockare kylare innan säsongen börjar.
Har börjat titta på utrymmet och placering för luftmängdsmätaren. Hängde tillbaka kylaren för att få en uppfattning om hur stor plats den tar. Blir förhoppningsvis en tjockare kylare innan säsongen börjar.
/Oscar Kärrqvist
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Gott att du fixar med bilen.
Jag har kallgarage så jag tänker inte gå ut och meka på ett bra tag. Blir väl stress-mek i mars-april.
Jag har kallgarage så jag tänker inte gå ut och meka på ett bra tag. Blir väl stress-mek i mars-april.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Been there, done that.JOnas wrote:Gott att du fixar med bilen.
Jag har kallgarage så jag tänker inte gå ut och meka på ett bra tag. Blir väl stress-mek i mars-april.
Är så glad över att ha det garaget jag har. Hyr cirka 150 kvadrat i källaren på ett gammalt väveri. Är ganska svalt nu när det är många minusgrader ute men ingenting som inte en extra tröja klarar av.
/Oscar Kärrqvist
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Har tillbringat en skön lördag förmiddag i garaget. Har blästrat andra bromsoket fram och målat det. Skruvade loss röret till nedre kylarslangarna som blästrades, målades med primer och sedan mattsvart. Tillverkade ett fäste till luftmängdsmätaren som ska fästas i ett gammalt fäste till en av de tidigare versionerna. Tänker skaffa nya silikonslangar som passar bättre. Är ju lite udda dimensioner på anslutningarna.
/Oscar Kärrqvist
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Nu börjar staget bli färdigt. Ska bara polera upp det så det blir blankt.
Blev ett rör i 38×2 som är lite grövre än det rör jag tänkt från början. Med hjälp av brorsan så värmdes och bockades det sandfyllda röret. Röret är lockat i båda ändar med ett genomgående rör i dimension 12×1 i ena änden och ett länkhuvud i andra så det går att justera för optimal inpassning. Det genomgående röret är lött i det grövre röret.
Blev ett rör i 38×2 som är lite grövre än det rör jag tänkt från början. Med hjälp av brorsan så värmdes och bockades det sandfyllda röret. Röret är lockat i båda ändar med ett genomgående rör i dimension 12×1 i ena änden och ett länkhuvud i andra så det går att justera för optimal inpassning. Det genomgående röret är lött i det grövre röret.
/Oscar Kärrqvist
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Nu är staget polerat och helt färdigt. Blev blankt och fint med lumpskiva och polermedel.
Fixade till ett vattenfilter till blästerskåpet. Det ihop med en ny siktruta gjorde susen. Nu ser jag vad jag gör.
Hämtade de nya däcken för gatbruk. Blev fyra stycken Yokohama Advan Neova AD08R. Snyggt mönster och långt namn, ska bli intressant och se vad de går för.
Fick blästrat de bakre okhållarna och lagt på lite röd färg på dem. Bara oken kvar, men de sitter fortfarande på bilen. Framok har jag ju en uppsättning extra. Behöver skaffa nya kolvar och packningar till dem.
Fixade till ett vattenfilter till blästerskåpet. Det ihop med en ny siktruta gjorde susen. Nu ser jag vad jag gör.
Hämtade de nya däcken för gatbruk. Blev fyra stycken Yokohama Advan Neova AD08R. Snyggt mönster och långt namn, ska bli intressant och se vad de går för.
Fick blästrat de bakre okhållarna och lagt på lite röd färg på dem. Bara oken kvar, men de sitter fortfarande på bilen. Framok har jag ju en uppsättning extra. Behöver skaffa nya kolvar och packningar till dem.
/Oscar Kärrqvist
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
De däcken tror jag är kanon till Sprint och bankörning i vått.
Kul!
Kul!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Precis vad jag tänkt. Och köra på de slitna trippelåttorna när det är torrt.
/Oscar Kärrqvist
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Idag blev det gjort lite till i garaget.
Beställde ett nytt kyl från anabint.se i veckan och kunde hämta ut det hos Schenkerombudet på fredagen.
Ser riktigt bra ut och passade som en smäck.
Nu när jag vet hur mycket utrymme som finns för luftmängdsmätaren så fortsatte jag med layouten av rör och luftfilter.
Har lärt mig av Bad Obsession Motorsports Youtubekanal om Binky hur man använder CAD-teknik i garaget. En luftfilterbox under konstruktion.
Beställde ett nytt kyl från anabint.se i veckan och kunde hämta ut det hos Schenkerombudet på fredagen.
Ser riktigt bra ut och passade som en smäck.
Nu när jag vet hur mycket utrymme som finns för luftmängdsmätaren så fortsatte jag med layouten av rör och luftfilter.
Har lärt mig av Bad Obsession Motorsports Youtubekanal om Binky hur man använder CAD-teknik i garaget. En luftfilterbox under konstruktion.
/Oscar Kärrqvist
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Hej Oskar!
Vad använder du för färg till oken?
Har precis själv börjat blästra mina okhållare men putsar bara mina bromsok inför lack pga dem är relativt nya och jag vill inte få in småskit igenom damaskerna.
Kör själv på skettemas bromsoksfärg i svart och det blir bra täckning samt penseldragen rinner ut bra.
Tack för YouTube-tipset, har man kanske något att kolla på!
Mvh
Vad använder du för färg till oken?
Har precis själv börjat blästra mina okhållare men putsar bara mina bromsok inför lack pga dem är relativt nya och jag vill inte få in småskit igenom damaskerna.
Kör själv på skettemas bromsoksfärg i svart och det blir bra täckning samt penseldragen rinner ut bra.
Tack för YouTube-tipset, har man kanske något att kolla på!
Mvh
Thomas Zweigel
Evolution Orange NB 2000 1,8
Renoverad motor, smidda stakar osv. GTX2867R G2 1,5bar ladd 340hp/400Nm på motorn
Evolution Orange NB 2000 1,8
Renoverad motor, smidda stakar osv. GTX2867R G2 1,5bar ladd 340hp/400Nm på motorn
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 90
- Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
- Location: Borås
Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91
Jag har använt vanlig motorfärg och hoppas på att det ska fungera.
/Oscar Kärrqvist